زمان ریشه آرامی دارد. زبان آرامی هم نیای زبان های سامی می باشد. به عبارتی جد زبان های عربی همین آرامی هست. آرامی، عبری، آشوری_سریانی، اکدی، عربی از یک ریشه زبان های سامی و آفروآسیایی هستند. درواقع زبان عربی از ترکیب و مخلوط همین زبان ها ساخته شده. به باور بعضی ها هم واژه
... [مشاهده متن کامل]
� زمان � از همین ریشه آرامی هست.
بکاربردن واژه "دَم" به جای "لحظه، دقیقه، وقت، وهله" و "ایندم" به جای "حال، حالا، فعلا، الان" و "دَمَک" به جای "ثانیه" و "دَموِش، دَمویس" به جای "ساعت ( ابزار ) " و "بَردَم" به جای "ساعت ( زمان ) " و "دَمه" به جای "فُرصَت، زمان مُناسِب" .
... [مشاهده متن کامل]
واژه "دَم" که برابر "لحظه، دقیقه، زمان، وقت، وهله" می باشد. "ایندم" هم برابر "این لحظه، الان، حالا، حال، فِعلا" است. "دَمَک" داری پیشوند "َک" کوچک کننده است و برابر "دقیقه کوچک، ثانیه" است.
"دَموِش، دَمویس" از دو بخش "دَم" و "وِش، ویس" ساخته شده اند. ما بن واژه ای داریم برابر "وِشتَن" در "نِوِشتن" که برابر "ثبت کردن" است.
بن کنونی آن هم "ویس" می باشد و هم "وِش". پس "دَموِش، دَمویس" برابر "ثبت کننده زمان، ثبت کننده لحظه" می باشد که همان "ساعت" است.
"بَردَم" از پیشوند "بَر" که ریخت دیگری از "اَبَر" است که برابر "بزرگ، زیاد" است. پس "بَردَم" برابر "دقیقه بزرگ، ساعت" است.
"دَمه" هم که گستردن ( =توضیح دادن ) ای ندارد.
بدرود!
به زبان سنگسری
زمونه. zemoneh
دوران dorone
مِجال metal
شب . . . نموشون nemoshone
عصر. . . نموسر nemoser
شب ظلمانی. . . اکس akes
شب مهتابی. . مون گار شو
وسط، روز. . . میونه رو myoneh ro
... [مشاهده متن کامل]
ظهر . . . پیشین pyshine
پگاه . . . ورگ ومیش vereg o mish
نهار . . . چاشت jashet
صحبونه. . . ناشتایی nashetayi
شام. . . شومshome
وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فی عُنُقِهِ وَ نُخْرِجُ لَهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ کِتاباً یَلْقاهُ مَنْشُوراً
زمن = التزام به مسئوولیت ها.
. . .
وقت - میقات = اوقات = موعد انجام وظیفه
... [مشاهده متن کامل]
"أَلاَّ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ اُخْرَی"
. . .
time = طی المکان : بهترین تعبیر برای وقت ( زمان ) وحرکت = مقدار المسافه بر حسب تردد ومعیار ثابت.
ریشه ی واژه ی پارسی ایرانی زمان.
زمان وازه ای فارسی بوده و از زبان پارسی باستان که در دوره هخامنشیان به آن سخن گفته میشده و به این واژه در آن دوره ( دمان ) گفته میشده گرفته شده است
به زمان در زبان گیلکی زامات ( zamat ) یا زمات ( zomat ) می گویند؛ مثلا پر زمات نیست یعنی زمان زیادی نمیگذره.
اژه زمان
معادل ابجد 98
تعداد حروف 4
تلفظ zamān
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [پهلوی: zamān و عربی، جمع: اَزمِنَة]
مختصات ( زَ ) [ په . ] ( اِ. )
آواشناسی zamAn
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع واژگان مترادف و متضاد
فرهنگ بزرگ سخن
فرهنگ لغت معین
زمان=خود حرکت ماده است /یا خود حرکت انرژی /یا خود حرکت ماده روحانیون مثل فرشتگان/یا خود حرکت انژی روحانی عدم زمان=الله الله=خالق زمان/زمان=حرک
هنوزم هم وقتی با کسی قرار می ذاریم مثلا میگیم دم ظهر یا دم شوم ( شام ) دم نهار و . . .
