مهرگان یا جشن مهر یکی از مراسم و جشن های ایران است که با اعتدال پاییزی پیوند داشته و در روزهای آغازین فصل پاییز برگزار می شود. این جشن معمولاً چندین روز به درازا می کشد. در خراسان در سده های گذشته این جشن را با نام جشن سر میزو یا جشن سر برج میزان برگزار می کرده اند. معیار سنجش ( نخستین ) این جشن همان زمان برابری شب و روز یا اعتدال پائیزی بوده است، اما در طول زمان بر اساس معیارها و ابزارهای سنجش زمان در مکان های مختلف زمان جشن تغییراتی داشته است به طوری که امروزه نزد زرتشتیان ایران ۱۰ مهر و تا مهر روز از ماه مهر برگزار می شود، اما در گاهشمار ایرانیان، گاهشمار جلالی روز مهرگان، ۱۶ مهر ماه است. در میان مردم خراسان جنوبی اول مهر یا سر میزو و روز ۷ مهر ماه برگزار می شود. این جشن در جوامع ایرانی خارج از ایران نیز برگزار می شود.
... [مشاهده متن کامل]
ما خواهانیم که پشتیبان کشور تو باشیم ما نمی خواهیم از کشور تو جدا شویم نمی خواهیم از خانه خود جدا شویم مباد جز این ای مهر نیرومند!
اوستا، مهر یشت، بند ۷۵
بنیاد و ریشه واژه مهر به واژه مشترک هندوایرانی miθra برمی گردد. این واژه در اوستا به صورت miθra «ایزد میترا» به کار رفته است. .
مهر یا میترا در زبان فارسی به معنای «فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت» است و ضد دروغ، دروغ گویی، پیمان شکنی و نامهربانی کردن است. با توجه به بند ۱۱۶ مهر یشت:
. . . مهر میان دو برادر نود و میان پدر و پسر صد درجه است و میان پیروان ده هزار درجه است.
بسیاری واژه مهر را «عشق، دوستی» معنا می کنند نه «پیمان و قرارداد» زیرا آنچه که میان روابط خانوادگی معنا دارد «عشق، دوستی» است و نه «پیمان و قرارداد». مهر به معنای فروغ و روشنایی و خورشید نیز به کار رفته است، در نخستین سدهٔ میلادی میترائیسم در سراسر روم گسترش یافت و نقش نگاره های برجامانده تأکیدی از گسترش این آیین دارد. برخی از این نگارهای به جا مانده نوشته ای دارند با عنوان «sol invictus» به معنای «خورشید همواره پیروز». این نوشته به معنی دیگری از مهر یا میترا، «خورشید» تأکید می کند.
پیشتر مهرگان با نام بغ یادی، بگ یادی ( bāgayādi ) به کار می رفته است، بر این اساس برخی بخش نخست این نام را baga - «بغ، خدا» و بخش دوم را yāda - «یاد، ستایش» و در کل به معنی «خدایان ستایش» می دانند. میترا در میان ایرانیان با لقب «بغ» بیان شده، به همین جهت احتمال اینکه منظور از «بغ» در بخش نخست واژه همان «میترا» و احتمال اینکه بخش دوم صورت صرف شدهٔ از yad به معنی «جشن» باشد در مجموع می توان آن را «جشن بغ»، «جشن میترا» یا «جشن مهر» ترجمه کرد هاشم رضی ایران شناس و مترجم ایرانی واژه «گان» را پسوندی می داند برابر با معنی جشن؛ بنابراین می توان این جشن را «جشن مهر» یا «مهرگان» نامید. ولی این گفته برخلاف ادبیات کلاسیک فارسی است که در آن بیشتر شاعران از رودکی، پدر شعر فارسی تا دیگران عبارت «جشن مهرگان» را به کار برده اند.






... [مشاهده متن کامل]
ما خواهانیم که پشتیبان کشور تو باشیم ما نمی خواهیم از کشور تو جدا شویم نمی خواهیم از خانه خود جدا شویم مباد جز این ای مهر نیرومند!
