حسن

/hasan/

    excellence
    eminence
    fineness
    masculine proper name
    beauty
    goodness
    advantage
    virtue
    nicety

فارسی به انگلیسی

حسن اتفاق
fluke

حسن ازقول علی گفت
hassan quoting ali said

حسن تدبیر
good management or policy

حسن تصادف
happy chance or hit

حسن تعبیر
euphemism

حسن تعلیل
poetical aetiology

حسن تفاهم
amity, friendship, rapport, sympathy, good understanding

حسن تفاهم و معاضدت
esprit de corps

حسن تلقی
embracement

حسن ختام
happy conclusion

حسن خلق
good nature, good humour or temper

حسن رابطه متقابل
bilateral rapport relations, most favored nation

حسن رفتار
good behavior, amenities, comity

حسن سلوک
good behaviour

حسن شهرت
eminence, credit, reputability, reputation

حسن ظن
good/high or favourable opinion

حسن عمل
good behaviour or deed

حسن لبه
benzoin, gum benjamin

حسن مراوده
amity

حسن معاشرت
sociability

مترادف ها

virtue (اسم)
پرهیزگاری، حسن، عفت، پاکدامنی، پرهیزکاری، تقوا، تقوی

advantage (اسم)
سبقت، مزیت، برتری، سود، منفعت، فایده، صرفه، حسن، تفوق، بهتری

beauty (اسم)
حسن، خوش رویی، خوشگلی، خوبرو، زیبایی، جمال، زنان زیبا، خوبی، خوبرویی

goodness (اسم)
حسن، مروت، خوبی، نیکی

wellness (اسم)
حسن، نیکی

پیشنهاد کاربران

حسنای عزیز . شماحُسن را با حَسَن اشتباه گرفته اید. و همچنان تنها اسم حَسَن اسم امام حَسَن عسکری نبوده بل هزاران مرد نامشان حَسَن بوده و است وخواهد شد. و آن هر دو برادر ( حَسَن و حُسَین ( ع ) حَسِین بوده اند. روح شان شاد.
این بالا اشتباهاتی میبینم: یکی حُسن است. زیبا ، قشنگ. اماحَسَن اسم رجال عربی است مثل امام حَسَن عسکری. یا حَسِین که از حُسن مشتق است همان زیبائی. اما حُسَین اسم رجال عربی است مثل امام حُسَین مجتباه.
زیباجمیل
حسن یعنی زیبا مهربان
حسن دوس دارم
حسن نواصری
برازنده / زیبنده
حَسَن
نامِ ایرانی - اَرَبیده یِ شُده ی : آسَن که گویِشِ مادی / اورامانی / کُردیِ " آهَن " اَست .
حُسَین یا حُسِین کوچک شُده یِ حَسَن اَست.
آسَن یا آهَن نَماد سَختی ، سِفتی ، سِتُرگی وَ اَز سویی زیبایی ، گَمال ( جَمال ) اَست چون می درَخشَد وُ بَرغ میزَنَد ( می بَرغَد ) . آهَن یا آسَن را اَز سَنگ بَرمی کِشَند پَس آویژ ( خالِص ) اَست.
...
[مشاهده متن کامل]

آسَنَک ( حَسَنَک ) = حَسَین به اَرَبی

امام حسن مجتبی ( ع )
شناسنامه اجمالی از دوران زندگی امام مجتبی علیه السلام
نام: حسن
کنیه: ابو محمد.
نام و کنیه آن حضرت را پیامبر اکرم ( ص ) تعیین فرمودند.
القاب: مجتبى، سید، سبط، زکى، تقى، حجت، برّ، امین، زاهد و طیب.
...
[مشاهده متن کامل]

منصب: معصوم چهارم، امام دوم شیعیان و پنجمین خلیفه اسلامى.
تاریخ ولادت: نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجرى. برخى نیز تولد آن حضرت را سال دوم هجرى دانسته‏ اند. او نخستین فرزند امیرالمؤمنین ( ع ) و فاطمه زهرا ( س ) است.
محل تولد: مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز ( عربستان سعودى‏ کنونى ) .
نسب پدرى: امیرالمؤمنین، امام على بن ابى ‏طالب بن عبدالمطلب.
مادر: فاطمه زهرا، دختر پیامبر ( ص ) .
مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، امیرالمؤمنین ( ع ) ، در رمضان سال چهلم تا صفر سال پنجاه هجرى، به مدت 10 سال. از این مدت، هفت ماه و 24 روز را عهده‏دار امر خلافت مسلمین بود و سپس طى صلحى، آن را به معاویة بن ابى سفیان واگذار کرد.
تاریخ و سبب شهادت: 28 صفر سال پنجاه هجرى، در سن 47 سالگى، به‏وسیله زهرى که همسرش، جعدة بنت اشعث، به تحریک معاویة بن ابى سفیان، به آن حضرت خورانیده بود، پس از چهل روز مسمومیت و بیمارى، به شهادت نایل آمد.
محل دفن: قبرستان بقیع، در مدینه منوّره، در کنار قبر جدّه‏اش، فاطمه بنت اسد.
همسران: 1. ام بشیر بنت ابى مسعود. 2. خوله بنت منظور. 3. ام اسحاق بنت طلحه. 4. سلمى بنت امرء القیس. 5. جعده بنت اشعث. 6. ام کلثوم بنت فضل بن عباس. 7. هند بنت عبدالرحمن بن ابى بکر.
فرزندان:
الف ) پسران: 1. زید. 2. حسن مثنى. 3. عمر. 4. قاسم. 5. عبدالله. 6. عبدالرحمن. 7. ابوبکر. 8. حسین اثرم. 9. طلحه.
ب ) دختران: 1. ام حسن. 2. ام حسین. 3. فاطمه. 4. ام سلمه. 5. ام عبداللّه. 6. رقیه. برخى مورخان تعداد فرزندان امام حسن ( ع ) را بیش از این مى‏دانند؛ اما همگى اتفاق دارند که نسل آن حضرت، تنها از طریق حسن مثنى و زید ادامه یافته است. از میان فرزندان امام حسن ( ع ) چهار تن در سرزمین کربلا، در رکاب عمویشان، امام حسین ( ع ) به شهادت رسیده و یکى از آنان ( حسن مثنى ) نیز در آن معرکه به شدت زخمى شد و سپس بهبودى یافت.
اصحاب ویاران:
1. ابراهیم بن مالک اشتر.
2. عبداللّه بن عباس.
3. ابو ثمامه صیداوى.
4. جابر بن عبدالله انصارى.
5. جاریة بن قدامه.
6. جبلة بن على شیبانى.
7. حبیب بن مظاهر اسدى.
8. حذیفة بن اسید غفارى.
9. رفاعة بن شداد.
10. سعید بن قیس همدانى.
11. قیس بن سعد انصارى.
12. سعید بن مسعود ثقفى.
13. سلیم بن قیس هلالى.
14. صعصعة بن صوحان عبدى.
15. عامر بن واثله کنانى.
16. عمر بن ابى سلمه.
17. کمیل بن زیاد نخعى.
18. ابو مخنف، لوط بن یحیى.
19. مسیب بن نجبه فزارى.
20. میثم بن یحیى تمّار.
21. سعد بن مسعود ثقفى.

زمامداران معاصر:
1. پیامبر اسلام، حضرت محمد ( ص ) ( 11 - 1 ق. ) .
2. ابى بکر بن ابى قحافه ( 13 - 11 ق. ) .
3. عمر بن خطاب ( 23 - 13 ق. ) .
4. عثمان بن عفان ( 35 - 23 ق. ) .
5. امیرالمؤمنین، على بن ابى‏طالب ( ع ) ( 40 - 35 ق. ) .
6. معاویة بن ابى سفیان ( 60 - 35 ق. ) .

از میان زمامداران فوق، پیامبر اسلام ( ص ) و امیرالمؤمنین ( ع ) علاقه و محبّت ویژه اى به امام حسن ( ع ) داشتند. سخنان و سیره عملی پیامبر اسلام ( ص ) با امام ‏حسن و برادرش، امام حسین ( ع ) گویاى شدت محبّت آن حضرت به این دو بزرگوار بوده است که مورخان و محدثان اهل سنّت و شیعه، آنها را به طور متواتر نقل کرده ‏اند؛ از جمله، پیامبر اکرم ( ص ) درباره آنان فرمود:
�اَلْحَسَنُ و اَلْحُسَینُ سِیدا شَبابِ اَهْلَ الْجَنَّةِ� ( 1 ) و �رَیحانَتاىَ مِنْ هذِهِ الْاُمَّةِ� ( 2 ) و �هذانِ اِبْناىَ وَاِبْنا اِبْنَتىَّ، اَللَّهُمَّ اِنّکَ تَعْلم اِنّى اُحِبّهُهُما فَأحِبَّهُما� ( 3 ) .
و در جاى دیگر فرمود:
مَنْ اَحبَّ الْحَسَنَ وَ الحُسَینَ أحَبَبتُهُ وَمَنْ اَحْبَبْتُهُ اَحبَّهُ اللّهُ، وَمَنْ اَحَبَّهُ اللَّهُ اَدْخَلَهُ الْجَنّةَ، وَمَنْ اَبْغَضَهُما اَبْغَضْتُهُ وَمَنْ اَبْغَضْتُهُ اَبْغَضَهُ اللَّهُ وَمَن أبْغَضَهُ اللّهُ اَدْخَلَهُ النار. ( 4 )
همچنین درباره امام حسن ( ع ) فرمود: �حَسَنٌ مِنّی وَاَنَا مِنْهُ اَحَبَّ اللّهُ مَنْ اَحَبَّهُ�. ( 5 )
حضرت على ( ع ) نیز امام حسن ( ع ) را در همه امور کمک‏کار و در کنار خود داشت. وصیت‏هاى آن حضرت به امام حسن ( ع ) معروف و مشهور است و در نهج ‏البلاغه به تفصیل نقل شده است. آن حضرت به خاطر فضیلت‏ها و ارزش‏هایى که در وجود امام حسن ( ع ) سراغ داشت، وى را وصى و جانشین و امام پس از خود معرفى کرد. در این باره ادله و حجت‏هاى بسیارى در دست است؛ از جمله، روایتى است از سلیم بن قیس هلالى که گفت:
شَهِدْتُ اَمیرَالمُؤمِنینَ ( ع ) حینَ اَوْصى‏ اِلى‏ اِبْنِهِ الْحَسَن وَاَشْهَدَ عَلى‏ وَصیتِهِ الْحُسَینَ وَمُحَمّداً وَجَمیعَ وُلْدِهِ ورُؤَساءَ شیعَتِهِ وَاَهْلَ بَیتِهِ. ثُمَّ دَفَعَ الیهِ الْکِتابَ وَالسَّلاحَ وَقالَ لَهُ: یا بُنىّ أمَرَنی رَسُولُ اللّه ( ص ) اَنْ اَوْصى‏ اِلَیکَ وَاَدْفَعُ اِلَیکَ کُتُبى وَسَلاحی کَما اَوْصى‏ اِلَىَّ وَدَفَعَ اِلىّ کُتُبَهُ وَسَلاحَهُ، وَاَمرنی اَنْ آمُرَکَ اِذا حَضَرَکَ الْمَوْتَ أنْ تَدْفَعَها اِلى‏ اَخیکَ الَحُسَینَ. . . . ( 6 )
سلیم بن قیس گفت: من شاهد بودم آن زمانی را که امیرالمؤمنین ( ع ) به فرزندش، امام حسن ( ع ) وصیت نمود و بر این وصیت، تمام فرزندان خویش، از جمله امام حسین، محمد بن حنفیه و رؤساى شیعه و اهل بیت خویش را گواه گرفت. سپس ودایع امامت، مانند کتاب و سلاح، را به امام حسن ( ع ) داد و به وى گفت: اى فرزندم! پیامبر گرامى ( ص ) به من دستور داد تا به تو وصیت کنم، سلاح و کتابم را به تو بدهم، همان طورى که او به من وصیت کرد. آن حضرت به من دستور داد تا تو را امر نمایم به این که هرگاه مرگ تو را فرا گیرد، آنها را به برادرت، حسین ( ع ) تحویل دهی ( و امامت را به وى بسپارى ) .
سه خلیفه اوّل نیز با آن حضرت رفتارهاى مناسبى داشته و با دیده احترام می ‏نگریستند؛ اما معاویه، که پس از شهادت امیرالمؤمنین، علی ( ع ) خود را خلیفه بلامنازع مسلمانان می‏ پنداشت، با مکر و حیله، یاران و بزرگان قوم را از اطراف امام حسن ( ع ) دور کرده و آن حضرت را در میدان سیاست و حکومت تنها گذاشت.
امام حسن ( ع ) گرچه تلاش زیادى نمود تا در برابر تهاجم سنگین سیاسى و نظامىِ معاویه از خلافت به حق خویش دفاع کند، اما با خیانت بسیارى از سردمداران و کوتاهى سران اقوام و طوایف، آن حضرت با تعداد اندکى از شیعیان، تنها مانده و ناچار به صلح با معاویه شد. معاویه با این که صلح‏نامه را با گواهى برخی از صحابه پیامبر ( ص ) امضا کرده بود، اما به آن پاى‏بند نبوده و بر خلافش عمل نمود؛ از جمله، براى قتل امام حسن ( ع ) مکر اندیشید و همسر آن حضرت را به مسموم و شهید نمودن ایشان وادار ساخت.
رویدادهاى مهم:
1. از دست دادن جدّش، پیامبر اسلام ( ص ) ، در سال یازدهم هجرى.
2. فشارهاى روانى مخالفان بر پدر و مادرش، پس از رحلت پیامبر اسلام ( ص ) .
3. از دست دادن مادر خود، فاطمه زهرا ( س ) ، در سال یازدهم هجرى.
4. حضور در برخی از جنگ‏هاى مسلمانان علیه مشرکان، در عصر خلیفه دوم و خلیفه سوم.
5. ایجاد مهمان‏پذیر ( مضیف ) براى پذیرایی از مهمانان و مستمندان.
6. آبرسانی به خلیفه سوم، عثمان بن عفّان ( که در محاصره انقلابیون مسلمان قرار داشت ) .
7. همراهی با پدرش، حضرت علی ( ع ) ، در تصدىِ خلافت اسلامی، پس از کشته شدن عثمان بن عفّان به دست انقلابیون.
8. فرماندهی لشکر در جنگ‏هاى جمل، صفین و نهروان، در رکاب حضرت على ( ع ) .
9. از دست دادن پدرش، حضرت علی ( ع ) ، در 21 رمضان سال 40 هجرى.
10. تصدىِ غسل، نماز و دفن پیکر امام على ( ع ) و پنهان نمودن قبرش از چشم مردم.
11. بیعت مردم با امام حسن ( ع ) در مسجد کوفه، پس از شهادت امیرالمؤمنین، علی ( ع ) .
12. تصدىِ خلافت اسلامی، در 21 رمضان سال 40 هجرى.
13. مکاتبات و ارسال پیام‏ها میان امام حسن ( ع ) و معاویه.
14. اعدام شدن دو جاسوس معاویه، در کوفه و بصره به فرمان امام حسن ( ع ) .
15. اعلان جنگ معاویه علیه امام‏ حسن ( ع ) و حرکت لشکریان شام به سوى کوفه.
16. اعلان آماده ‏باش سپاهیان امام حسن ( ع ) و تهیه مقدمات جنگ در شهرها.
17. خیانت برخی از فرماندهان سپاه امام حسن ( ع ) و پیوستن به سپاه معاویه.
18. زخمی شدن امام حسن مجتبی ( ع ) در ساباط مدائن به دست جراح بن سنان ( یکی از منافقان فرقه خوارج ) .
19. افزایش توان نظامی و روحى سپاه معاویه و کاهش تدریجی سپاهیان امام‏حسن ( ع ) .
20. پذیرش صلح تحمیلی با معاویه و واگذارى خلافت اسلامی به وى در جمادى الاوّل ( یا ربیع الأول ) سال 41 هجرى.
21. تعهد معاویه بر مفاد صلحنامه امام حسن ( ع ) و نقض آن، پس از سیطره کامل بر شهرهاى اسلامى.
22. بازگشت امام حسن ( ع ) و خاندان امیرالمؤمنین ( ع ) از کوفه به مدینه مشرفه.
23. دسیسه معاویه در بیعت گرفتن از مردم براى ولایت عهدىِ فرزندش، یزید و واهمه او از امام حسن ( ع ) .
24. تحریک و فریب جعده بنت اشعث کندى، همسر امام حسن ( ع ) ، توسط معاویه براى کشتن امام حسن ( ع ) به طور پنهانی.
25. مسمومیت امام حسن ( ع ) به دست همسرش، جعده بنت اشعث کندى و شهادت آن حضرت پس از چهل روز بیمارى، در 28 صفر سال پنجاه هجرى، در مدینه مشرفه.
26. ممانعت عایشه، همسر پیامبر ( ص ) ، مروان و هواداران بنی ‏امیه از دفن پیکر امام حسن ( ع ) در کنار مرقد مطهر پیامبر اکرم ( ص ) .
27. دفن امام حسن ( ع ) درقبرستان بقیع، در جوار مرقد جده اش، فاطمه بنت‏ اسد ( س ) .

