مارانو یا مارانوس، مقصود از یهودیان مخفی چیست؟
مقصود از یهودیان مخفی در دیانت های دیگر، در طول تاریخ، آنانی هستند که لباس ادیان و عقاید آسمانی دیگر، مانند مسیحیّت و اسلام را از روی کینه و خشم و تنفّر نسبت به آنان، به منظور ایجاد بی ثباتی و تزلزل درونی در آن ادیان، بر تن می نمایند.
... [مشاهده متن کامل]
بر این اساس، برخی از یهودیان به دین مسیحیّت درآمده و مسیحیّت خود را به صورت علنی ابراز داشته، امّا یهودیّت خود را برای حفظ جان و از روی نفاق مخفی می نمایند و تمامی اینها به منظور از میان بردن و تحریف دین مسیحی و تخریب عقاید این دین از درون می باشد؛ همان گونه که پولس یا شائول ـ بر اساس آنچه بعداً ذکر خواهیم کرد ـ و دیگر یهودیان پس از او در طول تاریخ برای تحریف مسیحیّت انجام دادند.
همچنین مقصود ما از یهودیان مخفی، کسانی هستند که از روی نفاق و حفظ جان، اسلام آورده و با حفظ عقاید یهودیشان، خود را مسلمان معرفی می کردند، از اوّلین کسانی که به این ترفند دست یازیدند، یک یهودی یمنی، به نام عبدالله بن سبأ و گروه او بودند که توانستند در صفوف مسلمانان رخنه ایجاد نموده و روح تفرقه و اختلاف را میان آنان پراکنده نمایند. آنان تا حدّی در این کار موفّق بودند؛ امّا موفّق به تحریف �قرآن کریم� نگردیدند؛ زیرا خداوند عزّوجلّ خود حفظ آن را به عهده گرفته و در این باره فرموده است:
�إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛7 ما خود ذکر ( قرآن ) را نازل و خود نیز از آن محافظت می نماییم. �
با این همه موفّق به گسترش شکاف و اختلاف میان مسلمانان گردیدند، از این رو مقصود ما از یهودیان مخفی، یهودیانی است که دین خود را مخفی نموده و وفاداری و گرایش خود به دیگر ادیان را ابراز داشته و آشکار کرده اند.
ـ مارانو یا مارانوس، نام گروهی از یهودیان است که در قرن پانزدهم میلادی در اسپانیا و �پرتغال� به مسیحیّت گراییدند. آنان به نام های کونفرسوس یا کسانی که به دین جدید هدایت شده اند و کریستاس نونوس یا مسیحیان جدید خوانده شده و یهودیان مخفی موجود در �ترکیه� نیز یهودیان دونمه نامیده می شوند.
مقصود ما از یهودی مخفی، یهودی ای است که با وجود ارتباط شدید با دین اصلی خود، یعنی یهودیّت، برای حفظ جان یا از روی نفاق، تظاهر به پذیرش دین دیگری غیر از یهودیّت می نماید به عبارت دیگر یهودیانی که بیشترین تأثیر را در برافروختن آتش انقلاب ها، فتنه ها و جنگ ها در دوران جدید داشته اند و نقش بارزی در دو جنگ جهانی اوّل و دوم از طریق سازمان های سرّی و مخفی که به همین منظور تأسیس گردیده است، ایفا نموده اند. . . . ) ( برگرفته از دوازده ثانیه تا بهشت )
شایان ذکر است این افراد در مشهد و در حادثه اله داد و از ترس جان و به اجبار و بصورت صوری اسلام آوردند ولی در دل به آمیزه های یهود پایبند بودند.
مقصود از یهودیان مخفی در دیانت های دیگر، در طول تاریخ، آنانی هستند که لباس ادیان و عقاید آسمانی دیگر، مانند مسیحیّت و اسلام را از روی کینه و خشم و تنفّر نسبت به آنان، به منظور ایجاد بی ثباتی و تزلزل درونی در آن ادیان، بر تن می نمایند.
... [مشاهده متن کامل]
بر این اساس، برخی از یهودیان به دین مسیحیّت درآمده و مسیحیّت خود را به صورت علنی ابراز داشته، امّا یهودیّت خود را برای حفظ جان و از روی نفاق مخفی می نمایند و تمامی اینها به منظور از میان بردن و تحریف دین مسیحی و تخریب عقاید این دین از درون می باشد؛ همان گونه که پولس یا شائول ـ بر اساس آنچه بعداً ذکر خواهیم کرد ـ و دیگر یهودیان پس از او در طول تاریخ برای تحریف مسیحیّت انجام دادند.
همچنین مقصود ما از یهودیان مخفی، کسانی هستند که از روی نفاق و حفظ جان، اسلام آورده و با حفظ عقاید یهودیشان، خود را مسلمان معرفی می کردند، از اوّلین کسانی که به این ترفند دست یازیدند، یک یهودی یمنی، به نام عبدالله بن سبأ و گروه او بودند که توانستند در صفوف مسلمانان رخنه ایجاد نموده و روح تفرقه و اختلاف را میان آنان پراکنده نمایند. آنان تا حدّی در این کار موفّق بودند؛ امّا موفّق به تحریف �قرآن کریم� نگردیدند؛ زیرا خداوند عزّوجلّ خود حفظ آن را به عهده گرفته و در این باره فرموده است:
�إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛7 ما خود ذکر ( قرآن ) را نازل و خود نیز از آن محافظت می نماییم. �
با این همه موفّق به گسترش شکاف و اختلاف میان مسلمانان گردیدند، از این رو مقصود ما از یهودیان مخفی، یهودیانی است که دین خود را مخفی نموده و وفاداری و گرایش خود به دیگر ادیان را ابراز داشته و آشکار کرده اند.
ـ مارانو یا مارانوس، نام گروهی از یهودیان است که در قرن پانزدهم میلادی در اسپانیا و �پرتغال� به مسیحیّت گراییدند. آنان به نام های کونفرسوس یا کسانی که به دین جدید هدایت شده اند و کریستاس نونوس یا مسیحیان جدید خوانده شده و یهودیان مخفی موجود در �ترکیه� نیز یهودیان دونمه نامیده می شوند.
مقصود ما از یهودی مخفی، یهودی ای است که با وجود ارتباط شدید با دین اصلی خود، یعنی یهودیّت، برای حفظ جان یا از روی نفاق، تظاهر به پذیرش دین دیگری غیر از یهودیّت می نماید به عبارت دیگر یهودیانی که بیشترین تأثیر را در برافروختن آتش انقلاب ها، فتنه ها و جنگ ها در دوران جدید داشته اند و نقش بارزی در دو جنگ جهانی اوّل و دوم از طریق سازمان های سرّی و مخفی که به همین منظور تأسیس گردیده است، ایفا نموده اند. . . . ) ( برگرفته از دوازده ثانیه تا بهشت )
شایان ذکر است این افراد در مشهد و در حادثه اله داد و از ترس جان و به اجبار و بصورت صوری اسلام آوردند ولی در دل به آمیزه های یهود پایبند بودند.
جدیدالاسلام یا نو اسلام به کلیهٔ افراد و طوایفی که به تازگی به دین اسلام می گروند گفته می شود. معمولاً این افراد از دین یهودیت، مسیحیت، زرتشتی یا سایر ادیانی بودند که در ایران یافت می شد و طی مراسمی به دین اسلامی می گرویدند. بسیاری دارای نام خانوادگی جدیدالاسلام بوده و هستند.
... [مشاهده متن کامل]
در قرن هجدهم و نوزدهم و بعد از حضور دول اروپایی در خاورمیانه درگیریهای شدیدی بین مسلمانان و یهودیان در قسمتهای مختلف ایران اتفاق افتاد. در بسیاری موارد برای پایان درگیری حاکم و روحانیون این قسمتها یهودیان را به زور وادار به مسلمان شدن کردند. بسیاری از این افراد در خفا به دین قبلی خود پایبند بودند و دارای وضعیت آنوسی بودند. معروفترین این گروه ها کسانی هستند که در واقعه الله داد در مشهد در سال ۱۸۳۹ میلادی به زور مسلمان شدند. بسیاری از این افراد بعد از تشکیل کشور اسرائیل و مهاجرت به این کشور به دین قبلی خود بازگشتند.
بسیاری از جدیدالاسلامهای یهودی بعد از گرویدن به اسلام به قدرت زیادی دست یافتند زیرا ممنوعیتهای شرعی که بر روی یهودیان وجود داشت از آنان برداشته می شد. از جدیدالاسلامهای یهودی معروف می توان به حاج ابراهیم کلانتر، رشیدالدین فضل الله همدانی، آقا اسماعیل جدیدالاسلام، محمدرضا جدیدالاسلام و بسیاری دیگر اشاره کرد ( ببینید :تاریخ یهودیان در ایران ) .
