﷽ن و القلم و ما یسطرون
📩کدشناسه۱۴۰۳۰۷۱۰۰۹۴۹
🌍#گِتو🌿#جلودار
📌مقیم مازندران، دشت مغان و. . .
#گِتو #گَتو #گُتو
۱. در شهرها یا مناطق دیگر به محله ای که ساکنان آن غالباً از یک قوم یا از یک مذهب باشند�#گِتو� ( به�انگلیسی:�ghetto ) گفته می شد و امروزه در کل به مناطق فقیر شهری که بیشتر، مهاجران یا اقلیت ها در آن ساکنند گتو گفته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
۲. #گتو از نظر تاریخی در اروپا به محله هایی که اقلیت #یهودی در آن ساکن بودند گفته می شد. اما به کار بردن این واژه در وجه تسمیه ی بخش گتو بابل شاید از یک نظر ممکن و دور از ذهن نباشد چرا که یهودیان در داد و ستد فقط در مرکز شهر #بابل متمرکز نبودند و با توجه به ساختمان خانه تجارت روس در کتار پل محمدحسن خان که به بخش #گتاب فعلی نزدیک است برخی حدسیات را دچار چالش میکند که البته نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر است.
📌از جمله وصف های جالب توجهی که در�قرن�گذشته از بارفروش شده یکی در�#سفرنامه_استرآباد_و_مازندران و گیلان�تألیف�میرزا ابراهیم�نامی است که از ۱۲۷۶ تا ۱۲۷۷ نوشته شده است ( چاپ�تهران�، ۱۳۵۵ ش ) . به گفته ی میرزا ابراهیم شهر در آن زمان ۳۵�محله�داشته است. او اسامی آن ها را هم نوشته و از آن جمله ��#یهودمحله�� بوده است که ۵۰�خانوار�در آن�سکونت�داشته اند و ۱۰۰ تومان�مالیات�می داده اند. به گفته ی میرزا ابراهیم این�یهودی ها��از هر ولایت چند خانوار آمدند و ۳۰۰ سال بالاتر است که در #بارفروش ساکن می باشند. دو باب�#تورات خانه � ( کنیسه ) و یک باب�مکتب خانه� دارند�. گفته�ی مؤلف�مبنی بر اینکه یهودیان بیش تر از ۳۰۰ سال است که از ولایات مختلف به بارفروش رفته اند دلیل بر این است که این شهر از اواخر قرن نهم�مرکز�داد و ستد�بازرگانی مهمی در�مازندران�بوده است.
۳. بر اساس یافته های شفاهی و مشاهدات میدانی وجه تسمیه #گتو به گذشته ی دور است که در پی آن شهر قدیمی و تاریخی #ترنجه در اثر طغیان رودخانه های #سجرو و #متالان به زیر آب رفته و از آن جایی که این موقعیت بصورت دشت میباشد تحت شعاع این واقعه قرار گرفت و #گتو گتو شد.
۴. عده ای بدون ذکر منبع یا سند معتبر دلیل نامگذاری گتوی بابل را بدلیل حضور مهاجرین از #گتوند شوشتر بر می شمارند که به #جلودار شهرت داشتند . �این مهاجرین از اصالت به طوایف لُر هستند. شهرستان گُتوند�یکی از شهرستان های�استان خوزستان�است.
۵. واژه ی #گتو ممکن است اقتباس از نوعی خصومت و نزاع های قومی یا قبیله ای میان ساکنین این منطقه در گذشته باشد. گتوها هنگامی بوجود می�آیند که مردم سعی می�کنند خود را با محیطی که غالباً خصمانه است، سازگار کنند. گتوها به قدرتمندان این امکان را می�دهد که غریبه� ها را کنترل کنند.
۶. برخی طایفه ی #جلودار را پیش تازان [پیشاهنگ، پیش قراول، پیشگاه] دگرگونی و توسعه ی روستای #گتو بابل میدانند چرا که اجدادشان در بسیاری از وقایع و تصمیمات خلاق و نوآور این قسمت از جغرافیای شهرستان بابل بویژه شخصی به نام #جلال_احمد که وی از نیای بزرگ ایشان دانسته اند.
۷. آمده است که خاندان #جلودار افرادی ورزیده وبسیار قدبلند بودند که به عنوان پرچمدار لشکر یا محافظ یا همان بادیگارد پادشاه یا در یک قیام و نعضت مورد توجه و نقش افرین بودند. عموما سرشناسان استخدام شده در مناصب حکومتی از همین تیره یعنی #جلودارها بودند.
�
۸. در برخی برداشت ها #جلودار ؛ نوکری که عنان اسب و غیره را گرفته و مقدم بر آن میرود دانسته اند.
