غول. ( اِ ) شبگاه گوسپندان و چهارپایان بود چون خباک. ( فرهنگ اسدی ). شبانگاه گوسفندان. ( نسخه ای از فرهنگ اسدی ). شبانگاه یا شبگاه گوسفندان و چهارپایان و گذریان بود. ( فرهنگ اوبهی ). جای گوسفندان و گاو و دیگر چارپایان که در صحرا سازند و آغال نیز گویند. ( فرهنگ رشیدی ) ( از جهانگیری ) ( از انجمن آرا ). جایی باشد که در دامن کوهها و صحراها بکنند و بسازند تا گوسفندان و گاوان و دیگر ستوران و چارپایان شبها در آنجا باشند و آن را به عربی غار خوانند. شوغا. ( برهان قاطع ). آغل. ( جهانگیری ). آغال. نغل. کمرا. ( برهان قاطع ). زاغه. || کنده بزرگ و فراخی در کوه و دشت. ( فرهنگ اوبهی ). غار و مغاک در دشت. ( فرهنگ رشیدی ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). || ( ص ) مرد کَر بزبان پهلوی ، و در عربی اُطروش و اصم گویند. ( ازانجمن آرا ) ( از آنندراج ). در تداول مردم مازندران بمعنی کر است. ( از فرهنگ نظام ). || ( اِ ) گوش. به عربی اُذُن گویند. ( از برهان قاطع ). گوش ، چون خرغول و اسپغول. ( فرهنگ رشیدی ). به واو مجهول بمعنی گوش. ( غیاث اللغات ). گوش بود، و تخمی هست که آن را اسپغول نامند بدان سبب که برگ آن به گوش اسب شبیه است.( فرهنگ جهانگیری ) ( از انجمن آرا ) ( از آنندراج ) ( از برهان قاطع ). استعمال غول تنها برای گوش دیده نشده است ، اما در سنسکریت گُل بمعنی مطلق سوراخ آمده است. ( فرهنگ نظام ). صاحب برهان قاطع گوید: خرغول گیاهی است... و آن را خرغول بدان سبب گویند که شبیه به گوش خراست چه غول در فارسی بمعنی گوش است و اسب غول نیز به همین سبب میگویند - انتهی. و شاید در ترکیب های دامغول و چرغول نیز چنین است. || حرامزاده. ( فرهنگ اسدی ) ( جهانگیری ) ( انجمن آرا ) ( آنندراج ) ( برهان قاطع ). بعضی در بیت ذیل از رودکی بمعنی حرامزاده گفته اند و در آن تأمل است. ( فرهنگ رشیدی ) : ایستاده دید آنجا دزد غول روی زشت و چشمها همچون دغول .
رودکی ( از فرهنگ اسدی ) ( فرهنگ رشیدی ).
|| دو طفل که از مادر توأمان زاده باشند. ( فرهنگ جهانگیری ) ( انجمن آرا ) ( از برهان قاطع ). و آن را دغوله و دغلی نیز گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). یکی از دو فرزند که با هم پیدا شده باشند و مخفف این لفظ دوغلی در تکلم هست. ( فرهنگ نظام ). و رجوع به غلی در فرهنگ نظام شود. ظاهراً کلمه ترکی است. رجوع به دوغلو و دوقلوشود. || انبوه سیاه. ( غیاث اللغات ). || ( اصطلاح برزگران ) گردن بند حیوانی که چوم ( خرمن کوب ) را میکشد. ( از فرهنگ نظام ). || نوعی از دیوان زشت که مردم را در صحراها هلاک کنند. ( فرهنگ اسدی نخجوانی ) ( از فرهنگ اوبهی ). دیوی است که به هر شکل خواهد مینماید و مردم را هلاک میکند، و بدین معنی عربی است. ( فرهنگ رشیدی ). از فرهنگهای فارسی و عربی چنین برمی آید که غول بمعنی مذکور عربی است. رجوع به غول ( ع اِ ) شود.بیشتر بخوانید ...
فرهنگ فارسی
موجودافسانهای بسیاربزرگ جثه وبدهیکل، هیکل یزرگ، جانورمهیب ماننددیو ( اسم ) ۱ - دست و بازو ۲ - فوجی دارای سردار . یکی از جنگهای عرب است که در آن قبیله ضبه با بنی کلاب جنگ کردند .
