می توان از {دیدمَر} به جایِ {عدد زوج} بکار برد.
{دیدمر} از دو بخشِ {دید} و {مر} ساخته شده است. {دید} در زبان پارسی میانه به چَمِ {دو} و {مَر} هم برابرِ {عدد/حد/مقدار/کران} بوده است.
اگر سرباره ( =مبحث ) ِ ما ریاضی نبود، می توانیم از {جُفت/دوتایی/دوتاییک} بکار ببریم.
بِدرود!
واژه زوج
معادل ابجد 16
تعداد حروف 3
تلفظ zo[w]j
نقش دستوری صفت
ترکیب ( اسم ) [عربی: زَوج، جمع: ازواج]
مختصات ( زُ ) [ ع . ] ( اِ. )
آواشناسی zowj
الگوی تکیه S
شمارگان هجا 1
منبع فرهنگ فارسی معین
عبارت قرآنی به شکل منها زوجها در اصل و ریشه به شکل من ها زوج ها بوده است و به معنای زیر : خداوند متعال علمی ( و نه دینی ) من ها یا خودها و یا نفوس مجرد ( نه روح نه روان نه جان نه عقل نه جسم و نه چیز دیگری ) هرکدام از افراد انسانی چه زن و چه مرد ( منجمله نباتات و حیوانات ) را از نفس واحد و بیکران و بینهایت خویش بصورت زوجی یا جفتی آفریده است و نه از نفس آدم. لذا برخلاف بینش و باور کلیه مفسرین به اصطلاح برجسته ، نفس واحده یعنی نفس خود خداوند و نه آدم . هدف آفرینش افراد انسانی در نظام احسن و اشرف آفرینش مبدئی - ازلی - ابدی یا به بیانی دیگر آفرینش اولیه و بنیادین و یا آغازین همین واقعیت و طبیعت و کیهان در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی با کمیت و کیفیت بهشت برین، در قدم اول زوجیت هر فرد انسانی در دو کالبد جدا از هم بصورت دو نیم زوج مردانه و زنانه یا مذکر و موئنث با خود و تجربه عشق خویشتن به روش غیر همجنس یا هترو بوده است بدون استعداد تولید مثل از طریق آمیزش جنسی . زیرا کلیه افراد انسانی بطور مطلقا همزمان و هم سن و در یک سن معتدل ملکوتی یا آسمانی و هرکدام در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی و هنرمندی و دانایی و توانایی و در سرا های ملکوتی یا آسمانی پنتاگونی شکل یا پنج وجهی و از ابعاد فراوان و بیکران خداوند متعال و نه از عدم یا نیستی ، یک بار برای دائمیت و همیشگی و جاودانگی آفریده شده و از عشق و زندگی جاودانه برخوردار گردیده اند و نه برای فنا یافتن و یا نیست و ناپدید شدن. ما انسان ها بهمراه تار و پود کثیر و فراوان و گوناگون این طبیعت و کیهان در طول راه و سفر بسیار طولانی مقطعی و نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو حالت بهشت برین متوالی قرار داریم و همین حالا یعنی در لحظه جاودانه حال ( نوسانگر دوقطبی زمان و بیزمانی مطلق به عنوان عظیم ترین نیروی موجود در طبیعت و کیهان ) در بهشت و در پیشگاه خداوند می باشیم و هدف این سفر رجعت یا بازگشت به همان حالت بهشت برین اولیه و برخورداری مجدد یا دوباره از همان زندگی بسیار طولانی در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی می باشد و نه با هدف رجعت یا بازگشت به درگاه اله یا اِلی ( دو نام خداوند به زبان آرامی بخصوص زبان مریم و یوسف و ایسا و آبا و اجداد آنان ) یا به درگاه یاهوَه یا یَهوَه ( نام خداوند به زبان عبری ) یا به پیشگاه الله ( نام آفریدگار کائنات یا خالق سماوات سبع و الارض و یا فقط نور سماوات و الارض و یا رب العالمین به زبان عربی ) و دادگاهی شدن و مورد استنطاق و مؤاخذه و بازپرسی و بازجوئی و ملامت و سرزنش قرار گرفتن و دریافت نامه اعمال به دستان چپ یا راست و سپس عبور از روی پل جینوت زرتشت یا صراط قوم آراب و هدایت و رهبری نوآه ( نوح ) و آبراهام ( ابراهیم ) و موسا ( موسی ) و ایسا ( عیسی ) و سرانجام محمّد و پیروان آنان به بهشت و برخورداری شان از زندگی جاودانه بهشتی بهمراه پاداش های فراوان ( از قبیل اهداء یا تقدیم حوریان زیبا به عنوان کنیز به خدمت حضرات سبیل و ریش و پشم و ریش دار و عمامه بر سر و عبا بر دوش و عصا و تسبیح در دست ) و محکوم نمودن بقیه افراد انسانی یعنی کلیه دگر اندیشان و دگر باوران به حیات خلد یا جاودانه جهنمی بهمراه عذاب های شدید و فراوان از قبیل سوختن دائمی پوست طوریکه همیشه ترمیم شود و توسط آتش سوزان جهنم به خاکستر تبدیل نشود.
