ام البشر. [ اُم ْ مُل ْ ب َ ش َ ] ( اِخ ) حواء. مادر آدمیان.
واژه حوا
معادل ابجد 15
تعداد حروف 3
تلفظ havvā
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی: حوّاء]
مختصات ( حَ وّ ) [ ع . ] ( ص . )
آواشناسی havvA
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
معادل ابجد 15
تعداد حروف 3
تلفظ havvā
نقش دستوری اسم
ترکیب ( اسم ) [عربی: حوّاء]
مختصات ( حَ وّ ) [ ع . ] ( ص . )
آواشناسی havvA
الگوی تکیه WS
شمارگان هجا 2
منبع لغت نامه دهخدا
یَخلُقُ ما یَشَاءُ
می آفریند آنچه می خواهد قادر علی الاطلاق اوست بی اصل و بی ماده می آفریندچون آسمان و زمین و خلق می کند از ماده و اصلی چنانچه ما بینهما و انشا می کند از اصلی که جنس نیست چون آدم ع از خاک و از اصلی که جنس است چون ولد از والدین یا از مرد بی زن چون حوا از آدم ع یا از زنی بی مرد چون عیسی ع از مریم وَاللهُ عَلَی کُلّ شَیِِ قَدِیر و خدا بر همه چیز تواناست
... [مشاهده متن کامل]
می آفریند آنچه می خواهد قادر علی الاطلاق اوست بی اصل و بی ماده می آفریندچون آسمان و زمین و خلق می کند از ماده و اصلی چنانچه ما بینهما و انشا می کند از اصلی که جنس نیست چون آدم ع از خاک و از اصلی که جنس است چون ولد از والدین یا از مرد بی زن چون حوا از آدم ع یا از زنی بی مرد چون عیسی ع از مریم وَاللهُ عَلَی کُلّ شَیِِ قَدِیر و خدا بر همه چیز تواناست
... [مشاهده متن کامل]
برای ظهور امام مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف اللهم عجل لولیک الفرج
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج الهی یارب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
... [مشاهده متن کامل]
کوتاه ترین دعا برای بزرگترین آرزو
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج نرگس از بیرجند
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج الهی یارب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
... [مشاهده متن کامل]
کوتاه ترین دعا برای بزرگترین آرزو
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج نرگس از بیرجند
برای ظهور امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف دعا کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج الهی یارب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه
کوتاه ترین دعا برای بزرگترین آرزو اللهم عجل لولیک الفرج
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج الهی یارب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه
کوتاه ترین دعا برای بزرگترین آرزو اللهم عجل لولیک الفرج
امام مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف الان امام حسین آن زمان هستند همانطور که برای مصیبت های جضرت زینب کبری سلام الله علیها اشک میریزیم برای ظهور امام زنده مهدی موعود دعا کنیم زیارت عاشورا و دعای توسل و دعای فرج الهی عظم البلا. . . و حدیث شریف کساءدسته جمعی زیاد بخوانیم و از خدا بخواهیم ظهور امام زمان عج الله را برساند کوتاه ترین دعا برای بزرگترین آرزو
... [مشاهده متن کامل]
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج
اللهُـمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
الهی یارب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه
حوا از بیرجند حوراء الإنسیة
... [مشاهده متن کامل]
اللهُـمَّ عَجِّـلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج
اللهُـمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُم
الهی یارب الحسین بحق الحسین اشف صدر الحسین بظهور الحجه
حوا از بیرجند حوراء الإنسیة
لیلیث یک جن بود و احتمالا میخواسته خودش رو به ادم قالب کنه تا از نسل بشر فرزند داشته باشه اما خداوند از جنس خود آدم و از پهلو ( عطارد . احتمالا دی ان ای . و چیزهای بیولوژیکی در پهلو ارتباط داشته باشه )
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ی حوا رو میافرینه. بعد که لیلیث جن با شیطان جن و یارانش شورش میکنن و از بهشت رانده میشن این داستان رو تحریف میکنه و ادعا میکنه که من آدم رو نخواستم چون من و اون هم سطح بودیم نمیتونستم قبول کنم اون به من امر و نهی کنه ( یعنی این جن خودش رو هم سطح بشر میدونسته از اون بدتر شیطانه که خودش رو از ادم برتر میدونست )
حوا به معنی زن گندم گون
چون خیلی سیاه بوده = حوا = گندم گون
انسان گندم گون
حوا : زندگی - نفس
آدم و حوایی وجود نداره.
انسان ها تکامل یافته ی موجودات پیش از خودشون هستن.
نه این که خدا ابتدا آدم رو از گل بوجود بیاره بعد از اضافه مونده گل حوا رو برای رفع نیاز های عاطفی و جنسی آدم و اطاعت از دستور های اون بوجود بیاره.
این کامنت ها مسخره ترین چیز هایی هستن که من خوندم.
انسان ها تکامل یافته ی موجودات پیش از خودشون هستن.
نه این که خدا ابتدا آدم رو از گل بوجود بیاره بعد از اضافه مونده گل حوا رو برای رفع نیاز های عاطفی و جنسی آدم و اطاعت از دستور های اون بوجود بیاره.
این کامنت ها مسخره ترین چیز هایی هستن که من خوندم.
آدم وحوا چگونه عاشق شدند
حوّا هم چنان به گفتگوی خداوند با آدم گوش می دهد و منتظر شنیدن پاسخ آدم است؛ زیرا او نیز در وجود خود نسبت به آدم محبت و انس فطری و واقعی احساس می کند. یک باره متوجه می شود که آدم با خوشحالی به پیام وحی الهی چنین لبیک می گوید: بله ای پروردگارم! همانا من هم به سبب این کار تا زمانی که زنده ام شکرگزار و ثنا گویت خواهم بود.
... [مشاهده متن کامل]
امام صادق علیه السلام: هر که به خانواده اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید.
جام خانواده؛
خداوند سبحان از قسمتهاى سخت و نرم، و شیرین و شور زمین خاکى را جمع کرد و بر آن آب پاشید تا پاک و خالص گردید، آنگاه آن مادهى خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پدید کرد داراى جوانب گوناگون و پیوستگىها، و اعضاى مختلفه و گسیختگىها، آن صورت را خشکانید تا خود را گرفت و محکم و نرم ساخت تا محکم و سفالین شد، و آن را تا زمان معین و وقت مقرر به حال خود گذاشت سپس از نفخه خود بر آن ماده شکل گرفته دمید تا به صورت انسانى زنده در آمد، داراى اذهان و افکارى که در جهت نظام حیاتش بکار گیرد و اعضائى که به خدمت در آورد، و ابزارى که زندگى را بگرداند، و معرفت و شناختى که میان حق و باطل را تمیز دهد، و مزهها و بوها و رنگها و جنسهاى گوناگون را از هم بشناسد، در حالى که این موجود معجونى بود از طینت رنگهاى مختلف و همسانهائى نظیر هم، و اضدادى مخالف یکدیگر و اخلاطى متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشکى و ناخوشى و خوشى.
حوا همسر آدم هم بنا بر جمله وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها به صورتى که آدم آفریده شد به وجود آمد، این حقیقتى است که در روایات هم به طور صریح به آن اشاره شده است:
عن الباقر ( ع ) انها خلقت من فضل طینة آدم عند دخوله الجنة؛ از حضرت باقر ( ع ) روایت شده: حوا از اضافه ى گلى که آدم از آن آفریده شد ساخته شد و این هنگام ورود آدم به بهشت بود.
روایاتى هم در برخى از کتابها آمده که حوا از دنده چپ آدم آفریده شده که اینگونه روایات مخالف با متن آیه شریفه و در تضاد با روایات استوارى است که آفرینش حوا را از اضافهى گل آدم مىداند، بنابراین روایات مقبولى نیست و چه بسا ساختهى بازرگانان حدیث و برگرفته از افسانههاى یهود باشد، یک بار دیگر به متن آیه دقت کنید: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها شما را از عنصر واحده آفرید و زوج را نیز از همان عنصر پدید آورد.
در تأیید این معنا و این برداشت درستى که از آیهى شریفه مىشود به روایت زیر دقت کامل بنمائید:
عمرو بن ابىالمقدام از پدرش روایت مىکند که گفتهاست از حضرت باقر ( ع ) پرسیدم خداوند حوا را از چه چیز آفرید؟ فرمود این مردم در این مسئله چه مىگویند؟ گفتم: مىگویند خداوند او را از دندهاى از دندههاى آدم آفرید، فرمود: دروغ مىگویند، آیا خداوند از آفریدن حوا از غیر دنده آدم ناتوان بود؟!
گفتم پسر پیامبر فدایت شوم حوا را از چه چیز آفرید فرمود پدرم زین العابدین از پدرش روایت کرد که رسول خدا فرمود: خداوند مشتى خاک برگرفت، و آن را با دست قدرتش به هم آمیخت و آدم را از آن آفرید، بخشى از آن اضافه آمد پس حوا را از آن وجود به وجود آورد.
با دمیده شدن روح در وجود حوا، زندگانی او آغاز می گردد؛ پس از گشودن چشم، به اطراف می نگرد؛ با دیدن فرشتگان و باغ پر طراوت، بر یگانگی خداوند اقرار می کند؛ ناگهان بالای سر خود جوان رشید و خوش سیمایی را مشاهده می کند که در حال استراحت است با دیدن وی به سرعت از زمین بر می خیزد، و به دستور خداوند حکیم و مهربان به سمتی دیگر حرکت می کند.
بر خاستن و حرکت حوا همان و بیدار شدن آدم همان. زمانی که آدم چشمانش را باز می کند، در مقابل خود انسان با حیا و زیبایی را می بیند که تا آن لحظه در باغ ندیده بود؛ آن هم مخلوقی که از جنس او بوده و مثل فرشتگان نیست؛ بلکه از جهت شکل و شمایل و نوع رفتار، با اندک تفاوتی همانند خود اوست.
از آنجا که در این مدت، هم صحبت و دوستان آدم گروه فرشتگان بوده و فردی مثل خود را ندیده بود، طبیعتا با مشاهده فردی مشابه خود امید و نشاطی تازه سراپای وجودش را فرا می گیرد؛ به طوری که ناخودآگاه نسبت به حوا انس قلبی و روحی پیدا می کند. به راستی این محبت فطری تولدی دیگر و سر آغاز زندگی جدیدی برای هر دو نفرشان خواهد بود.
آدم به فکر فرو رفته است؛ گویا برای رسیدن به حقیقت و آشنایی با حوّا چاره ای جز سؤال ندارد. با کمال حیا و متانت می پرسد: تو کیستی؟
حوّا نیز با کمال عفت و شرم پاسخ می دهد: همان طور که میبینی، من هم مثل تو مخلوقی هستم که خداوند آفریده است.
در این هنگام آدم عرضه می دارد: پروردگارا! این مخلوق نیکو و زیبا کیست که با نگاه به وی، آن چنان انس و آرامشی در قلبم ایجاد می شود که وحشت و غمم بر طرف می گردد؟
خداوند دانا و رحیم می فرماید: این کنیز من حوّا می باشد.
آیا دوست داری که با تو باشد؛ با وی انس و محبت بگیری و او نیز با تو سخن بگوید و دستورات تو را اطاعت و اجرا کند؟
حوّا هم چنان به گفتگوی خداوند با آدم گوش می دهد و منتظر شنیدن پاسخ آدم است؛ زیرا او نیز در وجود خود نسبت به آدم محبت و انس فطری و واقعی احساس می کند. یک باره متوجه می شود که آدم با خوشحالی به پیام وحی الهی چنین لبیک می گوید: بله ای پروردگارم! همانا من هم به سبب این کار تا زمانی که زنده ام شکرگزار و ثنا گویت خواهم بود.
خداوند برای رضایت و خشنودی و کامل شدن آدم و حوّا و برای شکوفا شدن استعدادهای آنان ابتدا راز آفرینش را به این اولین مرد و زن بشری یادآوری می کند و می فرماید: ای آدم این حوّا کنیز من، و تو نیز عبد من می باشی؛ شما را برای خانه ای آفریده ام که نامش بهشت است. برای ورود به بهشتم، تسبیح حمد مرا نیکو بجای آورید. آنگاه مسئله تشکیل خانواده را به آنان چنین بشارت می دهد: ای آدم! او را از من خواستگاری کن تا شما دو نفر را به همسری یکدیگر در آورم. آدم، در حالی که مزه تلخ تنهایی و مجرّدی را به خوبی چشیده بود، با قلبی آکنده از شکر رضایت خود را این گونه اعلام می دارد: پروردگارا من او را از تو خواستگاری می کنم. خداوندا در برابر این نعمتی که به من می دهی و او را بر من حلال می کنی به چه چیزی از من راضی می شوی؟
خداوند از میان همه اشیاء و کارها فقط یک کار را به عنوان مهریه و صداق انتخاب می کند و می فرماید: ای آدم! خشنودی من در این است که احکام دینم را به او بیاموزی.
