برای یادسپاری آسانتر می توان با کلمات بازی کرد و داستان ساخت:
شاید داوینچی از دیوانگی برگرفته شده است، داوینچی دیوانه بود چون، کلا شام نمی خورد و دل خالی می خوابید. خب تا اینجا چیزی از دیوانگی او بدست نیامد اما قضیه ی بعدی را� شاید به دیوانگی داوینچی بتوان ربط داد، خب، داشتم می گفتم، داوینچی دیوانه بود چون کلا شام نمی خورد ولی با این حال یک نقاشی سه ساله را شروع کرد به نام شام آخر که می گویند مربوط به آخرین شام حضرت عیسی علیه السلام است. بابا، تو شام نمی خوری چکار به شام دیگران داری؟!
... [مشاهده متن کامل]
شاید داوینچی از دیوانگی برگرفته شده است، داوینچی دیوانه بود چون، کلا شام نمی خورد و دل خالی می خوابید. خب تا اینجا چیزی از دیوانگی او بدست نیامد اما قضیه ی بعدی را� شاید به دیوانگی داوینچی بتوان ربط داد، خب، داشتم می گفتم، داوینچی دیوانه بود چون کلا شام نمی خورد ولی با این حال یک نقاشی سه ساله را شروع کرد به نام شام آخر که می گویند مربوط به آخرین شام حضرت عیسی علیه السلام است. بابا، تو شام نمی خوری چکار به شام دیگران داری؟!
... [مشاهده متن کامل]
شام آخر ( انگلیسی: The Last Supper Of The Levant ) یک فیلم مستند جنگی دربارهٔ مسیحیان سوریه، به کارگردانی و نویسندگی محمد فانع فرد می باشد که محصول سال ۲۰۱۷ است.
مسیحیان سوریه اقلیتی در سوریه که حضورشان قدمت چند هزار ساله دارد و با ورود اسلام سالیان سال همزیستی مسالمت آمیزی هم داشته اند، اما حالا دستخوش وحشیانه ترین رفتارها از جانب عده ای شده اند که آن ها نیز خود را مسلمان می خوانند. پس از شروع اختلافات و درگیری ها در سوریه آتش جنگ، پیروان این دین را نیز در برمی گیرد و صلح و آرامش از زندگی ایشان می رود.
... [مشاهده متن کامل]
جرمانا محله ای است مسیحی نشین در دمشق که مردمانش دوشادوش بقیه اقوام و مسلمانان به دفاع از کشورشان پرداخته اند، اما در این میان معلول، روستایی که در ۶۰ کیلومتری جنوب دمشق واقع شده، داستان هایی شنیدنی دارد. این روستا یکی از چهار روستایی است که همچنان به زبان آرامی در آن صحبت می شود. این روستا با قدمتی ۷ هزار ساله، نمونه ای مثال زدنی از همزیستی مسلمان و مسیحی بوده که حالا مسیحیانش حرف هایی برای گفتن دارند. روستایی با معماری بسیار زیبا و خانه هایی غار مانند در دل کوه و دِیر قدیسه تقلا که هر ساله زیارتگاه مردمان بیشماری است. این روستا در جریان درگیری ها مورد هجوم نیروهای جبهه النصره قرار می گیرد و آنان پس از به آتش کشیدن روستا، ۱۲ راهبه را از دیر قدیسه تقلا ربوده و به جایی ناشناخته برده و…
مستند «شام آخر» تاکنون موفق شده جایزه های مختلفی را دریافت کند.
• فیلم برگزیده دهمین جشنواره سینما حقیقت،
• برگزیده سی وپنجمین جشنواره جهانی فجر
• بهترین فیلم مستند جشنواره ماهانه فیلم های فرقه ای - فرهنگی کلکته هند
• آمریکا
• جایزه بزرگ بهترین مستند از هجدهمین جشنواره «تله کینو فوروم» از روسیه ( سپتامبر ۲۰۱۸ )
• نویسنده: محمد قانع فرد
• کارگردان: محمد قانع فرد
• تهیه کننده: محمد قانع فرد
• راوی: ایمن قزوینی
• تصویربرداران: مصطفی آقامحمدلو، محمد مهدی بهرامی نژاد، حسین کنیار، خالد الجبری
• تدوین: محمود نوری، مائده رحمانی
• مدیر تولید: مهدی پارسا، یوسف نجدی
• صدابردار: عباس حیدر
• تدارکات: حازم تقلا
• تصحیح رنگ و جلوه های رایانه ای: حمیدرضا پروانه
• دستیار کارگردان: یاسمن اکبرپور
• مترجم: محمد دریب -
• پشتیبانی فنی: علیرضا تبریزی
مسیحیان سوریه اقلیتی در سوریه که حضورشان قدمت چند هزار ساله دارد و با ورود اسلام سالیان سال همزیستی مسالمت آمیزی هم داشته اند، اما حالا دستخوش وحشیانه ترین رفتارها از جانب عده ای شده اند که آن ها نیز خود را مسلمان می خوانند. پس از شروع اختلافات و درگیری ها در سوریه آتش جنگ، پیروان این دین را نیز در برمی گیرد و صلح و آرامش از زندگی ایشان می رود.
