از نظر اهل تسنن "غنم " که بر آن خمس تعلق می گیرد فقط غنائم جنگی است و اهل تشیع میگویند به مطلق درآمدهای خالص که در مقابل آن ، انسان هیچ عوضی خرج نکرده است غنم گفته می شود . منشأ اختلاف ، کلمه " غنمتم" است مقصود از " غنمتم " مطلق درآمدهای خالص اضافی است ، زیرا از نظر شیعه " غنم ، یغنم " و هر چه از این ماده است ، یک کلمه اعم است و اختصاص به غنائم دارالحرب ندارد . شهید مطهری در مورد برحق بودن نظر فقهای شیعه می نویسد :
... [مشاهده متن کامل]
( ( اول میرویم سراغ قرآن ببینیم در خود قرآن این کلمه چگونه به کار رفته است ؟ ماده " غنم " در قرآن سه جابه کار رفته است ( غیر از آنجا که لفظ " غنم " به معنی گوسفند است ) . یکی قبل از این آیه بود : " فکلوا مما غنمتم ". آن هم مثل این آیه است . هر چه اینجا بگوئیم ، آنجا هم مانند آن است . همچنین در قرآن آمده است : فعند الله مغانم کثیره در نزد خدا مغنمهای بسیاری است . میخواهد به مردم بفهماند که فوائد بسیاری که شما میخواهید از دنیا ببرید و چشم به آن دوختهاید نزد خدا است . معلوم است که مقصود این نیست که غنائم دارالحرب نزد خدا است ، بلکه مقصود تفضلات زیاد است ، چون آنچه خدا به بشر میدهد اضافی است یعنی انسان چیزی از خدا طلبکار نیست ، هر چه که خدا به بنده میدهد تفضل است . پس ما میبینیم کلمه " مغانم " در قرآن در جایی استعمال شده است که اختصاص به غنائم دارالحرب ندارد . معلوم میشود که اگر معنای این کلمه اختصاصا غنائم دارالحرب بود ، درست نبود که قرآن بگوید : " فعند الله مغانم کثیره "بلکه باید کلمه دیگری به جای آن به کار میبرد . دوم ، حدیث نبوی ، که اهل تسنن هم روایت کردهاند ، و مخصوصا در نهایه ابن اثیر نیز هست . مضمونش این است :" من له الغنم علیه الغرم " . این حدیث در فقه مورد استعمال دارد ودر آنجا سنیها هم قبول دارند که معنایش این است که هر کسی که سود ، مال او است ضرر هم به او تعلق میگیرد . این حدیث به صورت ضرب المثل هم درآمده : " من له الغنم علیه الغرم " . هر کس که در موردی سود آن را میبرد ضررش را هم باید متحمل بشود . بدیهی است که در این حدیث معنی " غنم " غنیمت دارالحرب نیست بلکه سود است . پس معلوم شد کلمه " غنم " در مطلق سود به کار برده میشود . این هم شاهدی از احادیث نبوی . اما لغت . در میان لغویین ، ما یک لغوی را انتخاب میکنیم که عرب است ولی نه شیعه است و نه سنی و از این نظر بی طرف است ، و او صاحب " المنجد " کتاب لغت میباشد که یک مسیحی لبنانی است . ( حدود ثلث مردم لبنان مسیحی هستند ) . وقتی ما رجوع میکنیم به کتاب " المنجد " ماده " غنم یغنم " میبینیم میگوید ( 1 ) . " من غنم مالا " یعنی کسی که مالی بلابدل و مفت گیرش آمده . بعد میگوید غنائم دارالحرب یکی از مصداقهای غنم و غنیمت است نه اینکه منحصر به آن باشد . پس ما میبینیم که این عرب مسیحی هم این لغت را همان طور ترجمه میکند که علمای شیعه این آیه را تفسیر کردهاند . و البته علمای شیعه هم از خودشان نگفتهاند ، از زبان ائمهشان گفتهاند . پس ما میبینیم آنچه که ائمه گفتهاند با زبان و لغت عربی وفق میدهد نه اینکه گفته باشند تعبدا این نظر را بپذیرید . ) )
( کتاب آشنایی با اسلام ، شهید مرتضی مطهری ، جلد 3 ص 46 )
... [مشاهده متن کامل]