آدم که پیشتر معلم ملائکه شده بود، از پیشنهاد خداوند دانا و مهربان بسیار شادمان گردید و گفت: آفریدگارا! حال که چنین می پسندی، من نیز علاوه بر آن تا زنده ام به درگاه عنایتت سپاس خواهم گفت. شور و حال عجیبی در بین فرشتگان ایجاد شده بود؛ امّا سیمای آدم و حوّا بیش از پیش این خوشحالی را منعکس می کرد. حال پس از خواستگاری، معین شدن مهریه و رضایت قلبی و قولی حوّا و آدم به امر مقدّس ازدواج، سفره عقد و جشن گسترانده می شود تا خداوند در حضور فرشتگانش بین این بنده های صالح و برگزیده پیوند همسری و زوجیت بر قرار کند. در یک سو حوّا با کمال حیا نشسته است و در دیگر سو آدم. همگان به برگزاری مراسم عقد توسط آفریدگار مهربان چشم دوخته و لحظه شماری می کنند. یک باره کلام مبارک و نورانی الهی در آسمان و زمین طنین انداز می شود که: ای آدم به راستی که من همین" تعلیم معارف دینی " را از تو می خواهم و از همین الان حوّا را به ازدواج تو در آوردم؛ پس او را با خود ببر که اکنون، حلال و همسر توست. گل لبخند بر لبان این دختر و پسر شکوفا می شود و بهار عشق سرزمین دلهایشان را بیش از پیش معطّر می سازد و دریای موّاج روحشان به آرامش و سکون وصف ناپذیری می رسد.
حوّا هم چنان منتظر آدم است. گویا آدم نیز چون او می اندیشد؛ با لبخند و مهربانی به حوّا می گوید: نزد من بیا!
حوّا پس از شنیدن صدای شوهرش، در خود احساس شرم می کند. عرض می کند: تو به سوی من بیا!
در همین موقع خداوند حکیم به آدم دستور می دهد که به طرف حوّا برود؛ از این رو، آدم بر می خیزد و لبخند زنان به نزد همسرش می رود. . . . .
پس از تمایل قلبی و روحی آن دو به یکدیگر و برقراری زوجیت، خداوند در وجود آنان "غریزه جنسی" را نیز ایجاد می کند تا این پیوند محکم شده و به نتایج مطلوب برسد. /
حوّا هم چنان به گفتگوی خداوند با آدم گوش می دهد و منتظر شنیدن پاسخ آدم است؛ زیرا او نیز در وجود خود نسبت به آدم محبت و انس فطری و واقعی احساس می کند. یک باره متوجه می شود که آدم با خوشحالی به پیام وحی الهی چنین لبیک می گوید: بله ای پروردگارم! همانا من هم به سبب این کار تا زمانی که زنده ام شکرگزار و ثنا گویت خواهم بود.
... [مشاهده متن کامل]
امام صادق علیه السلام: هر که به خانواده اش نیکى کند، خداوند بر عمرش بیفزاید.
جام خانواده؛
خداوند سبحان از قسمتهاى سخت و نرم، و شیرین و شور زمین خاکى را جمع کرد و بر آن آب پاشید تا پاک و خالص گردید، آنگاه آن مادهى خالص را با رطوبت آب به صورت گل چسبنده در آورد، سپس از آن گل صورتى پدید کرد داراى جوانب گوناگون و پیوستگىها، و اعضاى مختلفه و گسیختگىها، آن صورت را خشکانید تا خود را گرفت و محکم و نرم ساخت تا محکم و سفالین شد، و آن را تا زمان معین و وقت مقرر به حال خود گذاشت سپس از نفخه خود بر آن ماده شکل گرفته دمید تا به صورت انسانى زنده در آمد، داراى اذهان و افکارى که در جهت نظام حیاتش بکار گیرد و اعضائى که به خدمت در آورد، و ابزارى که زندگى را بگرداند، و معرفت و شناختى که میان حق و باطل را تمیز دهد، و مزهها و بوها و رنگها و جنسهاى گوناگون را از هم بشناسد، در حالى که این موجود معجونى بود از طینت رنگهاى مختلف و همسانهائى نظیر هم، و اضدادى مخالف یکدیگر و اخلاطى متفاوت با هم، از گرمى و سردى و رطوبت و خشکى و ناخوشى و خوشى.
حوا همسر آدم هم بنا بر جمله وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها به صورتى که آدم آفریده شد به وجود آمد، این حقیقتى است که در روایات هم به طور صریح به آن اشاره شده است:
عن الباقر ( ع ) انها خلقت من فضل طینة آدم عند دخوله الجنة؛ از حضرت باقر ( ع ) روایت شده: حوا از اضافه ى گلى که آدم از آن آفریده شد ساخته شد و این هنگام ورود آدم به بهشت بود.