فرهنگ معین
(اِ. ) ۱ - آغُل گوسفند و گاو. ۲ - گوش . [ ع . ] ۱ - (اِ. )موجودی افسانه ای که هیکلی درشت و ترسناک دارد. ۲ - (ص . ) بسیار بزرگ . ، ~ بی شاخ و دم (عا. ) شخص درشت اندام و بی ریخت . (اِ. ) = قول : ۱ - دست و بازو. ۲ - فوجی دارای سردار.
فرهنگ عمید
جایی که برای گاووگوسفند در کوه یا صحرا درست کنند، آغل، غار: گاهی چو گوسفندان در غول جای من / گاهی چو غول گرد بیابان دوان دوان (ابوشکور: شاعران بی دیوان: ۸۹ ). ۱. موجود افسانه ای بسیار بزرگ جثه و بدهیکل. ۲. جانور مهیب مانند دیو، هیکل بزرگ. * غول بیابان: = * غول بیابانی * غول بیابانی: ۱. غولی که گمان می رود در بیابان باشد: حذر از پیروی نفس که در راه خدای / مردم افکن تر از این غول بیابانی نیست (سعدی۲: ۶۳۶ ). ۲. [عامیانه، مجاز] = * غول بی شاخ ودُم * غول بی شاخ ودُم: [عامیانه، مجاز] شخص درشت، بدقواره، و زشت.
فرهنگستان زبان و ادب
[نجوم ] ← ستارۀ غول
گویش مازنی
/ghool/ کر ناشنوا
دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه]دیو را غول می گویند. از غول به مناسبت در باب صلات نام برده اند. معرفی غول نوعی جن است که در بیابان به صورت و شکل های گوناگون ظاهر و متعرض مسافران می شود. حکم فقهی مفاد روایتی چنین است: هرگاه غول در نظرتان آمد اذان بگویید. بر این اساس، فقها اذان گفتن را در بیابان برای کسی که از غول و مانند آن وحشت دارد، مستحب دانسته اند.
[ویکی الکتاب] معنی غَوْلٌ: ضرر رساندن و فاسد کردن معنی قَوْلُ: قول - سخن - گفتار ریشه کلمه: غول (۱ بار)
«غَوْل» (بر وزن قول) در اصل، به معنای فسادی است که به طور پنهانی در چیزی نفوذ می کند، و این که به قتل های مخفی و ترور در ادبیات عرب «غیلة» گفته می شود، از همین نظر است. . آیه در وصف شراب بهشتی است ظاهراً مراد از «غَوْل» سردرد است طبرسی فرموده غول فسادی که به طور مخفی بر شیء عارض شود. اهل لغت آن را سردرد، مستی، مشقت و غیره گفتهاند. «یَنْزِفُونَ» را عاصم در این آیه مجهول خوانده و در سوره واقعة معلوم. و آن چنانکه در «نزف» خواهد آمد به معنی مستی و زوال عقل است. معنی آیه چنین میشود: در شراب بهشتی سردرد (یا ضرر و فساد) نیست و از آن مست نمیشوند. مؤیّد احتمال نگارنده آیه است. یعنی از شراب بهشتی نه درد سر میگیرند و نه مست میگردند و اگر «غَوْل» را اضرار و اهلاک بگیریم با «صداع» مخالف نخواهد بود که آن نیز ضرر است این کلمه فقط یکبار در قرآن یافته است.
