ابراهیم نظری سنگرودی ( زاده ۱۳۳۱ در تهران ) نوازنده فلوت و پیکولو، آهنگساز و رهبر ارکستر و از بنیان گذاران جشنواره موسیقی فجر است.
وی آموختن جدی موسیقی کلاسیک را از سال ۱۳۴۶ در هنرستان عالی موسیقی با مدیریت غلامحسین غریب آغاز کرد و در این هنرستان از کلاس های فلوت «الکساندر» و «یوهان ریستا» ( Johann Rista ) ، هارمونی حسین ناصحی، ارکستراسیون مرتضی حنانه، سلفژ مصطفی کمال پورتراب، پیانو فریده بهبود و مبانی فیزیک آکوستیک امین شهمیری استفاده کرده است. پس از اتمام تحصیلات از محضر حشمت سنجری و سال ها بعد زیر نظر «یوری داویدیان» ( Yuri Davidian ) در زمینه رهبری ارکستر بهره برده است.
... [مشاهده متن کامل]
پیش از انقلاب نظری نوازنده فلوت در ارکستر بزرگ رادیو ایران و ارکستر اپرای تهران بود و در فاصله بین سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۴، به عنوان نوازنده فلوت و پیکولو ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشته است.
نظری پس از دریافت مدرک لیسانس در دوره سربازی به شیراز رفت و ( بعد از عزیمت حسن ریاحی مدیر این ارکستر به آمریکا برای ادامه تحصیل ) در آنجا به رهبری ارکستر مجلسی رادیو تلویزیون ملی ایران مرکز شیراز رسید و از سال ۱۳۵۶ تا زمان پیروزی انقلاب، رهبری این ارکستر را به عهده داشت. پس از بازگشت به تهران، وی زیر نظر حشمت سنجری به آموختن فن رهبری پرداخت و از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۴ به عنوان دستیار و رهبر میهمان دائم ( Principal Conductor ) ارکستر سمفونیک تهران، بارها ارکستر سمفونیک و کر تهران را رهبری کرد.
ابراهیم نظری در کنار فعالیت در ارکستر سمفونیک تهران، رهبری دائم ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن را به عهده داشت و در دو کنسرت نیز به عنوان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک صدا و سیما را هدایت کرده است.
عمده فعالیت های آهنگسازی ابراهیم نظری مربوط به آثاری است که در زمان جنگ ساخته شده و بیشتر شامل آثاری برای ارکستر سمفونیک و کر می شود. در کنار این آثار وی قطعاتی در ژانرهای گوناگون برای سازهای غربی یا سازهای ایرانی به همراه ارکستر سازهای غربی تنظیم کرده است.
نظری در زمینه نوازندگی، چه در اجرای صحنه ای و چه در ضبط ها، فعالیت گسترده ای داشته است و از آثار منتشر شده ای که وی در آن فلوت یا پیکولو نواخته است می توان به آلبوم های زردی خزان تنظیم ارسلان کامکار و هوشنگ کامکار، در گلستانه ساخته هوشنگ کامکار، افسانه سرزمین پدری ام ساخته ارسلان کامکار اشاره کرد.
وی آموختن جدی موسیقی کلاسیک را از سال ۱۳۴۶ در هنرستان عالی موسیقی با مدیریت غلامحسین غریب آغاز کرد و در این هنرستان از کلاس های فلوت «الکساندر» و «یوهان ریستا» ( Johann Rista ) ، هارمونی حسین ناصحی، ارکستراسیون مرتضی حنانه، سلفژ مصطفی کمال پورتراب، پیانو فریده بهبود و مبانی فیزیک آکوستیک امین شهمیری استفاده کرده است. پس از اتمام تحصیلات از محضر حشمت سنجری و سال ها بعد زیر نظر «یوری داویدیان» ( Yuri Davidian ) در زمینه رهبری ارکستر بهره برده است.
... [مشاهده متن کامل]
پیش از انقلاب نظری نوازنده فلوت در ارکستر بزرگ رادیو ایران و ارکستر اپرای تهران بود و در فاصله بین سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۴، به عنوان نوازنده فلوت و پیکولو ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشته است.
نظری پس از دریافت مدرک لیسانس در دوره سربازی به شیراز رفت و ( بعد از عزیمت حسن ریاحی مدیر این ارکستر به آمریکا برای ادامه تحصیل ) در آنجا به رهبری ارکستر مجلسی رادیو تلویزیون ملی ایران مرکز شیراز رسید و از سال ۱۳۵۶ تا زمان پیروزی انقلاب، رهبری این ارکستر را به عهده داشت. پس از بازگشت به تهران، وی زیر نظر حشمت سنجری به آموختن فن رهبری پرداخت و از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۴ به عنوان دستیار و رهبر میهمان دائم ( Principal Conductor ) ارکستر سمفونیک تهران، بارها ارکستر سمفونیک و کر تهران را رهبری کرد.
ابراهیم نظری در کنار فعالیت در ارکستر سمفونیک تهران، رهبری دائم ارکستر سمفونیک فرهنگسرای بهمن را به عهده داشت و در دو کنسرت نیز به عنوان رهبر میهمان ارکستر سمفونیک صدا و سیما را هدایت کرده است.
عمده فعالیت های آهنگسازی ابراهیم نظری مربوط به آثاری است که در زمان جنگ ساخته شده و بیشتر شامل آثاری برای ارکستر سمفونیک و کر می شود. در کنار این آثار وی قطعاتی در ژانرهای گوناگون برای سازهای غربی یا سازهای ایرانی به همراه ارکستر سازهای غربی تنظیم کرده است.
نظری در زمینه نوازندگی، چه در اجرای صحنه ای و چه در ضبط ها، فعالیت گسترده ای داشته است و از آثار منتشر شده ای که وی در آن فلوت یا پیکولو نواخته است می توان به آلبوم های زردی خزان تنظیم ارسلان کامکار و هوشنگ کامکار، در گلستانه ساخته هوشنگ کامکار، افسانه سرزمین پدری ام ساخته ارسلان کامکار اشاره کرد.