وارونه

/vArune/

    backward
    contrariwise
    converse
    over
    inverse
    topsy-turvy
    reverse
    un-
    upset
    upside down
    [adj.] inverted
    turned upside down or inside
    out
    [fig.]contrary
    queer
    [adv.] upside down
    inside out

فارسی به انگلیسی

وارونه شدن
capsize, overturn

وارونه و برابر
reciprocal

وارونه واداشتن
upend

وارونه کردن
invert, overturn, upset

مترادف ها

backset (اسم)
بازداشت، عقب زنی، وارونه، مکی، عود

reverse (صفت)
وارونه، معکوس، معکوس کننده

inverse (صفت)
وارونه، برعکس، مقابل، معکوس، برگشته

topsy-turvy (صفت)
وارونه، واژگون، درهم و برهم

upside-down (صفت)
وارونه، سراشیب، واژگون، سرازیر

head over heels (صفت)
وارونه

resupinate (صفت)
وارونه

opposite (صفت)
ضد، روبرو، وارونه، متناقض، نقیض، مقابل، معکوس، از روبرو

converse (صفت)
مخالف، وارونه، واژگون

backwards (قید)
به عقب، وارونه، به پشت، از پشت

backward (قید)
وارونه، به پشت، از پشت

upside down (قید)
وارونه

پیشنهاد کاربران

vArune : این کلمه با حروف لاتین از سه هجا به شکل زیر ساخته شده است :
- v با تلفظ وَ حرف ربط.
Ar با تلفظ آر مخفف آورنده.
- une با تلفظ اونه به معنای اوست یا او می باشد.
لذا وَ آرونه یعنی ، و او آورنده است . حال سوال این است که او کی بوده و چه چیزی آورده و آن چیز را از کجا آورده است ؟ وارونه در اصل و ریشه در زبان مردم سرزمین ایران در اعصار دور دست باستان به احتمال قوی در دوران غار نشینی و امرار معاش از طریق شکار قبل از پیدایش کشاورزی و دامپروری و خطوط سه گانه میخی سومری و ایلامی ( عیلامی ) و اُگاریتی و هیروگلیف مصریان یعنی بیشتر از هشت یا نُه هزار سال پیش به معنای معکوس بودن از لحاظ جنسیت بوده است در مقایسه با مرد بودن میترا. به زبان امروز یعنی همسر یا زن میترا. لذا با این معنا واژه آورنده به معنای زاینده یا زایشگر می باشد. میترا در اصل و ریشه ( یعنی از دیدگاه خردمندان میترائیان اولیه و آفرینندگان گردونه مهر و سمبل چلیپا روی آن در عصر غار نشینی و نه از دیدگاه میترائیان ثانویه و طرفدار آوردن آئین و دین در عصر امراتوری روم ) سمبل خدای خورشید نبوده بلکه خدای عشق و زندگی جاودانه مردانه و وارونه الهه ماه نبوده است بلکه الهه عشق و زندگی جاودانه زنانه و خود گردونه مهر سمبل یا نشانه گردش خورشید بدور زمین نبوده بلکه نشانه حرکت دایره وار عشق و زندگی که هر بار پس از یک دور کامل به نقطه اول بر میگردد و حرکت خودرا دوباره در مداری برتر و کمال یافته تر از مدار قبلی یا پیشین از نو آغاز می کند تا رسیدن و یا بازگشتن به حالت آفرینش اولیه یا بنیادین و یا آغازین همین واقعیت و طبیعت و کیهان در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی با کمیت و کیفیت بهشت برین. سمبل یا نشان چلیپا روی این گردونه در میدان های کلی خود شناسی و انسان شناسی اشاره به این حقیقت ژرف و بنیادی داشته و دارد که هرفرد انسانی چه زن و چه مرد در عین واحد و بطور همزمان حداقل دارای دو جنبه یا دو بُعد انسانی می باشد یعنی هم مرد و هم زن روی همدیگر؛ یکی اصلی و واقعی و عینی و آشکار و پدیده ای ( فنومنی ) و دیگری فرعی و باطنی و غیر آشکار و پدیدار نشده ( نوومنی ) . این دو نیم زوج خودی و بنیادی ( هر فرد انسانی ) در آفرینش اولیه یعنی در نظام آفرینش مبدئی - ازلی - ابدی بطور همزمان و هم سن و در یک سن معتدل ملکوتی یا آسمانی و هرکدام در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی و هنرمندی و دانایی و توانایی آفریده شده و از عشق و زندگی جاودانه برخوردار گردیده اند و آنهم به امر آفریدگار کائنات و یا خداوند متعال و از ابعاد فراوان و بیکران خویش خود وی و نه از عدم و نیستی و با هدف زوجیت با خود و تجربه عشق خویشتن به روش غیر همجنس یا هترو. دو نیم زوج ماشی و ماشیانه اوستای نوشتاری یک تقلید و اقتباس کودکانه از میترا و وارونه اعصار دور دست تر بوده است. راز ها و معانی ژرف نهفته در پشت پرده ظاهر گردونه مهر ایرانیان و نشان چلیپا روی آن و چرخه تولد و مرگ هندوان و سمبل سواستیکا روی آن یکی می باشند. ژرف ترین این راز ها و معانی این حقیقت ژرف و بنیادی ست که عشق و زندگی انسانی بصورت خطی و پیوسته ( یعنی یک بار متولد شدن و دیگر نمردن ) جاودانه نمی باشد بلکه منقطع و ناپیوسته و دایره وار و پشت سر هم و در طول همدیگر و هربار در یک مرتبه و درجه تکاملی برتر از مراتب و درجات قبلی به شکل : وادی به وادی ؛ منزل به منزل ؛ پله به پله و یا ایستگاه و آنهم نه روی یک مسیر مارپیچی یا فنری شکل از پایین رو به بالا بلکه دایره وار در سر جای خود و از طریق گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض و محتوای کیهان یا جهان و آنهم نه تنها در این کیهان یا جهان بلکه در محتوای هرکدام از گیتی ها یا دنیا ها یا کیهان ها و یا جهان های متناهی و مساوی و موازی و بیشمار بطور مطلقا یکسان و برابر. و آنهم در چارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس مفاد و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر و جاودانه آن.
...
[مشاهده متن کامل]