اوستا، مهر یشت، بند ۷۵
بنیاد و ریشه واژه مهر به واژه مشترک هندوایرانی miθra برمی گردد. این واژه در اوستا به صورت miθra «ایزد میترا» به کار رفته است. .
مهر یا میترا در زبان فارسی به معنای «فروغ، روشنایی، دوستی، پیوستگی، پیوند و محبت» است و ضد دروغ، دروغ گویی، پیمان شکنی و نامهربانی کردن است. با توجه به بند ۱۱۶ مهر یشت:
. . . مهر میان دو برادر نود و میان پدر و پسر صد درجه است و میان پیروان ده هزار درجه است.
بسیاری واژه مهر را «عشق، دوستی» معنا می کنند نه «پیمان و قرارداد» زیرا آنچه که میان روابط خانوادگی معنا دارد «عشق، دوستی» است و نه «پیمان و قرارداد». مهر به معنای فروغ و روشنایی و خورشید نیز به کار رفته است، در نخستین سدهٔ میلادی میترائیسم در سراسر روم گسترش یافت و نقش نگاره های برجامانده تأکیدی از گسترش این آیین دارد. برخی از این نگارهای به جا مانده نوشته ای دارند با عنوان «sol invictus» به معنای «خورشید همواره پیروز». این نوشته به معنی دیگری از مهر یا میترا، «خورشید» تأکید می کند.
پیشتر مهرگان با نام بغ یادی، بگ یادی ( bāgayādi ) به کار می رفته است، بر این اساس برخی بخش نخست این نام را baga - «بغ، خدا» و بخش دوم را yāda - «یاد، ستایش» و در کل به معنی «خدایان ستایش» می دانند. میترا در میان ایرانیان با لقب «بغ» بیان شده، به همین جهت احتمال اینکه منظور از «بغ» در بخش نخست واژه همان «میترا» و احتمال اینکه بخش دوم صورت صرف شدهٔ از yad به معنی «جشن» باشد در مجموع می توان آن را «جشن بغ»، «جشن میترا» یا «جشن مهر» ترجمه کرد هاشم رضی ایران شناس و مترجم ایرانی واژه «گان» را پسوندی می داند برابر با معنی جشن؛ بنابراین می توان این جشن را «جشن مهر» یا «مهرگان» نامید. ولی این گفته برخلاف ادبیات کلاسیک فارسی است که در آن بیشتر شاعران از رودکی، پدر شعر فارسی تا دیگران عبارت «جشن مهرگان» را به کار برده اند.






جشن مهرگان جشنی که در مهره ماه برگزار می شد ملت ایران یک زمان بسیار شاد بودند وباحمله اعراب بخش عظیمی از ان ها فراموش شد.
درود
در پاسخ به کاربر آرش ایرانپور
*
مهرگان یک جشن و مناسبت ایرانی است ، و به دلیل اهمیت اون مردم هم این نام رو روی بچه هاشان می گذارند.
نکته : مگه ، نام های عربی ، رمضان ، غدیر ، شعبان ، و . . . . . ، جشن و مناسبت نیستند ؟؟!!!! ☺☺
در پاسخ به کاربر آرش ایرانپور
*
مهرگان یک جشن و مناسبت ایرانی است ، و به دلیل اهمیت اون مردم هم این نام رو روی بچه هاشان می گذارند.
نکته : مگه ، نام های عربی ، رمضان ، غدیر ، شعبان ، و . . . . . ، جشن و مناسبت نیستند ؟؟!!!! ☺☺
یک مهر/ پاییز/
در ایران باستان جشنی که ۱۶مهر میگرفتن برای شکرگذاری از خداوند و طبیعت
در ایران باستان جشنی که ۱۶مهر میگرفتن برای شکرگذاری از خداوند و طبیعت
نام مهرگان از دیرباز، برای پسر انتخاب میشده. . .
