فاروق/ فرق گذارنده / لقب خلیفه دوم عمر بن الخطاب/ کسی که بین حق و باطل فرق می گذارد /منابع:فرهنگ دهخدا و فرهنگ اسم ها
امیرخسرو دهلوی :
بوبکر بغار هم قدم بود / فاروق به عدل محترم بود
نظامی گنجوی :
صدیق به صدق پیشوا بود/فاروق ز فرق هم جدا بود
امیرخسرو دهلوی :
بوبکر بغار هم قدم بود / فاروق به عدل محترم بود
نظامی گنجوی :
صدیق به صدق پیشوا بود/فاروق ز فرق هم جدا بود
فَاروق/ Faroogh/ فرق گذارنده / لقب مشهور خلیفه دوم مسلمین عمر بن خطاب/ کسی که بین حق و باطل فرق می گذارد
منابع:
فرهنگ دهخدا و فرهنگ اسم ها
تاریخ الطبری، طبری، ج۳، ص۲۶۷
أسد الغابة، ابن الأثیر، ج۴، ص۵۷
... [مشاهده متن کامل]
نورالابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار/91.
البدایة والنهایة فی التاریخ، ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، ج۷، ص۱۳۳
====
وهو عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبدالعزی بن ریاح بن عبدالله بن قرط بن رزاح بن عدی ابن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن النضر بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزاربن معد بن عدنان القرشی ابو حفص العدوی الملقب بالفاروق قیل لقبه بذلک اهل الکتاب. البدایة والنهایة فی التاریخ، ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، ج۷، ص۱۳۳
اگر به اشعار شعرا و عارفان قبل از قرن دهم رجوع کنیم همه در اشعارشان از عمر خلیفه دوم بعنوان فاروق یاد کرده و من که رشته ام ادبیات فارسی هست هرگز شعری یا بیتی ندیدم که از کس دیگری به عنوان فاروق یاد شده باشد.
- - =مولانا عارف و شاعر بزرگ قرن6= - -
فاروق چون نباشی چون از فراق رستی/صدیق چون نباشی چون یار غار گشتی
چون عمر شیدای آن معشوق شد/حق و باطل را چو دل فاروق شد
- - ==عطار نیشابوری عارف و شاعر نامدار در قرن6و7 در منطق الطیر = - -
خواجهٔ شرع آفتاب جمع دین/ظل حق فاروق اعظم شمع دین
ختم کرده عدل و انصافش به حق/در فراست بوده بر وحیش سبق
- - =عطار در تذکرة الاولیا در ذکر امام صادق ( ع= - -
از ابو حنیفه رضی الله عنه پرسیدند از پیوستگان پیغامبر صلی الله علیه که کدام فاضلتر
گفت از پیران صدیق و فاروق و از جوانان عثمان و علی و اززنان عایشه و از دختران فاطمه رضی الله عنهم اجمعین
- - =سنایی شاعروعارف قرن 5 و6 در حدیقة الحقیقه و شریعة الطریقه= - -
دیده فاروق را به علم و به عدل/هر دو مهتر برای دین بودند
دین به وقت عتیق بود هلال / پس به فاروق یافت عز و کمال
- - =انوری شاعر بزرگ قرن ششم در دیوان اشعار= - -
به اعتقاد ابوبکر و صولت فاروق / به ترسکاری عثمان و حکمت حیدر
نه در خلافت بوبکر دم زنم به خلاف / نه در امامت فاروق در مجال نطق
نه در نشستن عثمان چو رافضی بدگوی/ نه در شجاعت حیدر چو خارجی احمق
- - =ابوالفضل رشید الدین میبدی اندیشمند بزرگ در قرن 6 در کشف الاسرا و عده الابرار= - -
و فاروق را گفت لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب
و عثمان را گفت لکل نبی رفیق و رفیقی فی الجنة عثمان
- - =خاقانی ( حسان العجم ) در قرن 6 بزرگ ترین قصیده سرایان تاریخ شعر و ادب فارسی = - -
خلافت دار احمد بودو هم احمد ندا کردش / که فاروق فریقینی و ذو النورین فرقانی
- - =نظامی اندیشمند فلسفه و حکمت در قرن6= - -
صدیق به صدق پیشوا بود/فاروق ز فرق هم جدا بود
وآن پیر حیایی خدا ترس/با شیر خدای بود همدرس
- - =سید حسن غزنوی از شاعران معروف قرن 6= - -
( وعمر فاروق و ) قائد جیشه /یقول به اللهم دینک اید
( وعثمان ذوالنورین ) کاتب و حیه / فتی جمع القرآن لم تتبد
- - ظهیرالدین ابوالفضل فاریابی از قصیده سرایان بزرگ قرن ششم= - -
بوبکر نام و سیرت، عثمان حیا وحلم /کز عدل وعلم همبر فاروق و حیدر است
- - =بهاءالدین سلطان ولددر مثنوی ولدنامه در قرن7= - -
اولیائی که صرف معشوق اند / برتر از مرتضی و فاروق اند
- - =امیرخسرو دهلوی عارف و شاعر بزرگ پارسی گوی هند در قرن7= - -
بوبکر بغار هم قدم بود / فاروق به عدل محترم بود
منابع:
فرهنگ دهخدا و فرهنگ اسم ها
تاریخ الطبری، طبری، ج۳، ص۲۶۷
أسد الغابة، ابن الأثیر، ج۴، ص۵۷
... [مشاهده متن کامل]
نورالابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار/91.