این یعنی سخن دوستان با عقل و منطق جور در می آید و دم، مفردِ دمان، برای وقت استفاده می شود.
واژه زمان از دمان و دم است و دم همان دم و باز دم است است این واژه بسیار کهن است و در اریایی انگلیس تایم است
" زمان" واژه ای ایرانی است.
واژگانی همچون "زمان، همزمان، زمانَگ، زمانیگ" در زبانِ پهلوی - پارسیِ میانه بکار می رفته است.
" زمان" و "دمان" از یک ریشه هستند. " دم" به چمِ " لحظه" نیز با واژه یِ "time" در زبانهایِ اروپایی همریشه است.
... [مشاهده متن کامل]
پَسگشت ( reference ) :
واژگانِ"زمان، همزمان، زمانَگ، زمانیگ" در رویبرگهایِ 195، 98، 41 از نبیگِ "فرهنگنامه کوچک پهلوی" آمده است:
زمان=بی نهایت صفات خداوندکه هرکدام ابتدا وانتها ندارندکه در بی نهایت مخلوقات مادی با شدت وضعف متجلی شده اند
زمان =حرکت ماده. اگر حرکت مواد کم وزیاد شود وارد یک جهان جدید بنابر حرکت ماده آن جهان ودنیا میشویم که=جهانها ودنیاهای بی نهایت وموجودات بی نهایت چه در نوع چه عدد.
برهه
زمان ( زَمَن، أَزمان، وَقت ) عربی هست وبا ضَمان ( ضامن، یضمن، ضمن، ضمانت ) اشتباه نگیر!
بحث زمان یه کم باز کنم:
آینشتین Albert Einstein وچهارم بعد ای زمان نظریات خود بیان کرد به نسبت زمان که أصلا وجود
... [مشاهده متن کامل]
خارجی ندارد!
مثلا: أجسام در سرعت نور حرکت میکنند، حرکتشان کُندتر میشه وبه این سبب قیاس زمان با این
شرایط فرق خواهد کرد؛ نه اینکه زمان عامل اصلیست وتغییر پیدا کرد.
همینتور در مسئله ورود به چاله سیاه که حرکت اجسام با طبیعت که میشناسیم تغییر پیدامیشه، بتبع؛ زمان برای سنجش و اندازه گیری فرق خواهد شد.
ودرجه مُطلق ( تقریبا ) 273 سانتی گراد زیر صفر؛ اتمها از حرکت جا میمانند ومتوقف میشن
وبه تبع زمان به صفر میرسهای وقتیکه زمان صفر فرض کنیم، همه چیز متوقّف میشه ( Freeze ) .
وجهان به سوی متلاشی شدن ( همه چی ) سوق میشه وزمان بازهم به صفر خواهد رسید.
چون زمان وحدت قیاس ومعیار؛ لاغیر، ووجود خارجی ندارد.
مانند وحدت متر یا سانتی گراد یا. . .
زمان واژه ای سراسر پارسی است که از دمان گرفته شده. دمان جمع دم برابر واژه لحظه است.
زمان همان خداست
هم آدمو به وجود میاره هم آدمو از بین میبره
و همه جا هم است
زروان در ایران باستان الهه زمان بیکران بوده است
در لری بختیاری
زمان: دمان، دَمُوْ، دم
یه دَمُوْ: یک لحظه، دمی
زمان در عربی= ساعة
گردان . دوره . چرخه. چرخان.
