جی اس ام

دانشنامه عمومی

جی اس ام ( به انگلیسی: GSM ) یا سامانهٔ جهانی ارتباطات سیار ( به انگلیسی: Global System for Mobile communications ) یکی از متداول ترین استانداردهای مخابرات سیار در جهان است. [ ۲] دارندهٔ اصلی نماد بازرگانی GSM یعنی انجمن بین المللی شبکه های موبایل ( GSMA ) تخمین می زند که ۸۰ درصد از بازار جهانی تلفن همراه و دیگر تجهیزات بی سیم از این استاندارد استفاده می کند. تا پیش از این، سه میلیارد نفر در ۲۱۲ کشور از این استاندارد بهره می بردند. گستردگی این استاندارد، رومینگ بین المللی میان اپراتور شبکه بی سیم را رایج نموده است. این امکان مشترکین را قادر می سازد از دستگاه های سیار خود در بیشتر نقاط جهان استفاده کنند.
تفاوت GSM با فناوری های پیش از آن در سیگنالینگ و کانال های صدای دیجیتال است و به همین دلیل از آن به عنوان نسل دوم شبکه تلفن همراه ( 2G ) یاد می شود. همچنین GSM برای نخستین بار یک جایگزین ارزان ( برای حامل شبکه ) برای تماس های تلفنی، و سرویس پیام کوتاه ( SMS ) که امروزه در سایر استانداردهای تلفن همراه نیز پشتیبانی می شود را ارائه کرد. یک برتری دیگر آن است که استاندارد جی اس ام شامل یک شماره تلفن اورژانس جهانی، ۱۱۲ است.
نسخه های تازه تر با استاندارد اصلی گوشی های GSM سازگار هستند. برای نمونه، در نسخه ۹۷ استاندارد، قابلیت بسته داده با استفاده از GPRS افزوده شده است. نسخه ۹۹ با استفاده از فناوری EDGE ارسال داده با سرعت بالا را ارائه کرد. این شبکه غیر قابل نفوذ میباشد.
GSM یک مجموعه استاندارد توسعه یافته توسط نهاد استانداردهای مخابراتی اروپا ( ETSI ) برای توصیف فناوری های نسل دوم شبکه تلفن همراه است. این فناوری، جایگزینی برای نخستین نسل شبکه های سلولی آنالوگ است. استاندارد GSM در اصل یک شبکهٔ دیجیتال بهینه سازی شده را برای ارتباطات تلفنی دوطرفه توصیف می کند. این استاندارد در طول زمان گسترش یافت تا شامل انتقال داده نیز شد و سپس داده ها از طریق GPRS منتقل شدند. سرعت انتقال داده ها بعداً از طریق EDGE افزایش یافت.
انجمن GSM تخمین می زند که فناوری تعریف شده در استاندارد GSM بیش از ۸۰٪ جمعیت جهان را پوشش دهد.
شبکه های سلولی آنالوگ اروپا ترکیب ناهماهنگی از فناوری ها و پروتکل های گوناگون کشورهای اروپایی بود که از کارکرد یکسان تجهیزات جلوگیری می کرد و پیچیدگی ساخت تجهیزات را برای تولیدکنندگان تجهیزات که با استانداردهای متفاوت از بازارهای پراکنده رقابت می کردند افزایش می داد.
عکس جی اس امعکس جی اس امعکس جی اس امعکس جی اس ام
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس