حجاز یا حجازی یکی از مقام های موسیقی است. حجاز در موسیقی قدیم ایران جزء دوازده مقام اصلی بوده است. در موسیقی ترکی هم حجاز جزء مقام های سیزده گانهٔ اصلی است و در موسیقی عربی هم حجاز جزء نه خانوادهٔ اصلی مقام ها شمرده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
نویسندهٔ رسالهٔ کنز التحف در این رساله گفته که بهتر است این مقام را در مجلس عوام الناس نواخت. در همین رساله از قول ابن سینا گفته می شود که بهترین زمان برای نواختن این مقام، بین الصلوتین است که البته پورجوادی انتساب این جملات به ابن سینا را رد می کند. همچنین در کنز التحف گفته شده که صفی الدین ارموی، این مقام را مقام فروتنی ( شدّ التواضع ) می دانسته است.
در گذشته، در اینکه حجاز جزء مقام های اصلی است یا جزء شعباتِ مقام هایِ اصلی، اختلاف نظر بوده است اما پس از اینکه صفی الدین ارموی مقام حجاز را جزء مقام های اصلی قرار داد، دیگران نیز از این روش ارموی پیروی کردند و این سنت را ادامه دادند. هم اکنون در موسیقی دستگاهی ایران، گوشه ای با نام حجاز در آواز ابوعطا وجود دارد، که از مهم ترین گوشه های این آواز است و می توان آن را اوج نیز نامید.
در موسیقی ترکی حجاز هم نام یک گام است و هم نام یک دانگ. گام حجاز، از ترکیب یک دانگ حجاز با یک دانگ راست به دست می آید.
... [مشاهده متن کامل]
نویسندهٔ رسالهٔ کنز التحف در این رساله گفته که بهتر است این مقام را در مجلس عوام الناس نواخت. در همین رساله از قول ابن سینا گفته می شود که بهترین زمان برای نواختن این مقام، بین الصلوتین است که البته پورجوادی انتساب این جملات به ابن سینا را رد می کند. همچنین در کنز التحف گفته شده که صفی الدین ارموی، این مقام را مقام فروتنی ( شدّ التواضع ) می دانسته است.
در گذشته، در اینکه حجاز جزء مقام های اصلی است یا جزء شعباتِ مقام هایِ اصلی، اختلاف نظر بوده است اما پس از اینکه صفی الدین ارموی مقام حجاز را جزء مقام های اصلی قرار داد، دیگران نیز از این روش ارموی پیروی کردند و این سنت را ادامه دادند. هم اکنون در موسیقی دستگاهی ایران، گوشه ای با نام حجاز در آواز ابوعطا وجود دارد، که از مهم ترین گوشه های این آواز است و می توان آن را اوج نیز نامید.
در موسیقی ترکی حجاز هم نام یک گام است و هم نام یک دانگ. گام حجاز، از ترکیب یک دانگ حجاز با یک دانگ راست به دست می آید.