البدایة والنهایة فی التاریخ، ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، ج۷، ص۱۳۳
====
وهو عمر بن الخطاب بن نفیل بن عبدالعزی بن ریاح بن عبدالله بن قرط بن رزاح بن عدی ابن کعب بن لؤی بن غالب بن فهر بن مالک بن النضر بن کنانة بن خزیمة بن مدرکة بن الیاس بن مضر بن نزاربن معد بن عدنان القرشی ابو حفص العدوی الملقب بالفاروق قیل لقبه بذلک اهل الکتاب. البدایة والنهایة فی التاریخ، ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، ج۷، ص۱۳۳
اگر به اشعار شعرا و عارفان قبل از قرن دهم رجوع کنیم همه در اشعارشان از عمر خلیفه دوم بعنوان فاروق یاد کرده و من که رشته ام ادبیات فارسی هست هرگز شعری یا بیتی ندیدم که از کس دیگری به عنوان فاروق یاد شده باشد.
- - =مولانا عارف و شاعر بزرگ قرن6= - -
فاروق چون نباشی چون از فراق رستی/صدیق چون نباشی چون یار غار گشتی
چون عمر شیدای آن معشوق شد/حق و باطل را چو دل فاروق شد
- - ==عطار نیشابوری عارف و شاعر نامدار در قرن6و7 در منطق الطیر = - -
خواجهٔ شرع آفتاب جمع دین/ظل حق فاروق اعظم شمع دین
ختم کرده عدل و انصافش به حق/در فراست بوده بر وحیش سبق
- - =عطار در تذکرة الاولیا در ذکر امام صادق ( ع= - -
از ابو حنیفه رضی الله عنه پرسیدند از پیوستگان پیغامبر صلی الله علیه که کدام فاضلتر
گفت از پیران صدیق و فاروق و از جوانان عثمان و علی و اززنان عایشه و از دختران فاطمه رضی الله عنهم اجمعین
- - =سنایی شاعروعارف قرن 5 و6 در حدیقة الحقیقه و شریعة الطریقه= - -
دیده فاروق را به علم و به عدل/هر دو مهتر برای دین بودند
دین به وقت عتیق بود هلال / پس به فاروق یافت عز و کمال
- - =انوری شاعر بزرگ قرن ششم در دیوان اشعار= - -
به اعتقاد ابوبکر و صولت فاروق / به ترسکاری عثمان و حکمت حیدر
نه در خلافت بوبکر دم زنم به خلاف / نه در امامت فاروق در مجال نطق
نه در نشستن عثمان چو رافضی بدگوی/ نه در شجاعت حیدر چو خارجی احمق
- - =ابوالفضل رشید الدین میبدی اندیشمند بزرگ در قرن 6 در کشف الاسرا و عده الابرار= - -
و فاروق را گفت لو کان بعدی نبی لکان عمر بن الخطاب
و عثمان را گفت لکل نبی رفیق و رفیقی فی الجنة عثمان
- - =خاقانی ( حسان العجم ) در قرن 6 بزرگ ترین قصیده سرایان تاریخ شعر و ادب فارسی = - -
خلافت دار احمد بودو هم احمد ندا کردش / که فاروق فریقینی و ذو النورین فرقانی
- - =نظامی اندیشمند فلسفه و حکمت در قرن6= - -
صدیق به صدق پیشوا بود/فاروق ز فرق هم جدا بود
وآن پیر حیایی خدا ترس/با شیر خدای بود همدرس
