لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
دانشنامه عمومی
دانته (بازیکن فوتبال). دانته بونفیم کوستا سانتوس ( به پرتغالی: Dante Bonfim Costa Santos ) ( زاده ۱۸ اکتبر ۱۹۸۳ در سالوادور، برزیل ) ملقب به دانته مدافع میانی اهل برزیل است، او هم اکنون عضو باشگاه فوتبال نیس است. او سابقه چهارمی در جام جهانی را دارد. او با باشگاه اینتر ایتالیا به توافق رسیده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف
wiki: دانته (بازیکن فوتبال)
پیشنهاد کاربران
مقدمه کمدی الهی دانته بطور کوتاه و مختصر:
دانته در طی یک سفر خیالی به دنیای مردگان، آنرا به سه بخش یا سرزمین به شکل زیر تقسیم کرده:
نیمکره شمالی که محل سکونت زندگان می باشد در زیر سطح پوسته زمین به شکل یک مخروط آتشی است که راس آن در مرکز زمین قرار گرفته و قاعده آن روی سطح زمین به شکل نیمکره شمالی و مسکونی. این مخروط جهنمی در زیر زمین براساس میزان گناهان دنیوی به نُه منطقه دایره ای شکل تقسیم شده با هدف عذاب دائمی روان گناهکاران و فقط روان هائیکه مشمول حال عفو قرار گرفته اند میتوانند به راس مخروط در مرکز زمین برسند و از آن عبور کنند و وارد مخروط پاکسازی نیم کره جنوبی شوند که قاعده آن به شکل یک کوه بلند از درون آب اقیانوس قد بر افراشته و در قله آن بهشت زمینی و باغ بهشت ( آدم و حوا ) قرار دارد. روان های صواب کاران پس از عبور از بدنه زیر زمینی مخروط جنوبی و پشت سر گذاشتن عمل شستشو و پاکسازی توسط آتش روبنده یا جاروب کننده جهنمی ( Fegefeuer ) بر روی یک راه هفت پیچی باهدف هفت بار توبه کردن در طول آن به قله کوه میرسند و وارد باغچه بهشت و بهشت زمینی میگردند و از آنجا سفر آنان بسوی بهشت آسمانی و رسیدن به سرزمین خدا آغاز میگردد. فضای روی باغ بهشت زمینی هم به نُه لایه جوّی تقسیم شده و روی آخرین لایه نُهم سرزمین فرمانروایی ( امپریوم ) خدا قرار دارد و روان های پاک تصفیه شده از گناهان در آنجا در پیشگاه خدا از سعادت و شادی و خرّمی و سلامتی و صلح جاودانه برخوردار میگردند. البته این سفر خیالی به آنسوی دیوار نامرئی مرگ به تنهایی اتفاق نمیفتد بلکه به کمک هادیان یا راهنمایان سفر.
... [مشاهده متن کامل]
نکات مهمی که در این مقدمه بیان گردیده:
عدد ۹ در بخش جهنمی مخروط نیمکره شمالی شاید ریشه در شمعدان نُه شمعی قوم یهود داشته بوده باشد بنام خانوکیا. و نُه لایه جوّی در فضای بین قله برفراز قاعده مخروط پاکسازی از طرف پائین و بهشت آسمانی و درگاه خدا در طرف بالا ، شاید ریشه در آسمان های نُه گانه بطلمیوس داشته بوده باشد و هفت منطقه پیچی شکل در اطراف کوه از پایه تاقله بابت هفت بار توبه، به ساکرامنت های هفتگانه دین مسیحیت، شمعدان هفت شمعی منورای قوم یهود، هفت آسمان ابراهیم و هفت آسمان ارسطو اشاره داشته بوده باشد.
نکته مهم دیگر این است که دانته در اثر ژرف سیر و سلوک عرفانی خود از کلمه برزخ استفاده نکرده. لذا ترجمه واژه لاتین purgatotio با تلفظ پورگاتوسیو معادل واژه Fegefeuer با تلفظ فَیگه فوَیِر به زبان آلمانی به معنای آتش روبنده یا پاکیزه کننده می باشد و به زبان انگلیسی به شکل purgatory و sweep fire، به فارسی به برزخ یک اشتباه بزرگ و گمراه کننده بوده و میباشد.