روایاتى هم در برخى از کتابها آمده که حوا از دنده چپ آدم آفریده شده که اینگونه روایات مخالف با متن آیه شریفه و در تضاد با روایات استوارى است که آفرینش حوا را از اضافهى گل آدم مىداند، بنابراین روایات مقبولى نیست و چه بسا ساختهى بازرگانان حدیث و برگرفته از افسانههاى یهود باشد، یک بار دیگر به متن آیه دقت کنید: خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها شما را از عنصر واحده آفرید و زوج را نیز از همان عنصر پدید آورد.
در تأیید این معنا و این برداشت درستى که از آیهى شریفه مىشود به روایت زیر دقت کامل بنمائید:
عمرو بن ابىالمقدام از پدرش روایت مىکند که گفتهاست از حضرت باقر ( ع ) پرسیدم خداوند حوا را از چه چیز آفرید؟ فرمود این مردم در این مسئله چه مىگویند؟ گفتم: مىگویند خداوند او را از دندهاى از دندههاى آدم آفرید، فرمود: دروغ مىگویند، آیا خداوند از آفریدن حوا از غیر دنده آدم ناتوان بود؟!
گفتم پسر پیامبر فدایت شوم حوا را از چه چیز آفرید فرمود پدرم زین العابدین از پدرش روایت کرد که رسول خدا فرمود: خداوند مشتى خاک برگرفت، و آن را با دست قدرتش به هم آمیخت و آدم را از آن آفرید، بخشى از آن اضافه آمد پس حوا را از آن وجود به وجود آورد.
با دمیده شدن روح در وجود حوا، زندگانی او آغاز می گردد؛ پس از گشودن چشم، به اطراف می نگرد؛ با دیدن فرشتگان و باغ پر طراوت، بر یگانگی خداوند اقرار می کند؛ ناگهان بالای سر خود جوان رشید و خوش سیمایی را مشاهده می کند که در حال استراحت است با دیدن وی به سرعت از زمین بر می خیزد، و به دستور خداوند حکیم و مهربان به سمتی دیگر حرکت می کند.
بر خاستن و حرکت حوا همان و بیدار شدن آدم همان. زمانی که آدم چشمانش را باز می کند، در مقابل خود انسان با حیا و زیبایی را می بیند که تا آن لحظه در باغ ندیده بود؛ آن هم مخلوقی که از جنس او بوده و مثل فرشتگان نیست؛ بلکه از جهت شکل و شمایل و نوع رفتار، با اندک تفاوتی همانند خود اوست.
از آنجا که در این مدت، هم صحبت و دوستان آدم گروه فرشتگان بوده و فردی مثل خود را ندیده بود، طبیعتا با مشاهده فردی مشابه خود امید و نشاطی تازه سراپای وجودش را فرا می گیرد؛ به طوری که ناخودآگاه نسبت به حوا انس قلبی و روحی پیدا می کند. به راستی این محبت فطری تولدی دیگر و سر آغاز زندگی جدیدی برای هر دو نفرشان خواهد بود.
آدم به فکر فرو رفته است؛ گویا برای رسیدن به حقیقت و آشنایی با حوّا چاره ای جز سؤال ندارد. با کمال حیا و متانت می پرسد: تو کیستی؟
حوّا نیز با کمال عفت و شرم پاسخ می دهد: همان طور که میبینی، من هم مثل تو مخلوقی هستم که خداوند آفریده است.
در این هنگام آدم عرضه می دارد: پروردگارا! این مخلوق نیکو و زیبا کیست که با نگاه به وی، آن چنان انس و آرامشی در قلبم ایجاد می شود که وحشت و غمم بر طرف می گردد؟
خداوند دانا و رحیم می فرماید: این کنیز من حوّا می باشد.
آیا دوست داری که با تو باشد؛ با وی انس و محبت بگیری و او نیز با تو سخن بگوید و دستورات تو را اطاعت و اجرا کند؟
حوّا هم چنان به گفتگوی خداوند با آدم گوش می دهد و منتظر شنیدن پاسخ آدم است؛ زیرا او نیز در وجود خود نسبت به آدم محبت و انس فطری و واقعی احساس می کند. یک باره متوجه می شود که آدم با خوشحالی به پیام وحی الهی چنین لبیک می گوید: بله ای پروردگارم! همانا من هم به سبب این کار تا زمانی که زنده ام شکرگزار و ثنا گویت خواهم بود.