در زمان درگیری ایران و کشورهای شمال ایران بارها مسیحیان ارتدوکس به درون ایران کوچانده شدند. بسیاری از این افراد به زور یا تحت میل خود به اسلام گرویدند و دارای وضعیت جدیدالاسلام شدند. بیشتر این افراد دارای پیشینه گرجی و ارمنی بودند. از جمله این افراد میتوان از میرزا محمدصادق فخرالاسلام یاد کرد. بعضی از اروپاییانی که به عنوان مبلغ مذهبی یا سفر به ایران آمده بودند نیز به دین اسلام گرویدند. از جمله این افراد می توان به آنتونین عیسوی که بعد از گرویدن به اسلام علیقلی جدیدالاسلام نام گرفت یاد کرد.
در کرمان به بزرگِ خانوادهٔ حجتی کرمانی یعنی پدر محمدجواد حجتی کرمانی و علی حجتی کرمانی ) میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی که از خاندان موبدان زرتشتی بوده و در اواخر قرن گذشته به اسلام و تشیع گرویده اند نیز جدیدالاسلام گفته می شود.
جدیدالاسلام نامِ برخی طایفه های سیستانی استان سیستان و بلوچستان نیز می باشد. اجداد این طایفه پیرو دین هندو بوده اند و بعد از آن مسلمان شدند و چون ادامه زندگی در هندوستان برایشان مشکل بوده، به ایران کوچ و در سیستان اسکان می یابند و هم اکنون در شهرستان زابل و مناطق همجوار شهر زابل زندگی می کنند. مردم این طایفه به گویش سیستانی تکلم می کنند.

... [مشاهده متن کامل]
در قرن هجدهم و نوزدهم و بعد از حضور دول اروپایی در خاورمیانه درگیریهای شدیدی بین مسلمانان و یهودیان در قسمتهای مختلف ایران اتفاق افتاد. در بسیاری موارد برای پایان درگیری حاکم و روحانیون این قسمتها یهودیان را به زور وادار به مسلمان شدن کردند. بسیاری از این افراد در خفا به دین قبلی خود پایبند بودند و دارای وضعیت آنوسی بودند. معروفترین این گروه ها کسانی هستند که در واقعه الله داد در مشهد در سال ۱۸۳۹ میلادی به زور مسلمان شدند. بسیاری از این افراد بعد از تشکیل کشور اسرائیل و مهاجرت به این کشور به دین قبلی خود بازگشتند.
بسیاری از جدیدالاسلامهای یهودی بعد از گرویدن به اسلام به قدرت زیادی دست یافتند زیرا ممنوعیتهای شرعی که بر روی یهودیان وجود داشت از آنان برداشته می شد. از جدیدالاسلامهای یهودی معروف می توان به حاج ابراهیم کلانتر، رشیدالدین فضل الله همدانی، آقا اسماعیل جدیدالاسلام، محمدرضا جدیدالاسلام و بسیاری دیگر اشاره کرد ( ببینید :تاریخ یهودیان در ایران ) .
در زمان درگیری ایران و کشورهای شمال ایران بارها مسیحیان ارتدوکس به درون ایران کوچانده شدند. بسیاری از این افراد به زور یا تحت میل خود به اسلام گرویدند و دارای وضعیت جدیدالاسلام شدند. بیشتر این افراد دارای پیشینه گرجی و ارمنی بودند. از جمله این افراد میتوان از میرزا محمدصادق فخرالاسلام یاد کرد. بعضی از اروپاییانی که به عنوان مبلغ مذهبی یا سفر به ایران آمده بودند نیز به دین اسلام گرویدند. از جمله این افراد می توان به آنتونین عیسوی که بعد از گرویدن به اسلام علیقلی جدیدالاسلام نام گرفت یاد کرد.
در کرمان به بزرگِ خانوادهٔ حجتی کرمانی یعنی پدر محمدجواد حجتی کرمانی و علی حجتی کرمانی ) میرزا عبدالحسین حجتی کرمانی که از خاندان موبدان زرتشتی بوده و در اواخر قرن گذشته به اسلام و تشیع گرویده اند نیز جدیدالاسلام گفته می شود.
جدیدالاسلام نامِ برخی طایفه های سیستانی استان سیستان و بلوچستان نیز می باشد. اجداد این طایفه پیرو دین هندو بوده اند و بعد از آن مسلمان شدند و چون ادامه زندگی در هندوستان برایشان مشکل بوده، به ایران کوچ و در سیستان اسکان می یابند و هم اکنون در شهرستان زابل و مناطق همجوار شهر زابل زندگی می کنند. مردم این طایفه به گویش سیستانی تکلم می کنند.
