جانوران ( به انگلیسی: Animals ) نام دهمین آلبوم استودیویی پینک فلوید، گروه پراگرسیو راک بریتانیایی است. این آلبوم مفهومی در ژانویه سال ۱۹۷۷ عرضه شد و نقدی سوزان از وضعیت سیاسی اجتماعی بریتانیا در دههٔ ۱۹۷۰ میلادی ارائه کرد. ... [مشاهده متن کامل]
گروه در این آلبوم سبکی متفاوت تر نسبت به کارهای قبلی خود ارائه کرد. این آلبوم در سال ۱۹۷۶ در استودیویی متعلق به خودِ گروه با نام بریتانیا رو، در لندن ضبط شد. نشانه های اولیهٔ اختلاف در گروه با انتشار این آلبوم رقم خورد و اوج این اختلافات در سال های بعد با جداشدن نوازندهٔ کیبورد گروه، ریچارد رایت از گروه، بیشتر بروز پیدا کرد. عکس روی جلد این آلبوم یک خوک شناور را در حال پرواز بین دو دودکش نیروگاه بترسی انگلیس نمایش می دهد که توسط راجر واترز، نوازندهٔ گیتار بیس و ترانه سرای گروه، با همکاری طولانی مدت گروه طراحی هیپ نُسیس در عکاسی جلد به وجود آمد. پس از منتشر شدن آلبوم، نقدهای مناسبی را در بریتانیا دریافت کرد و توانست در جایگاه دوم جدول فروش قرار بگیرد، همچنین آلبوم در ایالت متحده آمریکا موفقیت نسبی بدست آورد و به جایگاه سوم بیلبورد ۲۰۰ رسید و گرچه تنها شش ماه در جدول فروش باقی ماند، اما توانست به طور پیاپی توسط آرآی ای ای ۴بار گواهی پلاتین را از آن خود کند. بعد از انتشار آلبوم، گروه تورهایی تحت عنوان بشخصه را در حمایت از آلبوم خود برگزار کرد. اندازهٔ مکان هایی که گروه در آنجا به اجرا می پرداخت، به همراه حادثه ای که برای واترز با تعدادی از هواداران پیش آمد و باعث شد وی به سمت یکی از آن ها آب دهان پرت کند، دست در دست هم داد تا وی مفهومی جدید را در ذهنش بپروراند و آلبوم دیوار را همراه با پینک فلوید منتشر کند. در سال ۱۹۷۵ پینک فلوید یک ساختمان سه طبقه را در اسلینگتون لندن خریداری کرد. قرارداد آن ها با کمپانی ئی ام آی برای استفادهٔ از زمان نامحدود استودیویی به دلیل کاهش درصد فروش؛ منقضی شده بود و از این رو آن ها یک ساختمان را به استودیو ضبط تبدیل کردند. این ساخت و ساز بیشتر در ۱۹۷۵ انجام شد و در آوریل ۱۹۷۶ گروه کار بر روی دهمین آلبوم استودیویی خود، جانوران، را از سر گرفت. ایدهٔ ساخت آلبوم جانوران پینک فلوید توسط راجر واترز داده شد، وی برپایهٔ رمان معروف جورج اورول به نام مزرعه حیوانات این آلبوم را ایجاد کرد و قشرهای مختلف جامعه را به طور ناشناس در سه سطح معرفی می کند: سگ های جنگجو، خوک های ظالم و مستبد و گوسفندهای بی فکر. در رمان مزرعه حیوانات تمرکز اصلی روی استالینیسم است؛ اما در این آلبوم راجر واترز نظام سرمایه داری را نقد می کند و در طی آلبوم این گوسفندان هستند که در نهایت بر سگ ها برتری می یابند. این آلبوم از توسعهٔ مجموعه آهنگ های منتشر نشدهٔ قبلی به یک مفهوم یکدست ایجاد شده است که از قول گلن پاوی، نویسندهٔ کتاب پژواک ها:تاریخچهٔ کاملی از پینک فلوید، توصیف آشکاری از فساد و فروپاشی اخلاقی و اجتماعی جامعه است که در آن وضعیت انسان به وضعیت جانوران تشبیه می شود.