خداوند برای رضایت و خشنودی و کامل شدن آدم و حوّا و برای شکوفا شدن استعدادهای آنان ابتدا راز آفرینش را به این اولین مرد و زن بشری یادآوری می کند و می فرماید: ای آدم این حوّا کنیز من، و تو نیز عبد من می باشی؛ شما را برای خانه ای آفریده ام که نامش بهشت است. برای ورود به بهشتم، تسبیح حمد مرا نیکو بجای آورید. آنگاه مسئله تشکیل خانواده را به آنان چنین بشارت می دهد: ای آدم! او را از من خواستگاری کن تا شما دو نفر را به همسری یکدیگر در آورم. آدم، در حالی که مزه تلخ تنهایی و مجرّدی را به خوبی چشیده بود، با قلبی آکنده از شکر رضایت خود را این گونه اعلام می دارد: پروردگارا من او را از تو خواستگاری می کنم. خداوندا در برابر این نعمتی که به من می دهی و او را بر من حلال می کنی به چه چیزی از من راضی می شوی؟
خداوند از میان همه اشیاء و کارها فقط یک کار را به عنوان مهریه و صداق انتخاب می کند و می فرماید: ای آدم! خشنودی من در این است که احکام دینم را به او بیاموزی.
آدم که پیشتر معلم ملائکه شده بود، از پیشنهاد خداوند دانا و مهربان بسیار شادمان گردید و گفت: آفریدگارا! حال که چنین می پسندی، من نیز علاوه بر آن تا زنده ام به درگاه عنایتت سپاس خواهم گفت. شور و حال عجیبی در بین فرشتگان ایجاد شده بود؛ امّا سیمای آدم و حوّا بیش از پیش این خوشحالی را منعکس می کرد. حال پس از خواستگاری، معین شدن مهریه و رضایت قلبی و قولی حوّا و آدم به امر مقدّس ازدواج، سفره عقد و جشن گسترانده می شود تا خداوند در حضور فرشتگانش بین این بنده های صالح و برگزیده پیوند همسری و زوجیت بر قرار کند. در یک سو حوّا با کمال حیا نشسته است و در دیگر سو آدم. همگان به برگزاری مراسم عقد توسط آفریدگار مهربان چشم دوخته و لحظه شماری می کنند. یک باره کلام مبارک و نورانی الهی در آسمان و زمین طنین انداز می شود که: ای آدم به راستی که من همین" تعلیم معارف دینی " را از تو می خواهم و از همین الان حوّا را به ازدواج تو در آوردم؛ پس او را با خود ببر که اکنون، حلال و همسر توست. گل لبخند بر لبان این دختر و پسر شکوفا می شود و بهار عشق سرزمین دلهایشان را بیش از پیش معطّر می سازد و دریای موّاج روحشان به آرامش و سکون وصف ناپذیری می رسد.
حوّا هم چنان منتظر آدم است. گویا آدم نیز چون او می اندیشد؛ با لبخند و مهربانی به حوّا می گوید: نزد من بیا!
حوّا پس از شنیدن صدای شوهرش، در خود احساس شرم می کند. عرض می کند: تو به سوی من بیا!
در همین موقع خداوند حکیم به آدم دستور می دهد که به طرف حوّا برود؛ از این رو، آدم بر می خیزد و لبخند زنان به نزد همسرش می رود. . . . .