غول موجودی افسانه ای و عظیم الجثه است. آن ها زاییدهٔ خیال مردم و داستان سرایان هستند و اغلب در داستان های عامیانه از آن ها یاد می شود اما هیچ گونه سند و مدرکی دلیل بر وجودشان در دست نیست. در برخی از داستان ها آن ها دوستان صمیمی موجودات زنده و برخی از داستان ها دشمن موجودات زنده هستند. خیلی از آن ها مانند ماناهاوا مهربان و از باطن دوست داشتنی هستند که نباید از ظاهر قضاوتشان کرد؛ زیرا پشت ظاهر ترسناک و غیرجذابشان باطنی زیبا نهفته است و یک سری از آن ها هم پلید هستند ولی معمولاً ظاهر جذاب تری نسبت به غول های مهربان دارند. یکی از غول های افسانه ای در برخی نواحی ایران «اولی غولی» نام دارد؛ اما شاید برخی افراد اشتباه کنند و دیو که در داستان های کهن ایرانی بیشتر به چشم می خورد با غول اشتباه بگیرند، در حالی که دیو موجودی کاملاً متفاوت از غول است هر چند که شباهت های به هم دارند. غول های افسانه ای وسیله ای برای ترساندن کودکان در برخی جوامع کهن بوده است. غول را می توان با یک ضربه کشت، اما ضربهٔ دوم او را احیا می کند. غول ها معمولاً در جنس مذکر معرفی می شوند. برخی از انواع آن ها کاملاً شبیه انسان و جثه ای چند برابر انسان دارند. غول ها بی رحم و آدمخوار یا حتی مهربان و خوش اخلاق هستند و انسان را غذای لذیذی می دانند اما گاهی نیز مانند برده به انسان خدمت می کنند، علاوه بر این حس بویایی بسیار پرقدرتی دارند. فیزیک بدنی غول ها و حرف زدن و راه رفتنشان مثل انسان است. غول ها لباس هایی بافته شده از شاخ و برگ درختان یا پوست حیوانات می پوشند اما در هنگام جنگ زره و کلاه خود به تن می کنند و با گرز به جان انسان ها می افتند. غول ها در حمله به انسان ها بسیار پرخاشگرانه عمل می کنند و انسان ها و اسب هایشان را می بلعند، اما همیشه سلاح های بشر سبب شکست غول ها می شود. علاوه بر رفتار وحشیانه غول ها همیشه کثیف و ژولیده هستند. [ ۲] غول های نیک ظاهر غیر جذاب و ترسناک دارند ولی مهربان و خونگرم و خوش اخلاق هستند همیشه به دیگر جانداران کمک می کنند و هیچوقت به کسی صدمه نمی زنند معمولاً رنگ پوست های خاکستری رنگ یا قهوه ای رنگ یا سبز رنگ دارند یا … صبور هستند و زود ناراحت نمی شوند
غول (مینی سریال). غول ( به انگلیسی: Ghoul ) یک مینی سریال در ژانر ترسناک هندی است. این سریال دومین نسخه اصلی نت فلیکس هند بعد از سریال «بازی های مقدس» است. • رادیکا آپته در نقش نیدا رحیم • Manav Kaul • S. M. Zaheer • Ratnabali Bhattacharjee • Mahesh Balraj • Mallhar Goenka • Rohit Pathak • Robin Das • Surender Thakur این مینی سریال در ۲۴ اوت ۲۰۱۸ توسط نتفلیکس منتشر شد. [ ۲] این سریال در ۲۲ اوت ۲۰۱۸ در بمبئی به نمایش درآمد. [ ۳]
غول (نقاشی). غول ( به اسپانیایی: El Coloso ) ( ۱۸۱۰ میلادی ) نام تابلوی نقاشی ای است که تا سال ۲۰۰۸ منسوب به نقاش اسپانیاییفرانسیسکو گویا ( ۱۷۴۶ - ۱۸۲۸ میلادی ) بود اما اکنون رسماً آن را به عنوان اثری از آنسنسیو ژولیا از شاگردان وی می دانند. این اثر چند سال قبل از آن که کشف شود که اثر این نقاش مشهور نیست، بسیاری از کارشناسان را در مورد رسم این تابلو توسط وی به شک انداخته بود. غول بر خلاف دیگر آثار معروف فراسیسکو گویا، مانند دوم ماه مه ۱۸۰۸ و سوم ماه می ۱۸۰۸ یا ماجای