تونل نیایش در بخش شمالی شهر تهران و در محدوده مناطق ۱ و ۲ شهرداری قرار گرفته است. برخلاف تونل های توحید و رسالت، این تونل شامل دو رشته موازی هم می باشد که در بیشتر مسیر ۱۳۰ متر با هم فاصله دارند. مسیر ترافیک در تونل شمالی از شرق به غرب و در تونل جنوبی، غرب به شرق است. برای اولین بار در ایران، در میانه مسیر تونل های اصلی، تونل های دیگری منشعب می گردد. در تونل شمالی، تونل کردستان با طول ۹۵۰ متر ( با طولی هم اندازه تونل رسالت ) از آن منشعب می گردد که با اتصال به بزرگراه کردستان جنوب، مسیر دسترسی به مرکز شهر و بزرگراه شهید همت را مهیا می کند. همچنین بزرگراه کردستان شمال با تونلی به طول ۱۹۴ متر به تونل جنوبی متصل می گردد که تسهیل ترافیک به شرق را ایجاد می کند. مجموع طول تونل های اصلی این تونل به عنوان دومین تونل بلند راه شهری بدون احتساب رمپ ها ۶۶۵۸ متر است. مجموع طول تونل های اصلی و دسترسی با رمپ ها ۱۰۲۵۲ متر است.
... [مشاهده متن کامل]
اجرای تونل های اصلی پس از تجهیز کارگاه در ۶ فروردین ۱۳۹۰ آغاز شد که در پایان سال ۱۳۹۰ کل عملیات حفاری با حجم ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ متر مکعب پایان یافت. میانگین حفاری این تونل ۱۸٫۵ متر در روز به روش NATM بوده است که با توجه به ابعاد تونل جزو سریعترین عملیات اجرایی با این روش در دنیا می باشد.
حجم بتن ریزی ۲۷۰٬۰۰۰ متر مکعب بوده است که بیش از ۹۵ درصد آن در مدت ۷ ماه انجام شد. میانگین بتن ریزی تمام مقطع تونل ۳۰ متر در روز بوده است.
- حفاری تونل با قطر ۱۸ متر در روباره ای کمتر از قطر تونل در طول ۲٫۵ کیلومتر، در خاک آبرفتی و در محیط شهری از شاخصه های این پروژه است. در تونلسازی معمولاً روباره با دو برابر قطر تونل حفاری انجام می گیرد
- حفاری تونلی دوراهی ها در محل هایی با روباره ۱۵ متر، در حالیکه عرض مقطع حفاری ۳۰ متر و ارتفاع آن ۱۹ متر است ( ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان ۶ طبقه است ) این دو راهی ها بزرگترین مقطع حفاری تونلی در دنیا با سطح مقطع ۴۷۰ متر مربع در مناطق آبرفتی است.
- حفاری این تونل با ابزار دقیق سطحی و زیرزمینی کنترل شده است. این عمل نه تنها باعث شده است که بدون ریزش و تلفات انسانی این تونل حفاری بشود بلکه هزینه تحکیم اولیه کاهش یافته است و علاوه بر آن به دلیل افزایش سرعت حفاری، هزینه های اجرا کاهش یافته است.
- استفاده از پیامک و پست الکترونیکی برای اطلاع رسانی نتایج ابزار دقیق به عنوان شاخصه کنترل ایمنی حفاری و عملیات اجرایی حفاری، بتن ریزی و ITS بصورت روزانه برای کنترل نرم های برنامه ریزی شده توسط مدیران ارشد کارفرما، مشاور و پیمانکار یکی دیگر از شاخصه های پروژه است.

... [مشاهده متن کامل]
اجرای تونل های اصلی پس از تجهیز کارگاه در ۶ فروردین ۱۳۹۰ آغاز شد که در پایان سال ۱۳۹۰ کل عملیات حفاری با حجم ۱٬۱۰۰٬۰۰۰ متر مکعب پایان یافت. میانگین حفاری این تونل ۱۸٫۵ متر در روز به روش NATM بوده است که با توجه به ابعاد تونل جزو سریعترین عملیات اجرایی با این روش در دنیا می باشد.
حجم بتن ریزی ۲۷۰٬۰۰۰ متر مکعب بوده است که بیش از ۹۵ درصد آن در مدت ۷ ماه انجام شد. میانگین بتن ریزی تمام مقطع تونل ۳۰ متر در روز بوده است.
- حفاری تونل با قطر ۱۸ متر در روباره ای کمتر از قطر تونل در طول ۲٫۵ کیلومتر، در خاک آبرفتی و در محیط شهری از شاخصه های این پروژه است. در تونلسازی معمولاً روباره با دو برابر قطر تونل حفاری انجام می گیرد
- حفاری تونلی دوراهی ها در محل هایی با روباره ۱۵ متر، در حالیکه عرض مقطع حفاری ۳۰ متر و ارتفاع آن ۱۹ متر است ( ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان ۶ طبقه است ) این دو راهی ها بزرگترین مقطع حفاری تونلی در دنیا با سطح مقطع ۴۷۰ متر مربع در مناطق آبرفتی است.
- حفاری این تونل با ابزار دقیق سطحی و زیرزمینی کنترل شده است. این عمل نه تنها باعث شده است که بدون ریزش و تلفات انسانی این تونل حفاری بشود بلکه هزینه تحکیم اولیه کاهش یافته است و علاوه بر آن به دلیل افزایش سرعت حفاری، هزینه های اجرا کاهش یافته است.
- استفاده از پیامک و پست الکترونیکی برای اطلاع رسانی نتایج ابزار دقیق به عنوان شاخصه کنترل ایمنی حفاری و عملیات اجرایی حفاری، بتن ریزی و ITS بصورت روزانه برای کنترل نرم های برنامه ریزی شده توسط مدیران ارشد کارفرما، مشاور و پیمانکار یکی دیگر از شاخصه های پروژه است.