زم: سرما
زَمیتَن ( زَم - ) : سرد شدن؛ مُردن
زَمیتار: سرد شونده؛ میرنده
زَمان: سرد شونده؛ میرنده؛ هنگام
زَماگ: سرد شونده؛ میرنده
زَمدار: سرد شدنی؛ میرا
زَمین: سرد شدنی؛ خاک، نام اباختری ( سیاره ) که ما روی آن زندگی می کنیم؛ میرا
... [مشاهده متن کامل]
زَمیشن: سرد شدن؛ مُردن
زَمیشنیگ: سرد شونده؛ سرد شدنی؛ بسته به سرد شدن
زَمیشنیه: سرد شدن؛ مُردن
زَمَگ: ابزاری برای سرد شدن؛ ابزاری برای مُردن
زَمینَگ: ابزاری برای سرد شدن؛ ابزاری برای مُردن؛ زمینه
زَمیتَگ: سرد شده؛ مُرده
زَمیتَگیه: سرد شدگی؛ مُردگی
ساعت ها زمان را اندازه گیری نمی کنند بلکه تقسیمات قرار دادی طول شبانه روز را به ثانیه ؛ دقیقه و ساعت نشان می دهند. طول عمر موجودات زنده و غیر زنده و طول عمر کیهان توسط زمان نسبی انشتین رقم زده نمی شوند بلکه توسط زمان مطلق نیوتن و آنهم طوریکه دوست گرامی قندی بدرستی آنرا بیان داشته است، چیزی نیست غیر از لحظه حال که طول آن برابر است با 10 بتوان منهای 43 ثانیه که در علم فیزیک به زمان پلانک معروف است. زمان و مکان تنها و منزوی نیستند بلکه دارای همزاد های طبیعی و خدادادی . ذرات چهار بعدی زمانمکان و ذرات چهار بعدی بیزمانی بیمکانی بهمراه همدیگر نوسانگر های بنیادی 8 بعدی را در ابعاد پلانک تشکیل داده اند. ذرات نور و ذرات زیر اتمی واحد کوانتمی بنیادی نیستند بلکه قالب های پایداری اند که در اولین لحظات وقوع مه بانگ و انبساط محتوای فیزیکی جهان، پودر ظریف و داغ و چگال نوسانگر های بنیادی در آنها ریخته شده و بسته بندی گردیده اند. البته فقط حدود 5 درصد از آنها قالب ریزی شده است که انرژی و ماده معمولی می باشند و حدود 95 در صد از آنها بسته بندی نشده و انرژی و ماده تاریک را تشکیل داده اند. تئوری زمان و مکان مطلق نیوتن و نظریه زمانمکان نسبی انشتین نه تنها هرکدام نیمی از واقعیت عینی را به زبان ریاضی بیان و ترسیم ننموده اند بلکه هردوی آنها روی هم نیمی از واقعیت عینی را نادیده گرفته اند و آن نیم دیگر همان همزاد های طبیعی زمانمکان یعنی بیزمانی بیمکانی می باشند. بر خلاف باور حکیمان و عارفان دینی که فقط مفاهیم بیزمانی و بیمکانی را از صفات خداوند متعال می پندارند، مفاهیم زمان و مکان هم به همان میزان و اندازه از صفات خداوند می باشد و همگی به ظهور رسیده و هرکدام نیمی از واقعیت عینی را تشکیل داده اند. به این معنا که خداوند محتوای جهان مادی را از انرژی و جرم نیآفریده است بلکه از نوسانگر های بنیادی زمانمکان و بیزمانی بیمکانی در ابعاد پلانک. بطور خلاصه جهانی که در آن زندگی میکنیم از لحاظ فیزیکی دارای 12 بعد به شرح زیر می باشد:
... [مشاهده متن کامل]
الف - 8 بعد متعلق به نوسانگر های هشت بعدی مشتمل بر حدود 5 درصد ماده و انرژی معمولی و حدود 95 درصد انرژی و ماده تاریک.
ب - 3 بعد متعلق به فضا یا مکان مجرد ( هندسی ) سه بعدی با محیط و حجم ثابت و پایدار و متناهی و محدود، اما بدون مرز ( به قول هاوکینگ ) .
پ - 1 بعد متعلق به زمان مطلق یا لحظه حال.