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
پی نوشت ها
1 . بحار الأنوار، ج‏22، ص 502، باب 1، ح 48؛ اهل البیت، ص 273؛ مناقب آل أبى طالب، ج‏3، ص 163.
2 . بحار الأنوار، ج 37، ص 73، باب 50، ح 40؛ الإرشاد، ج‏2، ص 28 ( با اندکى اختلاف در عبارت ) .
3 . الإرشاد، ج‏2، ص 27.
4 . همان، ج‏2، ص 28.
5 . بحار الأنوار، ج 43، ص 306، باب 12، ح 66.
6 . کشف الغمة فى معرفة الأئمة، ج‏2، ص 102.
منبع :
برگرفته شده از کتاب " خاندان عصمت علیهم السلام"
aviny. com


شناسنامه اجمالی از دوران زندگی امام مجتبی علیه السلام
نام: حسن
کنیه: ابو محمد.
نام و کنیه آن حضرت را پیامبر اکرم ( ص ) تعیین فرمودند.
القاب: مجتبى، سید، سبط، زکى، تقى، حجت، برّ، امین، زاهد و طیب.
...
[مشاهده متن کامل]

منصب: معصوم چهارم، امام دوم شیعیان و پنجمین خلیفه اسلامى.
تاریخ ولادت: نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجرى. برخى نیز تولد آن حضرت را سال دوم هجرى دانسته‏ اند. او نخستین فرزند امیرالمؤمنین ( ع ) و فاطمه زهرا ( س ) است.
محل تولد: مدینه مشرفه، در سرزمین حجاز ( عربستان سعودى‏ کنونى ) .
نسب پدرى: امیرالمؤمنین، امام على بن ابى ‏طالب بن عبدالمطلب.
مادر: فاطمه زهرا، دختر پیامبر ( ص ) .
مدت امامت: از زمان شهادت پدرش، امیرالمؤمنین ( ع ) ، در رمضان سال چهلم تا صفر سال پنجاه هجرى، به مدت 10 سال. از این مدت، هفت ماه و 24 روز را عهده‏دار امر خلافت مسلمین بود و سپس طى صلحى، آن را به معاویة بن ابى سفیان واگذار کرد.
تاریخ و سبب شهادت: 28 صفر سال پنجاه هجرى، در سن 47 سالگى، به‏وسیله زهرى که همسرش، جعدة بنت اشعث، به تحریک معاویة بن ابى سفیان، به آن حضرت خورانیده بود، پس از چهل روز مسمومیت و بیمارى، به شهادت نایل آمد.
محل دفن: قبرستان بقیع، در مدینه منوّره، در کنار قبر جدّه‏اش، فاطمه بنت اسد.
همسران: 1. ام بشیر بنت ابى مسعود. 2. خوله بنت منظور. 3. ام اسحاق بنت طلحه. 4. سلمى بنت امرء القیس. 5. جعده بنت اشعث. 6. ام کلثوم بنت فضل بن عباس. 7. هند بنت عبدالرحمن بن ابى بکر.
فرزندان:
الف ) پسران: 1. زید. 2. حسن مثنى. 3. عمر. 4. قاسم. 5. عبدالله. 6. عبدالرحمن. 7. ابوبکر. 8. حسین اثرم. 9. طلحه.
ب ) دختران: 1. ام حسن. 2. ام حسین. 3. فاطمه. 4. ام سلمه. 5. ام عبداللّه. 6. رقیه. برخى مورخان تعداد فرزندان امام حسن ( ع ) را بیش از این مى‏دانند؛ اما همگى اتفاق دارند که نسل آن حضرت، تنها از طریق حسن مثنى و زید ادامه یافته است. از میان فرزندان امام حسن ( ع ) چهار تن در سرزمین کربلا، در رکاب عمویشان، امام حسین ( ع ) به شهادت رسیده و یکى از آنان ( حسن مثنى ) نیز در آن معرکه به شدت زخمى شد و سپس بهبودى یافت.
اصحاب ویاران:
1. ابراهیم بن مالک اشتر.
2. عبداللّه بن عباس.
3. ابو ثمامه صیداوى.
4. جابر بن عبدالله انصارى.
5. جاریة بن قدامه.
6. جبلة بن على شیبانى.
7. حبیب بن مظاهر اسدى.
8. حذیفة بن اسید غفارى.
9. رفاعة بن شداد.
10. سعید بن قیس همدانى.
11. قیس بن سعد انصارى.
12. سعید بن مسعود ثقفى.
13. سلیم بن قیس هلالى.
14. صعصعة بن صوحان عبدى.
15. عامر بن واثله کنانى.
16. عمر بن ابى سلمه.
17. کمیل بن زیاد نخعى.
18. ابو مخنف، لوط بن یحیى.
19. مسیب بن نجبه فزارى.
20. میثم بن یحیى تمّار.
21. سعد بن مسعود ثقفى.

زمامداران معاصر:
1. پیامبر اسلام، حضرت محمد ( ص ) ( 11 - 1 ق. ) .
2. ابى بکر بن ابى قحافه ( 13 - 11 ق. ) .
3. عمر بن خطاب ( 23 - 13 ق. ) .
4. عثمان بن عفان ( 35 - 23 ق. ) .
5. امیرالمؤمنین، على بن ابى‏طالب ( ع ) ( 40 - 35 ق. ) .
6. معاویة بن ابى سفیان ( 60 - 35 ق. ) .

