همایه شناسی:جامعه شناسی. تکایه شناسی:فردشناسی. همایه:جامعه. تکایه:فرد. تکایه پایه:اصالت فرد همایه پایه:اصالت جامعه همایه تک تک مردم هستند. "تکایهء همایه و همایهء تکایه". تکاهمایه و هماتکایه یا پایگی هردو تکایه و همایه.
اگر هَنجُمَن ( =جامعه ) یِک آدم بود، چه ویژگی هایی داشت؟ پاسخ من به این پرسش، چنین است: دروغگو، رشکین ( حسود ) ، رشخند زن، خَر، کلاهبردار، دزد، گوسپند. . . . . اگرچه همه اینگونه نیستند، ولی بیشتر مردم این ویژگی ها را دارند، و برای همین است، که هر روز که زندگی می کنم، به این پی می برم که بیشتر مردم بی ارزش هستند و تنها کاری که می کنند، تباه کردن آب و خوراک این چیز هاست. ... [مشاهده متن کامل]
بِدرود!
سلیم جامعه: سرزمین هم زیستگاه که در آن زندگی می کنیم.
میتوان از واژه {هَمگُفت} به جای {نَظرِ جَمعی} بکار برد. {هَمگفت} از پیشوندِ {هَم} که نِشانگرِ {همه}است و {گُفت} که برابر {رای، نگاه، دید، نظر} است ساخته شده است. همچنین، میتوان از واژه {هَنجُمَن} به جایِ {جامعه، جمع} بکار برد. بِدرود!
جامعه اوّلین روزنامه اصلاح طلبان ایران پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران است که در بهمن ۱۳۷۶ و پس از آغاز اوّلین دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، به چاپ رسید. این روزنامه به مدیر مسئولی حمیدرضا جلایی پور و سردبیری ماشاءالله شمس الواعظین از کادر ماهنامه کیان آغاز به کار کرد. اوّلین شماره آن با تیتر بزرگ «سلام بر جامعه» آغاز شد. این روزنامه که از اولین روزنامه های اصلاح طلب محسوب می شود، نوآوریهایی در روزنامه نگاری ایران ایجاد کرد. عمادالدین باقی، محسن سازگارا، صادق زیباکلام، اکبر گنجی و ابراهیم نبوی از جمله اعضای هیئت تحریریه این نشریه بودند. این روزنامه به مدیر مسئولی حمید رضا جلایی پور و با سردبیری ماشاءالله شمس الواعظین به دلیل انتشار مطالب انتقادی توانسته بود مخاطبان قابل توجهی در زمان اندک به دست آورد. در اوایل سال ۱۳۷۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان زندان ها و رئیس کل دادگستری استان تهران به عنوان مدعی العموم از این نشریه شکایت کردند. اتهامات این نشریه در ابتدا عبارت بودند از: تشویش اذهان عمومی، انتشار اخبار محرمانه سپاه، افترا و توهین نسبت به سپاه و فرمانده کل سپاه، نشر اکاذیب، توهین و حمله به مقدسات مذهبی و مسئولان نظام، اشاعه و ترویج فرهنگ غرب، اشاعه فحشا و درج مطالب خلاف عفت عمومی و توهین و افترا به قوه قضاییه. ... [مشاهده متن کامل]
پرونده نشریه جامعه با اتهامات فوق برای رسیدگی به شعبه ۱۴۱۰ دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی مرتضوی ارجاع داده می شود. نماینده سپاه در جلسه دادگاه بیان می کند که روزنامه جامعه اقدام به درج اخبار از همایش محرمانه فرماندهان نیروی دریایی سپاه کرده است. همچنین نماینده سپاه مدعی می شود که روزنامه جامعه در چندین مطلب سپاه و فرماندهان آن را مورد توهین و تحقیر قرار داده است، به طوری که فرمانده سپاه را جنایت کار، آدم کش و دیکتاتور تلقی کرده است. همچنین نماینده سپاه معتقد است که نشریه جامعه با کودتاگر خواندن، سپاه را مورد افترا قرار داده است. از دیگر ادعاهای سپاه پاسداران علیه روزنامه جامعه این است که این روزنامه به دروغ در چندین مطلب بیان داشته است که سپاه در امور سیاسی دخالت فراوانی دارد به همین دلیل مدیر مسئول روزنامه را متهم به نشر اکاذیب کرده است. همچنین نماینده سپاه در جلسه دادگاه اظهار داشته است که نشریه جامعه با انتقاد از مطبوعات نسبت به سکوت در برابر رفتارهای سپاه، به ایجاد اختلاف مابین قشرها جامعه و تشویق آن ها به ارتکاب جرایمی ضد امنیت اقدام نموده است.