برهنه، مورد توجه قرار نگرفته است که همین تفاوت نیز کارشناسان را بر آن داشت تا تحقیقات گسترده ای در رابطه با آن انجام دهند. در هنگام تحقیقات نیز، در گوشه ای از تابلو علامت A. J که در واقع امضای آنسنسیو ژولیا که یکی از شاگردان اوست، کشف شد و این دلیل نیز شک و تردیدها را در مورد عدم رسم تابلو توسط فرانسیسکو گویا به یقین تبدیل کرد. فرانسیسکو گویا از آخرین بازماندگان نسل استادان کهنه کار اروپایی ( به انگلیسی: The Old Masters ) ( لقبی که به نقاشان اروپایی پیش از قرن نوزدهم اطلاق می شد ) و از پیشگامان دوران پیش از مدرنیسم است که فلسفه ذهنی و تکنیک به کار رفته در آثارش، سالها بعد مورد استفاده نقاشان بزرگی چون اوارد منت و پابلو پیکاسو قرار گرفت. در این اثر، یک غول از یک روستای اسپانیایی در مقابل ارتش ناپلئون بناپارت که به غول اروپا ( به انگلیسی: The Colossus of Europe ) مشهور بود، محافظت می کند. این جنگ که هفت سال به طول انجامید در نهایت به استقلال اسپانیا در ۱۸۱۴ از فرانسه ختم شد. تابلوی مشهور غول بین سال های ۱۸۰۸ تا ۱۸۱۲ کشیده شده است. این اثر بی نظیر از سال ۱۹۳۱ جزء دارایی های موزه پرادوی اسپانیا بوده است. روی تابلوی کوچکی که کنار نقاشی غول در این موزه قرار دارد هنوز نام فرانسیسکو گویا به چشم می خورد البته مسئولان موزه به زودی این تابلو را برداشته و تابلوی جدیدی را در کنار این نقاشی نصب و احتمالاً روی آن خواهند نوشت «این نقاشی توسط یکی از دوستان گویا کشیده شده است. » به این ترتیب موزه پرادو یکی از مهم ترین تابلوهای گویا را از دست می دهد. این تابلو که بیش از نیم قرن مظهر نیروی خلاقیت فرانسیسکو گویا نقاش سرشناس اسپانیایی به شمار می رفت یکی از بزرگ ترین دیدنی های موزه پرادو بود که همواره مورد شگفتی دوستداران هنر در سراسر جهان قرار می گرفت و در منابع تخصصی هنر از این تابلو بیش از دیگر آثار گویا یاد می شد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
دانشنامه آزاد فارسی
غول (giant) در بسیاری از اساطیر و ادبیات عامیانه، موجودی عظیم الجثه و غالباً احمق و جنگ طلب. در اساطیر یونان، غولان پس از ریخته شدن خون اورانوس بر زمین خلق شدند و بر ضد خدایان شوریدند. در قرون وسطا، آدمک های حصیری غولان را در مراسم نیمۀ تابستان در بسیاری از نقاط اروپا می گرداندند و گاه به آتش می کشیدند. در نزد اعراب و نیز ایرانیان بعد از اسلام موجودی افسانه ای و مهیب، شبیه دیو، که به شکل های گوناگون در می آید و مردم را می فریبد و نابود می کند و از آن جمله است غول بیابانی.
سفت، روزنه، سوراخ، خندق، غار، گودی، غول، منفذ، رخنه، فرجه، نقب، حفره، گودال، چال، فرج، لانه خرگوش و امثال ان
ear(اسم)
دسته، شنوایی، غول، خوشه، گوش، سنبله
cave(اسم)
سوراخ، غار، غول، مغاره، کاو، مجوف کردن
cavern(اسم)
غار، غول، مغاره، حفره، گودال، حفره زیرزمینی، چال
corral(اسم)
غول، جای اسب و گله، اغل
bogy(اسم)
شیطان، دیو، جن، لو لو، غول
giant(اسم)
غول، نره غول، ادم غول پیکر
ogre(اسم)
غول، ادمخوار، غول پیکر، ادم موحش
colossus(اسم)
غول، غول پیکر، چیز غول پیکر و گنده، غول یا شخص بسیار بلند
ghoul(اسم)
غول، سادیست
gargantua(اسم)
غول، غول پیکر
bugaboo(اسم)
لو لو، غول
hobgoblin(اسم)
دزد، لو لو، غول، شبگرد، جنی
فارسی به عربی
عملاق , غول , هائل
پیشنهاد کاربران
Goliath یا Goliat با تلفظ گولیات به زبان آلمانی نام فرمانده عظیم الجثه یا قوی هیکل سپاه قوم فیلیستر بوده در نبرد با سپاه قوم یهود که توسط داوود، یک چوپان نوجوان ( حدود چهارده یا پانزده ساله ) سرش مورد اصابت سنگ قرار گرفته و نقش بر زمین شده و الا آخر. ... [مشاهده متن کامل]
نام آن فرد انسانی به زبان والدین به شکل گُلی ات تلفظ و بیان میشده به معنای گُل گُل ها یا جمع گُل به شکل گُلیات یعنی گُل ها. نام آن قوم در اصل و ریشه به زبان فارسی بوده به شکل تفکیکی زیر: پیشوند فیلیست ( philist ) مخفف فیلی است، بوده یعنی اعضای آن قوم از لحاظ هیکل، جُثه و یا قد و قواره به بزرگی فیل بوده اند و پسوند تَر ( ter ) نشانه صفت تفضیلی . لذا فیلیستر به معنای قوی تر از فیل یا پیل. محل سکونت آن قوم در آنزمان کناره های شرقی دریای مدیترانه بوده و به زبان فارسی آن دوران به شکل گازا ( Gaza ) تلفظ و بیان میشده. پیشوند گا در زبان فارسی قدیم ( و نه پارسی ) مخفف گاه بوده که هم معنای زمانی داشته و هم مکانی. لذا گازا به معنای زاده شده در زمان و مکان بوده. پیشوند گا مخفف گاو هم بوده، لذا گازا به معنای گاوزاده. چون حرف گ در زبان عربی وجود ندارد، نام آن نوار که در اصل و ریشه به زبان فارسی بوده ( با دو معنا ) به غزه ترجمه شده. نام آن فرد به زبان عِبری ( عبری در اصل و ریشه به شکل اَبری که ریشه در نام آبراهام یا ابراهیم در دوران کودکی و نوجوانی داشته به شکل اَبرم که در زبان پدر و مادر فارسی زبان سومری به معنای ابر سایه و باران بخش من بوده ) و با حروف لاتین به شکل goljat با تلفظ گُلی جات در اصل و ریشه به زبان فارسی بوده با دو معنا؛ یکی جای گُل ها و دیگری جمع گُل یعنی گُل ها. در قرآن نام آن فرد به شکل جالوت ( jalut یا galut ) درج گردیده. چون آن فرد به سپاه دشمن قوم یهود تعلق داشته، لذا گُل اول به گول ( به معنای فریب و گول دادن یا گول خوردن به زبان فارسی امروز به معنای فریب دادن دیگران و فریب خوردن از دیگران ) و سپس به غول تبدیل شده و معنای بدی بخود گرفته. غول یاد، یعنی هر سربازی که در میدان جنگ اورا از دور و نزدیک نگاه میکرده از لحاظ هیکل یاد غول بی شاخ و بی دُم میفتاده. اما همانطور که در بالا بیان شد، نام آن فرد از دیدگاه والدین به شکل گُل یاد ( گلیاد ) به این معنا بوده که هرکسی اورا نگاه کند یاد گُل میفتد. در همین زمینه نام تپه ای در نزدیکی تمپل داوود و سلیمان در اورشلیم که ایسا ( نوشتار عربی به شکل عیسی ) روی آن به صلیب کشیده شده ( البته بر اساس مندرجات ایوانگی های چهارگانه یا اناجیل اربعه بهمراه پیوست های آن تحت عنوان عهد یا پیمان و یا وصیت نامه جدید مسیحیان ) با حروف لاتین به شکل Golgatha با تلفظ گُلگاتا بوده که آنرا خطا آمیز یا اشتباها کان یا معدن جمجمه ها ترجمه نموده اند، در اصل و ریشه به معنای گُل روی گات ها بوده یعنی ایسا گُلی بوده که در گلستان سروده های زرتشت روئیده و با خون گاو های سلاخی شده توسط موسا آبیاری نمیشده بلکه با خون خود به عنوان بره ( گوسفند یک ساله ) بیگناه آبَّا به شکل آبابا یا پدر آسمانی وی از دیدگاه قوم فارسی زبان آرامی. واژه های فارسی و پارسی از دو کلمه ساخته شده اند؛ یکی پیشوند های فار و پار که