( ( اول میرویم سراغ قرآن ببینیم در خود قرآن این کلمه چگونه به کار رفته است ؟ ماده " غنم " در قرآن سه جابه کار رفته است ( غیر از آنجا که لفظ " غنم " به معنی گوسفند است ) . یکی قبل از این آیه بود : " فکلوا مما غنمتم ". آن هم مثل این آیه است . هر چه اینجا بگوئیم ، آنجا هم مانند آن است . همچنین در قرآن آمده است : فعند الله مغانم کثیره در نزد خدا مغنمهای بسیاری است . میخواهد به مردم بفهماند که فوائد بسیاری که شما میخواهید از دنیا ببرید و چشم به آن دوختهاید نزد خدا است . معلوم است که مقصود این نیست که غنائم دارالحرب نزد خدا است ، بلکه مقصود تفضلات زیاد است ، چون آنچه خدا به بشر میدهد اضافی است یعنی انسان چیزی از خدا طلبکار نیست ، هر چه که خدا به بنده میدهد تفضل است . پس ما میبینیم کلمه " مغانم " در قرآن در جایی استعمال شده است که اختصاص به غنائم دارالحرب ندارد . معلوم میشود که اگر معنای این کلمه اختصاصا غنائم دارالحرب بود ، درست نبود که قرآن بگوید : " فعند الله مغانم کثیره "بلکه باید کلمه دیگری به جای آن به کار میبرد . دوم ، حدیث نبوی ، که اهل تسنن هم روایت کردهاند ، و مخصوصا در نهایه ابن اثیر نیز هست . مضمونش این است :" من له الغنم علیه الغرم " . این حدیث در فقه مورد استعمال دارد ودر آنجا سنیها هم قبول دارند که معنایش این است که هر کسی که سود ، مال او است ضرر هم به او تعلق میگیرد . این حدیث به صورت ضرب المثل هم درآمده : " من له الغنم علیه الغرم " . هر کس که در موردی سود آن را میبرد ضررش را هم باید متحمل بشود . بدیهی است که در این حدیث معنی " غنم " غنیمت دارالحرب نیست بلکه سود است . پس معلوم شد کلمه " غنم " در مطلق سود به کار برده میشود . این هم شاهدی از احادیث نبوی . اما لغت . در میان لغویین ، ما یک لغوی را انتخاب میکنیم که عرب است ولی نه شیعه است و نه سنی و از این نظر بی طرف است ، و او صاحب " المنجد " کتاب لغت میباشد که یک مسیحی لبنانی است . ( حدود ثلث مردم لبنان مسیحی هستند ) . وقتی ما رجوع میکنیم به کتاب " المنجد " ماده " غنم یغنم " میبینیم میگوید ( 1 ) . " من غنم مالا " یعنی کسی که مالی بلابدل و مفت گیرش آمده . بعد میگوید غنائم دارالحرب یکی از مصداقهای غنم و غنیمت است نه اینکه منحصر به آن باشد . پس ما میبینیم که این عرب مسیحی هم این لغت را همان طور ترجمه میکند که علمای شیعه این آیه را تفسیر کردهاند . و البته علمای شیعه هم از خودشان نگفتهاند ، از زبان ائمهشان گفتهاند . پس ما میبینیم آنچه که ائمه گفتهاند با زبان و لغت عربی وفق میدهد نه اینکه گفته باشند تعبدا این نظر را بپذیرید . ) )
( کتاب آشنایی با اسلام ، شهید مرتضی مطهری ، جلد 3 ص 46 )
در حقوق با ضم روی غ به معنای منفعت
غنم یعنی دسترسی یافتن به چیزی بدون مشقت ، و غنم و غنیمت و مغنم به معنی فییء است ( فییء را نیز در لغت به معنی چیزهائی که بدون زحمت به انسان می رسد ذکر کرده اند . . . )
هوالعلیم
غَنَم : ع . گوسفند ؛ گله گوسفند
فی الغَنَمُ بَرکَة : در گوسفند برکت است. . .
غَنَم : ع . گوسفند ؛ گله گوسفند
فی الغَنَمُ بَرکَة : در گوسفند برکت است. . .
( غنم ) یا غنیمت یا غنائم به معنای گوسفند یا غنیمت و غنیمت به مالی که در مبارزه با کفار و مشرکین کسب شده که از قبل این مال وجود نداشته گفته می شود. و غنم به معنای گوسفند هم همان مال و غنیمت است که کسب شده .