- - =سید حسن غزنوی از شاعران معروف قرن 6= - -
( وعمر فاروق و ) قائد جیشه /یقول به اللهم دینک اید
( وعثمان ذوالنورین ) کاتب و حیه / فتی جمع القرآن لم تتبد
- - ظهیرالدین ابوالفضل فاریابی از قصیده سرایان بزرگ قرن ششم= - -
بوبکر نام و سیرت، عثمان حیا وحلم /کز عدل وعلم همبر فاروق و حیدر است
- - =بهاءالدین سلطان ولددر مثنوی ولدنامه در قرن7= - -
اولیائی که صرف معشوق اند / برتر از مرتضی و فاروق اند
- - =امیرخسرو دهلوی عارف و شاعر بزرگ پارسی گوی هند در قرن7= - -
بوبکر بغار هم قدم بود / فاروق به عدل محترم بود
فاروق/ Faroogh/ فرق گذارنده / لقب مشهور عمر بن خطاب، خلیفه دوم مسلمین / کسی که بین حق و باطل فرق می گذارد
هر یک از بزرگان صدر اسلام در صفتی معروف و مشهور بودند:حمزه سیدالشهدا ، محمد امین، خدیجه کبری ، عائشه صدیقه ، فاطمه زهرا ، ابوبکر صدیق ، عمر فاروق ، عثمان ذی النورین ، علی مرتضی ، حسن مجتبی
هر یک از بزرگان صدر اسلام در صفتی معروف و مشهور بودند:حمزه سیدالشهدا ، محمد امین، خدیجه کبری ، عائشه صدیقه ، فاطمه زهرا ، ابوبکر صدیق ، عمر فاروق ، عثمان ذی النورین ، علی مرتضی ، حسن مجتبی
سلیمان پسر خواجه ابراهیم قیلان است! نام حسینی را هم به یدک می کشد و حنفی هم از القاب اوست. بر طریقۀ نقشبندی هم بود. گاهی شیعیان او را به نام حافظ حنفی قندوزی می شناسند؛ قندوز، استان همجوار بلخ در افغانستان است. در هر حال، در این دو استان و حتی در تمام افغانستان کسی او را نمی شناسد. چه برسد به جاکارتا، مکه، بغداد یا کازابلانکا .
... [مشاهده متن کامل]
این مرد از غالیان فرقۀ ضالّۀ صوفیه بود و بی گمان از حرفهایش می توان دریافت که شیعه هم بوده است، اما از ترس مردم یا به خاطر تقیه، باور خود را آشکارا نگفته است. درگمراهی او همین بس که شیفتۀ محی الدین عربی بود و کتابهای ابن عربی؛ یعنی، کتاب �فصوص الحکم� و �فتوحات مکیه� ( که کفر آمیزترین کتابهای موجود کتابخانه ها هستند وشاید از این دو کتاب، کتابی کفر آمیز تر نباشد ) را با دست خود باز نویسی می کرد.
در کفر ابن عربی، علمای سنی نه شک دارند و نه اختلاف. اکنون حافظ حنفی قندوزی یا همان شیخ سلیمان بلخی که به او دو یا سه نام داده اند را شناختید !
شیخ سلیمان بلخی را حنفی گویند در حالی که سخنانش نشان می دهد او شیعه بوده است
آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب �ذریعه�، کتاب �ینابیع الموده� سلیمان بلخی را از کتب شیعه به شمار می آورد.
با این وجود باز در بحث ها او را سنی معرفی می کنند!!!