پس از تمایل قلبی و روحی آن دو به یکدیگر و برقراری زوجیت، خداوند در وجود آنان "غریزه جنسی" را نیز ایجاد می کند تا این پیوند محکم شده و به نتایج مطلوب برسد. /
حَوّا ❤️
حوا نخستین زن ، �دومین انسان آفریده شده توسط خدا ، همسر�حضرت آدم�و مادر�نسل بشر است
حَوّا در زبان عبری گاها به صورت حواء و به معنی زنده یا�زندگی امده است
این واژه در�ترجمه�یونانیِ تورات Evα
... [مشاهده متن کامل]
و در لاتینی Heva
بوده است
از زبان لاتین نیز به صورت Eve ( ایوا ) وارد زبانهای غربی شده است
درباره�ریشه شناسی واژه�حوا اختلاف های زیادی وجود دارد
▪️ حوا ممکن است تغییریافته کلمه حَیَّاه ( به معنای زنده/ حیّ ) در زبان عربی باشد
▪️ برخی حوا را به�حیّ� ( به معنای�طایفه ) ربط داده
و آن را حاکی از اندیشه ای مادرسالارانه دانسته که در آن حوّا مظهر خویشاوندی کسانی است که مادر مشترک دارند
▪️ سومین ریشه پیشنهادی مبتنی بر شباهت آوایی واژه حوّا با واژه آرامی حیوی یا حِویا به معنای�مار�است
بنابراین ریشه شناسی وجه تسمیه حوا این است که او در�فریفتن آدم مانند مار عمل کرد
همانطور که مار موجب هلاکت حوّا شد ، حوّا هم مارِ همسرش شد
در�قرن�گذشته با کشف یک لوح مخطوط فینیقی ، این ریشه شناسی با پیوند دادن کلمه حوّا به واژه�حوت ( hwt ) رب النوع مار�فینیقیان دوباره مطرح شد
یک شاهد دیگر وجود�قبیله ها�یا�خاندان هایی�است که�نسب اولیه خود را به مار ها می رسانند
به این ترتیب، برخی از محققان معاصر معتقدند که حوّا به معنای مار است و شواهدی نیز در�سفر�پیدایش یافته اند مبنی بر این که زندگی روی�زمین�با مار آغاز شده است
چنانکه در�اسطورهای آفرینش�بابلی همه چیز از�اژدهایی�به نام�تیامات�به وجود آمده است
▪️ در منابع واژهشناسی�زبان عربی� دو ریشه حوو ( سیاه شبیه به سبز ) و حوی ( زندگی ) برای حوا ذکر شده است
در روایات�تورات�و�تلمود�خدا وی را از دنده�آدم�آفرید
بر اساس�عهد عتیق
چون حوا نخست از�میوه درخت معرفت نیک و بد�خورد
بین نسل او و�مار� ( ابلیس ) دشمنی ابدی به وجود آمد
دچار درد زایمان گردید و شوهرش بر وی تسلط ابدی یافت
در ادیان ابراهیمی حوا و آدم فرزندانی به نام های�هابیل ، �قابیل ، �اقلیما ، �لوذا ، �شیث ، �یافث�و … داشتند
فریب خوردن آدم و حوا هم در�قرآن�و هم در�کتاب مقدس ذکر شده است
در�عهد عتیق مار�که از زیرکترین حیوانات بود به فریب دادن آدم و حوا می پردازد
بنابراین آدم از حوا فریب نخورد بلکه هر دو از مار فریب خوردند
ولی در قرآن ابلیس به فریب دادن�آدم�و حوا می پردازد
البته طبق گزارش کتاب مقدس مار ابتدا حوا را فریب می دهد
از حوا در کتب مقدس یهودی - مسیحی نام برده شده است
اما در�قرآن�نام حوا ذکر نشده و فقط با عنوان همسر آدم به او اشاره می شود
درباره محل دفن حوا اختلاف است
ابن مجاور�بنای اولین آرامگاه بر قبر حوا را که در�جده عربستان�بوده ، به ایرانیان نسبت داده و از نابودی آن در سده هفتم قمری سخن گفته است
در سال ۱۳۴۴ قمری با تسلط حکومت منتسب به وهابی ها بر جده ، این آرامگاه ویران شد
حَوّا ❤️ Havva
به معنی زنده یا زندگی با ریشه عبری
نخستین انسان ماده در مذاهب سامی و نام همسر حضرت آدم ( ع )
حوا نخستین زن ، �دومین انسان آفریده شده توسط خدا ، همسر�حضرت آدم�و مادر�نسل بشر است
حَوّا در زبان عبری گاها به صورت حواء و به معنی زنده یا�زندگی امده است
این واژه در�ترجمه�یونانیِ تورات Evα
... [مشاهده متن کامل]
و در لاتینی Heva
بوده است
از زبان لاتین نیز به صورت Eve ( ایوا ) وارد زبانهای غربی شده است
درباره�ریشه شناسی واژه�حوا اختلاف های زیادی وجود دارد
