خمس
مترادف ها
پیشنهاد کاربران
خُمس ( به زبان عربی به معنای «یک پنجم» ) یکی از انواع مالیات های اسلامی است که به منظور، رفع مشکلات مالی امت اسلامی و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی در جهت رفع نیازهای امت اسلامی وضع شده است.
کتاب مسلمانان قرآن تنها یک بار نام خمس را ذکر می کند. قرآن در سوره انفال آیه ۴۱ می گوید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ » بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی ( حق از باطل ) روزی که آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل کردیم، ایمان آورده اید و خداوند بر هر چیزی تواناست.
... [مشاهده متن کامل]
تفاوت خمس و زکات در ماهیت دخل و خرج آنها است، ماهیت دخل کلا متفاوت بوده و در مبحث خرج، اشتراکاتی دارند، با توجه به گستردگی مبحث و تفاوت نظر أهل تسنن و تشیع، عزیزان به منابع مربوطه مراجعه کنند.
به اعتقاد شیعیان هر درآمدی که بیشتر از خرج سالیانه باشد ( اگر سال خمسی را مشخص کرده باشد وگرنه درآمد روزانه را باید حساب کند ) ، غنیمت جنگی و چند مورد دیگر خمس به آن تعلق می گیرد و دادن خمس واجب است ( البته احکام آنچه که به ان خمس تعلق می گیرد گسترده تر از این است ) شیعیان معتقدند با توجه به معنای خمس در عربی فصیح ( عربی قرآنی یا کلاسیک ) و متون قدیمی، غنیمت به مفهوم ماحصل کار و تلاش آمده است.
محمد محمدی ری شهری در درس خارج فقه خود روایات زیادی را معرفی می کند که دال بر حلال شدن خمس بر شیعیان است که با وجوب پرداخت آن تنافی دارند، از نظر وی، این روایات چالشی ترین بحث میان شیعیان و اهل سنت شده است. او تعداد روایات تحلیل خمس ارباح مکاسب در زمان غیبت را دوازده روایت می داند. او نظر خویی، بروجردی، سبحانی و محقق داماد را دربارهٔ این احادیث بیان می کند. به نظر ری شهری اجماع فقهای شیعه بر عدم تحلیل مطلق خمس در زمان غیبت باعث شده است این روایات مورد تبیین و توجیه قرار گیرند؛ البته روش فقها در برخورد با این روایات متفاوت است.
کتاب مسلمانان قرآن تنها یک بار نام خمس را ذکر می کند. قرآن در سوره انفال آیه ۴۱ می گوید: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ إِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما أَنْزَلْنا عَلی عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَی الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ » بدانید هرگونه غنیمتی به دست آورید، خمس آن برای خدا، و برای پیامبر و نزدیکان و یتیمان و مسکینان و واماندگان در راه است، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایی ( حق از باطل ) روزی که آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل کردیم، ایمان آورده اید و خداوند بر هر چیزی تواناست.
... [مشاهده متن کامل]
تفاوت خمس و زکات در ماهیت دخل و خرج آنها است، ماهیت دخل کلا متفاوت بوده و در مبحث خرج، اشتراکاتی دارند، با توجه به گستردگی مبحث و تفاوت نظر أهل تسنن و تشیع، عزیزان به منابع مربوطه مراجعه کنند.
به اعتقاد شیعیان هر درآمدی که بیشتر از خرج سالیانه باشد ( اگر سال خمسی را مشخص کرده باشد وگرنه درآمد روزانه را باید حساب کند ) ، غنیمت جنگی و چند مورد دیگر خمس به آن تعلق می گیرد و دادن خمس واجب است ( البته احکام آنچه که به ان خمس تعلق می گیرد گسترده تر از این است ) شیعیان معتقدند با توجه به معنای خمس در عربی فصیح ( عربی قرآنی یا کلاسیک ) و متون قدیمی، غنیمت به مفهوم ماحصل کار و تلاش آمده است.
