رستاخیز

/rastAxiz/

    resurrection
    resurrection(day)

فارسی به انگلیسی

رستاخیز شناختی
eschatological

رستاخیز شناسی
eschatology

رستاخیز کردن
resurrect, rise

مترادف ها

resurrection (اسم)
قیام، احیا، رستاخیز کردن، رستاخیز، قیام عیسی از مردگان

پیشنهاد کاربران

رستاخیز ( به انگلیسی: Resurrection ) فیلمی به کارگردانی دانیل پتری محصول سال ۱۹۸۰ میلادی است.
این فیلم داستان زندگی زنی را نقل می کند که شوهرش در آن کشته می شود، ولی پی می برد که قدرت شفا دادن سایر مردم را به دست آورده است. او به طور ناخودآگاه یک شخص نامدار می شود، و امیدی برای مردمی که به دنبال شفا هستند می شود.
...
[مشاهده متن کامل]

در این فیلم الن برستین، سام شپارد، ریچارد فارنزورث، رابرتس بلوسوم و ایوا لو گالین نقش آفرینی می کنند.
فیلم توسط لوییس جان کارلینو نوشته شده و توسط دانیل پتری کارگردانی شده است.
این فیلم برای دو جایزه اسکار نامزد شد. الن برستین برای بهترین بازیگر نقش اول زن و ایوا لو گالین برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد شدند.
الن برستین برای نقشش در این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم درام در سال ۱۹۸۱ شد.

رستاخیز
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/رستاخیز_(فیلم_۱۹۸۰)
رستاخیز نام رمانی از لئو تولستوی، نویسندهٔ اهل روسیه است. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبیات جهان است.
رستاخیز کتابی از نویسندهٔ روسی لئو تولستوی است که در سال ۱۸۹۹میلادی منتشر شده است و حول محور دو شخصیت به نام های نخلدیف و ماسلوا است. همان طور که همسر تولستوی می گوید: رستاخیز حاصل زندگی و به عبارتی زندگی نامهٔ تولستوی است. رستاخیز داستان شیرین و دلنشینی دارد و تولستوی آن را در میان سالی و دوران پختگی خود نوشته است. در رستاخیز جوانی اصیل زاده و اشرافی، عاشق ندیمهٔ زیبا و جوان عمه هایش می شود و دامن وی را لکه دار می کند. ندیمهٔ جوان به عالم فساد و فحشا سقوط می کند و سال های متمادی برای تأمین معاش خود، به خودفروشی می پردازد تا اینکه قتلی صورت می گیرد و ندیمهٔ معصوم به عنوان متهم درجه اول در دادگاه حاضر می شود. جوان اصیل زاده که ده سال قبل دامن دختر جوان را لکه دار کرده است، جزو هیئت منصفه است. جوان اصیل زاده وقتی در دادگاه زن جوان را ملاقات کرده و از سرنوشت شوم و دردناک وی آگاه می شود، می فهمد که به دلیل یک لحظه کامجویی او چگونه دختر بی گناهی به مغاک انحطاط و تیرگی سقوط کرده است و در همین لحظه روح او دچار تحول و تغییر می شود و برای جبران گناه خود به پا می خیزد ولی آیا می تواند آب رفته را دوباره به جوی باز گرداند و سعادت ازدست رفتهٔ دختر جوان و نگون بخت را به او بازگرداند. او سرانجام دست به اصلاح خود می زند و تمام دارایی های خود را به فقرا می دهد، از نازو نعمت دست می کشد و به کمک به مردم روی می آورد. کارهایی که قبلاً با اشراف انجام می داده، دیگر هیچ ارزشی برایش ندارند. دوستان اشراف زاده اش به او می خندند و او را دیوانه قلمداد می کند. او تصمیم می گیرد که با ماسلوا ازدواج کند. تولستوی در این رمان تصویری غم انگیز از طبقات فقیر جامعه ارائه می دهد و بر ظلم و ستمی که اشراف بر این طبقه روا می دارند، تأکید می کند.
...
[مشاهده متن کامل]