▪️ حوا ممکن است تغییریافته کلمه حَیَّاه ( به معنای زنده/ حیّ ) در زبان عربی باشد
▪️ برخی حوا را به�حیّ� ( به معنای�طایفه ) ربط داده
و آن را حاکی از اندیشه ای مادرسالارانه دانسته که در آن حوّا مظهر خویشاوندی کسانی است که مادر مشترک دارند
▪️ سومین ریشه پیشنهادی مبتنی بر شباهت آوایی واژه حوّا با واژه آرامی حیوی یا حِویا به معنای�مار�است
بنابراین ریشه شناسی وجه تسمیه حوا این است که او در�فریفتن آدم مانند مار عمل کرد
همانطور که مار موجب هلاکت حوّا شد ، حوّا هم مارِ همسرش شد
در�قرن�گذشته با کشف یک لوح مخطوط فینیقی ، این ریشه شناسی با پیوند دادن کلمه حوّا به واژه�حوت ( hwt ) رب النوع مار�فینیقیان دوباره مطرح شد
یک شاهد دیگر وجود�قبیله ها�یا�خاندان هایی�است که�نسب اولیه خود را به مار ها می رسانند
به این ترتیب، برخی از محققان معاصر معتقدند که حوّا به معنای مار است و شواهدی نیز در�سفر�پیدایش یافته اند مبنی بر این که زندگی روی�زمین�با مار آغاز شده است
چنانکه در�اسطورهای آفرینش�بابلی همه چیز از�اژدهایی�به نام�تیامات�به وجود آمده است
▪️ در منابع واژهشناسی�زبان عربی� دو ریشه حوو ( سیاه شبیه به سبز ) و حوی ( زندگی ) برای حوا ذکر شده است
در روایات�تورات�و�تلمود�خدا وی را از دنده�آدم�آفرید
بر اساس�عهد عتیق
چون حوا نخست از�میوه درخت معرفت نیک و بد�خورد
بین نسل او و�مار� ( ابلیس ) دشمنی ابدی به وجود آمد
دچار درد زایمان گردید و شوهرش بر وی تسلط ابدی یافت
در ادیان ابراهیمی حوا و آدم فرزندانی به نام های�هابیل ، �قابیل ، �اقلیما ، �لوذا ، �شیث ، �یافث�و … داشتند
فریب خوردن آدم و حوا هم در�قرآن�و هم در�کتاب مقدس ذکر شده است
در�عهد عتیق مار�که از زیرکترین حیوانات بود به فریب دادن آدم و حوا می پردازد
بنابراین آدم از حوا فریب نخورد بلکه هر دو از مار فریب خوردند
ولی در قرآن ابلیس به فریب دادن�آدم�و حوا می پردازد
البته طبق گزارش کتاب مقدس مار ابتدا حوا را فریب می دهد
از حوا در کتب مقدس یهودی - مسیحی نام برده شده است
اما در�قرآن�نام حوا ذکر نشده و فقط با عنوان همسر آدم به او اشاره می شود
درباره محل دفن حوا اختلاف است
ابن مجاور�بنای اولین آرامگاه بر قبر حوا را که در�جده عربستان�بوده ، به ایرانیان نسبت داده و از نابودی آن در سده هفتم قمری سخن گفته است
در سال ۱۳۴۴ قمری با تسلط حکومت منتسب به وهابی ها بر جده ، این آرامگاه ویران شد
حَوّا ❤️ Havva
به معنی زنده یا زندگی با ریشه عبری
نخستین انسان ماده در مذاهب سامی و نام همسر حضرت آدم ( ع )
حوا به معنای پاکی / آرامش و به معنای همسر حضرت آدم می باشد
حورا / هانا از اسم های مشابهحوا هستند
حورا / هانا از اسم های مشابهحوا هستند
دراصل حی ( با تشدید روی حرف ی ) میباشد که از اسامی خداوند است به معنی زنده کننده و آفریننده که در عربی گاهی اوقات ی را و هم میگویند که میشود حوا مانند ذی القرنین یا ذوالقرنین
حوا : حَوّاء همسر آدم ( ع ) - باغ پر درخت - زندگی - متمایل به سیاه .
حوا محیا اسم خواهرزاده های عزیزمه به معنی زندگی وسرزنده وشاد.
حَوّاء : حوا به معنای : همسر حضرت آدم ( ع ) - باغ پر درخت - زندگی - حیات
حوا : بانو ی زیباو نیکو وبدون حسادت وبانوی با ایمان وآرامش.
محیا آوا نوا حورا حوریا هما هدا حنا هنا هانا ضحا حسنا زهرا حلما هلیا هلما حدیث هیوا سما اسما مشابه اسم حوا هست
حوا : بانو ی زیباو نیکو وبدون حسادت وبانوی با ایمان وآرامش.
محیا آوا نوا حورا حوریا هما هدا حنا هنا هانا ضحا حسنا زهرا حلما هلیا هلما حدیث هیوا سما اسما مشابه اسم حوا هست
ب معنای پاک و بی آلایش
آسمونی و پاک
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢١)