... [مشاهده متن کامل]
جرمانا محله ای است مسیحی نشین در دمشق که مردمانش دوشادوش بقیه اقوام و مسلمانان به دفاع از کشورشان پرداخته اند، اما در این میان معلول، روستایی که در ۶۰ کیلومتری جنوب دمشق واقع شده، داستان هایی شنیدنی دارد. این روستا یکی از چهار روستایی است که همچنان به زبان آرامی در آن صحبت می شود. این روستا با قدمتی ۷ هزار ساله، نمونه ای مثال زدنی از همزیستی مسلمان و مسیحی بوده که حالا مسیحیانش حرف هایی برای گفتن دارند. روستایی با معماری بسیار زیبا و خانه هایی غار مانند در دل کوه و دِیر قدیسه تقلا که هر ساله زیارتگاه مردمان بیشماری است. این روستا در جریان درگیری ها مورد هجوم نیروهای جبهه النصره قرار می گیرد و آنان پس از به آتش کشیدن روستا، ۱۲ راهبه را از دیر قدیسه تقلا ربوده و به جایی ناشناخته برده و…
مستند «شام آخر» تاکنون موفق شده جایزه های مختلفی را دریافت کند.
• فیلم برگزیده دهمین جشنواره سینما حقیقت،
• برگزیده سی وپنجمین جشنواره جهانی فجر
• بهترین فیلم مستند جشنواره ماهانه فیلم های فرقه ای - فرهنگی کلکته هند
• آمریکا
• جایزه بزرگ بهترین مستند از هجدهمین جشنواره «تله کینو فوروم» از روسیه ( سپتامبر ۲۰۱۸ )
• نویسنده: محمد قانع فرد
• کارگردان: محمد قانع فرد
• تهیه کننده: محمد قانع فرد
• راوی: ایمن قزوینی
• تصویربرداران: مصطفی آقامحمدلو، محمد مهدی بهرامی نژاد، حسین کنیار، خالد الجبری
• تدوین: محمود نوری، مائده رحمانی
• مدیر تولید: مهدی پارسا، یوسف نجدی
• صدابردار: عباس حیدر
• تدارکات: حازم تقلا
• تصحیح رنگ و جلوه های رایانه ای: حمیدرضا پروانه
• دستیار کارگردان: یاسمن اکبرپور
• مترجم: محمد دریب -
• پشتیبانی فنی: علیرضا تبریزی
در پارسی پهلوی: شام واپسین
شام آخر فیلمی ایرانی به کارگردانی و نویسندگی فریدون جیرانی و تهیه کنندگی یدالله شهیدی محصول سال ۱۳۸۰ است.
میهن مشرقی ( کتایون ریاحی ) استاد دانشکده معماری پس از بیست و شش سال زندگی با شوهرش به سبب ناسازگاری فکری و رفتاری با پادرمیانی دخترش ستاره ( هانیه توسلی ) از همسرش جدا می شود. سپس به خانه قدیمی پدریش اسباب کشی می کند و با دخترش و دایه اش آفاق ( ثریا قاسمی ) زندگی تازه ای را آغاز می کند. زندگی تازه او با آمدن مانی معترف ( محمدرضا گلزار ) دانشجوی رشته معماری در هم می ریزد. مانی که هم دانشگاهی ستاره و دانشجوی میهن است به میهن ابراز علاقه می کند و این در حالی ست که ستاره عاشق مانی است. میهن هم بعد از کشمکش های زیاد عاشق مانی می شود و شوهر سابق میهن ( آتیلا پسیانی ) که در یکی از سازمان های دولتی کار می کند، خبرِ دروغ رابطهٔ نامشروع بین میهن و مانی را پخش می کند. میهن از دانشگاه اخراج می شود اما تصمیم می گیرد با مانی ازدواج کند اما با واکنش بسیار تند ستاره مواجه می شود. علیرغم همهٔ اینها میهن و مانی ازدواج می کنند و برای ماه عسل به شمال می روند. ستاره شب سر می رسد و رفتار عجیبی نشان می دهد. میهن می خواهد در کنار ستاره باشد اما ستاره او را به خواب تشویق می کند. سرانجام زمانی که میهن و مانی هر دو خواب هستند، ستاره به اتاق می رود و آنها را به قتل می رساند.
... [مشاهده متن کامل]
• کتایون ریاحی
• ثریا قاسمی
• آتیلا پسیانی
• محمدرضا گلزار
• هانیه توسلی
• شاهرخ فروتنیان
• پروین میکده
• مهسا عظیمی
• شیوا ابراهیمی
• بهروز قادری
شام آخر پس از فیلم های صعود ( ۱۳۶۶ ) ، قرمز ( ۱۳۷۷ ) و آب و آتش ( ۱۳۷۹ ) ، چهارمین فیلم فریدون جیرانی است. نام پیشین این فیلم یک داستان زنانه بود.
