شیعه

/Si~e/

    shiite
    sectarian

پیشنهاد کاربران

شیعه یکی از مذاهب اسلامی است که خود شامل صدها فرقه می شود:
1 - شیعه دوازده امامی:شیعه دوازده امامی یا اثنی عشری، نام بزرگترین شاخه از مذهب شیعه است که به امامت دوازده امام پس از پیامبر اسلام، باور دارند. این دین را شیعه جعفری یا امامیه هم می نامند.
...
[مشاهده متن کامل]

2 - اسماعیلیه:اسماعیلیه گروهی از شیعیان هستند که امامت را به اسماعیل، فرزند جعفر صادق ختم می کنند و او را امام هفتم می دانند.
فرقه های اصلی و مشهور این فرقه عبارت است از:
نزاریان/مستعلیه/خالصه/مبارکیه/قرمطیان/فاطمیان/دروزیان/طبیبیه/حافظیان/داوودیان/سلیمانیان
3 - زیدیه:زیدیه یکی از فرقه های شیعه است که نامشان را از زید بن علی گرفته اند. زیدیان برخلاف دوازده امامی ها، زید بن علی را به جای برادرش محمد باقر امام پنجم می دانند و در امامت علی بن ابی طالب، حسن بن علی، حسین بن علی، علی بن حسین با دیگر شیعیان هم نظرند. یحیی بن زید دیگر امام معروف زیدیه است. در دوران معاصر مهمترین سکونتگاه زیدیان کشور یمن است
فرقه های زیدیه عبارتند از:
جارودیه/سلیمانیه/بتریة ( صالحیه ) /نعیمیه/قاسمیه/صباحیه/دویه/عقبیه/یعقوبیه/حسینیه/
4 - علویان:علویان شامل دو گروه مجزای در ترکیه و سوریه هستند.
الف ) علویان ترکیه:
علویان ترکیه بیشتر در ترکیه و کمی در سوریه اند. علویان را می توان شاخه ای از شیعیان دوازده امامی دانست. علویان ازین جهت که ستایشگر حاجی بکتاش والی هستند، دیدگاه تنگاتنگی با بکتاشیه دارند.
ب ) علویان سوریه
علویان سوریه یا نُصَیریه یکی از فرقه های مذهب شیعه است که بزرگترین اقلیت دینی را در سوریه تشکیل می دهند و حافظ اسد و بسیاری از رهبران حزب حاکم این کشور منتسب به آن هستند. اعتقاد آن ها به حلول خداوند و الوهیت علی بن ابی طالب می باشد و به این واسطه آنها را مرتد می دانند.
5 - غالیان
غالیان یا غُلات ( نیز غُلاة ) : غالیان افرادی هستند که در حق ائمه خود غلو کرده و آن ها را از زمره مخلوق بودن خارج می کنند و مقام الوهیت را برای آن ها قائل هستند.
از فرقه های این گروه عبارتند از:
اباحیه/احمدیه/اخیه/ازدریه/اسحاقیه/اسحاقه حارثیه/امریه/بابکیه ( اباحیه ) /باطنیه ( اسماعیلیه ) /بدعیه/برکوکیه/بزیغیه/بشریه/بکتاشیه/بومسیلمیه/بلالیه/بیانیه/تعلیمیه/تمیمیه/تناسیخیه/جناحیه/جواربیه/حابطیه یا حائطیه/حارثیه/حدثیه/حربیه/حروفیه/حلاجیه/حلمانیه/حلولیه/حماریه/خابطیه یا حابطیه/خرسیه/خطابیه/خطابیه مطلقه/خلالیه/زمامیه/ذمیه/راوندیه/رجعیه/رزامیه/زراریه/سبائیه/سبعیه/سپید جامگان/سرخ جامگان/علیائیه ( علیاویه ) /علی اللهیان/عمیریه/عینیه/غمامیه/قادیانیه/قرامطه اسماعیلیه ) /باطنیه/تعلیمیه/سبعیه/کاکائیه ( اخیه ) /متنبئین/محمدیه ( از علیائیه ) /محمدیه ( از مغیریه ) /محمره/مشبهه/معمریه/مفیریه/مفضلیه/مفوضه/مقنعیه/ملاحده ( اسماعیلیه ) /باطنیه/تعلیمیه/سبعیه/قرامطه/منصوریه ( کسفیه ) /موسویه/میمونیه/میمیه/یزیدیه
6 - کیسانیه
کیسانیه یکی از فرقه های شیعی هستند. بنا به اعتقادات ایشان هرکس به امامت نامزد شود باید از فرزندان محمد حنفیه باشد و آنان کیسانیه خالص هستند که به این اسم نامیده شده اند و بویژه مختاریه نام دارند. محمد حنفیه ( مادرش از قبیله بنی حنیفه ) یکی از پسران علی بن ابی طالب بود.
کیسانیه خود به چند فرقه تقسیم می شوند:
1 - ( مختاریه ) :گروهی بر این باور هستند که محمد حنفیه پس از حسن و حسین وقبل از سجاد امام بوده.
2 - ( کربیه ) :گروهی بر این باورند که محمد حنفیه مهدی موعود است.
3 - ( هاشمیه ) :گروهی معتقد به امامت ابوهاشم عبدالله بن محمد حنفیه پس از امامتش هستند.
4 - ( راوندیه ) :گروهی می گویند که امامت به وصیت ابوهاشم به محمد بن علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطّلب رسیده است.
5 - ( بیانیه ) :گروهی معتقدند که امام پس از ابوهاشم، بیان بن سمعان تمیمی است.
6 - ( حربیه ) :آخرین گروه کسانی هستند که معتقدند امام پس از ابوهاشم، عبدلله بن عمرو بن حرب است.
منبع: مشکور، محمدجواد ( ۱۳۸۴ ) ، فرق اسلامی، انتشارات آستان قدس رضوی، ص. ۳۷۵

