[ویکی فقه] شروع به قرائت از عبارت موجب تغییر یا فساد معنا را ابتدای قبیح گویند.
"ابتدای قبیح" در مقابل ابتدای جایز مى آید. و آن عبارت است از: شورع قرائت از عبارتى که موجب تغییر یا فساد معنا مى شود.
اقسام ابتدای قبیح
ابتدای قبیح دوگونه است:۱ - ابتدا نمودن از عبارتى که لفظاً و معناً با ما قبل خویش مرتبط است . مثل: "ابى لهب " در آیه اول سوره مسد. ( تبت یدا ابى لهب وتب )۲ - ابتدا نمودن از کلمه اى که موجب پیدایش معنایى شود که خلاف منظور اصلى است . مثل: " ... ان الله فقیر و نحن اغنیاء " ( آل عمران، ۱۸۱).
مستندات مقاله
صندوق، اسامه نزیه، تلاوة القرآن-فضلهاواحکامها-، ص۷۵.حاج حسینی، شمس الدین، پژوهشى درقرآن وفنون قراءت، ص۱۴۵.سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الاتقان فى علوم القرآن، ج۱، ص۲۹۲.
منبع
...
"ابتدای قبیح" در مقابل ابتدای جایز مى آید. و آن عبارت است از: شورع قرائت از عبارتى که موجب تغییر یا فساد معنا مى شود.
اقسام ابتدای قبیح
ابتدای قبیح دوگونه است:۱ - ابتدا نمودن از عبارتى که لفظاً و معناً با ما قبل خویش مرتبط است . مثل: "ابى لهب " در آیه اول سوره مسد. ( تبت یدا ابى لهب وتب )۲ - ابتدا نمودن از کلمه اى که موجب پیدایش معنایى شود که خلاف منظور اصلى است . مثل: " ... ان الله فقیر و نحن اغنیاء " ( آل عمران، ۱۸۱).
مستندات مقاله
صندوق، اسامه نزیه، تلاوة القرآن-فضلهاواحکامها-، ص۷۵.حاج حسینی، شمس الدین، پژوهشى درقرآن وفنون قراءت، ص۱۴۵.سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الاتقان فى علوم القرآن، ج۱، ص۲۹۲.
منبع
...
wikifeqh: ابتدای_قبیح_قرائت