خاطر، وارداتی است که بدون سابقه تفکر و تدبّر در قلب پیدا شود. خاطر و خاطرات و خواطر واردی را گویند که منشأ تحقق آن در قلب سالک، تعمل فکری نباشد، کما اینکه واردات هم همان خاطراتی است که بدون تعمل در قلب سالک متجلی می شود. ... [مشاهده متن کامل]
در تصوف خاطر را به چهار قسم کرده اند: • خاطر ربانی یا حقانی و آن علمی است که حق تعالی بی واسطه در دل سالک افکند. • خاطر ملکی که بر طاعت انگیزد و از معصیت بازدارد که آن را «الهام» نیز گویند. • خاطر نفسانی یا وسواس که بر حظ و مراد عاجل تحریض کند. • خاطر شیطانی که داعی به شرور و ارتکاب معاصی است و آن را «خاطر العدو» نیز گفته اند. خاطر ربانی که بالاترین واردات است، خطا در آن راه ندارد و منشأ لذت و بهجت فوق العاده است. خاطر ربّانی ضدّ وساوس است. القاء ملکی، موجب تحریص عبد به ادای واجبات و مندوبات و آنچه که صلاح عبد در آن است می گردد. این قسم از واردات را الهام نیز می نامند. آنچه که در او حظوظ نفس مراعات شود از القائات نفسانی است. این قسم از القائات را هواجس نامیده اند. و آنچه که در او متابعت شیطان و مخالفت حق باشد، آن را القاء شیطانی می نامند.
دلیل ( به خاطرِ این که… )
حافظه، یاد، اندیشه، فکر، دل، ذهن، ضمیر، قلب، یاد، برای
یاد= خاطر= ویر، دل، هوش، یاد آور، یادیک / برای، شَوَند برگرفته از فرهنگ نامه ( ( چیلو ) ) . اسل شناسی واژگان فارسی. نویسنده: امیرمسعودمسعودی مسعودلشکر نجم آبادی #آسانیک گری
به خاطر اینکه=برای اینکه
یادیک ترکیب یاد و "یک" نامساز که چمش می شود حالت شبیه به انجام آن. مانند: تار یک نزد یک