بر محیط این جهان و جهان های موازی و همسان و بیشمار در پهنه بیکرانی و بینهایت سکون مطلق حکم فرماست و در محتوای آنها خداوند متعال در لحظه حال حضور مطلق دارد و با قدرت مطلق و بیکران خویش محتوای کلیه جهان ها را بطور مطلقا همسان و همزمان، لحظه به لحظه به سوی آینده و معاد حرکت می دهد، طوریکه یک ذره یا یک موج نوری و یک ذره اتمی را به حال خود و ویلان و بی سرپرست در گذشته باقی نمی گذارد و هیچ ذره ای هم قادر نیست و نخواهد بود که از لحظه حال سبقت بگیرد و زودتر از دیگران پا به عرصه آینده بگذارد. نتیجه اینکه همگی ما باهم به عنوان اجزاء بهمراه خداوند به عنوان کل حالت اولیه کمال ایده آل بهشتی مبداء را ترک کرده ایم و همگی هم بهمراه خداوند به همان حالت اولیه باز خواهیم گشت. مطمئن ام و به این موضوع هم واقف و آگاه که واحد و یکی دانستن حالات مبداء و معاد به کام اندیشمندان دینی خوش نمی آید، زیرا آن بزرگواران شیفته و مجذوب وعده های پاداش بهشتی برای خود و هم مسلکان خویش و عذاب و جزای جهنمی برای دیگران اند و توانایی عبور از این باور قدیمی را ندارند . واقعیت عینی بخش به ظهور رسیده واقعیت محض و غیبی مطلق و بیکران خداوند می باشد و کیهان یا جهان قطره ناچیزی در کنار قطره های بیشمار در اقیانوس هستی و وجود بیکران و بینهایت خداوند .
در پایان چند اشاره کوتاه :
تئوری های پنجگانه ریسمان تحت تئوری واحد به نام M و نظریه حلقه نمی توانند وقعیت عینی را بطور حقیقی بیان و ترسیم نموده باشند، زیرا ارائه دهندگان این تئوری ها و نظریات هنوز به پیروی از پیشینیان مفاهیم بی زمانی و بیمکانی را معادل و مترادف و هم معنای عدم وجود زمان و مکان می پندارند و تازمانی از این پندار دست برندارند، قادر نخواهند بود که به حقیقت ژرف جهان فیزیکی دست یابند. خوانندگان گرامی این سایت میتوانند با خیال راحت و خاطر جمع متن ساده ارائه شده در بالا را فرمول بندی اصلی و ریشه ای رشته جدید علم فیزیک تحت عنوان " گرانش یا جاذبه کوانتایی " بدانند یا به پندارند که همان آرزوی انشتاین می باشد و هاوکینگ دانشمند فقید انگلیسی نتوانست آنرا بر آورده نماید، زیرا او هم به واقعیت عینی مفاهیم بیزمانی و بیمکانی پی نبرده بود. ادغام نسبیت خاص و عام با مکانیک ذرات و امواج چیزی نیست غیر از اثبات اصل هم ارزی انرژی یا جرم از یک طرف و از طرف دیگر زمانمکان و بیزمانی بیمکانی. به این معنا که در قالب یک الکترون و یا یک کوارک و یا یک ذره نور چندتا از نوسانگر های بنیادی بسته بندی شده اند؟
یک اشاره کوتاه دیگر: به زبان کردی کرمانشاهی ارگان یا عضو زبان به شکل zevan با تلفظ زِوان بیان میگردد و نه به شکلziman.
با یک اشاره دیگر بحث امروز را به پایان می رسانم و امیدوارم که موجب سردرد نشده باشد.
The World as Space an Time
عنوان اثر معروف الکساندر فریدمان می باشد و حتا در عنوان کتاب ( چه رسد به محتوای آن ) نیمی از واقعیت عینی حذف یا نادیده گرفته شده است، یعنی بیزمانی و بیمکانی .
گاه . . وقت . . موقع . . هنگام . .