محمد محمدی ری شهری در درس خارج فقه خود روایات زیادی را معرفی می کند که دال بر حلال شدن خمس بر شیعیان است که با وجوب پرداخت آن تنافی دارند، از نظر وی، این روایات چالشی ترین بحث میان شیعیان و اهل سنت شده است. او تعداد روایات تحلیل خمس ارباح مکاسب در زمان غیبت را دوازده روایت می داند. او نظر خویی، بروجردی، سبحانی و محقق داماد را دربارهٔ این احادیث بیان می کند. به نظر ری شهری اجماع فقهای شیعه بر عدم تحلیل مطلق خمس در زمان غیبت باعث شده است این روایات مورد تبیین و توجیه قرار گیرند؛ البته روش فقها در برخورد با این روایات متفاوت است.
آنچه که در اسلام در مورد خارج کردن وارد شده است دو مبحث زکات و خمس است. ولی این دو با هم فرق دارند.
زکات مربوط است به خارج کردن در اموال / و دیگری یعنی خمس مربوط است به خارج کردن در غنایم جنگی.
وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ . ( أنفال : 41 )
... [مشاهده متن کامل]
�و بدانید که همه غنائمی که به دست می آورید، یک پنجم آن متعلق به خدا و پیامبر و … است�.
که در تمامی قرآن بجز این آیه، نص دیگری در مورد خمس نیامده است.
مواردی که خمس باید از آنها پرداخته شود: در اسلام خمس فقط بر غنایم جنگی لازم است.
مصارف خمس:یک پنجم غنیمت به پنج سهم تقسیم می شود :
1 - سهمی برای رسول خدا صلی الله علیه وسلم و بعد از او صلی الله علیه وسلم در مصالح مسلمانان صرف می شود،
2 - سهمی برای نزدیکان پیامبر صلی الله علیه وسلم ، که عبارتند از : بنی هاشم و بنی مطلب،
3 - سهمی برای یتیمان،
4 - سهمی برای مساکین،
5 - سهمی برای مسافران ( وامانده در راه ) :
خداوند متعال می فرماید :
وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَلِذِی القُربَی وَ الیَتَامَی وَ المَسَاکِینِ وَ ابنِ السَّبِیلِ ( أنفال : 41 )
�و بدانید که همه غنائمی که به دست می آورید یک پنجم آن متعلق به خدا و پیامبر و خویشاوندان ( پیامبر ) و یتیمان و مساکین و ابن سبیل است�.
زکات مربوط است به خارج کردن در اموال / و دیگری یعنی خمس مربوط است به خارج کردن در غنایم جنگی.
وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ . ( أنفال : 41 )
... [مشاهده متن کامل]
�و بدانید که همه غنائمی که به دست می آورید، یک پنجم آن متعلق به خدا و پیامبر و … است�.
که در تمامی قرآن بجز این آیه، نص دیگری در مورد خمس نیامده است.
مواردی که خمس باید از آنها پرداخته شود: در اسلام خمس فقط بر غنایم جنگی لازم است.
مصارف خمس:یک پنجم غنیمت به پنج سهم تقسیم می شود :
1 - سهمی برای رسول خدا صلی الله علیه وسلم و بعد از او صلی الله علیه وسلم در مصالح مسلمانان صرف می شود،
2 - سهمی برای نزدیکان پیامبر صلی الله علیه وسلم ، که عبارتند از : بنی هاشم و بنی مطلب،
3 - سهمی برای یتیمان،
4 - سهمی برای مساکین،
5 - سهمی برای مسافران ( وامانده در راه ) :
خداوند متعال می فرماید :
وَاعلَمُوا أنَّ مَا غَنِمتُم مِن شَیءٍ فَأنَّ للهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَلِذِی القُربَی وَ الیَتَامَی وَ المَسَاکِینِ وَ ابنِ السَّبِیلِ ( أنفال : 41 )
�و بدانید که همه غنائمی که به دست می آورید یک پنجم آن متعلق به خدا و پیامبر و خویشاوندان ( پیامبر ) و یتیمان و مساکین و ابن سبیل است�.