لطفا تصحیح بفرمایید
لطفا تصحیح بفرمایید
مهرگان، از قدیم نام پسرانه بوده. . . .
لطفا بازنگری بفرمایید
لطفا بازنگری بفرمایید
مهرگان اصلا نام انسان نیست که دارید سر دخترانه بودن یا پسرانه بودنش دعوا می کنید، مهرگان نام یک جشن است که برگرفته از نام ایزد مهر است.
مهرگان روز شانزدهم از هر ماه در زمان زرتشتیان می باشد که در روز مهرگان از ماه مهر، جشنی بنام جشن مهرگان برگزار میشد.
مهرگان پس از اسلام به سرزمینهای عربی راه یافته و بطور عام به جشنها و فستیوال ها مهرجان میگویند.
مهرگان پس از اسلام به سرزمینهای عربی راه یافته و بطور عام به جشنها و فستیوال ها مهرجان میگویند.
چرا میگید پسرانه است؟ من دخترم و اسمم مهرگانه
مهرگان کاملا اسم دختره. مهر داره داخلش خیلی دخترانه است
مهرگان کاملا اسم دختره. مهر داره داخلش خیلی دخترانه است
جان معنا عشق ست و زندگی و کار و بازی و آزادی و لذت و شادی / نیست دیگر هنگامه ستم بر زن و مرد و ادامه بردگی و طاعت و بندگی به ولی/ گیانا بهر دریافت و فهم و درک این معنا بی درنگ آماده شو خروشان / شو خطر کن بجوی جان معنا را زکام روبه کان و گربه کان و شی رَکان /.
... [مشاهده متن کامل]
Zahak یا ضحاک با تلفظ های ریشه ای و اصلی به شکل زیر : ز آهک به معنای آفریده شده از آهک و نه خاک معمولی مثل آدم و " ز آهَ ک " به این معنا که خداوند آه کوچک یا ناچیزی در کالبد وی دمیده است در مقایسه با آه بزرگ دمیده شده در کالبد آدم در باغ پردیس یا فردوس یا جنت و یا باغ بهشت.
گردونه مهر میترائیان اولیه در دوران غار نشینی و امرار معاش از طریق شکار ( و نه میترائیان ثانویه ) بر خلاف بینش و باور مفسرین به معنای گردش خورشید بدور زمین نبوده است بلکه به معنای حرکت دایره وار عشق و زندگی که همیشه پس از یک دور کامل به نقطه آغاز بر میگردد و حرکت خودرا دوباره در مداری برتر و کمال یافته تر از مدار قبلی یا پیشین از نو آغاز می کند. دو آرم یا دو بازوی سمبل صلیب غلابی ( یا صلیب شکسته ) روی آن گردونه اشاره به این حقیقت ژرف داشته است که هرفرد انسانی حداقل دارای دو جنبه وجودی یا دو بُعد انسانی می باشد که یکی اصلی و آشکار و واقعی و تجربی و دیگری فرعی و پنهانی و غیر واقعی و غیر تجربی و سایه وار. خردمندان گم نام دوران میترائی بر این بینش و باور حقیقی بوده اند که هر مرد مانند میترا در پشت پرده ظاهر وجودی خود دارای یک زن مانند وارونه ( معکوس از لحاظ جنسی ) و هر زن مانند وارونه در پشت پرده ظاهر وجودی خویش دارای یک مرد مثل میترا می باشد. این بینش طلایی و باور حقیقی فراباستانی در سرزمین ایران به این حقیقت ژرف اشاره داشته و دارد که خدای عشق در باغ بهشت هر فرد انسانی را از دو نیم زوج در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی و هنرمندی و دانایی و توانایی آفریده با هدف زوجیت هر فرد با خود و تجربه عشق خویشتن و بدون تولید مثل و همه افراد انسانی را بطور همزمان و هم سن آفریده و به هرکدام از آنها زندگی جاودانه اهداء نموده است. سمبل سواستیکای هندوان از سمبل روی گردونه مهر میترائیان اقتباس گردیده و خود گردونه به شکل samsara با تلفظ سَم سَرا ( به زبان تمثیل و فارسی قدیمی به معنای خانه زهر یا درد و رنج ) به زبان سانسکریت به معنای گردونه یا چرخه تولد و مرگ . معنای این سخن های خردمندانه باستانی این است که هرکدام از نیم زوج های بنیادی و خودی و آسمانی و بهشتی هرکدام از افراد انسانی به یک سهم مساوی و برابر با هم از حق زندگی دنیوی برخوردارند و هرکدام به ترتیب و نوبه خاص و ویژه خویش و پشت سر هم در یک دنیای واقعی و عینی و شهودی به ظهور و پیدایش می رسند و زندگی ها و عشق های دنیوی خودرا با غیر تجربه و سپری می نمایند.
البته از دیدگاه علمی امروز حقیقت خیلی ژرف تر و وسیع تر از این است و اگر فرصتی دست داد شاید بتوانم بحث را در خدمت خوانندگان گرامی ادامه دهم. در پایان به عنوان پیش پرداخت به این نکته اشاره می نمایم که در پشت پرده ظاهر مجلل و باشکوه رسم چیدن سفره هفت سین در جشن مهرگان میترائیان و نوروز پیشدادیان و کیانیان و واژه اوستایی - باستانی " خویدوده " معانی و راز های بسیار عظیمی نهفته اند که تاکنون توسط هیچ متفکر و اندیشمند و خردمندی چه ایرانی و چه بیگانه کشف نشده اند.
... [مشاهده متن کامل]
Zahak یا ضحاک با تلفظ های ریشه ای و اصلی به شکل زیر : ز آهک به معنای آفریده شده از آهک و نه خاک معمولی مثل آدم و " ز آهَ ک " به این معنا که خداوند آه کوچک یا ناچیزی در کالبد وی دمیده است در مقایسه با آه بزرگ دمیده شده در کالبد آدم در باغ پردیس یا فردوس یا جنت و یا باغ بهشت.
گردونه مهر میترائیان اولیه در دوران غار نشینی و امرار معاش از طریق شکار ( و نه میترائیان ثانویه ) بر خلاف بینش و باور مفسرین به معنای گردش خورشید بدور زمین نبوده است بلکه به معنای حرکت دایره وار عشق و زندگی که همیشه پس از یک دور کامل به نقطه آغاز بر میگردد و حرکت خودرا دوباره در مداری برتر و کمال یافته تر از مدار قبلی یا پیشین از نو آغاز می کند. دو آرم یا دو بازوی سمبل صلیب غلابی ( یا صلیب شکسته ) روی آن گردونه اشاره به این حقیقت ژرف داشته است که هرفرد انسانی حداقل دارای دو جنبه وجودی یا دو بُعد انسانی می باشد که یکی اصلی و آشکار و واقعی و تجربی و دیگری فرعی و پنهانی و غیر واقعی و غیر تجربی و سایه وار. خردمندان گم نام دوران میترائی بر این بینش و باور حقیقی بوده اند که هر مرد مانند میترا در پشت پرده ظاهر وجودی خود دارای یک زن مانند وارونه ( معکوس از لحاظ جنسی ) و هر زن مانند وارونه در پشت پرده ظاهر وجودی خویش دارای یک مرد مثل میترا می باشد. این بینش طلایی و باور حقیقی فراباستانی در سرزمین ایران به این حقیقت ژرف اشاره داشته و دارد که خدای عشق در باغ بهشت هر فرد انسانی را از دو نیم زوج در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی و هنرمندی و دانایی و توانایی آفریده با هدف زوجیت هر فرد با خود و تجربه عشق خویشتن و بدون تولید مثل و همه افراد انسانی را بطور همزمان و هم سن آفریده و به هرکدام از آنها زندگی جاودانه اهداء نموده است. سمبل سواستیکای هندوان از سمبل روی گردونه مهر میترائیان اقتباس گردیده و خود گردونه به شکل samsara با تلفظ سَم سَرا ( به زبان تمثیل و فارسی قدیمی به معنای خانه زهر یا درد و رنج ) به زبان سانسکریت به معنای گردونه یا چرخه تولد و مرگ . معنای این سخن های خردمندانه باستانی این است که هرکدام از نیم زوج های بنیادی و خودی و آسمانی و بهشتی هرکدام از افراد انسانی به یک سهم مساوی و برابر با هم از حق زندگی دنیوی برخوردارند و هرکدام به ترتیب و نوبه خاص و ویژه خویش و پشت سر هم در یک دنیای واقعی و عینی و شهودی به ظهور و پیدایش می رسند و زندگی ها و عشق های دنیوی خودرا با غیر تجربه و سپری می نمایند.
البته از دیدگاه علمی امروز حقیقت خیلی ژرف تر و وسیع تر از این است و اگر فرصتی دست داد شاید بتوانم بحث را در خدمت خوانندگان گرامی ادامه دهم. در پایان به عنوان پیش پرداخت به این نکته اشاره می نمایم که در پشت پرده ظاهر مجلل و باشکوه رسم چیدن سفره هفت سین در جشن مهرگان میترائیان و نوروز پیشدادیان و کیانیان و واژه اوستایی - باستانی " خویدوده " معانی و راز های بسیار عظیمی نهفته اند که تاکنون توسط هیچ متفکر و اندیشمند و خردمندی چه ایرانی و چه بیگانه کشف نشده اند.
مهرگان اسم پسرانه هست اصلا دخترانه نیست بر چه اساسی نوشتید دخترانه؟ لطفاً ویرایش کنید پس فردا بچه مون ببینه میخواد بگه اسم دختر رو من گذاشتید؟؟
مهرگان اسم پسرانه و مناسب پسرها. مشترک نیست
لطفا تصحیح بفرمایید.
لطفا تصحیح بفرمایید.
سلام، مهرگان اسم پسرانه هست و مشترک نیست، لطفا توجه داشته باشید.
ماه اول پاییز. ماه مهد
سلام
مهرگان اسم ۱۰۰ ٪ پسرانه هست
به محض تلفظ متوجه میشی که پسرانه هست.
مهرگان اسم ۱۰۰ ٪ پسرانه هست
به محض تلفظ متوجه میشی که پسرانه هست.
اسم مهرگان پسرانه هست، اصلا واسه دختر مناسب نیست
مهرگان اسم زیبایی هست، اما مناسب دختر نیست و پسرانه هست
سلام ، مهرگان اسم پسرهاست، اصلا به دختر نمیاد، من تعجب می کنم چطور نوشته شده پسر و دختر
فرض کن دختر اسمش مهرگان باشه.
فرض کن دختر اسمش مهرگان باشه.
من خودم اسمم مهرگانه و از اینکه اسم به این پر ابهتی دارم خیلی خوشحالم هم معنی قشنگی داره هم اسم و ریتم بسیار زیبایی داره
به سلامتی همه ی مهرگانیا
به سلامتی همه ی مهرگانیا
این نام پسرانه می باشد
باد پاییزی
مهرگان=پاییز
تلفظ مِهْرْ گان درست است.
مهرگان:
دکتر کزازی در مورد واژه ی " مهرگان" می نویسد : ( ( مهرگان در پهلوی با همین ریخت ، نیز در ریخت مترگان mitrgān به کار می رفته است . در شاهنامه ، جشن مهرگان و " آیین مهر " به فریدون باز خوانده شده است که در هرمزْروز از مهرماه تاج بر سر می نهد.
... [مشاهده متن کامل]
جشن مهرگان یکی از بزرگترین و پایاترین جشن های ایرانی است که در سده های نخستین هجری نیز، چون نوروز و سده ، باشکوه دیرینه برگزار می شده است. در ارج و ارزش این جشن همین یک سخن بسنده می تواند بود که در زبان تازی، ریخت تازیکانه ی مهرگان، " مهرْجان"، چونان "نام گونه" ( = اسم عام ) کاربرد یافته است و در معنی مطلق جشن به کار برده می شود. جشن مهرگان در شانزدهمین روز از مهرماه که در گاهشماری کهن ایرانی روز مهر بوده است، برگزار می گردد ؛از آن است که نالان نای ، مسعود سعد سلمان در بیتی شگرف و "همه مهر سروده است:
روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان/ مهر بفزای، ای نگار مهرچهر مهربان !
اما آیین مهر که آن نیز به فریدون باز خوانده شده است، آیین بغ مهر است. این آیین با مهرپرستی یا "میترائیسم" درآمیخته است که آیین دیناوری است به نام مهر که شصت سال پس از تاختن اسکندر گجسته به ایران زمین و سی سال پس از جهانشاهی اشکانی، از دوشیزه ای به نام ناهید زاده شده است و آیین وی، به گونه ای که نیک مایه شگفتی است در زمانی کوتاه در ایران اشکانی و در پی آن، در قلمرو جهانشاهی روم گسترش و روایی یافته است و آیین فراگیر و همگانی گردیده است. آنگاه نیز که آیین ترسایی در روم گسترده شده است و آیین مهر، در برون از میان رفته است در درون آیین و فرهنگ ترسایی همچنان پایدار مانده است ، به گونه ای که بسیاری از باورها و نهادها و بنیادهای ترسایی از این آیین ستانده شده اند. از دیگر سوی، مهرپرستی بر فرهنگ ایران نیز به ویژه در آیینهای راز و دبستان های درویشی اثر پایدار نهاده است. این آیین، در روزگاران سپسین، با دیگر آیین های باستانی ایران ، مانند آیین بغ مهر و آیین "خورشید پرستی " در آمیخته است و مهر در خورشید نمادینه گردیده است. ) )
( ( پرستیدن مهرگان دین اوست ،
تنْ آسانی و خوردن آیین اوست. ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 325. )
دکتر کزازی در مورد واژه ی " مهرگان" می نویسد : ( ( مهرگان در پهلوی با همین ریخت ، نیز در ریخت مترگان mitrgān به کار می رفته است . در شاهنامه ، جشن مهرگان و " آیین مهر " به فریدون باز خوانده شده است که در هرمزْروز از مهرماه تاج بر سر می نهد.
... [مشاهده متن کامل]
جشن مهرگان یکی از بزرگترین و پایاترین جشن های ایرانی است که در سده های نخستین هجری نیز، چون نوروز و سده ، باشکوه دیرینه برگزار می شده است. در ارج و ارزش این جشن همین یک سخن بسنده می تواند بود که در زبان تازی، ریخت تازیکانه ی مهرگان، " مهرْجان"، چونان "نام گونه" ( = اسم عام ) کاربرد یافته است و در معنی مطلق جشن به کار برده می شود. جشن مهرگان در شانزدهمین روز از مهرماه که در گاهشماری کهن ایرانی روز مهر بوده است، برگزار می گردد ؛از آن است که نالان نای ، مسعود سعد سلمان در بیتی شگرف و "همه مهر سروده است:
روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان/ مهر بفزای، ای نگار مهرچهر مهربان !
