موتورهای سری M سایپا یک خانواده از موتورهای درون سوز است که از سال ۱۳۸۹ تاکنون توسط سایپا در انواع مدل های مختلف تولید می شود. این سری از موتورها، ۴ زمانه و ۴ سیلندر هستند و در مدل های مختلف به دو صورت ۸ سوپاپه و ۱۶ سوپاپه می باشند. آرایش سیلندرهای این موتورها خطی می باشد. [ ۱] [ ۲]
این موتور پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۴ برای خودروهای ایرانی بر روی خودروی پراید قرار گرفت. تولید این موتور از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. مبنای اصلی این موتور، موتور B3 مزدا است. [ ۳] تعداد سیلندرهای این موتور ۴ و به صورت خطی است. این موتور توانایی تولید ۷۱ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور را داراست. [ ۴]
این موتور، نمونهٔ حجم خوردهٔ موتور B3 مزدا با سیلندرهای بزرگ تر است که بر روی خودروهای تیبا، ساینا، کوییک، استفاده می شود. این موتور به کمک شرکت آلمانی FEV باز تولید شده است. تعداد سیلندرهای این موتور ۴ سیلندر و آرایش خطی است. این موتور توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. [ ۵] [ ۶]
این موتور نسخهٔ توربو M15 است که برروی خودروهای، شاهین و آریا قرار می گیرد. این موتور ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. [ ۷]
این موتور در ابتدا با نام M15GSI معرفی شد و همچنین با نام M15+ نیز شناخته می شود. از تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15i استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است. یکی از اصلی ترین تغییرات قابل مشاهده در این موتور تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت است. همچنین در این موتور از بالانسر بهبود یافته ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. این پیشرانه به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و امکان تطبیق آن با استاندارد آلایندگی یورو ۶ هم فراهم است. [ ۸]
شرکت سایپا که در قرارداد هایش با سیتروئن در زمان برجام، علاوه بر تولید محصولات سیتروئن در سایپا، حق تولید موتور EC5 را به دست آورده بود، اقدامات اولیه را برای تولید این موتور، جهت نصب بر روی محصولات سیتروئن در مگاموتور انجام داده بود، اما با بازگشت دوباره تحریم ها و خروج پژو سیتروئن از ایران، این پروژه متوقف شد. پس از عرضه خودروی شاهین با پیشرانه M15 TC به بازار، مورد انتقاداتی از جمله، قدیمی بودن فناوری موتور ۸ سوپاپ و استهلاک بالای موتور به علت توربو بودن قرار گرفت. این قضیه باعث شد پروژه تولید موتور EC5 با کمک ایران خودرو که خود نیز آن را به تازگی با نام TU5P داخلی سازی کرده بود، از سر گرفته شود. شرکت سایپا با تقویت موتور TU5 و تغییرات جهت افزایش گشتاور، موتوری را با حجم ۱. ۶ لیتر، ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ و مجهز به فناوری های سوپاپ دور متغیر CVVT، پمپ روغن متغیر و دینام نسل جدید با نام ME16 به تولید رساند تا بر روی خودروهای جدید این شرکت قرار گیرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفاین موتور پس از اجباری شدن استاندارد آلایندگی یورو ۴ برای خودروهای ایرانی بر روی خودروی پراید قرار گرفت. تولید این موتور از سال ۱۳۹۱ آغاز شد. مبنای اصلی این موتور، موتور B3 مزدا است. [ ۳] تعداد سیلندرهای این موتور ۴ و به صورت خطی است. این موتور توانایی تولید ۷۱ اسب بخار و ۱۱۴ نیوتن متر گشتاور را داراست. [ ۴]
این موتور، نمونهٔ حجم خوردهٔ موتور B3 مزدا با سیلندرهای بزرگ تر است که بر روی خودروهای تیبا، ساینا، کوییک، استفاده می شود. این موتور به کمک شرکت آلمانی FEV باز تولید شده است. تعداد سیلندرهای این موتور ۴ سیلندر و آرایش خطی است. این موتور توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. [ ۵] [ ۶]
این موتور نسخهٔ توربو M15 است که برروی خودروهای، شاهین و آریا قرار می گیرد. این موتور ۱۱۰ اسب بخار و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور دارد. [ ۷]
این موتور در ابتدا با نام M15GSI معرفی شد و همچنین با نام M15+ نیز شناخته می شود. از تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15i استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است. یکی از اصلی ترین تغییرات قابل مشاهده در این موتور تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغیر سوپاپ های سوخت است. همچنین در این موتور از بالانسر بهبود یافته ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. این پیشرانه به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و امکان تطبیق آن با استاندارد آلایندگی یورو ۶ هم فراهم است. [ ۸]
شرکت سایپا که در قرارداد هایش با سیتروئن در زمان برجام، علاوه بر تولید محصولات سیتروئن در سایپا، حق تولید موتور EC5 را به دست آورده بود، اقدامات اولیه را برای تولید این موتور، جهت نصب بر روی محصولات سیتروئن در مگاموتور انجام داده بود، اما با بازگشت دوباره تحریم ها و خروج پژو سیتروئن از ایران، این پروژه متوقف شد. پس از عرضه خودروی شاهین با پیشرانه M15 TC به بازار، مورد انتقاداتی از جمله، قدیمی بودن فناوری موتور ۸ سوپاپ و استهلاک بالای موتور به علت توربو بودن قرار گرفت. این قضیه باعث شد پروژه تولید موتور EC5 با کمک ایران خودرو که خود نیز آن را به تازگی با نام TU5P داخلی سازی کرده بود، از سر گرفته شود. شرکت سایپا با تقویت موتور TU5 و تغییرات جهت افزایش گشتاور، موتوری را با حجم ۱. ۶ لیتر، ۴ سیلندر، ۱۶ سوپاپ و مجهز به فناوری های سوپاپ دور متغیر CVVT، پمپ روغن متغیر و دینام نسل جدید با نام ME16 به تولید رساند تا بر روی خودروهای جدید این شرکت قرار گیرد.

wiki: موتورهای سری ام سایپا