به فارسی چشم زخم و به انگلیسی amulet و به هندی کجال می گویند. د ر هندوستان مانند بسیاری از کشورها اعتقاد به "چشم زخم"یا اصطلاحا چشم بد زدن دارند. برای جلوگیری از اثرات چشم بد از ماده ای رنگی استفاده می
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
کنند و خالی وسط پیشانی بچه می گذارند تا بچه زشت شود و در امان بماند. به این ماده رنگی و در نتیجه خال؛ کجال می گویند.
تاثیر چشم زخم واقعیت دارد و در قرآن و احادیث به آن اشاره شده, ولی مانع از آن نیست که بتوانیم مقابل آن بایستیم. توکل به خدا, دعا خواندن, تلاوت قرآن و روزه گرفتن, از بهترین راهکارهای دور کردن نحسی چشم زخم است.
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه انگلیسی آن ممکن است ترکیب واژگان زیر باشد:
Harmful look = آسیبی که از چشم و نگاه میرسد
... [مشاهده متن کامل]
ترجمه انگلیسی آن ممکن است ترکیب واژگان زیر باشد:
Harmful look = آسیبی که از چشم و نگاه میرسد
همیشه با نگاه بد و حسد آلود همراه نیست گاهی هم با تعاریف همراه است تعاریفی که در پشت آن حسد است و آن تعاریف دروغ است و از روی خیر نیست.
بد نگاه کردن کسی به کسی به گونه ای که آن نگاه در شخص دومی اثر کرده و او را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد و به عبارتی شر به او رساند.
در زبان عربی . . . خدا حفظشان کند و از چشم بد دور کند. که فقط خداست که برهمه چیز داناست و بزرگ . . . . معنیش کنید
چشم زخم : چشم برهم زدن ، اندک زمان
( ( بلای تمام اندوه باطن است که یک چشم زخم پای از جای برنگیرد . ) )
( برگزیده ای ازکشف الاسراروعدَّة الابرارمیبدی، محمد مهدی رکنی ، چاپ ششم 1372 ، ص 234 )
( ( بلای تمام اندوه باطن است که یک چشم زخم پای از جای برنگیرد . ) )
( برگزیده ای ازکشف الاسراروعدَّة الابرارمیبدی، محمد مهدی رکنی ، چاپ ششم 1372 ، ص 234 )
دیدنِ چشمِ بد کسی را : کنایه فعلی ایماست از آسیب رسانیدن به او .
بدو گفت شاه:ار به مردی رسد
نباید که بیند ورا چشم بد
دکتر کزا زی در خصوص چشم بد می نویسد:《 . . . پایگاه این کاربرد هنری باوری است که ایرانیان به چشم زخم داشته اند و دارند؛ بر پایه ی این باور، چشم پاره ای از کسان " شور" و گزند رسان است و از نیرویی نهانی و راز آلود برخوردار. اینان اگر از سر شگفتی و رشک چیزی یا کسی را بنگرند، بدو آسیب خواهند رساند. به آهنگ دور ماندن از چشم زخم، از چَشمارو ( تعویذ ) بهره می جویند ، یا دانه های سپند بر آتش می افشانند. 》
... [مشاهده متن کامل]
نامه ی باستان ، ج ۳ ، داستان سیاوش ، دکتر کزازی ۱۳۸۴، ص ۲۲۰.
بدو گفت شاه:ار به مردی رسد
نباید که بیند ورا چشم بد
دکتر کزا زی در خصوص چشم بد می نویسد:《 . . . پایگاه این کاربرد هنری باوری است که ایرانیان به چشم زخم داشته اند و دارند؛ بر پایه ی این باور، چشم پاره ای از کسان " شور" و گزند رسان است و از نیرویی نهانی و راز آلود برخوردار. اینان اگر از سر شگفتی و رشک چیزی یا کسی را بنگرند، بدو آسیب خواهند رساند. به آهنگ دور ماندن از چشم زخم، از چَشمارو ( تعویذ ) بهره می جویند ، یا دانه های سپند بر آتش می افشانند. 》
... [مشاهده متن کامل]
نامه ی باستان ، ج ۳ ، داستان سیاوش ، دکتر کزازی ۱۳۸۴، ص ۲۲۰.
عوامل ایجاد کننده چشم زخم عبارتند از:
الف– حسادت در انسان ایجاد انرژی منفی می کنند که مخرب ذهن و روان است و آسیب ( شر ) می رساند.
ب – محبت بیش از حد نسبت به چیزی یا کسی، باعث چشم زخم و آسیب می شود. چنانچه علاقه به نعمت های خداوند از علاقه به خالق آنها بیشتر باشد، شر رخ می دهد. زیرا انسان محدود به خود می شود و آن نعمت را متعلق به خود می داند و شر وجودش را می گیرد. خداوند در قرآن می فرماید: اگر پدران، فرزندان و ثروت خود را بیش از خدا دوست بدارید، آنگاه منتظر عذاب الهی باشید.