اوان
جمع زمان: ازمنه
( در زبان اردو ) عرصه
کلمه زمان ریشه آرامی داره و در زبانهای عربی - فارسی - ترکی - کردی و ارمنی با تلفظهای متفاوت استفاده میشه
میشه لطفل جمع مکسر زمان رو هم بگید
کلمه زمان عبری میشه ذمن Zaman این کلمه ریشه سامی دارد
زمان
ساعت
✅✅✅
Futur:آینده در جملهwont, will
زمان :
دکتر کزازی در مورد واژه ی زمان می نویسد : ( ( زمان در پهلوی زمان zamān و دمان damān بوده است. اگر ستاک واژه ی زم را همان بدانیم که در واژه ی زمین نیز دیده می آید، به معنی سرما خواهد بود. می توان گفت که در این دو واژه یادمان و نشانی از سرمای سخت و سیاه و استخوان سوز اِیرانویچ که ایرانیان یا آریاییان را به کوچ از این سرزمین راز آمیز و ناشناخته ناچار گردانید، هنوز مانده است. نیز میتواند بود که زمان در ستاک با زروان خدای باستانی و ایرانی زمان یکی باشد. ستاک زر که با ستاک کر در کرونوس، خدای زمان و پدر خدایان در اسطوره های یونانی، سنجیدنی است در هر دو واژه نهفته می تواند بود: در ” زروان ” با پساوند ” وان ” پیوند گرفته است و در ” زمان” با پساوند ”مان”. ریخت آغازین زمان زرمان می توانسته است بود. ” ر” در آن سترده شده است و سرانجام، واژه به ریخت ” زمان “ در آمده است. ) )
... [مشاهده متن کامل]
خرد تیره و مردْ روشن روان،
نباشد همی شادمان، یک زمان.
( نامه ی باستان ، جلد اول ، میر جلال الدین کزازی ، 1385، ص 182 )
زمان خواستن: مهلت طلبیدن.
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص ۱۴۹ ) .
( آوانگاری:zɪmɑn ) ( اسم ) ( سورانی )
زبان - عضوی که با آن سخن می گویند - نحوه ی گویشی که یک کشور با آن سخن می گویند - به زیرمجموعه های زبان های اصلی زبان های کردی گویند ( مانند زمان سورانی - زمان کلهری . . . )
فردوسی :
زمان چون ترا کرد از جهان دور
پس از تو جهان را چه ماتم چه سور
بر خلاف حکم و برهان قاطع حماسه سرای بزرگ، میتوانیم مطمعن باشیم که زمان کسی و یا چیزی را از جهان دور نمی کند.
گویاحکیمان، متکلمان، ادیبان و شاعران بزرگ پارسی زبان با مفاهیم زمان و مکان فقط بازی کرده اند. تا اینکه نیوتون سر رسید و این دو گوی بازی را از دست آنان ربود و تعریف این مفاهیم را در قالب ریاضی ارائه داد که تعاریف خالی کاربرد هم داشته باشند. روی کاغذ نوشت : طول برابر است با حاصلضرب سرعت در زمان. طول یا مسافت در این فرمول ریاضی شامل هر سه ابعاد مکان می باشد. جلو و عقب، بالا و پایین، چپ و راست و تمامی جهات فرعی بین این شش جهت اصلی. نیوتون گرچه از طریق این فرمول ریاضی، وابستگی این دو پدیده را کشف کرده بود، با این وجود به کشف خود بطور کامل آگاه نشده بود و در کنار حقیقت ریاضی، تعاریفی را هم در قالب کلمات ارائه داده بود که مخالف وابسته بودن زمان و مکان اند. هردو بی آغاز و بی انتها و جدا از هم به صورت دو صحنه و یا دو میدان پس زمینه که در آن ها تمامی حرکات و رویدادها اتفاق می افتند بدون اینکه این خم ابروی این دو زمینه اندکی از آن حرکات و رویدادها متاثر گردند. حدود دو قرن و نیم پس از آن دلاور علم تجربی، قهرمان دیگری پا به عرصه زمان و مکان گذاشت و با دقت خارالقعاده ای دریافت که حق با فرمول ریاضی است و در عوض تعاریف اشتباه.