... [مشاهده متن کامل]
نتیجه کلی برای ما ایرانیان امروز و آینده:
دو داستان بنیادی و مشترک ادیان به اصطلاح توحیدی ابراهیمی یعنی یهودیت و مسیحیت و اسلام ؛ یکی آفرینش شش روزه جهان و دیگری بابا آدم و ننه حوای موسا و ایسا و محمّد، در مورد مبداء و شرح و توضیح چگونگی آفرینش جهان و انسان و موجودات غیر زنده و زنده نباتی و حیوانی دو افسانه کودکانه و تخیلی - توهمی بیش نبوده و نمی باشند و محتوای آن دو افسانک مطمئن و یقینن و بدون هیچگونه شک و تردیدی از طرف خداوند متعال و در قالب وحی به گوش سر سرایندگان آن ابلاغ نگردیده است.
زوج
زوج : زو - ج
زو = دو ( ۲ )
- ج = - گ
زوج ~ دوگ ، دوتا
زن و شوهر
واژه زوج که در عربی از روی آن زواج ( ازدواج ) ، تزویج و . . . را ساخته اند، واژه ای با ریشه ی یونانی است. این واژه با جوغ و یوغ و جفت پارسی دارای پیوندهای ریشه شناختی است.
بن مایه: فرهنگ ریشه شناختی زبان فارسی، حسن دوست
کلمه زوج در مورد انسان به گفته راغب به معنای همسر است یعنی این کلمه در مورد هر دو قرین که یکی نر و دیگری ماده باشد استعمال می شود یعنی هم به نر زوج می گویند و هم به ماده و همچنین در غیر حیوانات یعنی در هر دو چیزی که جفت داشته باشد به کار می رود، مانند چکمه و دمپائی که به هر لنگه آن گفته می شود: این زوج آن دیگری است و نیز به هر چیزی که شبیه و نزدیک به دیگری و یا ضد دیگری است زوج گفته می شود، آنگاه راغب در ادامه سخنانش می گوید: زوجه واژه نامطلوبی است ، ( یعنی در لغت صحیح به زن نیز زوج گفته می شود نه زوجه ) .
... [مشاهده متن کامل]
( ( کلمه ( زوج ) به معنای چیزیست که فرد نباشد، و بر مجموع هر دو امری که میانشان ازدواج است اطلاق می شود، همچنانکه بر یکی از آن دو نیز اطلاق می گردد، یعنی هم می توان گفت : ( هما زوج - آن دو زوجند ) و هم گفت ( هما زوجان - آن دو، دو زوجند ) ، و در بسیاری از موارد کلمه ( زوجان ) با کلمه ( اثنین ) تأکید می شود تا دلالت کند بر اینکه مقصود از آن ، دو عدد است نه چهار عدد، ( چون به یک حساب ، دو زوج ، چهار تا می شود ) ، همچنانکه در آیه مورد بحث ، این آمده . ) )
( ترجمه ی تفسیر المیزان )
couple
جفت، شوهر، شوی، مرد، مزدوج، همسر،
خیلی سادس وقتی دو نفر با هم شیپ میشن دختر / پسر میشه زوج
زوج در جمله به این معانی یافت می شود : همسر، جفت، چیزی از جنس خودش، همکیش ، همدل، هم نفس ، در واقع دو چیز که هم کفو هم باشد. و تنها به جنس نر و ماده اطلاق نمی شود.
زَوج کلمه ای عربی است که در زبان فارسی زُوْج تلفظ می شود و به معنای همسر، جفت بکار می رود.
even
twins
couple
duo
در پارسی " جفت " از ریشه اوستای " یوخت " به معنای دوگان.
یوختن = ازدواج کردن
یوزش = ازدواج
دفتر یوزش= دفتر ازدواج
قرین
این واژه تازى ( اربى ) ست و سپارش میگردد بجاى آن در معنا دوتایى از واژه هاى جوختJuxt ( پهلوى: زوج ، جفت ) ، دوآنDuan ( پهلوى: زوج ، مثنىٰ ) ، اِدْوات ( پهلوى: زوج ، جفت ، تثنیه ) ، دورینDurin : ( پهلوى: زوج ، جفت ) و در معناى شوهر بویژه در دانش حقوق از واژه هاى شوىShuy ( شوهر )
... [مشاهده متن کامل]
، میرک - میره ( پهلوى:شوهر ) ، گاتارGatar ( پهلوى: شوهر ، مرد زندار ) ، گُشن ( نر ، شوهر ) بهره بجویند.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٦)