۹. #گتو واژه ای برگرفته از فرهنگ مازنی و #جلودار از طوایف مازنی هستند. میگویند در محل سکونت عده ای محدود جنگلی پر از درختان بوده و در وسط آن #قلعه ای بنا شده بود. شهرت آنان به جلودار ترکیبی از جلو [پیش] دار [درخت]: پیش درخت بوده است. حاکم آن #جاماسپ_شاه بوده است. منبعی برای اثبات این ادعا یافت نشد.
۱۰. تیره ای از طایفه #جلودارلو یکی از مهمترین و متنفذترین طوایف دشت مغان است که مرکز اصلی آن روستای چالماکندی و شهر جعفراباد مغان می باشد. از جمله روستاها و قشلاقات معروف این طایفه که اغلب به نام تیره های مختلف نامگذاری شده است عبارتند از؛ قشلاق اسماعیل خان ( تیره های اسدی رزمجو، دشتی و. . . ) ، قشلاق قهرمان، قشلاق حاجی هوار پارسا، گلدوست ها، نریمان، قشلاق عزیز، قشلاق حاج سلیمان، قشلاق مهدی خانلو ( رزم آذرها، هوشمند، ایزدی و. . . ) ، روستاهای ولی مملو، مایه دره سی ( جعفرخانی ها ) ، روستای خورخور، و. . . .
ازجمله روستاها و قشلاق ها�میتوان گفت که قشلاق احدخان�می باشد ( تیره های احمدخان و حاج�جلیل می باشد که ( تیرهای�رنجبر ) می باشد.
📝ادامه دارد. .
🖊گردآورنده:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۱۰
https://mohsendadashpour2021. blogfa. com/post/3451
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
@Mohsendadashporbaker
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📩کدشناسه۱۴۰۳۰۷۱۰۰۹۴۹
🌍#گِتو🌿#جلودار
📌مقیم مازندران، دشت مغان و. . .
#گِتو #گَتو #گُتو
۱. در شهرها یا مناطق دیگر به محله ای که ساکنان آن غالباً از یک قوم یا از یک مذهب باشند�#گِتو� ( به�انگلیسی:�ghetto ) گفته می شد و امروزه در کل به مناطق فقیر شهری که بیشتر، مهاجران یا اقلیت ها در آن ساکنند گتو گفته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
۲. #گتو از نظر تاریخی در اروپا به محله هایی که اقلیت #یهودی در آن ساکن بودند گفته می شد. اما به کار بردن این واژه در وجه تسمیه ی بخش گتو بابل شاید از یک نظر ممکن و دور از ذهن نباشد چرا که یهودیان در داد و ستد فقط در مرکز شهر #بابل متمرکز نبودند و با توجه به ساختمان خانه تجارت روس در کتار پل محمدحسن خان که به بخش #گتاب فعلی نزدیک است برخی حدسیات را دچار چالش میکند که البته نیاز به تحقیق و پژوهش بیشتر است.
📌از جمله وصف های جالب توجهی که در�قرن�گذشته از بارفروش شده یکی در�#سفرنامه_استرآباد_و_مازندران و گیلان�تألیف�میرزا ابراهیم�نامی است که از ۱۲۷۶ تا ۱۲۷۷ نوشته شده است ( چاپ�تهران�، ۱۳۵۵ ش ) . به گفته ی میرزا ابراهیم شهر در آن زمان ۳۵�محله�داشته است. او اسامی آن ها را هم نوشته و از آن جمله ��#یهودمحله�� بوده است که ۵۰�خانوار�در آن�سکونت�داشته اند و ۱۰۰ تومان�مالیات�می داده اند. به گفته ی میرزا ابراهیم این�یهودی ها��از هر ولایت چند خانوار آمدند و ۳۰۰ سال بالاتر است که در #بارفروش ساکن می باشند. دو باب�#تورات خانه � ( کنیسه ) و یک باب�مکتب خانه� دارند�. گفته�ی مؤلف�مبنی بر اینکه یهودیان بیش تر از ۳۰۰ سال است که از ولایات مختلف به بارفروش رفته اند دلیل بر این است که این شهر از اواخر قرن نهم�مرکز�داد و ستد�بازرگانی مهمی در�مازندران�بوده است.
۳. بر اساس یافته های شفاهی و مشاهدات میدانی وجه تسمیه #گتو به گذشته ی دور است که در پی آن شهر قدیمی و تاریخی #ترنجه در اثر طغیان رودخانه های #سجرو و #متالان به زیر آب رفته و از آن جایی که این موقعیت بصورت دشت میباشد تحت شعاع این واقعه قرار گرفت و #گتو گتو شد.
۴. عده ای بدون ذکر منبع یا سند معتبر دلیل نامگذاری گتوی بابل را بدلیل حضور مهاجرین از #گتوند شوشتر بر می شمارند که به #جلودار شهرت داشتند . �این مهاجرین از اصالت به طوایف لُر هستند. شهرستان گُتوند�یکی از شهرستان های�استان خوزستان�است.
