خیمه دوز، خیام
مترادف ها
پیشنهاد کاربران
ویلیام دیترله در سال 1957 فیلمی با نام عمر خیام ساخته است .
در این فیلم کورنل وایلد نقش عمر خیام را ایفا نموده است .
فیلمی بسیار ضعیف و بی محتوا با ایرادهای فراوان :
1 - ایرانیان را بیشتر عربی پوش نمایش داده است !!!!!!
... [مشاهده متن کامل]
2 - زنان ایرانی بر عکس واقعیت دارای چشمهای رنگی هستند !!!!!
3 - عمر خیام همواره به آلپ ارسلان در تصمیمهای نظامی یاری می رساند !!!!!!!!!!
4 - عمر خیام باعث شکست حسن صباح می شود !!!!!
5 - عمر خیام بجای نیشابور در الموت زندگی می نماید و نامزدش زن شاه می شود !!!!!!!
در این فیلم کورنل وایلد نقش عمر خیام را ایفا نموده است .
فیلمی بسیار ضعیف و بی محتوا با ایرادهای فراوان :
1 - ایرانیان را بیشتر عربی پوش نمایش داده است !!!!!!
... [مشاهده متن کامل]
2 - زنان ایرانی بر عکس واقعیت دارای چشمهای رنگی هستند !!!!!
3 - عمر خیام همواره به آلپ ارسلان در تصمیمهای نظامی یاری می رساند !!!!!!!!!!
4 - عمر خیام باعث شکست حسن صباح می شود !!!!!
5 - عمر خیام بجای نیشابور در الموت زندگی می نماید و نامزدش زن شاه می شود !!!!!!!
آنچه خیام را شکوهمند نشان داده است؛
۱ _شمارشناسی.
۲ _کیهان شناسی.
۳_باده شناسی.
. . . . . .
زین پیش نبودیم ونبود هیچ خلل.
زین پس نباشیم و همان خواهد بود.
این ترانهء خیام سنجش پذیر است زیرا پدیدارها هرکدام جایگاهی دارند که نبود آنها خلل انداز است که با روند وجا به جایی این جهانی وآن جهانی فرق دارد* پس؛ اگر یک ذره را بر گیری از جا ی& خلل گیرد همه عالم سراپای*
... [مشاهده متن کامل]
کسی باید از خیام بگوید که دست کم در یک رشته ار رشته های دانستنیهای که خیام دانسته است و همه چیز دانشان بوده است دست کم دکترا و یا فرا دکترایی داشته باشد وگر نه بیهوده گویی و ژاژ خایی در کلاس خیام اجازهء ورودش نمی باشد.
۱ _شمارشناسی.
۲ _کیهان شناسی.
۳_باده شناسی.
. . . . . .
زین پیش نبودیم ونبود هیچ خلل.
زین پس نباشیم و همان خواهد بود.
این ترانهء خیام سنجش پذیر است زیرا پدیدارها هرکدام جایگاهی دارند که نبود آنها خلل انداز است که با روند وجا به جایی این جهانی وآن جهانی فرق دارد* پس؛ اگر یک ذره را بر گیری از جا ی& خلل گیرد همه عالم سراپای*
... [مشاهده متن کامل]
کسی باید از خیام بگوید که دست کم در یک رشته ار رشته های دانستنیهای که خیام دانسته است و همه چیز دانشان بوده است دست کم دکترا و یا فرا دکترایی داشته باشد وگر نه بیهوده گویی و ژاژ خایی در کلاس خیام اجازهء ورودش نمی باشد.
عُمَر خَیّام نیشابوری ( نام کامل: غیاث الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری ) ( ۴۴۰ – ۵۱۷ هجری قمری ) که خیامی، خیام نیشابوری، عمر خیام و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده است، همه چیزدان، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس و شاعر رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی بود. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست و لقبش «حجّةالحق» بوده است، ولی آوازهٔ وی مدیون رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. رباعیات خیام به بیشترِ زبان های زنده دنیا برگردانده شده است. آوازهٔ وی در غرب به طور مشخص بیشتر مدیون ترجمهٔ ادوارد فیتزجرالد از رباعیات او به زبان انگلیسی است.
... [مشاهده متن کامل]
یکی از برجسته ترین کارهای وی را می توان سر و سامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام الملک که در دورهٔ پادشاهی ملک شاه سلجوقی ( ۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری ) بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه شماری میلادی دارد. وی در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجهٔ سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده است. نوپیدا کردن نظریه ای دربارهٔ نسبت های هم ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم ترین کارهای اوست.