خمس
خمس، مقدار یک پنجم از درآمد انسان است که از مخارج سال او اضافه آمده و مصرف نشده باشد. نصف خمس سهم امام معصوم ( ع ) است ـ که در زمان غیبت تعیین مصرف آن بر عهده مجتهد جامع الشرائط است ـ و نصف دیگر آن سهم سادات فقیر است.
خمس، مقدار یک پنجم از درآمد انسان است که از مخارج سال او اضافه آمده و مصرف نشده باشد. نصف خمس سهم امام معصوم ( ع ) است ـ که در زمان غیبت تعیین مصرف آن بر عهده مجتهد جامع الشرائط است ـ و نصف دیگر آن سهم سادات فقیر است.
خمس - عربی و به معنای یک پنجم - یکی از انواع مالیات های اسلامی است که شیعیان بدان معتقدند و به منظور رفع مشکلات مالی امت اسلامی و توزیع عادلانه ثروت و تقویت بنیه مالی حکومت اسلامی وضع شده است.
محتویات [نمایش]
... [مشاهده متن کامل]
خمس در قران [ویرایش]
کتاب مسلمانان قران تنها یک بار نام خمس را ذکر می کند. قرآن در سوره انفال آیه ۴۱ می گوید
و بدانید که هر چیزی را به غنیمت گرفتید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان است. . .
خمس در کتاب مقدس [ویرایش]
بر اساس روایت «کتاب مقدس» بخش عهد عتیق، حکم و دستور «خمس» در زمان حکومت «یوسف» نبی به عنوان عزیز مصر و در دوره سلطنت فراعنه، از جانب خداوند به یوسف صادر گردید. در کتاب «پیدایش» - نخستین کتاب «تورات» و همچنین نخستین کتاب «عهد عتیق» - آمده است که در دوره هفت ساله برکت - پیش از دوره هفت ساله قحطی - خداوند فرمان داد تا مردم از محصول مزارعشان چهار پنجم را به مصرف خانواده هایشان رسانده و یکپنجم - خمس - آن را به خزانه فرعون تقدیم کنند. در هنگام قحطی، به واسطه همین یک پنجم ها، مردم مصر توانستند ۷ سال قحطی را پشت سر بگذارند. این حکم در ترجمه کتاب مقدس به فارسی نیز، «خمس» ترجمه شده است.
تفاوت خمس و زکات [ویرایش]
میان خمس و زکات این تفاوت مهم وجود دارد که زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود، لذا مصارف آن عموماً در همین قسمت می باشد، ولی خمس از مالیات هایی است که مربوط به حکومت اسلامی است، یعنی مخارج دستگاه حکومت اسلامی و گردانندگان این دستگاه از آن تأمین می شود. محروم بودن سادات از دست یابی به زکات در حقیقت برای دور نگه داشتن خویشاوندان پیامبر از این قسمت است تا بهانه ای به دست مخالفان نیافتد که پیامبر خویشان خود را بر اموال عمومی مسلط ساخته است، ولی از سوی دیگر نیازمندان سادات نیز باید از طریقی تأمین شوند. در حقیقت خمس نه تنها یک امتیاز برای سادات نیست، بلکه یک نوع کنار زدن آنها، به خاطر مصلحت عموم و به خاطر این که هیچ گونه سوء ظنی تولید نشود می باشد.