الهه آتش نفس ( سبا ) : تشریح کلمه ی شیعه به سبک سبا
شیعه ( ش ، ی ، ع ، ه )

ش :
1 - شمعی فروزان در مسیر تجلی محبت و ارادت نسبت به پیامبر و اهل بیت ایشان
2 - شایسته ای مومن ، متعهد ، متخصص و بنده ای صالح برای ایزد یکتا
...
[مشاهده متن کامل]


ی :
یاری دهنده ای مخلص برای گسترش یکتا پرستی و دین مبین اسلام در جهان

ع :
1 - عینیت بخشیدن مفاهیم اصلی نظیر : عدالت ؛ آزادی ( آزادی های منطقی و مشروع ) ، تقوی ، علم ، اخلاق و غیره
2 - عداوت و دشمنی با دشمنان خدا و دوستی و مودت با دوستان خدا

ه :
1 - هستی بخش در عرصه های مادی و معنوی ( از طریق اقداماتی نظیر انفاق به مستمندان ، پرداخت زکات دارائی ها ( به طور مثال : پول ، علم ، سلامتی و غیره ) ، امر به معروف و نهی از منکر و غیره
2 - همراهی مومن ، عاقل ، دانا ، معتدل و با اخلاق برای امام زمان ( عج ) و یاری ایشان در جهت هدایت بشریت به سوی کمال وجودی و رسیدن به مقام قرب الهی

دسته بندی مسلمانان و تفکیک مسجد برای شیعه و سنی، رفتار صحیحی به نظر نمی رسد. ائمه مساجد باید پذیرای همه فرقه ها باشند و حتی در خدمات عمومی، کمک به غیرمسلمانان را در نظر بگیرند. مساجد نباید تحت الشعاع تبلیغات متعصبانه مخصوصا در موسم عاشورا قرار بگیرند و باید توجهشان را به اعیاد مشترک چون عید فطر و قربان و حتی اعیاد جهانی چون نوروز و کریسمس مضاعف کنند.
...
[مشاهده متن کامل]