عالم میانی برزخ به دین اسلام تعلق دارد و در دو دین قبلی ابراهیمی یعنی یهودیت و مسیحیت، هیچ اثر و خبری از آن و برپائی قیامت های انفرادی صغرایی در دست نمی باشد و درست به همین علت و دلیل دین اسلام کاملتر از دو دین قبلی محسوب میشود و نه از این لحاظ که این سه دین گویا هر سه خدائی، آسمانی، وحیانی باشند و دین اسلام خدائی تر، آسمانی تر و وحیانی تر از آندو.
عالم یا منزلگاه و یا ایستگاه میانی برزخ حقیقت دارد، اما شرح و توضیح آن توسط خود پیامبر اسلام در قرآن، بیشتر جنبه بیان خیالات اوهامی ( نیمه بیدار ، نیمه خواب یا سراب آلود ) دارد تا بیان افکار و خیالات و تصورات روشن و حقیقی.
پایان حالت برزخ برای هر فرد انسانی در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) همیشه مصادف خواهد بود با بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره ( همیشه حدود نُه ماه بعد ) در همین دنیا در مداری برتر و کمال یافته تر از قبل و نه تا وقت رسیدن به معاد و برپائی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت بر اساس تصویر آسمانی - وحیانی - قرآنی در قالب سه کلمه به شکل《 دنیا - برزخ - آخرت》که یک راه بسیار کوتاه و میان بُر بیش نبوده و نمی باشد.
مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی بهمراه توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل با کمیت و کیفیت بهشت برین، در طی حالت برزخ بطور مطلق مستقل از کلیه پندارها، گرفتار ها، رفتارها یا اعمال نیک و بد دنیوی و بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی بین افراد انسانی صورت می پذیرد و خواهد پذیرفت. لذا شاید مفید و ثمر بخش و راه گشا باشد بدانیم که پس از مرگ هیچ گونه تله یا دام مخوف و هولناکی در انتظار هیچ فرد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) در کمین ننشسته است از قبیل شئول ( scheol ) دین یهود و آتش روبنده یا جاروب کننده جهنمی ( Fegefeuer ) دین مسیحیت و گودال های جهنمی ( hoellische Gruben ) در عالم میانی برزخ دین اسلام.
دانته در طی یک سفر خیالی به دنیای مردگان، آنرا به سه بخش یا سرزمین به شکل زیر تقسیم کرده:
نیمکره شمالی که محل سکونت زندگان می باشد در زیر سطح پوسته زمین به شکل یک مخروط آتشی است که راس آن در مرکز زمین قرار گرفته و قاعده آن روی سطح زمین به شکل نیمکره شمالی و مسکونی. این مخروط جهنمی در زیر زمین براساس میزان گناهان دنیوی به نُه منطقه دایره ای شکل تقسیم شده با هدف عذاب دائمی روان گناهکاران و فقط روان هائیکه مشمول حال عفو قرار گرفته اند میتوانند به راس مخروط در مرکز زمین برسند و از آن عبور کنند و وارد مخروط پاکسازی نیم کره جنوبی شوند که قاعده آن به شکل یک کوه بلند از درون آب اقیانوس قد بر افراشته و در قله آن بهشت زمینی و باغ بهشت ( آدم و حوا ) قرار دارد. روان های صواب کاران پس از عبور از بدنه زیر زمینی مخروط جنوبی و پشت سر گذاشتن عمل شستشو و پاکسازی توسط آتش روبنده یا جاروب کننده جهنمی ( Fegefeuer ) بر روی یک راه هفت پیچی باهدف هفت بار توبه کردن در طول آن به قله کوه میرسند و وارد باغچه بهشت و بهشت زمینی میگردند و از آنجا سفر آنان بسوی بهشت آسمانی و رسیدن به سرزمین خدا آغاز میگردد. فضای روی باغ بهشت زمینی هم به نُه لایه جوّی تقسیم شده و روی آخرین لایه نُهم سرزمین فرمانروایی ( امپریوم ) خدا قرار دارد و روان های پاک تصفیه شده از گناهان در آنجا در پیشگاه خدا از سعادت و شادی و خرّمی و سلامتی و صلح جاودانه برخوردار میگردند. البته این سفر خیالی به آنسوی دیوار نامرئی مرگ به تنهایی اتفاق نمیفتد بلکه به کمک هادیان یا راهنمایان سفر.
