معانی القران

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] معانی القرآن (للاخفش). معانی القرآن، به زبان عربی، تألیف ابوالحسن سعید بن مسعده مجاشعی (متوفی 215ق)، معروف به اخفش اوسط، نحوی و ادیب مصری است. اخفش این کتاب را در بغداد و به درخواست کسایی تألیف کرده استاین کتاب، در نیمه دوم قرن دوم هجری تألیف شده و از منابع مهم در مسائل لغوی و نحوی قرآن است
نسخه حاضر با مقدمه و تحقیق ابراهیم شمس الدین منتشر شده است.
در ابتدای کتاب، شرح حال کاملی از مؤلف به قلم محقق کتاب و نیز مقدمه ای در علم تفسیر قرآن برگرفته از «کشاف اصطلاحات الفنون و العلوم» تهانوی ارائه شده است، سپس متن اثر با سوره فاتحه آغاز و به سوره ناس ختم شده است.
علم معانی القرآن رشته ای از دانش مفردات است که به شرح و تفسیر الفاظ قرآن اعم از اسم، فعل و ادوات می پردازد و معانی واژه های قرآنی را تبیین می کند، اعم از اینکه آنها از الفاظ غریبه باشند یا از الفاظ معمولی.
این کتاب از کتب مهمی است که نویسنده آن به تفسیر الفاظ، ترکیب ها و معانی قرآن کریم پرداخته و بسیاری از معانی غامض قرآن را که فهم آن برای بسیاری از مردم دشوار است را با استفاده از اقوال و اشعار عرب شرح داده است. این کتاب و کتاب «مجاز القرآن» ابوعبیده و «معانی القرآن» فرّاء از اولین منابع در موضوع خود هستند.

[ویکی نور] معانی القرآن (للفراء). معانی القرآن اثر ابوزکریا یحیی بن زیاد معروف به فرّاء (متوفی 207ق)، تفسیر لغوی و نحوی قرآن کریم است. نویسنده آیات و کلماتی که در فهم آن نیاز به شرح و توضیح داشته است را مورد عنایت قرار داده و به تفسیر لغوی اعتنا کرده است.
همچنین مهم ترین آراء نحوی را بیان نموده است. بیشترین آراء نحوی و صرفی وی، برگرفته از مدرسه کوفیان بوده و خود او از متخصصین نحو و لغت عربی در مکتب کوفیان به شمار می آید؛ لذا کتاب او از این جهت نیز دارای اهمیت بی شماری می باشد
احمد یوسف نجاتی و محمد علی نجار کار تحقیق و تحصیح کتاب را بر عهده داشته اند.
کتاب با مقدمه ای از محمد ابوالفضل ابراهیم و مقدمه دیگری از احمد یوسف نجاتی و محمد علی نجار آغاز و مطالب در سه جلد تنظیم شده است.
فراء ضمن پرداختن به جنبه های لغوی آیات، از شیوه تفسیر قرآن با قرآن و بیان اشباه و نظائر استفاده کرده و در موارد اندکی نیز از تفسیر قرآن به سنت نبوی بهره جسته است.

[ویکی نور] معانی القرآن (للکسایی). معانی القرآن، در واقع اعاده و احیا و تجدید بنای کتاب «معانی القرآن» علی بن حمزه کسایی، توسط «عیسی شحاته عیسی علی»، به زبان عربی است.
اثر حاضر، رساله دکترای نویسنده بوده و اهمیت و جایگاه ویژه «معانی القرآن» کسایی، انگیزه پرداختن وی به آن می باشد
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در دو قسم، تنظیم شده است.
در قسمت اول، به مباحثی تحقیقی پیرامون کتاب کسایی از جمله، صحت انتساب این کتاب به او و ویژگی های آن پرداخته شده و در قسم دوم، خود کتاب کسایی جای گرفته است.
در مقدمه، به توضیح مختصر محتوای دو قسم کتاب پرداخته شده است

پیشنهاد کاربران

بپرس