... [مشاهده متن کامل]
امروز اکثریت قاطع دانشمندان فیزیک به این حقیقت نرسیده اند که نیوتون و انشتین هر کدام نیمی از حقیقت را کشف کرده اند و نیمی دیگر از حقیقت در آگاهی علمی آن ها پوشیده مانده است. لذا حقیقت مطلق در مورد زمان و مکان برابر با جمع این دو نیم حقیقت می باشد.
زمان و مکان هرکدام دو جنبه دارند که یکی مطلق است و دیگری نسبی. زمانمکان مطلق به معنای نیوتونی به صورت بی آغازی و بی انتهایی حقیقت ندارد، اما به صورت محدود حقیقت دارند. به این معنا که یک مکان محدود می تواند وجود داشته باشد، اما مشمول حال هیچ گونه تغییر و تحولات فرسوده شدن نباشد، مثلا نه یک ذره بزرگتر شود، نه یک ذره کوچکتر و نه یک ذره از جای خود جابجا شود یا پوسیده شود و فنا گردد. زمان مطلق مربوط یا وابسته با چنین مکانی، زمانی نیست که بدون آغاز و بدون انتها باشد بلکه زمانی است که نمی گذرد یا زمانی است ایستا بدون تیک تاک کردن. چنین زمانی از لحاظ مقدار عددی برابر با عدد صفر می باشد. لذا جاودانه بودن زمان چیزی نیست غیر از نبود یا صفر بودن آن. بنابراین می توان با اطمینان کامل دانست یا باور داشت که چنین مکان های مطلق، مرز یا محیط جهان ها را تشکیل می دهند مثل یک ظرف. در مورد فرم و یا شکل این محیط ها می توان خیالات مختلفی را صورت داد و طوریکه میدانیم در پیش پای خیال هم راه های بی شماری قرار دارند و خوشبخت آنکه راه خیالش مطابق با حقیقت و واقعیت باشد. من شخصا معتقدم که همه جهان هائی که تا کنون ایجاد شده و در آینده ها تا بینهایت ایجاد خواهند شد، همگی بدون استثناء بطور مطلق دارای یک شکل و یک محتوا هستند و خواهند بود. این تصویر خیالی فقط یک باور است و از طریق علمی نه میتواند مورد تایید قرار گیرد و نه قابل رد کردن است. کار برد آن فقط جنبه تسکین و آرامش روحی و روانی دارد. در گفتگو با خویشتن به خود میگویم و یا خویشتن به من میگوید که خداوند با دارا بودن قدرت و دانش مطلق قبل از صدور امر خلقت، در ریختن طرح مطلق آفرینش جهت تعیین فرم و محتوای جهان ها ، تعداد بیشماری امکانات را در اختیار داشته است و در بین آن همه امکانات، ساده ترین آن ها را انتخاب نموده است، که یکسانی مطلق باشد. محیط جهان ها از جنس ماده نیستند بلکه از جنس سطوح محض هندسی و یا از جنس تصورات ذهنی. با این وجود برای ذرات نور و ماده مطلقا غیر قابل عبور می باشند. در عوض زمانمکان نسبی انشتین که قابل انقباض و انبساط و خمیدگی است و با انرژی و جرم در حال کنش و واکنش است مربوط به محتوای جهان هاست.