... [مشاهده متن کامل]
نکات مهمی که در این مقدمه بیان گردیده:
عدد ۹ در بخش جهنمی مخروط نیمکره شمالی شاید ریشه در شمعدان نُه شمعی قوم یهود داشته بوده باشد بنام خانوکیا. و نُه لایه جوّی در فضای بین قله برفراز قاعده مخروط پاکسازی از طرف پائین و بهشت آسمانی و درگاه خدا در طرف بالا ، شاید ریشه در آسمان های نُه گانه بطلمیوس داشته بوده باشد و هفت منطقه پیچی شکل در اطراف کوه از پایه تاقله بابت هفت بار توبه، به ساکرامنت های هفتگانه دین مسیحیت، شمعدان هفت شمعی منورای قوم یهود، هفت آسمان ابراهیم و هفت آسمان ارسطو اشاره داشته بوده باشد.
نکته مهم دیگر این است که دانته در اثر ژرف سیر و سلوک عرفانی خود از کلمه برزخ استفاده نکرده. لذا ترجمه واژه لاتین purgatotio با تلفظ پورگاتوسیو معادل واژه Fegefeuer با تلفظ فَیگه فوَیِر به زبان آلمانی به معنای آتش روبنده یا پاکیزه کننده می باشد و به زبان انگلیسی به شکل purgatory و sweep fire، به فارسی به برزخ یک اشتباه بزرگ و گمراه کننده بوده و میباشد.
عالم میانی برزخ به دین اسلام تعلق دارد و در دو دین قبلی ابراهیمی یعنی یهودیت و مسیحیت، هیچ اثر و خبری از آن و برپائی قیامت های انفرادی صغرایی در دست نمی باشد و درست به همین علت و دلیل دین اسلام کاملتر از دو دین قبلی محسوب میشود و نه از این لحاظ که این سه دین گویا هر سه خدائی، آسمانی، وحیانی باشند و دین اسلام خدائی تر، آسمانی تر و وحیانی تر از آندو.
عالم یا منزلگاه و یا ایستگاه میانی برزخ حقیقت دارد، اما شرح و توضیح آن توسط خود پیامبر اسلام در قرآن، بیشتر جنبه بیان خیالات اوهامی ( نیمه بیدار ، نیمه خواب یا سراب آلود ) دارد تا بیان افکار و خیالات و تصورات روشن و حقیقی.
پایان حالت برزخ برای هر فرد انسانی در طول این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( منظور از دیدگاه علمی و نه دینی ) همیشه مصادف خواهد بود با بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره ( همیشه حدود نُه ماه بعد ) در همین دنیا در مداری برتر و کمال یافته تر از قبل و نه تا وقت رسیدن به معاد و برپائی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت بر اساس تصویر آسمانی - وحیانی - قرآنی در قالب سه کلمه به شکل《 دنیا - برزخ - آخرت》که یک راه بسیار کوتاه و میان بُر بیش نبوده و نمی باشد.
مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی بهمراه توانائی و دانائی و هنرمندی و هوشمندی و دانش کامل با کمیت و کیفیت بهشت برین، در طی حالت برزخ بطور مطلق مستقل از کلیه پندارها، گرفتار ها، رفتارها یا اعمال نیک و بد دنیوی و بدون کوچکترین تبعیض و استثنائی بین افراد انسانی صورت می پذیرد و خواهد پذیرفت. لذا شاید مفید و ثمر بخش و راه گشا باشد بدانیم که پس از مرگ هیچ گونه تله یا دام مخوف و هولناکی در انتظار هیچ فرد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) در کمین ننشسته است از قبیل شئول ( scheol ) دین یهود و آتش روبنده یا جاروب کننده جهنمی ( Fegefeuer ) دین مسیحیت و گودال های جهنمی ( hoellische Gruben ) در عالم میانی برزخ دین اسلام.
نام دانته از دو کلمه فارسی ساخته شده ؛ یکی دان به معنای دانش و دانا و دیگری ته به معنای پَی یا بنیاد. لذا این نام از چپ به راست به شکل ته دان از دیدگاه والدین به معنای ته شناس یا آگاه و دانا به پَی یا بنیاد بوده . نام خانوادگی Alighieri با تلفظ علی قیری به معنای علی سیاه ( به سیاهی قیر ) و یا علی تولید کننده قیر.
... [مشاهده متن کامل]
بهر حال کمدی خدایان وی یکی از آثار ژرف عرفانی محسوب میشود.
... [مشاهده متن کامل]
بهر حال کمدی خدایان وی یکی از آثار ژرف عرفانی محسوب میشود.
معماری دانته:
به عنوان شاخه ای از معماری ایتالیا در سده نوزدهم است که از تلفیق عناصر معماری رنسانس با گوتیک به وجود آمده است .
به عنوان شاخه ای از معماری ایتالیا در سده نوزدهم است که از تلفیق عناصر معماری رنسانس با گوتیک به وجود آمده است .