افزایش یا بزرگ شدن اعداد صحیح و طبیعی بصورت ردیف یا سری روی یک خط بسوی بیشماری شکل نمی پذیرد بلکه دایره وار یا حلقوی با قدم های دهگانه. به عنوان مثال در طول شمارش از ۰ تا ۹ ده قدم عددی هرکدام به اندازه عدد ۱ برداشته میشود و پس از آن عدد ۱ در سمت چپ ثابت می ماند و در سمت راست آن دو باره از ۰ شروع میشود تا ۹ و عدد ۱ در این ده قدم تکرار میشود و پس از رسیدن به عدد ۱۹ دور سوم آغاز میگردد و عدد ۲ در سمت چپ ثابت میماند و شمارش یا پیشروی در سمت راست آن دوباره از ۰ شرع میشود تا ۹ و در طول این ده قدم عدد ۲ در سمت چپ بهمراه قدم برداری یا شمارش ده بار تکرار میشود و الا آخر . بین ۰ و ۹، ده قدم و بین ۰ و ۹۹، ده قدم ده تائی و بین ۰ و ۹۹۹، صد قدم ده تائی و الا آخر. بهر حال شاید جالب و شگفت انگیز باشد بدانیم که قبل اختراع یا ترسیم اعداد یک رقمی دهگانه از ۰ تا ۹ ( صفر تا نُه ) توسط خردمندان گمنام هندو، ایرانیان فقط با عدد یک رقمی کلیه اعداد را به تصویر میکشیده اند و آن عدد ۰ بوده. روی سطوح ششگانه تاس های سنگی و شاخی در بازی تخته نرد یافته شده در شهر سوخته که حداقل قدمت پنج و شش و هفت هزار ساله دارد، این حقیقت بطور واقعی نقش بسته است. حال نباید با هندوان نزاع و دعوا راه بیندازیم که چرا عدد صفر ( ۰ ) را از ما دزدیده اند و خود را رسام یا نقاش و یا مخترع اولیه آن می پندارند.
... [مشاهده متن کامل]
یک حقیقت در مورد اعداد: اعداد از این استعداد بر خوردار نمی باشند که بتوانند خود بخود شمرده شوند یا با هم جمع و ضرب و تفریق و تقسیم شو ند و به توان برسند و یا جذر گرفته شوند بلکه این عملیات همیشه توسط قوای ادراکی فهم و عقل با ابزار های حسی و فکری و خیالی روی آنها انجام میشود. اما اتم ها از این استعداد برخوردارند که بهم بپیوندند و به مولکول ها و سپس به تار های ژنتیکی و سلول ها و بافت ها و ارگان ها و موجودات زنده و غیر زنده را پدید آورند. اما اتم ها هم مثل اعداد بخودی خود از این استعداد برخوردار نمی باشند که از طریق پیوند و ترکیب و بطور هدفمند موجودات زنده را پدید آورند بلکه فقط نقش خمیرمایه ساختاری را عهده دار می باشند و این فرم ها یا یا شکل های فراوان و گوناگون انواع در چارچوب طرح مطلق آفرینش و بر اساس قوانین جاودانه و آئین نامه های اجرایی ثابت و پایدار و تغییر ناپذیر آن پدید می آیند و میگذرند.
دو حقیقت در مورد ناتوانی خدا البته نه خدای حقیقی و واقعی از دیدگاه علمی ( بلکه خدای کلمه ای، مفهومی و ایده ای از دیدگاه دین و فلسفه و عرفان و آتئیسم ) :
الف - خدا علارغم ( علیرغم ) داشتن یا بودن دانش و قدرت مطلق و بیکران هیچگاه نمی تواند اعداد را تا پایان بشمارد، هرچقدر هم سرعت شمارش را بسوی بینهایت افزایش دهد. چرا ؟ . چون اعداد پایان ندارند که از طریق شمارش قابل رسیدن یا دست یابی باشد.
ب - خدا هرگز نمی تواند با دست هایش کرانه های هستی و وجود خود را لمس نماید هرچقدر هم دست هایش را در کلیه جهات دراز و دراز تر کند. چرا نمیتواند؟. زیرا هستی و وجود خدا، کرانه و حد و مرز و ساحل ندارد طوریکه قابل رسیدن و دستیابی و لمس باشد.
اما در مورد ناتوانی خدا در این دو نکته نباید نگران و دلواپس باشیم، چون خدا به عنوان یک صیاد یا شکارچی ماهر و با تجربه ( نه از نوع بهرام گور یا آرش کمان گیر ) ، این دو مسئله حل نشدنی را به شکل دو شکار تیز پا با یک پیکان یا تیر هدف قرار داده و هردو را شکار و حل نموده. اما خود این حل همیشه جاری خواهد بود و هرگز خاتمه نخواهد یافت.
حال شاید مفید و ثمر بخش و راه گشا باشد که دوستداران اعداد و عدد صد بخصوص ۱۰۰ نام الله ، این حل را کشف کنند.
سَدَّ: یمنعه:نمی گذارد جلوتر برود.
صَدَّ: یمنعه ویبعده:مانند سدّ با دفع کردن - دورکردن - جلوگیری - بازمی دارند - اعراض کردن . . .