رمان رستاخیز تاکنون چندین بار توسط مترجمان مختلف به زبان فارسی ترجمه شده و با مشخصات زیر به چاپ رسیده است:
• رستاخیز، ترجمۀ محمدعلی شیرازی، تهران: شرق، ؛ تهران: اب‍ن س‍ی‍ن‍ا، ۱۳۳۹ ؛ ت‍ه‍ران : اردی‍ب‍ه‍ش‍ت ، ۱۳۶۳.
• رس‍ت‍اخ‍ی‍ز‎‏‫، ت‍رج‍مۀ غ‍لام‍ع‍ل‍ی وح‍ی‍د مازندرانی، ت‍ه‍ران ‬‬‏‫: پدیده‬‏‫، ۱۳۱۵. ‬‬
• رستاخیز، ترجمۀ رضوی و مرتضی اصغری، : بهزاد، ۱۳۶۳؛ : ن‍ک‍ت‍ه پ‍ردازان ، ۱۳۶۹؛ تهران: اشجع: میکائیل‏‫، ۱۳۸۸. ‬
• رس‍ت‍اخ‍ی‍ز، ت‍رج‍مۀ م‍ح‍م‍د م‍ج‍ل‍س‍ی ، ت‍ه‍ران : دن‍ی‍ای ن‍و‏‫، ۱۳۸۵. ‏‬
• رستاخیز، برگردان پرویز شهدی، تهران: نشر به سخن: انتشارات مجید‏‫، ‏‫۱۳۹۵. ‬‬
• رستاخیز، ترجمۀ علی اصغر حکمت، تهران: انتشارات دبیر، ‏‫‏‏‏۱۳۹۵؛ تهران: نشر ثالث‏‫، ‏‫۱۴۰۲؛ تهران: نگاه، ‏‫۱۳۹۷. ‬
• رستاخیز، ترجمۀ شقایق ذوالفقاری، تهران: انتشارات آتیسا، ‏‫۱۴۰۰؛ تهران: ‏‫محراب دانش‏‫، ۱۴۰۱. ‬
• رستاخیز، ترجمۀ اسکندر ذبیحیان، تهران: توس، ‏‫۱۳۸۹. ‬‬
• رستاخیز، ترجمۀ سروش حبیبی، تهران: انتشارات نیلوفر‏‫، ۱۳۹۸. ‬

رستاخیز
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/رستاخیز_(رمان)
بهشت: جنّت.
دوزخ: جحیم، جهنم.
همیستگان: برزخ.
رستاخیز: قیامت.
پارسی را پاس بداریم✌️
رست ریشه در مصدر رستن یا رها شدن دارد و خیز ریشه در مصدر جَستن یا پریدن. لذا رستاخیز به معنای رها شدن از طریق بر خاستن و آنهم به اصطلاح دینی بر خاستن از قبر می باشد. اما حقیقت این است که انسان بهمراه طبیعت
...
[مشاهده متن کامل]
و کیهان از راه چرخه یا زنجیره تولد و مرگ های بیشمار بهمراهی و هماهنگی با تسلسل تولد و مرگ کیهان از طریق سلسله قیامت ها ( به زبان علمی : مه بانگ های متوالی ) بر اثر نوسانات متوالی انقباض و انبساط هستی و وجود ، در پایان سفر آخرت به حالت معاد خواهد رسید و نه از راه رستاخیز یا برانگیخته شدن مردگان از قبر و معاد به معنای بازگشت به حالت مبداء می باشد. یعنی همه افراد انسانی بدون استثناء در پایان سفر آفرینش دوباره از آن حیات جاودانه اولیه در سطح کمال ایده آل بهشتی هستی و وجود برخوردار خواهند گردیدد و آن حیات تا زمانی ادامه خواهد یافت که خداوند متعال تصمیم به سفری دیگر بگیرد. البته خداوند از دیدگاه علمی و نه خداوند از دیدگاه دین و مذهب. در طول تاریخ تاکنون انسان اشتباها بر این باور و پندار بوده است که مفاهیم خدا و دین مثل یک دوقلوی سیامی بهم پیوسته اند و غیر قابل جدایی و تفکیک از هم می باشند. اما بر خلاف این پنداشت و باور اوهامی ؛ مفهوم خداوند و مفاهیم باور و ایمان تنها در اسارت و انحصار ادیان و مذاهب گوناگون و به اَشکال مختلف بوده اند، همان طور که در اعصار مختلف برده داری و بردگان در انحصار برده داران ؛ زمین ها در انحصار مالکین و سرمایه و ابزار تولید در انحصار سرمایه داران بوده اند، بهمان سان باور و ایمان انسان های اولیه هم بتدریج و در اعصار مختلف باستان در انحصار آئین ها ؛ ادیان و مذاهب مختلف در آمده اند. امروز بخوبی آگاهیم که چنین انحصاراتی جاودانه نبوده و قابل شکست می باشند. در آینده باور و ایمان هم از اسارت و انحصار دین و مذهب نجات خواهد یافت و انسان به رستگاری ؛ رهایی و شفای موعود نائل خواهد گردید. بهتر است به این نکته حساس توجه داشته باشیم که دین و مذهب صاحب و یا مالک بلا منازع مفاهیم خدا و باور یا اعتقاد ؛ ایمان ؛ اطمینان ؛ اعتماد و امید به خداوند نیستد. منظور اینکه انسان بدون دین و مذهب می تواند از طریق علم بطور روشن تر و حقیقی تر به خداوند باور و ایمان و امید داشته باشد و آنهم بدون اعمال دست و پاگیر و ترمز کننده و باز دارنده بلوغ قوای ادراکی فهم و عقل و تلف کننده عمر و وقت و انرژی از قبیل : ستایش ؛ پرستش ؛ نیایش ؛ مناجات ؛ عبادات ؛ احداث معابد و قربانی حیوانات ؛ دعا و طاعت و بندگی . زیرا خداوند از دیدگاه علمی بی نیاز مطلق است و به چنین اعمال پیش پا افتاده ای هیچگونه نیازی ندارد.

آخرت، حشر، عقبا، عقبی، غاشیه، قارعه، قیامت، محشر، معاد، نشور، بعث، بیداری، جنبش، قیام
با اقتباس از آگوی عزیز،
حافظا بیاتا با هم
چند بس تریاک ناب هفگانی بر کفن زاهد ریائی بندیم
تا در صبح گاه قیامت
به رنگ و بوی و طعم آن ز سر و دل حال کند جنبش و
هیاهوی روز رستاخیز را
پیاله بر کفنم بند تا سحر گه حشر
به می ز دل ببرم هول روز رستاخیز
حافظ!
چند بس تریاک بر کفن زاهد ریائی بند تا صبح گاه قیامت
به رنگ و بوی و طعم آن ببرد ز دل هولناکی روز رستا خیز

طبق باور من مردگان از قبر بر انگیخته نمی شوند و وقوع آخر زمان و بر چیده شدن بساط عالم آنطوری که ادیان بخصوص دین اسلام آنرا به تصویر کشیده است، اتفاق نمی افتد. از دیدگاه دین برقراری دادگاه عدل الاهی در روز قیامت هدفی دیگری ندارد جز اجرای وعده هایی که در طول زندگی دنیوی به انسان داده شده است. اگر این وعده ها داده نمی شدند، آنگاه نیازی به باز پرسی و استنطاق و بازجویی ضرورتی نداشت.
...
[مشاهده متن کامل]

در دین اسلام وجود عالم برزخ ، بر پایی دادگاه عدل اللهی را مازاد بر احتیاج می نماید، زیرا انسان فقط در عالم تکلیف و عمل مرتکب خطا و یا گناه میشود و پس از مرگ، انسان از قید عمل و تکلیف رها میشود. در عالم برزخ زندگی بدون تکلیف صورت میگیرد. زندگی برزخی همراه با پاداش بهشتی و عذاب جهنمی خواهد بود که در یکی از باغ های بهشتی و یا یکی از گودال های جهنمی سپری میشود. بنابر این هر فرد انسانی پس از مرگ سرنوشت زندگی جاودانه اش بطور دقیق از پیش تعیین گردیده است لذا نیازی به دادگاه رفتن ندارد. قاضی از پیش بدون محکمه حکم اش را کف دستش گذاشته است. کسی که به دیگران وعده میدهد باید سر قول اش بایستد و نحوه اجرای وعده ها را هم از پیش تعیین کند. قدیما میگفتند که اگر یک نادان سنگی را در یک چاه بیندازد، صد دانا مشکل بتوانند آن سنگ را از چاه در بیاورند. علم کیهان شناسی در صدد است که آن سنگ را از چاه درآورد. طبق نطریه علمی مه بانگ ( البته این نظریه علمی هنوز دوران شیرخوارگی و نوزادی را طی میکند ) کل کیهان بساطش روزی برچیده خواهد شد. البته این علم در حال حاظر ۳ نوع آینده را برای جهان پیش بینی نموده که هرکدام یکسوم از حقیقت علمی برخوردارند. یکی از این سرنوشت ها انقباض مجدد و جمع شدن کل محتوای کیهان در یک نقطه بسیار ریز و سپس انبساط آن نقطه و پیدایش مجدد اجزای کیهان. از آنجاییکه علم تجربی از راه مشاهدات و آزمایشات نطریات علمی را ارائه میدهد و مشاهده آینده عملا غیر ممکن است، لذا در مورد پیشگویی رویداد ها در آینده های دور و نزدیک ، به محاسبات احتمالی و تخمین زدن و مدل سازی ریاضی اکتفا میشود. با این وجود بعضی خیال پردازان به این احتمالات اکتفا نکرده و در مدل های خیالی خود سعی بر این دارند که یقین برسند و پایان راه را به روشنی ببینند. امروز اگر یک خیال پرداز پیدا شود و تصویر روشنی را از واقعیت و حقیقت و سرنوشت کل کیهان و انسان ارائه دهد و در جهت پر فروش نمودن آن به خداوند به چسبد و ادعا نماید که آن تصویر را از عالم غیب دریافت نموده است، شاید مسخره دست خاص و عام گردد. اگر یک فرد انسانی به جاودانه بودن زندگی خود و کل انسان باور داشته باشد، به وعده رسیدن به سعادت اخروی و و عده رسیدن به کمال مطلق و به خداوند اعتقاد و باور داشته باشد، اما به رستاخیز و برانگیخته شدن مردگان از قبور و الا آخر، آنطور که ترسیم شده در قرآن مجید و احادیث و روایات باور نداشته باشد، چه کار باید بکند ؟ آیا در پیش پای ما انسان ها و در پیش پای کیهان راه دیگری وجود دارد که از آن طریق بتوانیم به سمت خداوند رجعت کنیم و در سطح او از زندگی جاودانه و سعادت اخروی و کمال مطلق بر خوردار شویم ؟ یا این که ادیان امید دست یافتن به چنین راهی را از پیش به روی انسان بسته اند؟ من شخصا معتقدم که راه بسیار مطمعن تری در پیش پای انسان نهاده شده است تا راهی که ادیان مدعای آنند. خداوند از طریق وقوع مه بانگ های متوالی و هر بار با نوسازی جهان و رفع نواقص قبلی و ادامه تکامل کل هستی مادی و اجزای تشکیل دهنده آن ، مارا تا سطح خوبی، زیبایی ، دانش و قدرت مطلق خویش ارتقاء و صعود خواهد بخشید. در آن سطح هیچگونه جزا و عذابی در انتظار هیچ انسانی ننشسته است. لذا متاسفم برای باور مندانی که آرزو دارند در عالم آخرت پوست دشمنانشان که در دوزخ افتاده اند، قابل ترمیم باشد که زجر و عذاب آنان در آتش دوزخ دائمی و پایان ناپذیر باشد. زندگی جاودانه، بهشت ، سعادت اخروی و لقاء حق همه درست اما نه برای عده ای خاص، بلکه برای همه افراد انسانی و آنهم بدون استثناء. پذیرش این باور به سهولت صورت نمیگیرد، به صبری از نوع صبر خدایی نیاز خواهد داشت. ادیان خداوند را در انحصار خود در آورده اند، با احترام به ادیان باید کوشید که خدا را از انحصار و اسارت ادیان نجات داد.

رستاخیز=انتقام خدا از همه آفریده ها
انتقام مردگان از آفریده ها
کمین کردن مردگان
مرصاد خدای متعال
رس_، تا_خیز
رس=دسترس
تا=حرف اضافه
خیز=بلند شدن ، آمادگی نظامی، قائم شدن
نام آخرین حزب فرمایشی رژیم پهلوی ( حزب ماقبل آخری ایران نوین بود ) .
رَستاخیز به باور برانگیخته شدن پس از مرگ اشاره می کند. در فارسی رست به معنی پیکر مرده است و معنی واژگانی رستاخیز ( رست+آ+خیز ) «برخاستن جسدها» است. [۱]
رستاخیز در مصر باستان
در باور مصریان باستان٬ روز داوری در هنگامهٔ پس از مرگ و پس از مومیایی شدن٬ با گواهی و اعتراف به پاکی از سوی شخص مرده در حضور اوزیریس و سایر خدایان٬ اتفاق می افتد. کسی که به نیکی اثبات شده٬ به زندگی پس از مرگ می رفت و کسی که در اثبات بی گناهی ناتوان می بود٬ خوراک درندگانی با نیم تنه تمساح و نیم دیگر شیر می شد. [۲]
...
[مشاهده متن کامل]

رستاخیز در دین زرتشت
نوشتار اصلی: سوشیانت
در آئین زرتشت و بنا بر گات ها٬ در هزارهٔ سوم یا پایان جهان٬ نجات دهنده ای بنام سوشیانت ظهور می کند و خوبی و شادی در جهان حکم فرما میگردد. سپس مردگان زنده می شوند٬ بدکاران نابود و نیکوکاران به زندگی جاودانی میرسند . [۳]
رستاخیز در مسیحیت
تعریف رستاخیز در مسیحیت و به ویژه در بین کاتولیک ها به همان معنای زنده شدن مردگان آمده. ولی از نظر منابع در کتاب مقدس و انجیل٬ یکی در انجیل متی باب ۲۵ به روشنی به رستاخیز نهایی اشاره شده و دیگری در کتاب مکاشفه ( بخش پایانی انجیل ) باب ۲۰ تعریف شده است. [۴]
« آنگاه تخت بزرگ سفیدی دیدم. برآن کسی نشسته بود که زمین و آسمان از وی گریختند۱۲سپس مرده گان را دیدم که از بزرگ و کوچک ( برخاسته ) در برابر خدا ایستاده اند. دفترها باز شد و مرده گان طبق آن محاکمه شدند۱۳بنابراین دریا و زمین و قبرها٬ مرده گانی که در خود داشتند تحویل دادند تا مطابق اعمالشان محاکمه شوند۱۴» کتاب مکاشفه - عهد جدید: باب ۲۰ و آیات ۱۱ الی ۱۴
رستاخیز ( قیامت ) در قرآن
آنچه از قرآن در وصف روز قیامت بدست می آید این است که روز قیامت روزی است که هیچ سبب و واسطه ای بین خدا و مردم حاجب و مانع نمی شود و از ظاهر قرآن و سنت چنین بدست می آید که نسل بشر که منتهی به آدم و حوا می شود، تا آنروز منقرض می گردد. [۵]
موضوع باز شدن آسمانها و زمین از حالت پیوسته در آیه زیر از سوره انبیاء اشاره شده است:
«آیا کسانی که کفر ورزیدند ندانستند که آسمانها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند، و ما آن دو را از هم جدا ساختیم» [۶]
همچنین موضوع پایان دنیا و بازگشتن آسمان به حالت اول نیز در چند آیه بعد از همان سوره اشاره شده است:
«روزی که آسمان را همچون در پیچیدن صفحه نامه ها در می‏پیچیم. همان گونه که بار نخست آفرینش را آغاز کردیم، دوباره آن را بازمی‏گردانیم. وعده ای است بر عهده ما، که ما انجام دهنده آنیم. » [۷]
جستارهای پیوسته
معاد در اسلام
روز قیامت در اسلام
سوره قیامت ( قرآن )
پانویس
↑ لغت نامه دهخدا : رستاخیز
↑ دانشنامه مصور اساطیر و ادیان جهان: ریچارد کاوندیش تهران، نشر علم، چاپ اوّل، ۱۳۸۷، ص ۱۴۸
↑ دین بهی، فلسفه دین زرتشت نوشته مهرداد مهرین٬ تهران۱۳۶۲
↑ کتاب مقدس - عهد جدید: کتاب متی و کتاب مکاشفه
↑ طباطبایی، محمد حسین. تفسیر المیزان، جلد سوم، قم، انتشارات دارالعلم، ۱۳۴۶.
↑ قرآن ۲۱:۳۰
↑ قرآن ۲۱:۱۰۴
از ویکی پدیا

مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٢)

بپرس