فتوا: در این آیه های قرآن آمده که پیامبر حق ندارد فتوا بدهد: 1 - سوره ی 4 ( نساء ) آیه 127: وَ یَستَفتُونَکَ فِی النِّساءِ. قُلِ: اللَّهُ یُفتِیکُم فِیهِنَّ و. . . ؛و از تـو در باره ی زنان فتوا می خواهند. بگو خدا فتوا می دهد. . . ... [مشاهده متن کامل]
2 - سوره ی 4 ( نساء ) آیه 176 : یَستَفتُونَکَ، قُلِ اللَّهُ یُفتِیکُم. . . از تو فتوا می خواهند؛ بگو خدا فتوا می دهد. . . 3 - سوره ی 7 ( اعراف ) ، آیه 203 : و اِذا لَم تَأْتِهِم بِآیَةٍ قالوا: لَو لا اجتَبَیتَها؟ قُل: اِنَّما اَتَّبِعُ ما یوحى اِلَیَّ مِن رَبِّی هذا بَصائِرُ مِن رَبِّکُم وَ هُدىً وَ رَحمَةٌ لِقَومٍ یُؤمِنون. هنگامی که آیه ای برای آنها نیاوری ، می گویند چرا از خودت چیزی نمی گویی . بگو من تنها از چیزی پیروی می کنم که بر من وحی می شود. . . 4 - سوره ی 53 ( نجم ) ، آیات 3 و 4: و ما یَنطِقُ عَنِ الهَوى. اِن هُوَ اِلاّ وَحیٌ یوحى؛ پیامبر سخنی جز آن چه به او وحی شده از خودش چیزی نمی گوید. 5 - سوره ی 69 ( حاقه ) ، آیات 44، 45، 46 و 47 : پیامبر به سختی تهدید شده که اگر جز آن چه به او وحی می شود سخن دیگری بگوید، رگ قلبش را قطع خواهد کرد و لَو تَقَوَّلَ عَلَینا بَعضَ الاَقاوِیلِ. لَاَخَذنا مِنهُ بِالیَمِینِ؛ ثُمَّ لَقَطَعنا مِنهُ الوَتِینَ.
سلیم فتوا: فرمان آیینی
رای و حکم شرعی دادن
وچر. . .
وَچِریدَن.
( ویچیردن ) از کارواژه ( فعل ) های پارسی میانه می باشد و به معنای ( فتوی دادن، حکم کردن ) می باشد. بن مضارع:ویچیر این واژه ( بمانند واژه ویچاردن که به گونه ویزاردن نیز بکار می رفته است ) به گونه ویزیردَن نیز بکار می رود ( واژه وزیر از این کارواژه برگرفته شده است ) . واژگان پارسی میانه با پیشوند ( وی ) به ( گُ ) تبدیل شده اند که برای همین ( ویچیردن ) به ( ویزیردن ) و ( ویزیردن ) به ( گُزیردن ) بدل می گردد و در زبان پارسی کنونی، گزیر به معنای ( چاره، علاج ) می باشد. ... [مشاهده متن کامل]
فتوا : رأی عالم دینی در حکم شرعی
فتوا : یک واژه تازی و برابر آن در اوستا و پارسی " وچر " می باشد .