معادل های میترا و وارونه ایرانیان در بین خردمندان هندو در آن اعصار دور دست شیوا و شاکتی بوده اند. با حروف لاتین امروزی به شکل های زیر :
Mitra & Warune : M&W
Shiva & Shakti : SS
به زبان انگلیسی امروزی به شکل های زیر :
Man and Woman
Side at Side
هر مرد انسانی به عنوان میترا یا شیوا نیم زوج موئنث ملکوتی خود را به عنوان وارونه یا شاکتی و هر زن انسانی به عنوان وارونه یا شاکتی نیم زوج مذکر خود را به عنوان میترا یا شیوا در قالب یک جنبه یا بُعد انسانی - امکانی و یا سایه وار همیشه بهمراه خود دارد و آن بعد استعلائی یا متایی فقط به خود وی تعلق دارد و نه به افراد انسانی دیگر .
نتیجه کلی اینکه فَر یا خبر و یا پیام شاد جاودانه بودن عشق و زندگی انسانی به عنوان برترین هدیه معنوی و امید بخش برای اولین بار توسط بنیانگذاران ادیان توحیدی ابراهیمی یعنی یهودیت و مسیحیت و اسلام و مخترعین یوغ های سنگین و سبک شرایع این سه دین برای انسان به ارمغان آورده نشده است بلکه ریشه در سرزمین های ایران و هندوستان دارد در اعصار دور دست تاریخ .

پشت و رو
پشت رو
Upside down
باژگونه، باژگونه، برعکس، دمر، سرازیر، سروته، ضد، عکس، وارو، چپه، نگون، وارون، معکوس
وارونه:
دکتر کزازی در مورد واژه ی " وارونه" می نویسد : ( ( وارونه یا ”وارون ”ریختی است از اپارون apārōn یا ابارون abārōn در پهلوی به معنی ستیزنده و گناهکار و دُرْوند که ویژگی دیوان و جانداران زیانکار و اهریمنی است. وارونه ی آن در پهلوی و دری کهن فرارون است، به معنی والا و درستکار که ویژگی مزدا آفریدگان است. ) )
...
[مشاهده متن کامل]

( ( بزد چنگ وارونه دیو سیاه
دوتا اندر آورد بالای شاه ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 243. )

چپه، نگون، وارون، معکوس
نگون، معکوس، وارون، عکس، نگونسار
در گویش شهرستان بهاباد علاوه بر کلمات وارونه و برعکس از کلمه ی پسکی /pasaki/ نیز استفاده می شود اما واژه پس وارون /Pas varun/ به معناهای بالا ، تنها برای پوشیدن لباس استفاده شود و به معنی پشت و رو کردن یا پشت و رو پوشیدن است.

چپه
معکوس

بپرس