برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
97 1403 100 1

قیامت

/qiyAmat/

مترادف قیامت: آخرالزمان، آخرت، حشر، رستاخیز، سرای دیگر، عقبی، غاشیه، قارعه، محشر، معاد

متضاد قیامت: دنیا

برابر پارسی: هنگامه، رستاخیز

معنی قیامت در لغت نامه دهخدا

قیامت. [ م َ ] (ع مص ) برانگیخته شدن پس از مرگ. (فرهنگ فارسی معین ). قائم شدن و روز قیامت را بهمین جهت قیامت گویند که در آن وقت مردگان زنده شوند و قیام کنند. (از آنندراج ). || (اِ) یوم فزع اکبر. روز جزا. یوم الدین. یوم الحساب (روز شمار). رستاخیز. رستخیز. یوم النشور. یوم المشهور. یوم التغابن. روزحشر. صاخة. قارعه. حاقه. غاشیه. (منتهی الارب ). ساعة. ذکری. قیامت با لفظ افتادن ، افکندن ، برخاستن ، بر چیزی رفتن ، آوردن مستعمل است. (آنندراج ) :
هرچه جز عشق توست از سر دل
تا قیامت برون توان کردن.
عطار.
- روز قیامت ؛ روزی که خلایق همه برای محاسبه محشور شوند :
مرا به روز قیامت مگر حساب نباشد
چو هجر و وصل تو دیدم بسم ز موت و اعادت.
سعدی.
|| کنایه از کارهای اعجاب انگیز و شگفت و هنگامه و غوغا
- قیامت آثار ؛ آنکه یا آنچه اثری بزرگ و هولناک ایجاد کند : آن مقدار به دست سپاه قیامت آثار افتاد که وصفش نگنجد. (حبیب السیر).
- قیامت آوردن ؛ قیامت بپا کردن :
شبیخون غمزه ٔ بیداد او در ملک جان آرد
قد سروش قیامت بر سر آزادگان آرد.
مفید بلخی.
نبود آگه اسکندر ازکار او
که آرد قیامت به پیکار او.
نظامی.
- قیامت افتادن ؛ قیامت شدن :
دوش یارم پرده از رخسار خود بگشاده بود
گویی از حسنش قیامت در جهان افتاده بود.
لاهیجی (آنندراج ).
- قیامت بر چیزی رفتن :
نه از مضمون و نی از خط کسی دیوانه میگردد
قیامت بر سر دل رفت چیزی بود یا کاغذ.
ارادتخان واضح (از آنندراج ).
- قیامت برخاستن ؛ قیامت بپا شدن :
بنشین یک نفس ای فتنه که برخاست قیامت
فتنه نادر بنشیند چو تو در حال قیامی.
سعدی.
- قیامت پیشه ؛ کسی که در کار خود قیامت کند.
- قیامت پیکر ؛ که اندام زیبایش قیامت به پا کند :
شمع محفل امشب آن شوخ قیامت پیکر است
بر چراغ مه شکست رنگ صبحی دیگر است.
سراج المحققین (از آنندراج ).
- قی ...

معنی قیامت به فارسی

قیامت
سوره ۷۵ قر آن مکیه تعداد آیات ۴٠
رستاخیز، برانگی ته شدن پس ازمرگ
۱ - ( مصدر ) قایم شدن برانگیخته شدن پس از مرگ ۲ - ( اسم ) روز رستاخیز : سویدای دل من تا قیامت مباد از عشق و سودای تو خالی . ( حافظ ۳۲۶ ) یا اهل قیامت . همه مردم که در روز رستاخیز در عرصه محشر گرد آیند : خیمه ای کایمن شوند اهل قیامت ز آفتاب گر کسش در عرصه محشر زند روز شمار . یا قیامت صغری . مرگ مقابل قیامت کبری . یا قیامت کبری . روز رستاخیز و حشر اجساد مقابل قیامت صغری ۳ - آشوب فتنه غوغا ۴ - هر چیز عالی و فاخر : اینکه تو داری قیامت است نه قامت وین تبسم که معجز است و کرامت .
[ گویش مازنی ] /ghiyaamet/ روز واپسین
( صفت ) آنکه قیامت برپا کند ( از صفات معشوق ) ٠
( صفت ) آنکه دارای اندامی زیبا و عالی است ( از صفات معشوق ) : شمع محفل امشب آن شوخ قیامت پیکر است بر چراغ که شکست رنگ صبحی دیگر است .
( اسم ) روز رستاخیز .
( اسم ) محل قیامت محشر : من قیامت زار عشقم دیده کوتا بنگرد صد بهشت و دوزخ از هر گوشه صحرای من .
( مصدر ) ۱ - بر پا شدن رستاخیز ۲ - بر پا شدن شور و غوغا و هنگامه : گر ملامت می کنندم ور قیامت می شود بنده سر خواهد نهاد آنگه ز سر سودای تو .
عبارت از عالم موت است که هر کس را بعد از مرگ بانفراده لاحق میشود بمنطوق حدیث نبوی : من مات فقد قامت قیامته یعنی هر کس که بمیرد قیامتش بر پا میشود و این مقابل قیامت کبری است .
( صفت ) آنکه قیامت برپا کند .
( صفت ) ک ...