ای هُل میده ( به پیش راندن - ازخود راندن ) وبرمیگرداندش عقب تا دور شود.
... [مشاهده متن کامل]
. . .
وَ صَدٌّ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ کُفْرٌ بِهِ . . . 217 سورة البقرة
وَ إِذا قیلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلی ما أَنْزَلَ اللَّهُ وَ إِلَی الرَّسُولِ رَأَیْتَ الْمُنافِقینَ یَصُدُّونَ عَنْکَ صُدُوداً61
الَّذینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللَّهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً وَ هُمْ بِالْآخِرَةِ کافِرُونَ45
وَ إِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبیلِ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ37
مِنْ وَرائِهِ جَهَنَّمُ وَ یُسْقی مِنْ ماءٍ صَدیدٍ16
صد واژه ای پارسی است که تنها نگارش آن عربی است.
چرایی کاربردن ص به جای س در "صد" می تواند این باشد که چون عربی به ایران آمد، برخی واج های واژگان پارسی هم دچار دگرگونی شدند برای نمونه طاس که پارسی است و تاس بوده است.
واژه صد
معادل ابجد 94
تعداد حروف 2
تلفظ sad
نقش دستوری عدد اصلی
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: sat] ‹سد› ( ریاضی )
مختصات ( صَ. دَ. صَ ) ( ق مر. )
آواشناسی sad
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع فرهنگ فارسی معین
صَدّ: بازداشتن، مانع، گاهی اوقات به معنی رویگردانی هم می آید.
یَصِدّون: ممانعت کردن.
مُصَدِع اوقات: اصولا به معنی بازداشتن فرد از رسیدگی به امور خودش، گرفتن وقت و زمان با ارزش دیگری ، ایجاد مزاحمت به هر نحو.
درود
واژه صد یا سد، برگرفته از واژه ی سَت در پهلوی و سَتِم ( satem ) در اوستایی ست.
نام این شماره در سانسکریت شَـتَ و در جایگاه پسوند به دیس شَتَم ( مانند سَتِم اوستایی ) در شمارگان دویست تا نهصد به کار می رود مانند دوَشَتَم ( dvashatam ) = دویست.
... [مشاهده متن کامل]
این شماره در لاتین سِنتوم ( centum ) گفته می شد که ریشه واژگان سِنت، سنتینایو و سینتو ( =صد ) در کشورهای لاتین زبان ( فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و. . ) است. این شماره در روسی ستو ( با سین بی صدا ) گفته می شود.
همچنین با نگرش به دگرگشت واجی ه↔ س در زبانهای آریو اروپایی، واژگان hundert و hundred و. . در زبانهای ژرمنیک، همریشه با centum لاتین است.
یکای پولی سنت نیز برگرفته از سنتوم لاتینی می باشد.
بهتره به جای صد و هزار درست تر و دقیق تر بگیم یک صد و یک هزار مانند انگلیسی و مانند یک میلیون، همون جوری که نمیگیم میلیون ستاره، میلیون تومن، میگیم یک میلیون ستاره یا یک میلیون تومن، بهتره برای اینم بگیم یک صد تومن یک هزار سیاره، سال یک هزار، دو هزار و دیگرها.
"شمارها در پارسی" ( Numbers in Persian )
یک [۰^۱۰]
دو
سه
چهار
پنج
شش
هفت
هشت
نه
ده [۱^۱۰]
بیست
سی
چهل
پنجاه
شست
هفتاد
هشتاد
نود
یک سد [۲^۱۰]
دو صد ( دوی ست )
... [مشاهده متن کامل]
سه صد ( سی سد )
چهار صد
پنج صد ( پان صد )
شش صد
هفت صد
هشت صد
نه صد
یک هزار [۳^۱۰]
دو هزار
سه هزار
چهار هزار
پنج هزار
شش هزار
هفت هزار
هشت هزار
نه هزار
ده هزار [۴^۱۰]
یک صد هزار [۵^۱۰]
یک م یلیون [۶^۱۰]
یک بی یلیون ( یک م یلیارد ) [۹^۱۰]
یک تری یلیون [۱۲^۱۰]
یک کوادریلیون
یک کویینت یلیون
یک سکست یلیون
یک سپت یلیون
یک اوکت یلیون
یک نون یلیون
یک دس یلیون
یک اون دس یلیون
یک دوئودس یلیون
یک تره دس یلیون
یک کواتوردس یلیون
یک کویین دس یلیون
یک سکس دس یلیون
یک سپتن دس یلیون
یک اوکتودس یلیون
یک نووم دس یلیون
یک ویجینت یلیون
صد:
دکتر کزازی در مورد واژه ی " صد" می نویسد : ( ( صد در پهلوی در ریخت ست sat بکار می رفته است ) )
( ( چو صد سالش اندر جهان کس ندید،
برو نام شاهیّ و او ناپدید، ) )
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 284. )
... [مشاهده متن کامل]
با توجه به ریخت عدد صد در پهلوی که" ست" بوده است می توان گفت که عدد "صد" به شکل "سد" درست می باشد ولی عمدا مثل عدد شصت غلط نوشته شده اند تا با انگشت شست و سد روی رودخانه اشتباه نشوند.