اعتقاد شیعه [ویرایش]
به اعتقاد شیعیان هر مالی که یک سال بدون استفاده قرار گیرد، غنیمت جنگی و چند مورد دیگر خمس به آن تعلق می گیرد و دادن خمس واجب است. [نیازمند منبع]
برخی علمای شیعه نیز اعتقادی به خمس از اموال تجاری نداشته اند. از جمله مقدس اردبیلی دریافت خمس را حرام دانسته است. [۱][۲] بعض از نواندیشان محقق و دانشمندان شیعی، تفکر مرسوم در مورد تعلق خمس به موارد غیر از غنائم جنگی را قبول نداشته و دلائل خود را ارائه داده اند. [۳][۴]
اعتقاد اهل سنت [ویرایش]
به اعتقاد اهل سنت خمس فقط به غنیمت جنگی تعلق می گیرد. علمای تسنن معتقدند که واژه غنیمت در قرآن، فقط به معنای دستاوردهای جنگی است و گرفتن خمس مکاسب نامشروع است. ولی علمای شیعه در جواب این شبهه، آنان را به مراجعه پیرامون معنای واژه غنیمت در عربی فصیح ( عربی قرآنی یا کلاسیک ) و متون قدیمی فراخوانده اند، جایی که غنیمت به مفهوم ماحصل کار و تلاش آمده است. [۵]
مصارف خمس [ویرایش]
طبق اعتقاد شیعه، خمس به دو سهم تقسیم می شود که یکی سهم سادات فقیر، یتیم و در راه درمانده است و دیگری سهم امام زمان که هر دو سهم باید به مرجع تقلید یا نمایندهٔ وی داده شود، مگر آن که از ایشان اجازه گرفته و در راهی مصرف شود که آن ها اجازه می دهند. [۶] سید محمد جواد غروی در کتاب خود چنین می نویسد که خمس در هفت چیز است:
اول:آن چیزی است که در جنگ کفّار گرفته می شود، منقول باشد یا غیر منقول. [۷]
دوم:معادن است و مستند آن اخبار مستفیظه می باشد مثل صحیفهٔ حلبی. [۸]
سوم:گنج که به عنوان مال ذخیره و در زمین معروف است و اجماع کافّهٔ علما بر وجوب خمس است. [۹]
چهارم:هرچه با غواصی از دریا خارج شود، مثل جواهر و در اگر قیمتش یک دینار به بالا باشد. [۱۰]
پنجم:آن چه از هزینه سالانه شخص و نفقه خوارانش سرافتد. [۱۱]
ششم:هرگاه شخص، زمینی را از مسلمانی بخرد، خمس بر آن واجب است و بر اساس آن چه در مدارک گفته است مراد زمین آماده شده برای زراعت است. [۱۲]
هفتم:هر گاه حلال با حرام مختلط شده باشد و قابل تمیز نباشد خمس بر آن واجب است. [۱۳]
انتقادات [ویرایش]
احمد کسروی، معتقد بود که: «زکات و مال امام، مالیات اسلام بوده. اسلام یک حکومتی داشته که سپاه می گرفته و حکم رانان می فرستاده و قاضی می گمارده و شحنه و شرطه برمی گزیده و یک کشور بسیار بزرگی را اداره می کرده و مسلمانان را نگهداری می نموده و در برابر آن از مردم مال امام و زکات می گرفته، اما اکنون که حکومت واحد اسلامی برافتاده و هر توده و نژادی از مسلمانان خود را جدا گردانیده و یک حکومت نژادی بنیاد گزارده اند و مالیات به دولت های خود می پردازند، دیگر نیازی به پرداخت زکات و مال امام به ملاها وجود ندارد». [۱۴]
البته بر خلاف تصور کسروی هیچ کدام از دو سهم خمس - چنانکه در قسمت مصارف همین مقاله اشاره شد - ( در نزد اهل تشیع دست کم ) به مصرف هزینه های دولتی نمی رسد. [۱۵]
منابع [ویرایش]
خمس ( مالیات اسلامی )
کتاب مقدس - عهد عتیق
پانویس [ویرایش]
↑ پرس و جو مسائل دینی
↑ اسلام پی
↑ قلمداران قمی، حیدرعلی. بحثی عمیق پیرامون مسئله خمس، ماخوذ از کتاب وسنت ۱۳۴۷ قم
↑ حسن اللهیاری، مجری شبکه اهل بیت در مناظره با یک عالم اهل سنت
↑ مغنیه، مد، الفقه علی المذاهب الخمسة، ص ۱۸۶
↑ تحریر الوسیله تالیف محمد باقر موسوی همدانی
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی، نشر اقبال و مولف، ۱۳۷۷، بخش سوم:احکامی چند در تعدیل ثروت
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی، نشر اقبال و مولف، ۱۳۷۷، بخش سوم:احکامی چند در تعدیل ثروت
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی، نشر اقبال و مولف، ۱۳۷۷، بخش سوم:احکامی چند در تعدیل ثروت
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی . . .
محتویات [نمایش]
... [مشاهده متن کامل]
خمس در قران [ویرایش]
کتاب مسلمانان قران تنها یک بار نام خمس را ذکر می کند. قرآن در سوره انفال آیه ۴۱ می گوید
و بدانید که هر چیزی را به غنیمت گرفتید یک پنجم آن برای خدا و پیامبر و برای خویشاوندان [او] و یتیمان و بینوایان و در راهماندگان است. . .
خمس در کتاب مقدس [ویرایش]
بر اساس روایت «کتاب مقدس» بخش عهد عتیق، حکم و دستور «خمس» در زمان حکومت «یوسف» نبی به عنوان عزیز مصر و در دوره سلطنت فراعنه، از جانب خداوند به یوسف صادر گردید. در کتاب «پیدایش» - نخستین کتاب «تورات» و همچنین نخستین کتاب «عهد عتیق» - آمده است که در دوره هفت ساله برکت - پیش از دوره هفت ساله قحطی - خداوند فرمان داد تا مردم از محصول مزارعشان چهار پنجم را به مصرف خانواده هایشان رسانده و یکپنجم - خمس - آن را به خزانه فرعون تقدیم کنند. در هنگام قحطی، به واسطه همین یک پنجم ها، مردم مصر توانستند ۷ سال قحطی را پشت سر بگذارند. این حکم در ترجمه کتاب مقدس به فارسی نیز، «خمس» ترجمه شده است.
تفاوت خمس و زکات [ویرایش]
میان خمس و زکات این تفاوت مهم وجود دارد که زکات جزء اموال عمومی جامعه اسلامی محسوب می شود، لذا مصارف آن عموماً در همین قسمت می باشد، ولی خمس از مالیات هایی است که مربوط به حکومت اسلامی است، یعنی مخارج دستگاه حکومت اسلامی و گردانندگان این دستگاه از آن تأمین می شود. محروم بودن سادات از دست یابی به زکات در حقیقت برای دور نگه داشتن خویشاوندان پیامبر از این قسمت است تا بهانه ای به دست مخالفان نیافتد که پیامبر خویشان خود را بر اموال عمومی مسلط ساخته است، ولی از سوی دیگر نیازمندان سادات نیز باید از طریقی تأمین شوند. در حقیقت خمس نه تنها یک امتیاز برای سادات نیست، بلکه یک نوع کنار زدن آنها، به خاطر مصلحت عموم و به خاطر این که هیچ گونه سوء ظنی تولید نشود می باشد.