... [مشاهده متن کامل]
ج - حیرت و تعجب انسان تنگ نظر وقتی به چیزی یا کسی نگاه کند، از چشم او انرژی منفی خارج می شود و آسیب می رساند.
قرآن اشاره مستقیمی به چشم زخم وجود نداشته اما برخی آیات از جمله آیه �وَ إِنْ یَکادُ الَّذینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ � ( قلم/51 ) را بعضی از مفسران به این قضیه مربوط می دانند و در احادیث این موضوع به صراحت بیان گردیده و از جمله پیامبر اسلام می فرماید: چشم زخم حقیقت دارد و اگر چیزی بر قدر ( تقدیر ) پیشی می گرفت چشم بود. چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می دهد.
همچنین در تفسیر سوره حجر آیات 14 - 15 بیان شده است کافران مکه نیز در برابر معجزات پیامبر ( ص ) مدعی بوده که چشمانش در برابر مشاهده گشایش درهای آسمان مسحور گردیدند و در حقیقت پیامبر در چشمان ایشان تصرف نموده تا نتوانند حقیقت و واقعیت را از خیال جدا کنند. چنانچه کافران در تلاش بودند چشم زخمی به پیامبر ( ص ) برسانند که آنان از هر راهی تلاش نموده و تا آن حضرت را بکشند و یا دعوتش را به تعطیلی بکشانند از ساحران و جادوگران بهره گرفتند تا این کار را انجام بدهند.
در آیه67 سوره یوسف به امکان و حقانیت چشم زخم اشاره نموده و در این آیه حضرت یعقوب ( ع ) به فرزندان خویش فرمان داده که در هنگام ورود به مصر از یک دروازه شهر وارد آن نشوند و از آن جایی که فرزندان ده گانه ایشان افرادی زیبا و تنومند و جوان بودند از ایشان می خواهد برای در امان ماندن از چشم زخم مردم مصر از دروازه های متعدد وارد بشوند تا به چشم نیایند.
در حقیقت حضرت یعقوب ( ع ) از چشم زخم مصریان نسبت به فرزندانش دل نگران بوده که هر چند که آن حضرت بر این نکته تأکید ورزیده که قدرت انسان های دارای چشم زخم به گونه ای بوده که او نمی تواند جلوی آن ها را گرفته، مگر آن که اراده الهی به این تعلق داشته که چشم زخم مردم در ایشان اثر نگذاشته باشد.
در روایات ساده ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق می باشد و پیامبر اسلام ( ص ) این سوره ها را برای امام حسن و امام حسین علیهماالسلام به عنوان تعویذ قرائت می فرمود.
از پیامبراکرم ( ص ) نقل شده است که فرمودند: هرگاه یکی از شما انسانی یا حیوانی را ببیند که از آن خوشش آید بگوید: آَمَنتُ بِاللهِ وَ صَلَّی الله ُعَلَی مُحَمَّدٍ وَ اَلِه تا چشم او به آن زیان نرساند.
از امام صادق ( ع ) روایت شده است: اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار بگویید: ماشاء الله لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود و در امان باشید. همچنین برای دفع چشم زخم سوره یس را نوشته و همراه داشته باشید.
امام رضا علیه السلام در پاسخ سوال راوی که پرسید آیا چشم زخم واقعیت دارد؟ حضرت فرمود: آری، هرگاه تو را چشم زنند، کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتین را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش. خداوند تو را از گزند آن حفظ می کند.
در مفاتیح الجنان آمده است: برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود: �اَللّهُمَّ رَبَّ مَطَرٍ حابِسٍ وَ حَجَرٍ یابِسٍ وَ لَیْلٍ دامِسٍ وَ رَطْبٍ وَ یابِسٍ رُدَّ عَیْنَ الْعایِنِ عَلَیْهِ فی کَبِدِهِ وَ نَحْرِهِ وَ مالِهِ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَری مِنْ فُطُورٍ ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ کَرَّتَیْنِ یَنْقَلِبْ اِلَیْکَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسیرٌ.
پیامبر اسلام ( ص ) می گوید: �چشم زخم واقعیت دارد و مرد را در قبر و شتر را در دیگ قرار می دهد. � ( بحارالانوار، ج ۶۳، ص ۲۶ )
چشم زخم یا چشم حسد یا چشم شیطان ( به انگلیسی Evil Eye ) و آن عبارت است از نگاه حسودانه به یک شیء یا به انسان که بسیاری به آن اعتقاد دارند و در فرهنگ بسیاری از کشورها به چشم می خورد. بر اساس این باورها چشم زخم باعث بدشانسی یا رخداد بد می شود و نمادش به شکل تک چشم است. در زبان فارسی به آن چشم زخم و در زبان عربی نظر و در زبان یونانی το μάτι و به اسپانیاییmal de ojo، و در زبان ایتالیایی malocchio و در آخر هاوایی به آن stink eye گفته می شود.