حوادث تاریخی نشان می دهند که اتفاقا مسلمانانی که نقاب به چهره می زنند و به راستی از میان دشمنان پیغمبر و اهل بیت او هستند، مترصد تشدید تعصبات مذهبی هستند. ابوسفیان از میان کسانی است که یک مدت در زمان وفات پیامبر و آغاز کار ابوبکر، دست بیعت به سوی علی المرتضی دراز کرد و سپس پیشگام در جبهه جنگ با غیرمسلمانان در نبرد تاریخی یرموک شد؛ در حالی که عملا در پی سوداهای خود می گردد و سازمان بندی او نقش مهمی در به گوشه افکندن صالحان روزگار دارد یا طلحه از سرداران جهانگشا که در پی به آشوب کشیدن مدینه برای قتل عثمان، از پیشگامان دعوت از علی به کرسی فرماندهی شد اما ضمنا کیسه بزرگی برای خودش می دوزد. عباسیان نیز قول و عملشان یکی نیست و در حالی که به نام اقربای پیامبر با شعار مساوات و الرضا من آل محمد در انقلاب اسلامی بهمن ماه ۱۲۸ ( ۱۳۲ هجری قمری ) به روی کار می آیند، یک پادشاهی غارتگر و خونریز گاه بدتر از دستگاه اموی را بر جهان اسلام تحمیل می کنند که کار اصلی شان نه شهریاری و آبادگری بلکه ایجاد تفرقه میان مردم و انگ زندیق و مرتد و ملحد زدن به این و آن است. برخی از خلفای عباسی، تا پایان کارشان، نقاب اسلام و تشیع بر چهره دارند؛ از جمله مأمون، خلیفه ایرانی تبار عباسی که به گفتار و شعارهایش، از فقهای نایب امام زمان شناخته می شود و امام رضا را در مدفن زرنگار بالای سر مزار پدرش قرار می دهد و به نوعی اولین متولی حرم رضوی است، در حالی که عملا در ردیف دشمنان امام زمان خود، جای می گیرد و قاتل اوست. در این میان، ای بسا شیعیانی راستین که نزد عامه، کافر و مشرک، ملحد و سنی مذهب به شمار روند. نام برخی از آنها در میان شهدای عاشورای ۶۱ هم به چشم می خورد. شیعه راستین یا مسلمان حقیقی، با آزادگی همراه است؛ مرید فرقه بازها نیست و سر بزنگاههای تاریخی، از نفسانیت پلید، زندگی با ننگ و نکبت پرهیز دارد و با آرزوی تحقق شهری که در آن دزد و مردم خوار آزاد نباشد، خود را در سازمان خالق این جهان بزرگ، هم راستای عدل و داد قرار می دهد

شیعه به جمعیت و گروهی گفته می شود که دارای خط مشترکی هستند و جمع آن شیع می باشد، راغب در کتاب مفردات می گوید : شیع از ماده شیاع به معنی انتشار و تقویت است ، و شاع الخبر هنگامی گفته می شود که خبری متعدد و قوی شود و شاع القوم هنگامی گفته می شود که جمعیتی منتشر و فراوان گردند ، و شیعه به کسانی می گویند که انسان بوسیله آنها قوی می شود .
...
[مشاهده متن کامل]

مرحوم طبرسی در مجمع البیان اصل آن را از مشایعت به معنی متابعت دانسته و می گوید شیعه به معنی پیرو و تابع است ، و شیعه علی ( علیه السلام ) به پیروان او و آنهائی که اعتقاد به امامتش دارند گفته می شود ، و حدیث معروف ام سلمه از پیامبر ( صلی الله علیه وآله وسلّم ) شیعة علی هم الفائزون یوم القیامة ( نجات یابندگان در قیامت ، پیروان علی ( علیه السلام ) هستند ) نیز اشاره به همین معنی می کند .
و به هر حال چه اصل این کلمه را از شیاع به معنی انتشار و تقویت بدانیم ، یا از مشایعت به معنی متابعت ، دلیل بر وجود یکنوع همبستگی فکری و مکتبی در مفهوم شیعه و تشیع است .
( تفسیر نمونه ج : 11 ص : 35 )

شیعه : به پیروان 12 امام معصوم که در راس آنها امام علی ( ع ) ( امیرالمومنین ) و در آخر منجی موعود حضرت مهدی ( عج ) هستند گفته می شود،
شیعه در لغت، پیروان و یاوران یک شخص است و جمع آن �شِیَع� و �اشیاع� است و گفته می شود: از او پیروى کرد، همچنان که گفته می شود : با او موالات و همبستگی نمود.
شیعه : پیروی از امام علی ( ع )

بپرس