اعتقاد شیعه [ویرایش]
به اعتقاد شیعیان هر مالی که یک سال بدون استفاده قرار گیرد، غنیمت جنگی و چند مورد دیگر خمس به آن تعلق می گیرد و دادن خمس واجب است. [نیازمند منبع]
برخی علمای شیعه نیز اعتقادی به خمس از اموال تجاری نداشته اند. از جمله مقدس اردبیلی دریافت خمس را حرام دانسته است. [۱][۲] بعض از نواندیشان محقق و دانشمندان شیعی، تفکر مرسوم در مورد تعلق خمس به موارد غیر از غنائم جنگی را قبول نداشته و دلائل خود را ارائه داده اند. [۳][۴]
اعتقاد اهل سنت [ویرایش]
به اعتقاد اهل سنت خمس فقط به غنیمت جنگی تعلق می گیرد. علمای تسنن معتقدند که واژه غنیمت در قرآن، فقط به معنای دستاوردهای جنگی است و گرفتن خمس مکاسب نامشروع است. ولی علمای شیعه در جواب این شبهه، آنان را به مراجعه پیرامون معنای واژه غنیمت در عربی فصیح ( عربی قرآنی یا کلاسیک ) و متون قدیمی فراخوانده اند، جایی که غنیمت به مفهوم ماحصل کار و تلاش آمده است. [۵]
مصارف خمس [ویرایش]
طبق اعتقاد شیعه، خمس به دو سهم تقسیم می شود که یکی سهم سادات فقیر، یتیم و در راه درمانده است و دیگری سهم امام زمان که هر دو سهم باید به مرجع تقلید یا نمایندهٔ وی داده شود، مگر آن که از ایشان اجازه گرفته و در راهی مصرف شود که آن ها اجازه می دهند. [۶] سید محمد جواد غروی در کتاب خود چنین می نویسد که خمس در هفت چیز است:
اول:آن چیزی است که در جنگ کفّار گرفته می شود، منقول باشد یا غیر منقول. [۷]
دوم:معادن است و مستند آن اخبار مستفیظه می باشد مثل صحیفهٔ حلبی. [۸]
سوم:گنج که به عنوان مال ذخیره و در زمین معروف است و اجماع کافّهٔ علما بر وجوب خمس است. [۹]
چهارم:هرچه با غواصی از دریا خارج شود، مثل جواهر و در اگر قیمتش یک دینار به بالا باشد. [۱۰]
پنجم:آن چه از هزینه سالانه شخص و نفقه خوارانش سرافتد. [۱۱]
ششم:هرگاه شخص، زمینی را از مسلمانی بخرد، خمس بر آن واجب است و بر اساس آن چه در مدارک گفته است مراد زمین آماده شده برای زراعت است. [۱۲]
هفتم:هر گاه حلال با حرام مختلط شده باشد و قابل تمیز نباشد خمس بر آن واجب است. [۱۳]
انتقادات [ویرایش]
احمد کسروی، معتقد بود که: «زکات و مال امام، مالیات اسلام بوده. اسلام یک حکومتی داشته که سپاه می گرفته و حکم رانان می فرستاده و قاضی می گمارده و شحنه و شرطه برمی گزیده و یک کشور بسیار بزرگی را اداره می کرده و مسلمانان را نگهداری می نموده و در برابر آن از مردم مال امام و زکات می گرفته، اما اکنون که حکومت واحد اسلامی برافتاده و هر توده و نژادی از مسلمانان خود را جدا گردانیده و یک حکومت نژادی بنیاد گزارده اند و مالیات به دولت های خود می پردازند، دیگر نیازی به پرداخت زکات و مال امام به ملاها وجود ندارد». [۱۴]
البته بر خلاف تصور کسروی هیچ کدام از دو سهم خمس - چنانکه در قسمت مصارف همین مقاله اشاره شد - ( در نزد اهل تشیع دست کم ) به مصرف هزینه های دولتی نمی رسد. [۱۵]
منابع [ویرایش]
خمس ( مالیات اسلامی )
کتاب مقدس - عهد عتیق
پانویس [ویرایش]
↑ پرس و جو مسائل دینی
↑ اسلام پی
↑ قلمداران قمی، حیدرعلی. بحثی عمیق پیرامون مسئله خمس، ماخوذ از کتاب وسنت ۱۳۴۷ قم
↑ حسن اللهیاری، مجری شبکه اهل بیت در مناظره با یک عالم اهل سنت
↑ مغنیه، مد، الفقه علی المذاهب الخمسة، ص ۱۸۶
↑ تحریر الوسیله تالیف محمد باقر موسوی همدانی
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی، نشر اقبال و مولف، ۱۳۷۷، بخش سوم:احکامی چند در تعدیل ثروت
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی، نشر اقبال و مولف، ۱۳۷۷، بخش سوم:احکامی چند در تعدیل ثروت
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی، نشر اقبال و مولف، ۱۳۷۷، بخش سوم:احکامی چند در تعدیل ثروت
↑ فقه استدلالی در مسائل خلافی . . .