در اصل و ریشه به شکل پَر و فَر تلفظ و بیان میشده اند و پسوند سی یعنی عدد۳۰. ایرانیان فراباستان قبل از پیدایش نوح ( Noah با تلفظ نوآه به زبان پدر و مادر فارسی زبان سومری به معنای آه یا دَم نو در مقایسه با دَم قدیمی سومریان یعنی آدم که یک بیش و باور حقیقی بوده و نه اولین مرد آفریده شده در باغ بهشت موسا و ایسا و محمّد ) ماه ها را سی شبانه روز می پنداشته و سال را سیصد و شصت ( ۳۶۰ ) شبانه روز که بعدا توسط قوم یهود اقتباس گردیده و سپس حدود هزار سال پیش توسط حکیم عمر خیام اصلاح گردیده و تعداد شب ها و روز های یک سال خورشیدی یا شمسی به ۳۶۵ شبانه روز افزایش یافته باضافه ۶ ساعت که هر چهار سال یکبار به ۲۴ ساعت یا یک شبانه روز جمع میشود و سال پنجم کبیسه نامیده شده که دارای 366 شبانه روز میباشد و این سیکل یا دایره دوباره از نوع آغاز میگردد. مثلث خیام در اصل و ریشه از دو مثلث ساخته شده؛ بالائی که کوچک است و قاعده آن دارای اعداد زیر می باشد : 1 5 10 10 5 1 یا ۱ ۵ ۱۰ ۱۰ ۵ ۱ : یک های چپ و راست هرکدام اشاره به یک ماه دارند و جمع اعداد بین ها یعنی ۳۰ یا30 اشاره به تعداد شبها و روز های یک ماه داشته. و قاعده مثلث بزرگ دارای اعضای زیر : ۱ ۱۰ ۴۵ ۱۲۰ ۲۱۰ ( ۲۵۲ ) ۲۱۰ ۱۲۰ ۴۵ ۱۰ ۱ عدد ۲۵۲ در وسط خط قاعده که نقش مرکز تقارن چپ و راست را عهده دار است به شکل ۲ ضربدر ۵ باضافه ۲ مساوی با عدد ۱۲ اشاره به تعداد ماه های یک سال داشته و دارد و به شکل ۲ باضافه ۲ مساوی با ۴ اشاره به چهار سال میانی بین دو سال کبیسه متوالی و عدد ۵ اشاره به سال پنجم یا کبیسه داشته و دارد. ترکیب های عددی در سمت چپ و راست مرکز تقارن در ساق پای مثلث و بین ۱ و ۱ در آغاز و پایان خط قاعده یعنی ۱۰ ۴۵ ۱۲۰ ۲۱۰ بصورت ۲۱۰ باضافه ۱۲۰ باضافه ۴۵ منهای ۱۰ مساوی با ۳۶۵ اشاره به تعداد شب ها و روز های یک سال خورشیدی داشته و دارد. مثلث خیام که از دو مثلث عددی ( یکی کوچک و دیگری بزرگ ) ترسیم گردیده، در مراحل اولیه پیدایش با هدف اصلاح نمودن شمارش تعداد شب ها و روز های ماه و سال از دیدگاه ایرانیان فرا باستان و سپس قوم یهود ( ۳۰ و ۳۶۰ ) ایجاد گردیده و بعدا هم برای تعیین ضرائب عددی ( کئوفیشنت ها ) اعضای حاصله از بسط دو عضوی ها یا دو جمله ای ها ( بینوم ها ) مورد استفاده قرار گرفته. دو عدد 3 در مثلث کوچک هرکدام به ماه های سه گانه و دو عدد 4 هرکدام به تعداد فصول چهارگانه سال و اعداد 2 و 6 بصورت ضرب در هم مساوی با 12 به تعداد ماه های یک سال اشاره داشته. تعداد یک ها روی دو ضلع مثلث کوچک مجموعا ۱۱ تا میباشند، اما در اصل ۱۲ تا، زیرا عدد ۱ در راس مثلث که برای دو ضلع مشترک است، باید دو بار شمرده شود. ایسا مسیح شاید یک های روی دو ضلع آن مثلث قدیمی ( ایرانی - آرامی - یهودی ) را ۱۱ تا شمرده و به این فکر افتاده بوده باشد که یکی از شاگردان ۱۲ گانه خود را گمراه و طرد نماید ( به نام یودا آشخوری یا یودای آشخور ) که به یاد تعداد شب ها و روز های ماه ( یعنی سی تا ) ۳۰ تا سکه نقره از پیشوایان دینی قوم یهود ( فاریزی و سادوسی در اصل به شکل شادوسی یعنی دوستدار حاکمیت سیاسی شاه و نه خلافت پیشوایان دین ) دریافت نماید در قبال لو دادن محل اقامت وی و بقیه شاگردانش در باغ گَنِزارت ( Genezaret ) . شاید بتوان براستی اعدا نمود که تعداد بازی