۵. واژه ی #گتو ممکن است اقتباس از نوعی خصومت و نزاع های قومی یا قبیله ای میان ساکنین این منطقه در گذشته باشد. گتوها هنگامی بوجود می�آیند که مردم سعی می�کنند خود را با محیطی که غالباً خصمانه است، سازگار کنند. گتوها به قدرتمندان این امکان را می�دهد که غریبه� ها را کنترل کنند.
۶. برخی طایفه ی #جلودار را پیش تازان [پیشاهنگ، پیش قراول، پیشگاه] دگرگونی و توسعه ی روستای #گتو بابل میدانند چرا که اجدادشان در بسیاری از وقایع و تصمیمات خلاق و نوآور این قسمت از جغرافیای شهرستان بابل بویژه شخصی به نام #جلال_احمد که وی از نیای بزرگ ایشان دانسته اند.
۷. آمده است که خاندان #جلودار افرادی ورزیده وبسیار قدبلند بودند که به عنوان پرچمدار لشکر یا محافظ یا همان بادیگارد پادشاه یا در یک قیام و نعضت مورد توجه و نقش افرین بودند. عموما سرشناسان استخدام شده در مناصب حکومتی از همین تیره یعنی #جلودارها بودند.
�
۸. در برخی برداشت ها #جلودار ؛ نوکری که عنان اسب و غیره را گرفته و مقدم بر آن میرود دانسته اند.
۹. #گتو واژه ای برگرفته از فرهنگ مازنی و #جلودار از طوایف مازنی هستند. میگویند در محل سکونت عده ای محدود جنگلی پر از درختان بوده و در وسط آن #قلعه ای بنا شده بود. شهرت آنان به جلودار ترکیبی از جلو [پیش] دار [درخت]: پیش درخت بوده است. حاکم آن #جاماسپ_شاه بوده است. منبعی برای اثبات این ادعا یافت نشد.
۱۰. تیره ای از طایفه #جلودارلو یکی از مهمترین و متنفذترین طوایف دشت مغان است که مرکز اصلی آن روستای چالماکندی و شهر جعفراباد مغان می باشد. از جمله روستاها و قشلاقات معروف این طایفه که اغلب به نام تیره های مختلف نامگذاری شده است عبارتند از؛ قشلاق اسماعیل خان ( تیره های اسدی رزمجو، دشتی و. . . ) ، قشلاق قهرمان، قشلاق حاجی هوار پارسا، گلدوست ها، نریمان، قشلاق عزیز، قشلاق حاج سلیمان، قشلاق مهدی خانلو ( رزم آذرها، هوشمند، ایزدی و. . . ) ، روستاهای ولی مملو، مایه دره سی ( جعفرخانی ها ) ، روستای خورخور، و. . . .
ازجمله روستاها و قشلاق ها�میتوان گفت که قشلاق احدخان�می باشد ( تیره های احمدخان و حاج�جلیل می باشد که ( تیرهای�رنجبر ) می باشد.
📝ادامه دارد. .
🖊گردآورنده:
#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۷/۱۰
📙📘📓📗📒📕📔
📄#منشور_پژوهش_ادملاوند
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نبوده و درج منبع الزامی است.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
🟡تمامی حقوق برای�محسن داداش پور باکر�محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_اِدمُلّاوَند
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦ ࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
گتو ازقدیم به محلاتی گفته میشدکه اقلیتی مذهبی یاقومی ( اولین گتوها از یهودیان پدیدآمدند ) دریک کشور بصورت اجبارویاخودخواسته درآن ساکن میشدند ومعمولا بعنوان شهرونددرجه2درآن کشور به شمارمی آمدندوعلاوه براین،
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
دربرخی اوقات تحت مراقبت های گوناگون حکومتهاازجمله محدودیت، محرومیت، اعمال کنترل یاجلوگیری ازفعالیتهای مذهبی، سیاسی، ممنوعیت ارتباط، معامله، ازدواج، کار، تبادل فرهنگی، مذهبی وغیره باشهروندان عادی هم بوده اند. گتوهای اجباری مفهوم قرنطینه راداردکه باآن آشناهستیم. درحال حاضر، گتوهای متعددی ازاقوام، نژادها وگروههای مذهبی درسراسردنیا وجوددارند. دراروپا، کانادوبرخی کشورهای دیگرمعمولا محلات خاصی باتائید وکنترل دولتها وباهمکاری رهبران ( معمولادینی ومذهبی ) هرجمعیت مرتبط درحاشیه ویاحتی درمناطق مرکزی شهرهادراختیارمهاجرین مختلف باگرایشهای مرتبط قراردارندکه درین میان گتوهای مسلمانان باگرایشهای مذهبی مختلف درانگلستان، فرانسه وکشورهای دیگر اروپای شمالی ازجمله گتوهای معروف وفعال اند. البته گتوهای قومی، زبانی ونژادی نیزدرسرتاسرجهان وجوددارند