شماری از تذکره نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز او را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده اند. صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن سینا بوده است، بسیار دور از ذهن می نماید؛ زیرا از دیدِ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می داند، ولی این استادی ابن سینا جنبهٔ معنوی دارد.
در کتاب های کهنی که زندگی خیام و کارهای او را بیان کرده اند، اختلاف های بسیاری، به ویژه در تاریخ تولد و مرگ او وجود دارد. نخستین منبعی که به طور گسترده خیام را معرفی کرده است، چهار مقالهٔ نظامی عروضی، نوشته شده نزدیک ۵۵۰ قمری است. دومین زندگی نامهٔ خیام را ابوالحسن علی بیهقی، در ۵۵۶ قمری، در کتاب تتمهٔ صوان الحکمه یا تاریخ الحکما نوشته است. نظامی عروضی و ابوالحسن بیهقی، هردو هم دوره خیام بوده و او را از نزدیک دیده اند.






... [مشاهده متن کامل]
یکی از برجسته ترین کارهای وی را می توان سر و سامان دادن و سرپرستی محاسبات گاه شماری ایران در زمان وزارت خواجه نظام الملک که در دورهٔ پادشاهی ملک شاه سلجوقی ( ۴۲۶–۴۹۰ هجری قمری ) بود، دانست؛ محاسبات منسوب به خیام در این زمینه، هنوز معتبر است و دقتی به مراتب بالاتر از گاه شماری میلادی دارد. وی در ریاضیات، نجوم، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود. نقش خیام در حل معادلات درجهٔ سوم و مطالعاتش دربارهٔ اصل پنجم اقلیدس نام او را به عنوان ریاضی دانی برجسته در تاریخ علم ثبت کرده است. نوپیدا کردن نظریه ای دربارهٔ نسبت های هم ارز با نظریهٔ اقلیدس نیز از مهم ترین کارهای اوست.
شماری از تذکره نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و شماری نیز او را شاگرد امام موفق نیشابوری خوانده اند. صحت این فرضیه که خیام شاگرد ابن سینا بوده است، بسیار دور از ذهن می نماید؛ زیرا از دیدِ زمانی با هم تفاوت زیادی داشته اند. خیام در جایی ابن سینا را استاد خود می داند، ولی این استادی ابن سینا جنبهٔ معنوی دارد.
در کتاب های کهنی که زندگی خیام و کارهای او را بیان کرده اند، اختلاف های بسیاری، به ویژه در تاریخ تولد و مرگ او وجود دارد. نخستین منبعی که به طور گسترده خیام را معرفی کرده است، چهار مقالهٔ نظامی عروضی، نوشته شده نزدیک ۵۵۰ قمری است. دومین زندگی نامهٔ خیام را ابوالحسن علی بیهقی، در ۵۵۶ قمری، در کتاب تتمهٔ صوان الحکمه یا تاریخ الحکما نوشته است. نظامی عروضی و ابوالحسن بیهقی، هردو هم دوره خیام بوده و او را از نزدیک دیده اند.






نوخیام شناسی:بازشناسی خیام.
"خیام اگر ترانه ای اومی ساخت"
"هرگز نه به سبک مکتبی می پرداخت"
"این نابغهء زمانه بی چام نبود"
"زیرا به شکار لحظه ها می پر داخت".
شهرام"
"خیام اگر ترانه ای اومی ساخت"
"هرگز نه به سبک مکتبی می پرداخت"
"این نابغهء زمانه بی چام نبود"
"زیرا به شکار لحظه ها می پر داخت".
شهرام"
خیام، خیّام؛خمه، تاشو :چادر ، هردو فارسی میباشند .
"او پیایند پور سینا بود با آنکه در گفت ونوشت گیر وگرفتی داشت ". بیهقی. ترجمه شهرام.