کنان تیم ملی فوتبال هر کشوری ریشه در تعداد یک های آن مثلث و شاگردان ایسا منهای یودا داشته باشد. برای مشاهده مثلث خیام میتوان به سایت فارسی زبان ریاضی سرا مراجعه نمود . در پایان کلام کودکانه امروز خود که امیدوارم سر گردشگران محترم اینترنتی در فضای مجازی وخوانندگان گرامی این سایت فارسی زبان و ارزشمند را بدرد نیاورده بوده باشد، بیان یک سه بیتی کودکانه به یاد حکیم عمر خیام و شاهکار های خارقالعاده و علمی وی : در این میدان که جولانگاه آمدن ها و رفتن ها و بازگشتن های فراوان و متوالی ماست/ که تعداد شان به یقین در هر دور یا بار مساوی با یکهفتم کلیه ی حلقه های زنجیره دایره وار علت و معلول هاست/ او را هم بدایت یا اول و هم نهایت یا آخر هر دو همیشه بهشت برین متوالی هاست/. و نه باغچه فسقلی بهشت اِدِن یا عدن ( Garten Eden ) حضرات محمّد و ایسا و موساست/. حکیما! عالِما ! ای دانشمند قبله ی علم نما به ما! بیا تا باهم سر انجام کار را اندکی دور تر بینیم ( بصورت مفرد به شکل بینوم که به زبان بابا طاهر به معنای میبینم بوده و نه دو جمله ای ) چونکه نه تنها یک و دو و صد و هزار و یکبار از خاک بر آئیم و بر خاک شویم / بلکه مطمئنن و دقیقا به تعداد یک هفتم همه ی کنگره های سلسله دایره وار دهّر ها / در مدارات و مراتب و درجات فراوان تکاملی بین دو حد دنیوی؛ یکی نهایت نقصان و امکان اخس در پائین ترین حالت نشئگی طبیعی و دیگری نهایت کمال و امکان اشرف دنیوی در بالاترین نشئگی طبیعی/ در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی/ و آنهم فقط از یک راه و به یک روش مطلق، معقول و منطقی یعنی گردش دایره وار وقوع مهبانگ های هفتگانه بر اثر نوسانات خودکار و متوالی انبساط و انقباض در چهارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس قوانین جاودانه و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن/ و این راه و روش به خدای حقیقی و واقعی تعلق دارد و نه به نوآه و آبراهام و موسا و زرتشت و بودا و ایسا و محمّد و نه به جوهر ملاصدرا/. چشمان سر و دل زکریای رازی و عمر خیاّم براستی که دیدگان خدای حقیقی و واقعی بوده اند در کالبد های انسانی و من در پی کشف تصاویر نهفته در پشت پرده آن چشمان آمده ام. البته با اقتباس از یکی از ابیات مولانا : سنایی گویا یا روح ، یا روان ، یا جان ، یا عقل و یا هوش کل یا یکی از آنان بوده و عطار چشمان وی و جلال در پی آنان آمده بوده .
این حساب مال سال قبلا یک دفعه فعال شد چه کسی پشت حساب استاد هزار چهره آبادیس شاهین مرادی یا سعید سرور قول: بنده. برده. مملوک. اسیر. غلام. کنیز. خادم. در زبان فارسی به شکل غول و در عربی به شکل قول، غلام و حالت جمع قولات داخل گردیده است. ... [مشاهده متن کامل]
در صفحه ۲۵۴ واژه ی به اسم قولات نیست کتاب فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی دکتر استاد دکتر محمد حسن دوست گفت شده غول سانسکریت هست پایین استاد کیانی عکس رو انتشار دادند
قول: بنده. برده. مملوک. اسیر. غلام. کنیز. خادم. - در زبان فارسی به شکل �غول� و در عربی به شکل �قول�، �غلام� و حالت جمع �قولات� داخل گردیده است. منبع: لغات ترکی چغتای و عثمانی. تألیف: شیخ سلیمان افندی اوزبکی البخاری. ترجمه به فارسی: حسن عبدالهی جهانی. ص 254. تبریز. 1398.