معنی قیامت در فرهنگ معین

قیامت
(مَ) [ ع . قیامة ] (اِ.) ۱ - روز رستاخیز. ۲ - آشوب و فتنه .
( ~ . کَ دَ) [ ع - فا. ] (مص ل .) هنگامه به پا کردن ، کار بزرگ کردن .

معنی قیامت در فرهنگ فارسی عمید

قیامت
۱. برانگیخته شدن پس از مرگ.
۲. (اسم) [مجاز] رستاخیز.
۳. (اسم) هفتاد وپنجمین سورۀ قرآن کریم، مکی، دارای ۴۰ آیه، لااقسم.
۴. (صفت) [عامیانه، مجاز] شلوغ.
* قیامت کردن: (مصدر لازم) [عامیانه، مجاز] شور و غوغا کردن، هنگامه برپا کردن.

قیامت در دانشنامه اسلامی

قیامت
قیامت، بنابر آموزه های اسلامی نام روزی است که تمام انسان ها به خواست الهی برای محاسبه اعمالی که در دنیا انجام داده اند در پیشگاه الهی جمع می شوند. پیش از این روز وقایعی شگفت در زمین و آسمان روی می دهد که به اشراط الساعه معروف است. قرآن و روایات تاکید دارند که زمان قیامت، بر کسی جز خدا معلوم نیست.
برای محاسبه اعمال انسان، علاوه بر اعمالی که به صورت مُجَسَّم و عینی در پیش چشم او قرار دارد، نامه اعمال انسان که تمام اعمال انسان در آن ضبط شده به او داده می شود. کسی که نامه اعمالش به دست چپش داده شود، اهل دوزخ است و آنکه نامه اعمالش به دست راستش داده می شود، یعنی نیکوکار بوده و اهل بهشت و رستگاری است. گواهانی نیز که شاهد اعمال انسان بوده اند برای شهادت دادن وجود دارند.
اعمال انسان در آن روز با پیشوایان دینی(پیامبر اکرم (ص)، امامان و صالحان) سنجیده می شود و کسی که اعمال و اعتقاداتش شباهت بیشتری با اعمال و اعتقادات ایشان داشته باشد، سعادتمندتر خواهد بود.
قیامت
روز قیامت یا روز رستاخیز به زمانی اطلاق می شود که حیات دنیایی انسانها به پایان رسیده و بعد وقوع حوادث هول انگیز همه انسانها در پیشگاه خداوند برای حسابرسی اعمال حاضر می شوند
واژه قیامت مصدر است و از ریشه "ق و م" به معنای برخاستن و در اصطلاح علوم اسلامی قیامت به زمانی اطلاق می شود است که حیات دنیایی بشر پایان یافته و همه انسانها از اولین و آخرین در پیشگاه خداوند حاضر می شوند.
اعتقاد به معاد و قیامت یکی از ارکان اسلام و بنا بر تحقیق بعضی از محققین در حدود هزار و هفتصد آیه از قرآن مجید راجع به قیامت و ثواب و عقاب و بازگشت اعمال است، بدین طریق نزدیک به یک سوم قرآن در بیان قیامت می باشد.
مهمترین نامها و اوصاف قیامت در قرآن عبارتند از: یوم الساعة، یوم القیامة، الیوم الاخر، یوم الحساب، یوم الدین، یوم الجمع، یوم الفصل، یوم الخروج، یوم الموعود، یوم الخلود، یوم عظیم، یوم الحسرة، یوم التغابن، یوم التناد، یوم التلاق، یوم ثقیل، یوم الازفة، یوم عسیر، یوم الیم، یوم الوعید، یوم الحق، یوم مشهود، یوم الوقت المعلوم، یوما عبوسا قمطریرا، یوم البعث (یوم یبعثون)
با آغاز قیامت حوادثی پی ...