گویند خیام ز آثار چندی دارد
درگفت ونوشت سبک پندی دارد
چونی بفزا چند سخن می داری
اندیشه نما فرصت اندی دارد. شهرام
درگفت ونوشت سبک پندی دارد
چونی بفزا چند سخن می داری
اندیشه نما فرصت اندی دارد. شهرام
واژه خیام
معادل ابجد 651
تعداد حروف 4
تلفظ xiyām
نقش دستوری اسم خاص اشخاص
ترکیب ( اسم ) [عربی، جمعِ خَیمَة] [قدیمی]
مختصات ( خَ یّ ) [ ع . ] ( ص . )
آواشناسی xayyAm
الگوی تکیه WS
... [مشاهده متن کامل]
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
معادل ابجد 651
تعداد حروف 4
تلفظ xiyām
نقش دستوری اسم خاص اشخاص
ترکیب ( اسم ) [عربی، جمعِ خَیمَة] [قدیمی]
مختصات ( خَ یّ ) [ ع . ] ( ص . )
آواشناسی xayyAm
الگوی تکیه WS
... [مشاهده متن کامل]
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی عمید
فرهنگ فارسی معین
فرهنگ واژه های سره
فرهنگ فارسی هوشیار
واژگان مترادف و متضاد
هووووووووووو
چو مسیح دم روان کن
که تو نیز ازآن هوایی
چو مسیح دم روان کن
که تو نیز ازآن هوایی
هوووووووووووو
یا حق
هووووووووووووووووو
همه خانه ها یکی شد
دومبین به آب بنگر
که جا نیند اگر چه
"که جدا جدا درآمد"
ماهتاب
هووووووووووووووووووووووووو
هووووووووووووووووو
همه خانه ها یکی شد
دومبین به آب بنگر
که جا نیند اگر چه
"که جدا جدا درآمد"
ماهتاب
هووووووووووووووووووووووووو
یا حق
هووووووووووووو
فکر صوفی در محدوده زمان و مکان نیست
هووووووووووووو
فکر صوفی در محدوده زمان و مکان نیست
چرا صوفی فنای عشق مولایش می شود؟ زیرا قلب مراد نور ملکوتی حق تعالی را منعکس میکند. هوووووووووو
یا حق
هووووووووووووووووووو
صوفی فنای عشق مراد و شیخش می شود.
هووووووووووووووووووو
صوفی فنای عشق مراد و شیخش می شود.
در تصوف عقلی نیست که چیزی بر آن سوار شود. فنای فی الشیخ. این است راه سلوک.
یا هو
مهتاب به نور دامن شب بشکافت
می نوش دمی بهتر از این نتوان یافت
خوش باش و میندیش که مهتاب بسی
اندر سر خاک یک به یک خواهد تافت
هوووووووووووووو
مهتاب به نور دامن شب بشکافت
می نوش دمی بهتر از این نتوان یافت
خوش باش و میندیش که مهتاب بسی
اندر سر خاک یک به یک خواهد تافت
هوووووووووووووو
هووووووووووووووووو
خیّام را میتوان از هم تفکیک کرد و آنرا بصورت زیر نوشت:
خَی یام. زیرا علامت تشدید نشانه وجود دو حرف " ی " میباشد. واژه خَی به معنای مشک یا ظرف و واژه یام به معنای مرکَب. مرکبی که یک مشک یا ظرف بار آن باشد. لذا غیر از خیمه باف، خیّام دارای معنی دیگری هم ممکن است داشته باشد و آنهم نه مشک و ظرف و مرکب مادی بلکه یک بار از قبیل آب حیات یا دانش و یا معنویات سوار بر مرکب عقل.
... [مشاهده متن کامل]
خَی یام. زیرا علامت تشدید نشانه وجود دو حرف " ی " میباشد. واژه خَی به معنای مشک یا ظرف و واژه یام به معنای مرکَب. مرکبی که یک مشک یا ظرف بار آن باشد. لذا غیر از خیمه باف، خیّام دارای معنی دیگری هم ممکن است داشته باشد و آنهم نه مشک و ظرف و مرکب مادی بلکه یک بار از قبیل آب حیات یا دانش و یا معنویات سوار بر مرکب عقل.
... [مشاهده متن کامل]
عُمَر خَیّام نیشابوری ( نام کامل: غیاث الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خَیّام نیشابوری ) ( زادهٔ ۲۸ اردیبهشت ۴۲۷ در نیشابور – درگذشتهٔ ۱۲ آذر ۵۱۰ در نیشابور ) که خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوریهم
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
نامیده شده است، همه چیزدان، فیلسوف، ریاضی دان، ستاره شناس و رباعی سرای ایرانی در دورهٔ سلجوقی است.
خیام بدونِ تشدید روی "ی" به معنی ترس
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٠)