حقیقت دیگه ای که دانشمندان علم فیزیک تاکنون با آن واقف نشده اند این است که یک مختصات چهار بعدی دیگر وجود دارد و از لحاظ قدر و اندازه برابر با مختصات چهار بعدی زمانمکان مترادف می باشد. این مختصات را در بحث های دیگر مختصات چهار بعدی بیمکانی - بیزمانی نامیده ام. این چهار بعد همان ابعاد مخفی و نهفته ای هستند که بعضی متفکرین در بخش کیهان شناسی، و رشته جدید به نام جاذبه کوانتایی در پی کشف آن می باشند. این مفاهیم را خود من از حکمت دینی آریه گرفته ام. بی زمانی و بی مکانی به معنای نبودن زمان و مکان نیست بلکه همزاد و یا دوقلوهای هم ارزش زمانمکان می باشند. زمانیکه به هم می رسند، مثل ذره و ضد ذره ( ماده - پاد ماده ) همدیگر را از بین نمی برند بلکه پس از رسیدن به همدیگر ، با هم به نوسان در می آیند. اگر نیم قلوی بیزمانی وجود نداشت، خود زمان از حرکت باز می ایستاد. امروز میتوانیم به این حقیقت ساده باور داشته باشیم که زمان گذشته وجود ندارد، زیرا گذشته است و زمان آینده هم وجود ندارد و هر لحظه در حال آمدن است. در عوض فقط زمان حال وجود دارد و طول زمان حال برابر طول شبانه روز و ساعت و دقیقه و ثانیه نیست بلکه برابر است با ۱۰ بتوان منهای ۴۳ ثانیه. دو قلوی زمان و بیزمانی با همدیگر یک نوسان دارند که فرکانس آن برابر با ۱۰ بتوان ۴۳ بار در ثانیه است و آن با این معنا که این دو همزاد به تعداد آنهمه بار ، بهم دیگر تبدیل می شوند تا اینکه یک ثانیه بگذرد. ابتدا و انتهای این واحد بسیار ریز زمانی دو سد یا دو دیوار عظیم و غیر قابل عبور ، پس و پیش کل کیهان را احاطه کرده اند. در بین این دو دیوار عظیم، تمامی حرکات و اتفاقات در کل کیهان در یک لحظه بطور مطلقا همزمان صورت می پذیرند. اختلاف زمانی بین آنها فقط آن محدوده زمانی بسیار ناچیز است. مثلا اتفاقی که روی دیوار به سمت گذشته می افتد و اتفاقی که در همان لحظه روی دیوار به سمت آینده رخ میدهد، از لحاظ اختلاف زمانی ، فاصله زمانی آن دو رویداد برابر خواهد بود با زمان اشاره شده در بالا می باشد که به زمان پلانک معروف است. این دو اتفاق که در یک لحظه تقریبا مساوی به وقوع پیوسته اند، ممکن است یکی از آنها در این سمت جهان و دیگری در آن سمت جهان باشد. این جدائی در اصل مطلق بودن همزمانی هیچ خدشه ای وارد نمیکند. اما چون اطلاعات فقط با سرعت نور رد و بدل میشوند و سرعت نور محدود است، لذا نمیتوان بطور همزمان از اتفاقاتی که بطور همزمان رخ داده اند مطلع شد. لذا عدم توانایی در یافت اطلاعات بطور همزمان مشکل و مساله مشاهده گر ( انشتاین ) است و نه مشکل حقیقت و واقعیت اصل همزمانی. یک تفنگ باروتی و ساچمه ای در فاصله دو دستی از مکان مشاهده گر توسط بهرام گور گیر در یک لحظه شلیک می شود. از این که صدا دیرتر به گوش نظاره گر میرسد تا تصویر دود به چشم او، نباید با این فکر اشتباه بیافتد که نور و صدا در دو لحظه مختلف پشت سر هم توسط تفنگ بهرام ایجاد شده باشند. حال چرا این دو دیوار عظیم لحظه به لحظه در سر جای خود به سمت آینده در حرکتند ؟
من از ارائه پاسخی به این پرسش که در خور فهم و عقل باشد معذورم. سپاسگزار هستم و خواهم بود اگر خواننده ای بتواند در این پاسخگویی همراهی نماید.
دهخدا گفته زمان، مشترک بین پارسی و عربی است، به باور برخی هم، در پارسی به آن دمان، بدون نقطه روی حرف نخست، گفته می شده.
به نظر من معنی واژه ی زمان به عربی وقت است
در پارسی پهلوی:
ذمان= zam�n زمان
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٣٨)