از میان زمامداران فوق، پیامبر اسلام ( ص ) و امیرالمؤمنین ( ع ) علاقه و محبّت ویژه اى به امام حسن ( ع ) داشتند. سخنان و سیره عملىِ پیامبر اسلام ( ص ) با امام ‏حسن و برادرش، امام حسین ( ع ) گویاى شدت محبّت آن حضرت به این دو بزرگوار بوده است که مورخان و محدثان اهل سنّت و شیعه، آنها را به طور متواتر نقل کرده ‏اند؛ از جمله، پیامبر اکرم ( ص ) درباره آنان فرمود:
�اَلْحَسَنُ و اَلْحُسَینُ سِیدا شَبابِ اَهْلَ الْجَنَّةِ� ( 1 ) و �رَیحانَتاىَ مِنْ هذِهِ الْاُمَّةِ� ( 2 ) و �هذانِ اِبْناىَ وَاِبْنا اِبْنَتىَّ، اَللَّهُمَّ اِنّکَ تَعْلم اِنّى اُحِبّهُهُما فَأحِبَّهُما� ( 3 ) .
و در جاى دیگر فرمود:
مَنْ اَحبَّ الْحَسَنَ وَ الحُسَینَ أحَبَبتُهُ وَمَنْ اَحْبَبْتُهُ اَحبَّهُ اللّهُ، وَمَنْ اَحَبَّهُ اللَّهُ اَدْخَلَهُ الْجَنّةَ، وَمَنْ اَبْغَضَهُما اَبْغَضْتُهُ وَمَنْ اَبْغَضْتُهُ اَبْغَضَهُ اللَّهُ وَمَن أبْغَضَهُ اللّهُ اَدْخَلَهُ النار. ( 4 )
همچنین درباره امام حسن ( ع ) فرمود: �حَسَنٌ مِنّی وَاَنَا مِنْهُ اَحَبَّ اللّهُ مَنْ اَحَبَّهُ�. ( 5 )
حضرت على ( ع ) نیز امام حسن ( ع ) را در همه امور کمک‏کار و در کنار خود داشت. وصیت‏هاى آن حضرت به امام حسن ( ع ) معروف و مشهور است و در نهج ‏البلاغه به تفصیل نقل شده است. آن حضرت به خاطر فضیلت‏ها و ارزش‏هایى که در وجود امام حسن ( ع ) سراغ داشت، وى را وصى و جانشین و امام پس از خود معرفى کرد. در این باره ادله و حجت‏هاى بسیارى در دست است؛ از جمله، روایتى است از سلیم بن قیس هلالى که گفت:
شَهِدْتُ اَمیرَالمُؤمِنینَ ( ع ) حینَ اَوْصى‏ اِلى‏ اِبْنِهِ الْحَسَن وَاَشْهَدَ عَلى‏ وَصیتِهِ الْحُسَینَ وَمُحَمّداً وَجَمیعَ وُلْدِهِ ورُؤَساءَ شیعَتِهِ وَاَهْلَ بَیتِهِ. ثُمَّ دَفَعَ الیهِ الْکِتابَ وَالسَّلاحَ وَقالَ لَهُ: یا بُنىّ أمَرَنی رَسُولُ اللّه ( ص ) اَنْ اَوْصى‏ اِلَیکَ وَاَدْفَعُ اِلَیکَ کُتُبى وَسَلاحی کَما اَوْصى‏ اِلَىَّ وَدَفَعَ اِلىّ کُتُبَهُ وَسَلاحَهُ، وَاَمرنی اَنْ آمُرَکَ اِذا حَضَرَکَ الْمَوْتَ أنْ تَدْفَعَها اِلى‏ اَخیکَ الَحُسَینَ. . . . ( 6 )
