جغرافیای جمهوری کنگو

دانشنامه عمومی

جمهوری کنگو در بخش غربی مرکز آفریقا واقع شده است. این کشور که در خط استوا قرار دارد، از جنوب با برون بوم کابیندا متعلق به کشور آنگولا ( ۲۳۱ کیلومتر ) ، از جنوب و شرق با جمهوری دموکراتیک کنگو ( ۱۲۲۹ کیلومتر ) ، از سمت شمال با جمهوری آفریقای مرکزی ( ۴۸۷ کیلومتر ) و از غرب با کامرون ( ۴۹۴ کیلومتر ) و گابن ( ۲۵۶۷ کیلومتر ) همسایه است.
جمهوری کنگو در کنار اقیانوس اطلس ۱۶۹ کیلومتر ساحل و چندین بندر مهم دارد. مساحت جمهوری کنگو ۳۴۲۰۰۰ کیلومتر مربع است که ۳۴۱۵۰۰ کیلومتر مربع آن خشکی و ۵۰۰ کیلومتر مربع آن آب است. کنگو مدعی ۲۰۰ مایل دریایی ( ۳۷۰ کیلومتر ) از دریای سرزمینی است.
پایتخت جمهوری کنگو برازاویل است که بر روی رود کنگو و بلافاصله روبروی کینشاسا، پایتخت جمهوری دموکراتیک کنگو واقع شده است. برازاویل با جمعیت کلان شهری تقریباً ۱٫۵ میلیون نفر، با اختلاف بسیار زیاد بزرگ ترین شهر جمهوری است و تقریباً دو برابر پوینت نوآر، دومین شهر بزرگ کشور، جمعیت دارد. حدود ۷۰ درصد از جمعیت در برازاویل، پوینت نوآر یا در امتداد راه آهن بین آنها زندگی می کنند.
برازاویل، شهری با بیش از ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، در کرانه شمالی رودخانه کنگو، ۳۱۵ مایلی از اقیانوس اطلس و ۴٫۲۵ درجه جنوب خط استوا قرار دارد. این شهر که توسط یک گرم دشت وسیع از مراتع مرتفع و بیشه های سبز تیره از درختان کم ارتفاع احاطه شده است، با ارتفاع ۱۰۴۳ فوتی نسبتاً هموار است.
چشم انداز طبیعت کنگو تنوعی است از دشت های ساحلی، مناطق کوهستانی، فلات ها و دره های حاصلخیز. حدود ۷۰ درصد از مساحت کشور را جنگل های بارانی پوشانده است. بلندترین نقطه کشور کوه نابمبا، با ارتفاع ۱۰۲۰ متر در کوهستان مایومبه است.
در امتداد اقیانوس اطلس، دشتی ساحلی به عرض ۶۴ کیلومتر به طول حدود ۱۶۰ کیلومتر بین گابن و کابیندا امتداد دارد. این دشت به تدریج از دریا به سمت شرق به سمت توده مایومبه، یک رشته کوه کم ارتفاع که به موازات ساحل است، افزایش می یابد. قله های میومبه ناهموارند و با دره های عمیق رودخانه از هم جدا شده اند. در این میان، کوه برونگو به ارتفاع ۹۰۳ متر می رسد.
در شرق کوهستان مایومبه، دره نیاری قرار دارد که یک فرورفتگی ۲۰۰ کیلومتری است و از لحاظ تاریخی به عنوان یک گذرگاه مهم بین فلات های داخلی و ساحل عمل کرده است. به سمت شمال، دره به تدریج به سمت کوهستان چایلو بالا می رود که در مرز گابن به ارتفاعات بین ۴۹۰ تا ۱۶۰۰ متر می رسد. در جنوب، فرورفتگی ارتفاع می گیرد و تبدیل به فلات کاتاراکت می شود.
عکس جغرافیای جمهوری کنگوعکس جغرافیای جمهوری کنگوعکس جغرافیای جمهوری کنگوعکس جغرافیای جمهوری کنگوعکس جغرافیای جمهوری کنگوعکس جغرافیای جمهوری کنگو
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس