رزق، غذا، قوت لایموت
مترادف ها
پیشنهاد کاربران
رزق ؛ فلسفه ی وجودی این کلمه ی که معمولا به همراه کلمه ی روزی در مکالمات روزمره استفاده می شود بر مبنای یک عمل تراز شده جهت ایجاد رضایت می باشد که این رضایت از زاویه ی قانون بازچینی و بازخوانی حروف به صورت معکوس منتهی به کثرت و تکثیر در نعمت ها می شود.
... [مشاهده متن کامل]
البته حرف ق در کلمه ی رزق که برای رسیدن به کلمه ی کثیر از حرف ک استفاده کردیم مثل دو کلمه ی موسیقی و موزیک و بسیاری از این دست کلمات به دلیل محل و نقطه ی مشترک صدور آوا دو حرف ق ک قابل تبدیل به یکدیگر می باشند.
یعنی هر آنچه که از طرف خداوند متعال برای بندگان خودش نازل می شود بر مبنای یک حساب و کتاب مشخص یا اصطلاحا ترازو شده می باشد.
کلمه ی روزی را نیز اگر از طریق کلمه ی روز به معنای روشنایی بررسی کنیم حرف ز در کلمه ی روز قابل تبدیل به حرف ژ یعنی روژ و روژان و روشان و روشن و روشنایی می باشد.
در کلمه ی روشن و روشنایی کلمه ی روش مستتر می باشد
یعنی حتی در عالم واقع مفهوم روشنایی بر مبنای یک روش مشخص، این حقیقت را در واقعیت نمود می دهد.
یعنی در کلمه ی رزق که بر مبنای مفهوم ترازو محقق می شود در کلمه ی روزی که به روشنایی منتهی می شد بر مبنای یک روش مشخص می باشد که حقیقت روشنایی به واقعیت مبدل می شود.
یعنی در کلمه ی ترازو و روش که در نگاه اول ممکن است هیچ ارتباطی بین این دو کلمه تشخیص داده نشود از طریق دو مسیر در دو کلمه ی رزق و روزی دو کلمه ی تراز و روش می توانیم به مفهوم مشترک این دو کلمه برسیم.
چنانچه از زاویه ی قانون باب ها به کلمه ی رزق نگاه کنیم اگر با افزونه ی حرف آ کلمه ی ارزق با جمع ارزاق و کلمه ی ارتزاق قابل مشاهده می شود و کلمه ی ارز و ارش و عرش و آرش به معنی انرژی و قدرت قابل دریافت می شود.
به صورت کلی جانمایی حرف ر در ساختمان کلمات که نماد وجود یک انرژی دارای استمرار می باشد به تنهایی در کلمه ی رزق و روزی مفهوم انرژی را در این کلمه به ما می رساند.
... [مشاهده متن کامل]
البته حرف ق در کلمه ی رزق که برای رسیدن به کلمه ی کثیر از حرف ک استفاده کردیم مثل دو کلمه ی موسیقی و موزیک و بسیاری از این دست کلمات به دلیل محل و نقطه ی مشترک صدور آوا دو حرف ق ک قابل تبدیل به یکدیگر می باشند.
یعنی هر آنچه که از طرف خداوند متعال برای بندگان خودش نازل می شود بر مبنای یک حساب و کتاب مشخص یا اصطلاحا ترازو شده می باشد.
کلمه ی روزی را نیز اگر از طریق کلمه ی روز به معنای روشنایی بررسی کنیم حرف ز در کلمه ی روز قابل تبدیل به حرف ژ یعنی روژ و روژان و روشان و روشن و روشنایی می باشد.
در کلمه ی روشن و روشنایی کلمه ی روش مستتر می باشد
یعنی حتی در عالم واقع مفهوم روشنایی بر مبنای یک روش مشخص، این حقیقت را در واقعیت نمود می دهد.
یعنی در کلمه ی رزق که بر مبنای مفهوم ترازو محقق می شود در کلمه ی روزی که به روشنایی منتهی می شد بر مبنای یک روش مشخص می باشد که حقیقت روشنایی به واقعیت مبدل می شود.
یعنی در کلمه ی ترازو و روش که در نگاه اول ممکن است هیچ ارتباطی بین این دو کلمه تشخیص داده نشود از طریق دو مسیر در دو کلمه ی رزق و روزی دو کلمه ی تراز و روش می توانیم به مفهوم مشترک این دو کلمه برسیم.
چنانچه از زاویه ی قانون باب ها به کلمه ی رزق نگاه کنیم اگر با افزونه ی حرف آ کلمه ی ارزق با جمع ارزاق و کلمه ی ارتزاق قابل مشاهده می شود و کلمه ی ارز و ارش و عرش و آرش به معنی انرژی و قدرت قابل دریافت می شود.
به صورت کلی جانمایی حرف ر در ساختمان کلمات که نماد وجود یک انرژی دارای استمرار می باشد به تنهایی در کلمه ی رزق و روزی مفهوم انرژی را در این کلمه به ما می رساند.
رزق واژه ای عربی با ریشه پارسی است.
از ریشه روزی
منبع کتاب الالفاظ الفارسیه المعربه
( این کتاب ایرانی نیست و از منابع عرب است )

از ریشه روزی
منبع کتاب الالفاظ الفارسیه المعربه
( این کتاب ایرانی نیست و از منابع عرب است )

رزق واژه ای است معرب که از واژه �روزیک� و به معنای روزی در فارسی میانه گرفته شده است .
روزی می دهد
خوراک / رشد یابی
واژه ی " رزق" همان واژه ی " روز " فارسی می باشد که پس از سیر در زبان های غیر ایرانی با تغییر لهجه و معنی دوباره به زبان فارسی بازگشته است .
رزق در لغت بمعنی بخشش مستمر و متداوم است اعم از اینکه مادی باشد یا معنوی ، بنا بر این هر گونه بهره ای را که خداوند نصیب بندگان می کند از مواد غذائی و مسکن و پوشاک ، و یا علم و عقل و فهم و ایمان و اخلاص به همه اینها رزق گفته می شود ، و آنها که مفهوم این کلمه را محدود به جنبه های مادی می کنند ، توجه به موارد استعمال آن دقیقا ندارند ، قرآن در باره شهیدان راه حق می گوید بل احیاء عند ربهم یرزقون : آنها زنده اند و نزد پروردگار شان روزی می برند ( آل عمران - 169 ) روشن است که روزی شهیدان ، آن هم در جهان برزخ ، نعمتهای مادی نیست ، بلکه همان مواهب معنوی است که حتی تصورش برای ما در این زندگی مادی مشکل است . ( تفسیر نمونه ج : 9 ص : 18 )
... [مشاهده متن کامل]
رزق در لغت بمعنی بخشش مستمر و متداوم است اعم از اینکه مادی باشد یا معنوی ، بنا بر این هر گونه بهره ای را که خداوند نصیب بندگان می کند از مواد غذائی و مسکن و پوشاک ، و یا علم و عقل و فهم و ایمان و اخلاص به همه اینها رزق گفته می شود ، و آنها که مفهوم این کلمه را محدود به جنبه های مادی می کنند ، توجه به موارد استعمال آن دقیقا ندارند ، قرآن در باره شهیدان راه حق می گوید بل احیاء عند ربهم یرزقون : آنها زنده اند و نزد پروردگار شان روزی می برند ( آل عمران - 169 ) روشن است که روزی شهیدان ، آن هم در جهان برزخ ، نعمتهای مادی نیست ، بلکه همان مواهب معنوی است که حتی تصورش برای ما در این زندگی مادی مشکل است . ( تفسیر نمونه ج : 9 ص : 18 )
... [مشاهده متن کامل]
رزق، غذا، روزی دهنده
تو کتاب من نوشته نازل شده
روزی
ناد
در پهلوی " روچیک " که همان روزیک یا روزی می باشد، این واژه به زبان تازی رفته و رزق شده ، برابر نسک فرهنگ واژه های فارسی در عربی نوشته محمدعلی امام شوشتری.
در طریقت همان تکامل است. رزق آن چیزی ست که روح در پی آنست. و همین سبب زیستن می باشد. چون رزق طعم اوی را می دهد. و روح اساساً اوی در همه حالات می خواهد. طمع ازین شکل می گیرد.
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٣)