قیامت در دانشنامه ویکی پدیا

قیامت
قیامت به دو معنا می باشد:
رستاخیز به معنی روز حساب.
قیامة نام یکی از سوره های قرآن.
«قیامت» آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا آناستازیا است که در ۲ مه ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-05-۰۲) منتشر شد.
این آلبوم در چارت های هلند، آلمان، بریتانیا، سوئیس جزو ده آلبوم اول قرار گرفت.
قیامت به دو معنا می باشد:
رستاخیز به معنی روز حساب.
قیامة نام یکی از سوره های قرآن.
سورهٔ قیامة سورهٔ ۷۵ام قرآن است، دارای ۴۰ آیه است، و سوره ای مکی است. همانند نام این سوره، محتوای آن پیرامون معاد و روز قیامت است: ابتدا اشراط الساعه، نشانه های بروز قیامت، را بیان می کند و حال نیکوکاران و بدکاران را توصیف می کند. سپس لحظات انتقال افراد از این دنیا به جهان آخرت را توصیف کرده و ارتباط هدف از خلقت انسان را با معاد بیان می کند.
ترجمهٔ فارسی
قیامت: شهر تحت تهدید (به هندی: Qayamat: City Under Threat) فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ و به کارگردانی هری باوجا است. در این فیلم بازیگرانی همچون اجی دیوگن، سونیل شتی، سانجای کاپور، ارباز خان، ایشا کوپیکار، ریا سن، نیها دوپیا، آشیش چادهاری، چانکی پاندی ایفای نقش کرده اند.
۱۱ ژوئیه ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-07-۱۱)
قیامت عشق فیلمی به کارگردانی و نویسندگی هوشنگ حسامی محصول سال ۱۳۵۲ است.
عزت الله انتظامی
فرشته جنابی
خسرو شجاع زاده
رضا بنی احمد
سیروس حسن پور
مهین شهابی
...

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

قیامت در دانشنامه آزاد پارسی

(در لغت به معنای برپا خاستن) روزی که مردگان از قبر برمی خیزند. این کلمه ۷۰بار در قرآن ذکر شده و جمع آیات مربوط به قیامت و آخرت و حساب و کتاب و حیات اخروی، حدود ۱۷۰۰ آیه، یعنی قریب یک سوم قرآن است. برخی از نام های دیگر این روز بزرگ که در قرآن آمده، عبارت اند از یوم فزع اکبر، یوم الجزاء، یوم الدین، یوم الحساب، یوم التّغابُن، یوم الحَسره، یوم الفَصل، حشر، صاخّه، قارعه، حاقّه، ساعة، غاشیة، ذکری و بعث. اعتقاد به قیامت یکی از اصول دین اسلام است و باید هر کسی از هم اکنون خود را برای آن روز، که نتیجۀ اعمال همگان در آن آشکار می گردد، مهیا سازد. دمیدن صور از مقدمات وقوع روز قیامت است که در انعام، ۷۳؛ بقره، ۲۱۰؛ کهف، ۴۸، ۹۹، ۱۰۰؛ طه، ۱۰۵ تا ۱۰۷ و چند سورۀ دیگر بیان شده است. حدود ۵۰ آیه از آیات قرآن دربارۀ وقایع و حوادثی است که در روز قیامت اتفاق می افتد (ازجمله حج، ۱، ۲؛بقره، ۴۸، ۱۲۳، ۲۵۴؛ آل عمران، ۱۰۶، ۱۴، ۴۲؛ مائده، ۱۱۵؛ انعام، ۱۵؛ اعراف، ۵۳: یونس، ۵۴؛ هود، ۳، ۱۰۴ تا ۱۰۶). مردم در روز قیامت سه گروه هستند: نیک بختان، نگون بختان و پیشی گیرندگان (واقعه، ۷ـ۱۰). در قرآن به گواهی دادن اعضا دربارۀ گناهکاران نیز اشاره شده است (یس، ۶۵؛ نور، ۲۴؛ فصلت، ۲۰ تا ۲۳). در حدود ۲۰۰ آیه از قرآن به پاداش و کیفر اعمال نیک و بد در دنیا و آخرت تصریح شده است. نیز ← معاد؛ آخرت

ارتباط محتوایی با قیامت

قیامت در جدول کلمات

از نام های قیامت در قرآن کریم
یوم الدین

قیامت را به اشتراک بگذارید

پیشنهاد کاربران

قانعی
Dooms day
قندی
اعتقاد و باور دینی به قیامت که محور و کانون اعتقادی دین مسیحیت و اسلام می باشد، منافی بنیادی ترین حق انسان میباشد. این حق بنیادی عبارت است از رسیدن به کمال مطلق. در این زندگی و در این عالم به اصطلاح عالم خاک و طبیعت و محسوسات( طبق بینش دینی عالم معروف به عالم عمل و تکلیف ) هیچ فرد انسانی امکان رسیدن به کمال مطلق را نمیتواند داشته باشد. طبق باور دین مسیحیت و اسلام سیر حرکت زندگی انسانی به سوی کمال با فرا رسیدن لحظه مرگ به پایان میرسد. طبق باور این ادیان پس از مرگ زندگی بلاتکلیفی و بی عملی در انتظار انسان نشسته است. دین اسلام به ایستگاه میانی که حائل بین ایستگاه دنیوی و ایستگاه اُخروی است اعتقاد دارد که نام آنرا برزخ نامیده اند. در عصر پیامبر اسلام این سوال مطرح بوده است که اگر طبق باور دین مسیحیت آن عصر در لحظه مرگ روح از بدن جدا شود، تکلیف او چه خواهد شد تا لحظه فرا رسیدن روز قیامت که قرار است برای همه برگزار شود. اگر من و شما به جای پیامبر اسلام بودیم به این سوال منطقی و معقول چه پاسخی میدادیم ؟ گویا پیامبر اسلام در پاسخ دادن به این سوال در درجه اول بطور حکیمانه سعی نموده است که روح و روان سوال کنندگان را تسکین به بخشد : خداوند فرمودند:
که اگر از تو پرسیدند روح چیست ؟ به آنان پاسخ بده که روح امر خداوند است و دانش تو و انسان در پیرامون آن اندک می باشد. این پاسخ حکیمانه گویا حس کنجکاوی جویندگان حقیقت را بطور کامل ارضاء ننموده باشد. آن کنج کاوان و نکته اندیشان واقع بین در آن عصر بت پرستی از سوال کردن دست بر نداشتند و گفتند که سوال ما این نبود که روح چیست بلکه پرسش این بود که اگر ما یک روز مردیم ، روح ما که از بدن ما جدا میشود به کجا هجرت مینماید و شما پیامبر گرامی که از دیدگاه ما امین و راستگو و درستکار هستید به ما روز قیامت را بشارت میدهی که برای همگان و بطور همزمان بر قرار میگردد. آیا روح ما به همراه ما در قبر باقی خواهد ماند و یا اگر از بدن ما جدا شد در همان قبرستان از قبر ما حفاظت خواهد کرد و یا به آسمان ها پرواز خواهد کرد ؟ ای پیامبر گرامی این سوالات را با ما پاسخ بده که ما در پیرامون سرنوشت روح های انفرادی خویش به آرامش خاطر برسیم و یا اجازه نداریم که از خدمت و پیشگاه مبارک شما منتخب و رسول خدا چنین سوالاتی را طرح نمائیم و به این امر اکتفا کنیم که خداوند از آن به روشنی روز آگاه است و نگرانی و تشویش احساسات و فکر و اندیشه ما بی مورد می باشد. پیامبر از حالت سمجی و کنجکاوی واقع بینانه آنان شگفت زده شده و بود و خود پاسخی روشن در چنته نداشت و مجبور بود خودراه برای مدتی کوتاه از جمع جدا نماید و به غار حرا رجعت نماید و در آنجا در خلوت کف دستان خود را در حین عبادت و نیایش به سوی آسمان گیرد به امید اینکه جبرائیل سر رسد و پاسخ را کف دستش بگذارد. اگر هم احیانا آن فرشته پیام آور ظاهر نشد شاید خداوند پاسخ را مستقیمان در اندیشه او قرار دهد. یک باره طنین یک صدای گُنگ در فضای غار پیچید : اگر آنان از پرس و جو دست بر نداشتند و روی سوال خود تکیه کردند به آنان قُل ( بگو ) : برزخ
پس از اینکه یک جواب قانع کننده به سمع آنان رسید، آنگاه سوال کردند که برزخ چگونه جایی است ؟ گویا سوالات پایان ناپذیر بودند و پیامبر اکرم برای روشنگری خود و دیگران مجبور میشد که گاه و بیگاه بین غار و جمعیت به نوسان در آید. امر رسالت و هدایت بشر به او اجازه یک لحظه غفلت را نمیداد. تا اینکه به وی امر شد و یا اینکه با خود اندیشید که خاتم انبیاء است و از این طریق خیال خود و واقع گرایان را راحت کرد و تکامل دین مسیحیت و اسلام را با پایان رساند.
همان طور که حدود چندین قرن قبل از او ایسا مسیح پایان تکامل دین مسیحیت را با برقراری روز قیامت و بر پایی دادگاه عدل الاهی را به ابوالبشر بشارت داده بود. محتوای آن بشارت بطور اختصار به شرح زیر است :
جمیع انسان ها در آن روز موعود و در آن دادگاه تحت داوری و قضاوت مسیح به عنوان نماینده تام الاختیار خداوند به دو دسته بزرگ تقسیم بندی میشوند: خوبان و عادلان و نیکو کاران در یک طرف و بَدَان و بدکاران و نا عادلان در طرف دیگر. گروه اول به زندگی جاودانه در سرزمین ِآسمانی خداوند ( بهشت ) خواهند رسید و گروه دوم با شعله های آتش جهنم بطور جاودانه گرفتار خواهند شد. در قرآن هم شاهد چنین دسته بندی هستیم. بنا بر این وعده سیر به سوی کمال انسانیت و رسیدن به سعادت اُخروی برای همه انسان ها بدون استثناء توسط این دو دین خدشه دار گردیده است و آنهم بطور کاملا آشکار که به هیچگونه تفسیر و تعبیر ( خواب ) نیازی ندارد و کوچکترین راز و رمزی در آن پنهان نیست که نیازمند راز گشایی باشد. لذا این دو دین با احترام کاملی که من به آنان دارم به امر خداوند و یا حاصل اندیشه بنایان گذاران آنها پایان تکامل خودرا بطور عینی اعلام نموده اند.
اگر از طرف گروه به اصلاح کفار نقد و انتقادی به خود خداوند و یا به بنیانگذاران این دو دین جهانی از زبان و قلم اینان جاری شود، ضروری است که آن زبان بریده شود و آن قلم شکسته گردد. بیاید دل خودرا ، وجدان خودرا برای یک لحظه کوتاه هم که شده بر احساسات، افکار،فهم، عقل، خیال و وهم خود قاضی نمائیم و امر داوری را به دست او به سپاریم که رای دهد، که آیا خدای این دو دین شیطان است یا خدای واقعی ؟
عطار یکی از عارفان بزرگ بر این باور است که تا روز قیامت هر آنچه که غیر از عشق خداوند است محو خواهد گردید و پس از آن، زندگی انسان در عشق مطلق آغاز خواهد گردید. از این دیدگاه میتوانیم باور داشته باشیم که هیچگونه بازجویی و باز پرسی در عالم آخرت و متعاقب آن هیچگونه جزا و عذابی در رجعت انسان بسوی خداوند در کمین ننشسته است و همگی نسل های انسانی بدون استثناء به حالت زندگی بهشتی خواهند رسید و هر کدام از خوبی، زیبائی، دانش و قدرت و رحمت و عشق مطلق خداوند بطور مساوی و برابر سهیم خواهند شد. غریزه انتقام جویی فقط در وجود انسان وجود دارد و نه در وجود خداوند. با کمال احترام به دین مسیحیت و دین اسلام و پیروان صدیق آنان لازم می بینم که در پایان این اندیشه و باور خود، بگویم که تصویر ارائه شده از خداوند و خلقت و آفرینش ناقص میباشد و نیازمند اصلاح و یا دگرگونی کامل می باشد. در این زمینه تفسیر و تعبیر ( خواب ) هیچ دردی را شفا نخواهد داد و هیچ مساله دینی را حل نخواهد کرد. خداوند و جزئیات طرح آفرینش و خلقت باید از طریق علمی بررسی گردد و در این بررسی تاکنون معرفت دینی فقط نقش سد کردن و مانع بودن را ایفا کرده است. در پای سد و دیوار پیامبران و کتب دینی نه باید که خیمه و خرگاه را بر افراشت و به استراحت پرداخت بلکه باید برخاست و با احترام این سد ها را شکست و از آنها عبور کرد. این شکستن نباید بصورت انقلاب بر علیه ادیان باشد. در پایان یک سوال کافیست : این دو دین چرا بعد از مرگ به من و تو شانس اصلاح اعمال دنیوی را نمیدهند ؟ آیا عذاب دایمی من و شیطان در آتش جهنم موجب لذت آنان میگردد ؟

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• قیامت در جدول   • قیامت چیست   • نشانه های روز قیامت   • اهنگ قیامت   • قیامت چگونه است   • معنی قیامت   • روز قیامت اپارات   • قیامت در قرآن   • مفهوم قیامت   • تعریف قیامت   • معرفی قیامت   • قیامت یعنی چی   • قیامت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی قیامت
کلمه : قیامت
اشتباه تایپی : rdhlj
آوا : qiyAmat
نقش : اسم
عکس قیامت : در گوگل

آیا معنی قیامت مناسب بود ؟           ( امتیاز : 97% )