فسخ. [ ف َ ] ( ع مص ) زایل گردانیدن دست کسی را از جای. || تباه گردانیدن رای را. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) . || شکستن. ( منتهی الارب ) . || جداجدا کردن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) . || ویران ساختن. ( منتهی الارب ) . || برانداختن بیع و آهنگ و مانند آنرا. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) .
... [مشاهده متن کامل]
- فسخ کردن . رجوع به مدخل فسخ کردن شود.
|| تباه گردیدن. ( منتهی الارب ) . || سست گردیدن. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) . || کهنه و پاره شدن جامه و جز آن. ( منتهی الارب ) . || نادان گردیدن. ( از اقرب الموارد ) . || ( ص ) سست خرد. ( منتهی الارب ) . ضعیف العقل. ( اقرب الموارد ) . || آنکه به حاجت خود نرسد و برای حاجت بیرون نگردد و اصلاح امری نتواند. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ) . || ( اِمص ) ( اصطلاح طب ) سستی و گرفتگی غلیظ عضله ها را به تازی فسخ و هتک گویند. ( ذخیره خوارزمشاهی ) . تباعد اجزاء عضله از یکدیگر. ( یادداشت بخط مؤلف ) . || ( اصطلاح فلسفه ) تعلق گرفتن روح انسانی بعد از مفارقت بدن به جسم نباتی. ( فرهنگ فارسی معین ) . رجوع به تفاسخ ، رسخ ، مسخ و نسخ شود.
منبع. لغت نامه دهخدا
ابطال
فَسخ در فقه اسلامی به معنای برهم زدن عقد یا قرارداد به دلایل شرعی یا قانونی است که به صورت یکطرفه یا با توافق طرفین انجام میشود. فسخ با طلاق تفاوت دارد و معمولاً در عقود معیّن ( مانند نکاح، بیع، اجاره و… ) مطرح میگردد.
... [مشاهده متن کامل]
موارد فسخ در فقه:
فسخ نکاح ( ازدواج ) :
عقد دائم: در مواردی مانند:
عَیب های فاحش ( مثل جنون، عُنان، قرن، جذام و… ) در یکی از زوجین.
عدم پرداخت نفقه توسط شوهر ( در صورت تمکین زن ) .
اختیار فسخ برای زن در عقدنامه ( شرط ضمن عقد ) .
عقد موقت ( متعه ) : هر یک از زوجین میتوانند قبل از پایان مدت، عقد را فسخ کنند.
فسخ در معاملات ( بیع، اجاره و… ) :
خیار عیب ( معیوب بودن کالا ) .
خیار غَبن ( فریب خوردن در معامله ) .
خیار تخلّف شرط ( عدم اجرای شروط معامله ) .
تفاوت فسخ با طلاق:
طلاق فسخ
فقط در عقد نکاح کاربرد دارد. در عقود مختلف ( نکاح، بیع، اجاره و… ) جاری میشود.
نیاز به صیغه طلاق دارد. نیاز به صیغه خاصی ندارد و با اراده یک طرف یا دو طرف انجام میشود.
در عقد دائم مطرح است. هم در عقد دائم و هم در موقت ممکن است.
معمولاً توسط مرد انجام میشود ( مگر در موارد خاص ) . ممکن است توسط هر یک از طرفین انجام شود.
شرایط فسخ:
قصد و رضایت ( در فسخ توافقی ) .
وجود دلیل شرعی ( مثل عیب، عدم پرداخت نفقه و… ) .
عدم گذشت زمان طولانی در برخی موارد ( مثل فسخ به دلیل عیب ) .
منابع فقهی:
شیعه: تحریرالوسیله ( امام خمینی ) ، جواهر الکلام.
اهل سنت: المغنی ( ابن قدامه ) ، الفقه علی المذاهب الأربعه
بر اساس قانون کارما ( karman ) ( آیین تناسخیان هندوستان ) که می گوید : آدمی نتیجۀ اعمال خود را در دوره های بازگشت مجدد خود در این جهان می بیند . کسانی که کار نیک انجام داده اند ، در مرحله ی بعد زندگی مرفه و خوشی دارند و آنان که کاربد می کنند ، در بازگشت با بینوایی و بدبختی دست به گریبان خواهند بود و چه بسا به شکل حیوان بازگشت کنند .
... [مشاهده متن کامل]
بازگشت انسان ها ممکن است به یکی از چهار صورت زیر باشد
1 - رسخ ، یعنی حلول روح شخص متوفی در جمادات
2 - فسخ، یعنی حلول روح شخص متوفی در نباتات؛
3 - مسخ ، یعنی حلول روح شخص متوفی در حیوانات
4 - نسخ؛ یعنی حلول روح شخص متوفی در انسان ها ( تناسخ )
رجوع شود به ( توفیقی ، حسین ، آشنایی با ادیان بزرگ ، 1398: 37 )
پَس زدن
زیر زدن
به هم زدن
باطل
اصل این واژه ایرانی است و در اصل�پس خوان�بوده است به معنای پس خواندن یا بر هم زدن یک صیغه یا معامله و در اثر تکرار فراوان به مرور زمان به �پسخون�و �پسخ�تبدیل شده و در دوره اسلامی معرب گشته و بصورت�فسخ�در آمده است
فَسخیدن چیزی.
فسخ به معنای برهم زدن یک قرارداد است. فسخ قرارداد به موجب شروطی که از قبل در قرارداد ذکرشده است امکان پذیر است. این فسخ می تواند یک طرفه و یا دوطرفه باشد که در اصطلاح به آن شرط فسخ یا خیار فسخ گفته می شود. به طور مثال شما در قرارداد ملک خود شرط می کنید که اگر فروشنده تا مدت ده روز قیمت کل ملک را پرداخت نکند، معامله فسخ خواهد شد، در این حالت رضایت طرف دوم اهمیتی نداشته و فسخ یک طرفه انجام خواهد شد.
... [مشاهده متن کامل]
http://blog. eskano. com
حلول روح انسان در گیاه به باور اهل تناسخ
از هم جدا شده
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١١)