می توانید در اینترنت سرچ کنید فقط در سایت های فارسی ایران کتابش و اسمش هست
... [مشاهده متن کامل]
این مرد از غالیان فرقۀ ضالّۀ صوفیه بود و بی گمان از حرفهایش می توان دریافت که شیعه هم بوده است، اما از ترس مردم یا به خاطر تقیه، باور خود را آشکارا نگفته است. درگمراهی او همین بس که شیفتۀ محی الدین عربی بود و کتابهای ابن عربی؛ یعنی، کتاب �فصوص الحکم� و �فتوحات مکیه� ( که کفر آمیزترین کتابهای موجود کتابخانه ها هستند وشاید از این دو کتاب، کتابی کفر آمیز تر نباشد ) را با دست خود باز نویسی می کرد.
در کفر ابن عربی، علمای سنی نه شک دارند و نه اختلاف. اکنون حافظ حنفی قندوزی یا همان شیخ سلیمان بلخی که به او دو یا سه نام داده اند را شناختید !
شیخ سلیمان بلخی را حنفی گویند در حالی که سخنانش نشان می دهد او شیعه بوده است
آقا بزرگ تهرانی صاحب کتاب �ذریعه�، کتاب �ینابیع الموده� سلیمان بلخی را از کتب شیعه به شمار می آورد.
با این وجود باز در بحث ها او را سنی معرفی می کنند!!!
می توانید در اینترنت سرچ کنید فقط در سایت های فارسی ایران کتابش و اسمش هست
در فرهنگ و زبان مردم شهر تاریخی ایج در استان فارس فاروق به میوه اناری که پوست آن نازک باشد و این انار طعم و مزه ی بسیار خوبی دارد و مردم این شهر از میان چندین نوع انار برای مصرف خودشان نگهداری می کنند و یا برای دوستان صمیمی خود از انار معروف به فاروق به شهرهای دیگر نیز می فرستند .
به عمر بن خطاب، خلیفه دوم پس از محمد، فاروق گویند. . .
صفت امیرالمومنین عمر رضی الله عنه
فاروق :کسی که اسم او چنین باشد
تمامی تقصیر ها گردن او است
قال یونو ( صلوات خاندان دارک بر او باد )
تمامی تقصیر ها گردن او است
قال یونو ( صلوات خاندان دارک بر او باد )
قال رسول الله صلی الله علیه وآله:
علی الفاروق بین الحق و الباطل
مستدرک الصحیحین للحلکم النیسابوری ج۳ ص۱۳۲
مسند احمد ج۱ ص ۳۳۱
ینابیع المودة ص۹۲
علی الفاروق بین الحق و الباطل
مستدرک الصحیحین للحلکم النیسابوری ج۳ ص۱۳۲
مسند احمد ج۱ ص ۳۳۱
ینابیع المودة ص۹۲
به هیچ عنوان پیامبر این لقب را به عمر نداده اگر کسی سندی صحیح در این مورد دارد بیاورد این لقب از طرف پیامبر به امام علی ( ع ) داده شده است. امام را فقط خدا خودش می تواند تعیین کند خدا در قران خطاب به حضرت
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ابراهیم با تاکید می فرماید:. . إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا. . . من خودم تو را برای مردم امام قرار دادم. و همچنین وقتی حضرت موسی ع می خواهد برادرش جانشین وی شود فقط خصوصیت او را بر می شمارد و از خدا می خواهد او را به خاطر مزیت هایی که نسبت به دیگران دارد جانشین وی سازد. وَاجْعَل لِّی وَزِیراً مِّنْ أَهْلِی* هَارُونَ أَخِی* اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی. . وگرنه اگر انتخاب کردنی بود خودش انتخاب می کرد. هارون در قران همان حضرت علی ع هست اگر دقت کنید اهلی هم همان اهلبیت هست. پیامبر خودش هم در زمان خودش امام بود. در دعای توسل خطاب به پیامبر می خوانیم یا امام الرحمة. امام باید امام بعد از خودش را به دستور خداوند به مردم اعلام کند. من نمی دانم چرا ابوبکر که امام هم نبود عمر را به عنوان جانشین برای مردم انتخاب کرد ولی پیامبر نمی دانست باید برای خودش جانشین تعیین کند. در این صورت ابوبکر نعوذ بالله از پیامبر بیشتر می دانست.
فاروق اسم عربی است
فاروق اسم کُردی هست؟
جداکننده یحق از باطل
گسترش آن
جدا کننده ی حق از باطل ، لقب خلیفه ی دوم مسلمین در زمان پیامبر
تمیز دهنده
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٦)