بهرام دبیری ( زاده ۱۳۲۹، شیراز ) نقاش ایرانی و دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا ی دانشگاه تهران است.
«اغلب جریان هایی که امروز شاهد آن هستیم برای من مفهومی از مد هستند. کارهایی که در این جریان ها به نمایش گذاشته می شود تنها یک بار قابل دیدن هستند و در فرهنگ و سلیقه جامعه نفوذ نمی کنند. این روشی نیست که من بخواهم دنبال کنم و ترجیح می دهم با وفاداری به فرهنگ و سلیقه، نگاه تازه ای به جهان داشته باشم و فعالیتم را در این خط ادامه بدهم. [ ۱] »
—بهرام دبیری در گفتگو با ایسنا
بهرام دبیری زاده ۱۳۲۹ در شیراز است. در سال ۱۳۴۹ وارد دانشکده هنرهای زیبا ی دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۵۲ با سیمین اکرامی که دانشجوی رشته مجسمه سازی همان دوره بود ازدواج کرد. [ ۲]
آثار او از دهه ۶۰ به بعد، مضامین اساطیری و جستجو در نقاشی مدرن را دنبال می کند و به سوی ریشه ها و میراث تصویری ایران گرایش دارد. تحت تأثیر نقاشانی چون بوش و برو گل قرار گرفت. با استادانی چون هانیبال الخاص، بهجت صدر، پرویز تناولی و روئین پاکباز کار کرد. [ ۳] [ ۲]
کتابی که شامل مجموعه ای از مصاحبه های وی در نشریات مختلف است و در واقع جلد سوم از این نوع کتاب هاست و همچنین یک کتاب نفیس دست ساز شامل ۲۵ اثر از او که به شیوه سیلک اسکرین چاپ شده اند در آستانه انتشار است. [ ۴]
کار او به سه دوره تقسیم می شود:[ ۲]
• اول: ۵۷–۱۳۵۰؛ در این دوره او در دانشکده حضور داشت و تمایل زیادی به خط داشته است. آثار او دارای رنگهای تند و خام بوده و بازتاب دهندهٔ هیجانات و کابوسهای او در این دوره است.
• دوره دوم: سال های ۵۷به بعد؛ در این دوره شیوهٔ نگارگری او به طور صوری عوض می شود.
• دوره سوم کار او طبیعت بی جان را در بر می گیرد.
یکی از آثار وی به نام «تابلوی «آناهیتا» روز یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ در ساعت ۶ بعدازظهر به دلیل بی توجهی راننده وانت، هنگام انتقال از یکی از گالری های تهران به آتلیه من به سرقت رفت. [ ۵] [ ۶]
دبیری تا کنون بیش از ۵۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران، دوبی، اوکراین، اسپانیا، آلمان، واشینگتن و نیویورک برگزار کرده است. وی با یادآوری اینکه هنر نقاشی پشت شیشه تاریخچه چند صد ساله در ایران دارد، بیان کرد:
در سالروز درگذشت علی اصغر معصومی نقاش نوگرای ایرانی گفت:
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف«اغلب جریان هایی که امروز شاهد آن هستیم برای من مفهومی از مد هستند. کارهایی که در این جریان ها به نمایش گذاشته می شود تنها یک بار قابل دیدن هستند و در فرهنگ و سلیقه جامعه نفوذ نمی کنند. این روشی نیست که من بخواهم دنبال کنم و ترجیح می دهم با وفاداری به فرهنگ و سلیقه، نگاه تازه ای به جهان داشته باشم و فعالیتم را در این خط ادامه بدهم. [ ۱] »
—بهرام دبیری در گفتگو با ایسنا
بهرام دبیری زاده ۱۳۲۹ در شیراز است. در سال ۱۳۴۹ وارد دانشکده هنرهای زیبا ی دانشگاه تهران شد. در سال ۱۳۵۲ با سیمین اکرامی که دانشجوی رشته مجسمه سازی همان دوره بود ازدواج کرد. [ ۲]
آثار او از دهه ۶۰ به بعد، مضامین اساطیری و جستجو در نقاشی مدرن را دنبال می کند و به سوی ریشه ها و میراث تصویری ایران گرایش دارد. تحت تأثیر نقاشانی چون بوش و برو گل قرار گرفت. با استادانی چون هانیبال الخاص، بهجت صدر، پرویز تناولی و روئین پاکباز کار کرد. [ ۳] [ ۲]
کتابی که شامل مجموعه ای از مصاحبه های وی در نشریات مختلف است و در واقع جلد سوم از این نوع کتاب هاست و همچنین یک کتاب نفیس دست ساز شامل ۲۵ اثر از او که به شیوه سیلک اسکرین چاپ شده اند در آستانه انتشار است. [ ۴]
کار او به سه دوره تقسیم می شود:[ ۲]
• اول: ۵۷–۱۳۵۰؛ در این دوره او در دانشکده حضور داشت و تمایل زیادی به خط داشته است. آثار او دارای رنگهای تند و خام بوده و بازتاب دهندهٔ هیجانات و کابوسهای او در این دوره است.
• دوره دوم: سال های ۵۷به بعد؛ در این دوره شیوهٔ نگارگری او به طور صوری عوض می شود.
• دوره سوم کار او طبیعت بی جان را در بر می گیرد.
یکی از آثار وی به نام «تابلوی «آناهیتا» روز یکشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ در ساعت ۶ بعدازظهر به دلیل بی توجهی راننده وانت، هنگام انتقال از یکی از گالری های تهران به آتلیه من به سرقت رفت. [ ۵] [ ۶]
دبیری تا کنون بیش از ۵۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران، دوبی، اوکراین، اسپانیا، آلمان، واشینگتن و نیویورک برگزار کرده است. وی با یادآوری اینکه هنر نقاشی پشت شیشه تاریخچه چند صد ساله در ایران دارد، بیان کرد:
در سالروز درگذشت علی اصغر معصومی نقاش نوگرای ایرانی گفت:

wiki: بهرام دبیری