غول تنها در بک اتاق با لپ تاپ کارهای تحقیقاتی سنگینی را انجام میدهد الان زمان قسمت قابل اهمیت پژوهشی غول هست که انجام میدهد چه کسی به غول نزدیک هست مادرش از همه بیشتر محرم اسرار و نیاز او هست مادر او میگوید گوش به لب پسرمم
چرا دخترا ی زیادی خواسته بودن با غول شما ازدواج کنند؟ اما بچشم من اون غول نیست مهربونترین پسری که حتی میشناسم
منبع. عکس فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی دکتر محمد حسن دوست ببینیم در زبان سانسکریت آیا زبان های دیگر هستند لینک پایین قرار می دهم زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود. ... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴ • تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴ • حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است ) • فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵ • غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶ • فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹
منبع. عکس فرهنگ ریشه واژگان فارسی دکتر علی نورایی سامتیک یعنی زبان سامی پاین گفت عربی هست
منبع. عکس فرهنگ فارسی یافرهنگ عمید این واژه غول عربی هست قول عربی هست در تمام واژه نامه عربی گفته شدند لغت نامه دهخدا فرهنگ معین دانشنامه آزاد فارسی فرهنگ فارسی هوشیار فرهنگ واژگان قرآنی واژگان مترادف و متضاد غیر کتاب عربی گفت شده لینک ویکی واژه غول
غول واژ ه ای تورکی است که قول بوده و به چم بنده می باشد و به ریخت غول و به چم دیو و هیولا در پارسی بکار می رود
در گویش مردم ورامین غول دو معنا دارد: ۱. غول به معنای دیو و موجود بزرگ جثه ۲. غول به معنای عمیق و گود است. مثلا می گویند آب در این منطقه غوله که به معنای گود است. یا کاسه های بزرگ و عمق دلر می گویند توغول
واژه مزندر به چم غول میباشد در استوره های کهن ایرانی مازندران یا مزندران سرزمین غولان بوده مزن ب چم بزرگ و تنومند هست و مزندر همان غول هست
دوستان اشتباه نکنین، این واژه ژاپنیه. فکر نکنم تو آثار ادبی ایران چیزی به نام غول بوده باشه ( حداقل تو شاهنامه نبوده ) ، مثلا اسم یه فیلم ژاپنی: ( توکیو غول ) ، باز شما خودتون هم تحقیق کنین.
دیو در این که غول هم در زبان یونانی و هم در پارسی باستانی آمده است، گمانی نیست، وان گه در جای آن واژه دیو زیباتر و گوش نواز است.
کلمه یونانی هست یعنی دیوانه کلن فارسی نیست یغنابی اینا
سرپرست پرتلاش آبادیس غول خودش واژه ای ایرانی است که از زبان یغنابی ریشه گرفته و کاربردش در زبان پارسی ایرادی ندارد
بسیار از واژگان معرب شدند و به آنها ق افزوده شده مانند:قشنگ که خشنگ بوده و مانند:ذورق که ذورک بوده برای یادآوری غ در پارسی باستان و زبان های ایرانی تبار نیز بوده به ویژه سغدی، پارسی، سکایی و . . . ... [مشاهده متن کامل]
آغاز خودش واژه پارسیست که غ دارد نام هایی مانند:قباد و کیقباد هم ق دارند که ایرانی اند برای شناخت چنین جستار هایی حتما در شاهنامه پژوهش کنید
غول ریشه گرفته از یغنابی است که یغنابی ز بانی ایرانی تبار است
گول در زبان ملکی گالی بشکرد
غول:دیوی است که انسان را گمراه می کند ( ( ای سپهر افکنده ز مردانگی غول تو بیغوله بیگانگی ) ) ( شرح مخزن الاسرار نظامی، دکتر برات زنجانی، ۱۳۷۲، ص 214 . ) یکی از معانی "غول" جن و شیطان است . ... [مشاهده متن کامل]
بنابرین واژه ی غول با واژه های Giant ( جن ) در انگلیسی ، Gigante در ایتالیایی، Divovski ( دیو ) در بوسنیایی، درصربستانیGiant ، فرانسویGeant، پرتقالی Gigante و. . . سنجیدنی است.
علاوه بر مطالب مطرح شده، در گویشهای شهرستانهای استان فارس مثل خرامه، نی ریز، داراب، فسا، جهرم و . . . به چاهی که عمق آن زیاد باشد ، می گویند این چاه خیلی غول است یعنی عمق آن بلند است.
در گویش سیستانی به غول لوک میگویند برای نمونه میگویند همانند یک لوک مست
غول مثال غول زشت است lt s againt very ugly
این واژه ریشه ی آکادی ( از میانرودان ) دارد. . . بمعنی هیولای وحشتناک. . . واژه ی انگلیسی که از آن گرفته شده goul می باشد که به همین معنی ست.