[ویکی الکتاب] معنی رِّبَاطِ: بسته شده ( رباط مبالغه در ربط است ، و ربط همان عقد یا گره است ، با این تفاوت که ربط سستتر از عقد و عقد محکمتر از ربط است و رباط از ربط رساتر است در عبارت "رِّبَاطِ ﭐلْخَیْلِ " منظور اسبهای بسته شده و آماده برای کارزار است یا اسبهای ورزیده ) ... [مشاهده متن کامل]
معنی رَبَطْنَا: محکم بستیم ( ربط بر دلها کنایه از سلب اضطراب و قلق از آنها است . ) معنی لْیَکُونُواْ: باید که باشند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَکُونُواْ " ) معنی لْتَکُن: باید که باشد ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "وَلْتَکُن" ) معنی لـِ: برای - برای اینکه ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "وَلْتَنظُرْ" ) معنی لْیَأْتِ بـِ: باید که بیاورد ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَأْتِ " ) معنی لْیَأْتِکُم بـِ: باید که برای شما بیاورد ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَأْتِکُم " ) معنی لْیَأْتِنَا بـِ: باید که برای ما بیاورد ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَأْتِنَا " ) معنی لْیأْتُواْ: باید که بیاورند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیأْتُواْ" ) معنی لْیَأْخُذُواْ: باید که بگیرند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "وَلْیَأْخُذُواْ" ) معنی لْیَأْکُلْ: باید که بخورد ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَأْکُلْ" ) معنی لْیَبْکُواْ: باید که بگریند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "وَلْیَبْکُواْ" ) معنی لْیَذُوقُوهُ: باید آن را بچشند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَذُوقُوهُ " ) معنی لْیَسْتَأْذِنُواْ: باید که اجازه بگیرند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَسْتَأْذِنُواْ " ) معنی لْیَسْتَجِیبُواْ: باید که به جدّ وجهد اجابت کنند ( ترکیب لـِ با فعل مضارع نیز فعل امر می سازد و چنانچه قبل از آن حروف ربط "وَ" ، "ثُمَّ" یا "فـَ" بیاید ، این لام ساکن می شود مثل "فَلْیَسْتَجِیبُواْ" ) تکرار در قرآن: ۵ ( بار ) �رَبْط� در اصل به معنای بستن حیوان یا مانند آن به جایی است تا مطمئناً در جای خود محفوظ بماند، و لذا محل این گونه حیوانات را �رباط� می گویند، و سپس به معنای وسیع تری که همان حفظ و تقویت و استحکام بخشیدن است، آمده و منظور از �ربط قلب� در اینجا، تقویت دل مادر موسی ( علیه السلام ) است، تا ایمان به وحی الهی آورد و این حادثه بزرگ را تحمل کند. بستن. در اقرب الموارد آمده �ربط الشیئی ربطاً: اوثقه و شدّه� در مجمع ذیل آیه 200 آل عمران میگوید: ربط به معنی بستن است و از آن است که گویند �ربط اللّه علی قلوب الصبر� خداوند با صبر قلب او را بست یعنی محکم کرد. . یعنی دلهایشان را قوی کردیم که برخاستند و گفتند: پروردگار ما پروردگار آسمانها و زمین است همچنین است آیه . . �اِصبِرُوا� صبر فردی را میرساند و ( صابِرُوا� به صبر دسته جمعی دلالت دارد و �رابِطُوا� از مرابطه به عقیده المیزان ایجاد ارتباط میان نیروها و افعال جامعه است در اقرب الموارد میگوید �رابَطَ الْاَمْرَ: واظَبَ عَلَیهِ� یعنی بر کار مواظبت کرد. معنی آیه چنین میشود: ای مومنان از حیث فرد و عموم خویشتندار باشید و میان خویش ربط ایجاد کنید و مواظب هم باشید و از خدا بترسید تا رستگار شوید. اینکه بعضیها آن را مرابطه و ماندن در سر حدات برای حفظ مملکت معنی کردهاند معنای درستی نیست و آیات ماقبل درباره جنگ نیست درست است که ماندن در مرزها را مرابطه گویند ولی آیه در صدد آن نیست. . رباط مثل ربط به معنی بستن است رباط الخیل یعنی ذخیرهئ اسبان. در کشاف گفته: رباط نام اسبان ذخیره در راه خداست و شاید جمع ربیط باشد ناگفته نماند: از آن در آیه فوق بین الاثنین مراد نیست بلکه شاید تأکید و مبالغه مراد باشد یعنی برای مقابله با دشمنان آن چه بتوانید از نیرو و ذخیره اسبان جنگی، آماده کنید. ( یا اسبان ذخیره شده آماده کنید ) .
رَپت= ربط= هوا خواهی، هم بستگی، چسبیدگی، سمپ، آپت، پیوسته، پیوند، وابستگی، پیوستگی برگرفته از فرهنگ نامه ( ( چیلو ) ) . اسل شناسی واژگان فارسی از ( ( زبان روزمره ) ) و ( ( زبان سازی دیرینه و نو ) ) . ... [مشاهده متن کامل]
نویسنده: # امیرمسعودمسعودی مسعودلشکر نجم آبادی # آسانیک گری # asanism # asaniqism راهنمای بهره برداری و اسفایده. ساختار نوشته شدن برابری واژه ها : اسل= ساختگی= اسل های دیگر
وجود ارتباط و نسبت بین دو نفر یا دو چیز را می رساند.
رپت در اوستا به معنای رابطه چسبیدگی مناسبت اتفاق همبستگی هواخواهی adhering to ثبت شده و واژه پارسی است
این واژه عربی است و پارسی آن اینهاست: آپْت ( سنسکریت: آپتی ) سَمپ ( سنسکریت: سَمپَریوج )