بسیاری از بازیگران مطرح زن برای بازی در نقش میهن کاندیدا شده بودند، از جمله بیتا فرهی و رؤیا نونهالی اما سرانجام نقش به کتایون ریاحی رسید. فریدون جیرانی توانست در این فیلم محمدرضا گلزار را به شهرت برساند. این فیلم همچنین اولین بازی هانیه توسلی در عرصه سینما هم به حساب می آید.
• بهترین بازیگر نقش مکمل زن – ثریا قاسمی در فیلم - بیست و یکمین جشنوارهٔ فیلم فجر
• بهترین بازیگر نقش اول زن - کتایون ریاحی جشنوارهٔ فیلم قاهره - ۱۳۸۱
• نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنوارهٔ فیلم فجر - کتایون ریاحی
• برنده جایزه بهترین کارگردانی، بنیاد فیلم موسیقی و هنر آرپا - سال ۲۰۰۳
• نامزد هرم طلایی، جشنواره بین المللی فیلم قاهره - سال ۲۰۰۲
• دهمین فیلم سال، دوره هفدهم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران - سال ۱۳۸۱
میهن مشرقی ( کتایون ریاحی ) استاد دانشکده معماری پس از بیست و شش سال زندگی با شوهرش به سبب ناسازگاری فکری و رفتاری با پادرمیانی دخترش ستاره ( هانیه توسلی ) از همسرش جدا می شود. سپس به خانه قدیمی پدریش اسباب کشی می کند و با دخترش و دایه اش آفاق ( ثریا قاسمی ) زندگی تازه ای را آغاز می کند. زندگی تازه او با آمدن مانی معترف ( محمدرضا گلزار ) دانشجوی رشته معماری در هم می ریزد. مانی که هم دانشگاهی ستاره و دانشجوی میهن است به میهن ابراز علاقه می کند و این در حالی ست که ستاره عاشق مانی است. میهن هم بعد از کشمکش های زیاد عاشق مانی می شود و شوهر سابق میهن ( آتیلا پسیانی ) که در یکی از سازمان های دولتی کار می کند، خبرِ دروغ رابطهٔ نامشروع بین میهن و مانی را پخش می کند. میهن از دانشگاه اخراج می شود اما تصمیم می گیرد با مانی ازدواج کند اما با واکنش بسیار تند ستاره مواجه می شود. علیرغم همهٔ اینها میهن و مانی ازدواج می کنند و برای ماه عسل به شمال می روند. ستاره شب سر می رسد و رفتار عجیبی نشان می دهد. میهن می خواهد در کنار ستاره باشد اما ستاره او را به خواب تشویق می کند. سرانجام زمانی که میهن و مانی هر دو خواب هستند، ستاره به اتاق می رود و آنها را به قتل می رساند.
... [مشاهده متن کامل]
• کتایون ریاحی
• ثریا قاسمی
• آتیلا پسیانی
• محمدرضا گلزار
• هانیه توسلی
• شاهرخ فروتنیان
• پروین میکده
• مهسا عظیمی
• شیوا ابراهیمی
• بهروز قادری
شام آخر پس از فیلم های صعود ( ۱۳۶۶ ) ، قرمز ( ۱۳۷۷ ) و آب و آتش ( ۱۳۷۹ ) ، چهارمین فیلم فریدون جیرانی است. نام پیشین این فیلم یک داستان زنانه بود.
بسیاری از بازیگران مطرح زن برای بازی در نقش میهن کاندیدا شده بودند، از جمله بیتا فرهی و رؤیا نونهالی اما سرانجام نقش به کتایون ریاحی رسید. فریدون جیرانی توانست در این فیلم محمدرضا گلزار را به شهرت برساند. این فیلم همچنین اولین بازی هانیه توسلی در عرصه سینما هم به حساب می آید.
• بهترین بازیگر نقش مکمل زن – ثریا قاسمی در فیلم - بیست و یکمین جشنوارهٔ فیلم فجر
• بهترین بازیگر نقش اول زن - کتایون ریاحی جشنوارهٔ فیلم قاهره - ۱۳۸۱
• نامزد جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنوارهٔ فیلم فجر - کتایون ریاحی
• برنده جایزه بهترین کارگردانی، بنیاد فیلم موسیقی و هنر آرپا - سال ۲۰۰۳
• نامزد هرم طلایی، جشنواره بین المللی فیلم قاهره - سال ۲۰۰۲
• دهمین فیلم سال، دوره هفدهم انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران - سال ۱۳۸۱
شام خداوند ؛ در شب آن روزی که مسیح مصلوب شد با شاگردان خود در جایی فراهم شده فصح را با ایشان تناول فرمود از آن پس نان و شراب بدیشان داد و فرمود �مادام که از این نان خورید و از این شراب آشامید مرا یادآوری
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
کنید و مرگ مراظاهر کرده باشید تا باز آمدنم � اکثر مسیحیان مراعات این قاعده را از جمله فرضیات شمرند که باید تا انقضای جهان در کلیسای مسیح رعایت شود و بجا آوردن آن ازاساس ایمان باشد. و این سنت را اسمهای متعدد است من جمله. عشاء، ولیمه ، عشاء ربانی ، سرمقدس. ( از قاموس کتاب مقدس ) .