اما آیین مهر که آن نیز به فریدون باز خوانده شده است، آیین بغ مهر است. این آیین با مهرپرستی یا "میترائیسم" درآمیخته است که آیین دیناوری است به نام مهر که شصت سال پس از تاختن اسکندر گجسته به ایران زمین و سی سال پس از جهانشاهی اشکانی، از دوشیزه ای به نام ناهید زاده شده است و آیین وی، به گونه ای که نیک مایه شگفتی است در زمانی کوتاه در ایران اشکانی و در پی آن، در قلمرو جهانشاهی روم گسترش و روایی یافته است و آیین فراگیر و همگانی گردیده است. آنگاه نیز که آیین ترسایی در روم گسترده شده است و آیین مهر، در برون از میان رفته است در درون آیین و فرهنگ ترسایی همچنان پایدار مانده است ، به گونه ای که بسیاری از باورها و نهادها و بنیادهای ترسایی از این آیین ستانده شده اند. از دیگر سوی، مهرپرستی بر فرهنگ ایران نیز به ویژه در آیینهای راز و دبستان های درویشی اثر پایدار نهاده است. این آیین، در روزگاران سپسین، با دیگر آیین های باستانی ایران ، مانند آیین بغ مهر و آیین "خورشید پرستی " در آمیخته است و مهر در خورشید نمادینه گردیده است. ) )
( ( پرستیدن مهرگان دین اوست ،
تنْ آسانی و خوردن آیین اوست. ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 325. )
معنی: برگ ریزان
متضاد: فضل بهار
کلمه: مهرگان
متضاد: فضل بهار
کلمه: مهرگان
در مورد این اسم خواستم یه ابهام زدایی کنم این اسم بین دختر و پسر مشترکه و یک معنی جانبیش هم عدالت میشه.
مهرگان : این جشن در روز مهر از ماه مهر در گاهشمار باستانی یعنی ( دهم مهر ماه ) برگزار می شود و دومین جشن بزرگ ایرانیان از گذشته تا به حال است.
مهرگان ، این جشن شش روزه بوده و از روز مهر از ماه مهر تا روز رام در همان ماه ادامه می یافته که روز نخست را مهرگان عام و روز آخری را مهرگان خاصه می نامیدند.
... [مشاهده متن کامل]
فرشته مهر در اوستا ( ( میترا ) ) یعنی نور ٬ خورشید٬ مهر ٬ محبت ٬ عهد ٬و پیمان می باشد. و در گذشته به مهرگان ( میترا کانا ) گفته می شده است
مهرگان ، این جشن شش روزه بوده و از روز مهر از ماه مهر تا روز رام در همان ماه ادامه می یافته که روز نخست را مهرگان عام و روز آخری را مهرگان خاصه می نامیدند.
... [مشاهده متن کامل]
فرشته مهر در اوستا ( ( میترا ) ) یعنی نور ٬ خورشید٬ مهر ٬ محبت ٬ عهد ٬و پیمان می باشد. و در گذشته به مهرگان ( میترا کانا ) گفته می شده است
اوایل پاییز
ماه مهر
ماه مهر
فرشته روشنایی و منسوب به ماه مهر و مهربانی
جشنی به همین نام که ایرانیان باستان در پانزدهمین روز مهر برگزار می کردند و در آن روز از دوستان صمیمی خود قدر دانی می نمودند
جشنی به همین نام که ایرانیان باستان در پانزدهمین روز مهر برگزار می کردند و در آن روز از دوستان صمیمی خود قدر دانی می نمودند
فرشته روشنایی و منسوب به ماه مهر و مهربانی . . . اسم اصیل ایرانی و همزمان با جشن میترا در یونان باستان برگزار میشد . . . الهه ی خورشید . . . بیشتر در میان زردشتیان مورد اهمیت است . . . بعد از نوروز بزرگ
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ترین جشن ایرانیان است و اما بعد از حمله ی مغول به ایران تحریف شده است ولی در عربستان و یا کشور های عربی زبان به جای کاربرد کلمه ی جشوراره که در زبان ما رایج است از میهریگان استفاده میکنند . . . . کاربرد این اسم هم برای پسر است و هم دختر ک دختر موسوم تر است . . . . زیر 800 نفر در ایران با این اسم در قید حیات میباشند و در نهایت یکی از زیبا ترین اسم هاست❤
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٣٠)