سلیم جامعه: واژه ای اربی س برابری با انجمن، گروه در فارسی ست در سال دوم دبیرستان درسی بنام جامعه شناسی داشتیم که مراد همان انجمن شناسی یا گروه شناسی بود ولی معنی دانشگاه ندارد و جامع یعنی گرد همایی و دانشگاه مانند مسجد جامع � مسجد یزرگ شهر که برای گردهمایی همه ی مردم هم استفاده می شود� جامع الازهر� دانشگاه ازهر در شهر قاهره�. ... [مشاهده متن کامل]
جامعه ( = اجتماع ) : زندگی گروهی، مردمی بیش تر سازمان یافته، دارای منافع مشترک که با هم رابطه ( خانوادگی، خویشاوندی، اقتصادی و. . . ) دارند، نیازهای یکدیگر را برطرف می کنند و در میان آنان ثروت، فرهنگ و تمدن پدید می آید و رشد می کند و عمدتا زبان، باورها و ارزش های فرهنگی آنان یکی است یا به هم نزدیک است و در یک مقطع زمانی زندگی می کنند. ... [مشاهده متن کامل]
( https://www. cnrtl. fr ) همتای پازسی این واژه ی عربی، واژه ی زیبای سنسکریت لُکاس lokAs می باشد.
جامعه جامعه حاضر و غایب است جامعه حاضر است وقتی� ارتباطات� وجود دارد جامعه غایب است وقتی که� ارتباطات� وجود ندارد اصلی ترین و مهمترین� ارتباطات� در بستر �شیوه معیشت ( بخصوص در روندتولید، توذیع، مصرف ) پدیدار می شود ... [مشاهده متن کامل]
رسانش ( conduction ) در سیستم های جامعه با معناداری است و در اشکال مختلف ارتباطات ( مراوده Communication ) خود را نشان می دهد
جامعه: چَپیره، بر وزن دبیره ( برهان قاطع )
جمایه : جامعه" از ریشه ی جم" جمیدن: جمع شدن جماییدن : گرد همایی جمایشگاه: مرکز مجمع/همایش جمش: کنش جمع کردن جمان: جامع جمایش: محفل، گردهمایی، کنفرانس جمینیدن: تجمیع کردن، مجموعه تشکیل دادن ... [مشاهده متن کامل]
جمینه: مجموعه جمین: مجموع، حاصل جمع جمینش:مجموعه ساختن جمش: کنش جم کردن، عمل جمع جمایند: تجمع جمبود: جامعه جمانیدن: اجماع کردن جمانش: کنش اجماع کردن سرجم: جمع کل جمکرد: حاصل جمع جَمن: بعلاوه ( ) جماوند: عضو تشکل جمیات: جمعیت ( پسوند ات اربیک نیست ) جَمهی: جمعی جوما: همان واژه ی اربیک جمعه است و. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
مجموعه ای از انسان ها
University 🇬🇧 🇮🇷 دانشگاه 🇸🇦🇪🇬 جامعة در پارسی [ جامعه ] که از عربی هم وارد شده به معنی Society است اما در عربی [ جامعة ] به معنی University است
🇮🇷 واژه ی برنهاده: هازمان 🇮🇷
جامعه ریشه اصل واژه جم و بعدش جام به هیچ وج عربی نیست دوستان عزیز
واژه جامعه از هم ریشه واژه جام که یک واژه کاملا پارسی است هست.