سلیم بن قیس گفت: من شاهد بودم آن زمانى را که امیرالمؤمنین ( ع ) به فرزندش، امام حسن ( ع ) وصیت نمود و بر این وصیت، تمام فرزندان خویش، از جمله امام حسین، محمد بن حنفیه و رؤساى شیعه و اهل بیت خویش را گواه گرفت. سپس ودایع امامت، مانند کتاب و سلاح، را به امام حسن ( ع ) داد و به وى گفت: اى فرزندم! پیامبر گرامى ( ص ) به من دستور داد تا به تو وصیت کنم، سلاح و کتابم را به تو بدهم، همان طورى که او به من وصیت کرد. آن حضرت به من دستور داد تا تو را امر نمایم به این که هرگاه مرگ تو را فرا گیرد، آنها را به برادرت، حسین ( ع ) تحویل دهى ( و امامت را به وى بسپارى ) .
سه خلیفه اوّل نیز با آن حضرت رفتارهاى مناسبى داشته و با دیده احترام مى ‏نگریستند؛ اما معاویه، که پس از شهادت امیرالمؤمنین، على ( ع ) خود را خلیفه بلامنازع مسلمانان مى‏ پنداشت، با مکر و حیله، یاران و بزرگان قوم را از اطراف امام حسن ( ع ) دور کرده و آن حضرت را در میدان سیاست و حکومت تنها گذاشت.
امام حسن ( ع ) گرچه تلاش زیادى نمود تا در برابر تهاجم سنگین سیاسى و نظامىِ معاویه از خلافت به حق خویش دفاع کند، اما با خیانت بسیارى از سردمداران و کوتاهى سران اقوام و طوایف، آن حضرت با تعداد اندکى از شیعیان، تنها مانده و ناچار به صلح با معاویه شد. معاویه با این که صلح‏نامه را با گواهى برخى از صحابه پیامبر ( ص ) امضا کرده بود، اما به آن پاى‏بند نبوده و بر خلافش عمل نمود؛ از جمله، براى قتل امام حسن ( ع ) مکر اندیشید و همسر آن حضرت را به مسموم و شهید نمودن ایشان وادار ساخت.
رویدادهاى مهم:
1. از دست دادن جدّش، پیامبر اسلام ( ص ) ، در سال یازدهم هجرى.
2. فشارهاى روانى مخالفان بر پدر و مادرش، پس از رحلت پیامبر اسلام ( ص ) .
3. از دست دادن مادر خود، فاطمه زهرا ( س ) ، در سال یازدهم هجرى.
4. حضور در برخى از جنگ‏هاى مسلمانان علیه مشرکان، در عصر خلیفه دوم و خلیفه سوم.
5. ایجاد مهمان‏پذیر ( مضیف ) براى پذیرایى از مهمانان و مستمندان.

خوشبرخورد. زرنگ. زیبا. باهوش. کامل. بامعرفت .
همه چی تموم
ریحانه یعنی
زیبا وپرنسس خوشبو
ملکه زمین وآسمان
نیکی، خوبی
نیکی و خوبی
زیبا ونیکو و خوشرو
حسن : نیکو ، زیبا ، جمیل .
آخر معرفت
آخر مهربونی
آخر رفاقت

حسن : /hasan/ حسن : حَسَن در لغت صفت مذکر از حُسن به معنای نیکو و زیباست . و نیز از �حَسَنَ یَحسُنُ حُسناً� به معنی زیبا شد و نیکو شد . بقول حافظ:
جمال حسن در حّد نصاب است زکاتم ده که مسکین و فقیرم
...
[مشاهده متن کامل]

همچنین به معنای ملاحت، بهجت و صحت بکار می رود .
حسن نام دومین امام معصوم فرزند امام علی ( ع ) و فاطمه زهرا ( س ) است که او را سبط اکبر رسول الله ( ص ) هم می گویند. امام حسن ( ع ) در علم و حلم و مهربانی زبانزد خاص و عام بوده است. دوران ده ساله امامت آن بزرگوار با خلافت غاصبانه معاویه پسر ابوسفیان همراه بوده است که سرانجام با حیله معاویه در 28 صفر سال 50 هجری به فیض شهادت نائل آمد.
هر کس نام فرزندش حسن باشد و حرمت این نام در آن خانواده حفظ گردد، تأثیر اخلاقی و روانی بسزائی در اعضای خانواده خواهد داشت بطوریکه همگان به ویژه فردی که نام او �حسن� است به حُسن خلق و گذشت و مهربانی آراسته خواهد شد. و پیام آیه شریفه: �فتقبّلها ربُّها بقبولٌ حسنٍ و أًنبتَها نباتاً حسناً � در حق آنها جاری خواهد شد. توسل به نام امام حسن ( ع ) و ذکر مدام آن در سحرها و بعد از نماز صبح موجب جوشش محبت در اعضای خانواده و خوش نامی در بین جامعه و رفع کدورت ها و دلتنگی ها در بین خویشاوندان خواهد شد. و در فردای قیامت کسانی که به این نام مزیّن هستند با ذکر نامشان در صحرای محشر مورد شفاعت آن بزرگوار قرار خواهند گرفت.
ز عشق آل طه گشته ام مست دگر حالی از این خوشتر نخواهم
بـرای زینت جان در دو عالـم بجـز خُلق حسن زیور نـخواهـم

حسن
معنی حسن: نیکو، زیبا و مهربان و خوب .

یعنی نیکو زیبا
حسن یعنی نیکو. حسن های دنیا دوستتون دارم
بسیار درخشنده و زیبا
نیکو
زیبا. خوب. بهتر . نیکو. زیبا روی.
نام امام دوم ما شیعیان .
نام امام دوم بزرگوار اسلام
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٤)

بپرس