... [مشاهده متن کامل]
چشم زخم گونه ای از بدخواهی است به گونه ای که در بسیاری از فرهنگ ها این عقیده وجود دارد که فرد شور چشم می تواند عامل بدشانسی یا صدمه به دیگرانی که با مورد نفرت یا دشمن ی اویند گردد. این عمل چشم زدن یا نظر زدن نامیده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
چشم زخم گونه ای از بدخواهی است به گونه ای که در بسیاری از فرهنگ ها این عقیده وجود دارد که فرد شور چشم می تواند عامل بدشانسی یا صدمه به دیگرانی که با مورد نفرت یا دشمن ی اویند گردد. این عمل چشم زدن یا نظر زدن نامیده می شود.
به نمونه ای از این گونه احادیث توجه کنید:
در هنگامی که خصوصیت و ویژگی برادر مومنت ترا به اعجاب وا داشت، تکبیر ( الله اکبر ) بگو و ذکر خدای را بجا آو، الحمدلله و قل هو الله احد و معوذتین و آیه الکرسی را بخوان. در این مواقع از عباراتی همانند �ماشاء الله� و �تبارک الله� یا �اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ� استفاد کنید.
... [مشاهده متن کامل]
مکا، [مکارم الأخلاق] لِلْعَیْنِ مَعْمَرُ بْنُ خَلَّادٍ قَالَ کُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع بِخُرَاسَانَ عَلَى نَفَقَاتِهِ فَأَمَرَنِی أَنْ أَتَّخِذَ لَهُ غَالِیَةً فَلَمَّا اتَّخَذْتُهَا فَأَعْجَبَ بِهَا فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ لِی یَا مَعْمَرُ إِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ فَاکْتُبْ فِی رُقْعَةٍ الْحَمْدَ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ اجْعَلْهَا فِی غِلَافِ الْقَارُورَةِ وَ مِثْلُهُ وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ وَ لَیْسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لَا مِنْکَ عَلَى غَیْرِکَ فَإِذَا خِفْتَ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ثَلَاثاً وَ قَالَ إِذَا تَهَیَّأَ أَحَدُکُمْ تَهْیِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَقْرَأْ حِینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ الْمُعَوِّذَتَیْنِ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّهُ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَنْهُ ع قَالَ مَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَلْیُبَارِکْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ . بحارالأنوار ج : 92 ص : 128. الْجَوَامِعُ لِلطَّبْرِسِیِّ، عَنِ النَّبِیِّ ص مَنْ رَأَى شَیْئاً یُعْجِبُهُ فَقَالَ اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْءٌ بحارالأنوار ج : 92 ص : 133
در هنگامی که خصوصیت و ویژگی برادر مومنت ترا به اعجاب وا داشت، تکبیر ( الله اکبر ) بگو و ذکر خدای را بجا آو، الحمدلله و قل هو الله احد و معوذتین و آیه الکرسی را بخوان. در این مواقع از عباراتی همانند �ماشاء الله� و �تبارک الله� یا �اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ� استفاد کنید.
... [مشاهده متن کامل]
مکا، [مکارم الأخلاق] لِلْعَیْنِ مَعْمَرُ بْنُ خَلَّادٍ قَالَ کُنْتُ مَعَ الرِّضَا ع بِخُرَاسَانَ عَلَى نَفَقَاتِهِ فَأَمَرَنِی أَنْ أَتَّخِذَ لَهُ غَالِیَةً فَلَمَّا اتَّخَذْتُهَا فَأَعْجَبَ بِهَا فَنَظَرَ إِلَیْهَا فَقَالَ لِی یَا مَعْمَرُ إِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ فَاکْتُبْ فِی رُقْعَةٍ الْحَمْدَ لِلَّهِ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَیْنِ وَ آیَةَ الْکُرْسِیِّ وَ اجْعَلْهَا فِی غِلَافِ الْقَارُورَةِ وَ مِثْلُهُ وَ رُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّهُ قَالَ الْعَیْنُ حَقٌّ وَ لَیْسَ تَأْمَنُهَا مِنْکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ لَا مِنْکَ عَلَى غَیْرِکَ فَإِذَا خِفْتَ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ فَقُلْ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ ثَلَاثاً وَ قَالَ إِذَا تَهَیَّأَ أَحَدُکُمْ تَهْیِئَةً تُعْجِبُهُ فَلْیَقْرَأْ حِینَ یَخْرُجُ مِنْ مَنْزِلِهِ الْمُعَوِّذَتَیْنِ فَإِنَّهُ لَا یَضُرُّهُ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَنْهُ ع قَالَ مَنْ أَعْجَبَهُ مِنْ أَخِیهِ شَیْءٌ فَلْیُبَارِکْ عَلَیْهِ فَإِنَّ الْعَیْنَ حَقٌّ . بحارالأنوار ج : 92 ص : 128. الْجَوَامِعُ لِلطَّبْرِسِیِّ، عَنِ النَّبِیِّ ص مَنْ رَأَى شَیْئاً یُعْجِبُهُ فَقَالَ اللَّهُ اللَّهُ ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ لَمْ یَضُرَّهُ شَیْءٌ بحارالأنوار ج : 92 ص : 133
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١١)