واژه جامعه صد درصد پارسی است عربی آن مجتمع می شود.
همایه : جامعه همایه برگرفته از فعل هماییدن ( جمع شدن ) است.
جامعه: هازمان علوم اجتماعی: دانش هازمانی جامعه شناسی: هازمان شناسی
استان . . هم معنی جامعه دارد . .
کومه لگا
جامعه ( کومه لگا )
توده مردم
جامعه از جمع و گرد همایی یک گروه در جایی مشخص سخن می گوید. برابر آنرا می توان در فارسی. جا همه ، بکار برد. زیرا از لحاط آوایی خیلی شبیه واژه عربی است و براحتی جایگزین آن می شود. و از طرفی از لحاظ معنی هم کاملن با آن هم معنی است.
باهَمِستان
جامعه : همایه برگرفته از کُنش �هماییدن� : جمع شدن، اجتماع کردن، گرد هم آمدن این کُنشی ( فعلی ) نوساخته است که برگرفته از هم آی ( آمدن ) یدن ( نشانه مصدری ) می باشد و روی هم رفته � هماییدن� میشود. ... [مشاهده متن کامل]
برخی واژگان که میتوان از آن ساخت: همایه ( جامعه ) ، هماییده ( اجتماع ) ، همایش ( جلسه، کنفرانس ) ، گردهمایی ( میتینگ )
یا لباس یافراهم کردن
جامعه ( Society ) : [اصطلاح جامعه شناسی] گروهی از مردم با پیوستگی کما بیش پایدار که برای فعالیتهای جمعی خود تشکیل شده اند و احساس می کنند که به یکدیگر تعلق دارند . مجموعه ای از افراد انسانی که با نظامات و سنن و آداب و قوانین خاص با یکدیگر پیوند خورده و زندگی دسته جمعی دارند . ... [مشاهده متن کامل]
جامعه عبارت است از مجموعه ای از انسانها که در جبر یک سلسله نیازها و تحت نفوذ یک سلسله عقیده ها و ایده ها و آرمانها در یکدیگر ادغام شده و در یک زندگی مشترک غوطه ورند . جامعه به وسیع ترین معنا به کل مناسبات اجتماعی میان آدمها دلالت دارد . هر انبوهه ای از آدمیان را از هر دو جنس و همه سنین که در یک گروه با دوام و دارای نهادها و فرهنگ کم و بیش اختصاصی خود گرد هم آمده باشند می توان جامعه خواند . منبع https://rasekhoon. net
هازمان
این واژه و واژه های همخانواده آن ریشه ایرانی دارند چون : در زبان اوستایی واژه *یم yam به معنای رویهم گذاشتن است که امروزه جم خوانده میشود ( مانند yakar که امروزه جگر خوانده میشود ) و عرب آنرا جمع مینویسد. ... [مشاهده متن کامل]
در زبان اوستایی واژه *yǝ̄ma به شکل جم در واژه جمشید ( دارای نور دوگانه ) و به معنای دوقلو دوگانه به کار رفته است.
*پیرس: Indo - European etymology: Compiled by Sergei Nikolayev on the basis of A. Walde and J. Pokorny's dictionary
ا. فا. [ع] ( مِ عَ ) مؤنث جامع، گردآورنده، تودۀ مردم، گروهی از مردم که باهم وجه اشتراک داشته باشند، صنفی از مردم. مردم یک شهر یا کشور. و نیز بمعنی دانشگاه. و غل که بدست و گردن زندانیان ببندند. مؤخذ: فرهنگ فارسی عمید
1 - جامعه در زبان عربی به معنی دانشگاه نیز است. 2 - در باره مسجد جامع الازهر : جامع شاره میشود اما در باره دانشاه الازهر کلمه جامعه الازهر بکار میرود