ریشه، پیدایش، سنخیت، منشاء، تولید، تکوین، سفر پیدایش، طرز تشکیل، پسوند به معنی ایجاد کننده
پیشنهاد کاربران
Takvin با تلفظ تکوین احتمالا از دو کلمه و یک حرف پیوند به زبان فارسی به شکل زیر ساخته شده و در زبان عربی معنای دیگری بخود گرفته باشد: Tak v in با تلفظ تَک و این. تک به معنای تنها، واحد، یگانه و یکتا که احتمالا اشاره به خالق، پروردگار یا آفریدگار کائنات داشته و ضمیر دوم شخص مفرد اشاره به مخلوقات ( بصور مفرد؛ این مخلوق یا این فرد انسانی ) و دنیا داشته. لذا این واژه ی ترکیبی توسط ادیبان، شاعران، عارفان و حکیمان عربی زبان ساکن سرزمین حجاز از دو کلمه و حرف ربط واو از زبان فارسی وام گرفته شده و قبل از اینکه معنای خلقت یا آفرینش به آن داده شود، به شکل خالق و مخلوقات در فکر و خیال و زبان آنان نجوا و زمزمه میشده و ترجمه ی فارسی خالق و مخلوقات عبارت است از؛ آفریدگار و کائنات. ... [مشاهده متن کامل]
بهر حال بر اساس بینش و باور فردی من، خدای حقیقی و واقعی گیتی ها، کیهان ها و یا جهان های متناهی، مساوی، موازی و بیشمار را از ابعاد فراوان و بیکران خویش آفریده و نه از عدم یا نیستی و نه از هیولی اولی حکیمان دینی که معلوم نیست چیست؟ و نفوس مجرد یا من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) را از نفس مجرد یا منِ مطلق، واحد و بیکران خود آفریده و نه از نفس یک موجود خیالی - اوهامی تحت نام آدم ملقب به ابوالبشر. یک نکته بسیار مهم در مورد آفرینش سرمدی، مبدئی، ازلی یا اولیه ی آفرینش نفوس مجرد یا من های افراد انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) اینست که جملگی بطور مطلق همزمان و همسن و در یک سن معتدل ملکوتی یا آسمانی ( به احتمال قریب به یقین یا نزدیک به حقیقت در سن چهل سالگی ) و هرکدام در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی و بصورت زوجی آفریده شده و از اصل جاودانگی بر خوردار گردیده اند و آنهم هرکدام نه فقط بصورت یک زوج هِترو یا غیر همجنس بلکه هرکدام بصورت پنج زوج مختلط مرکب از سه زوج هترو یا غیر همجنس و دو زوج هِمو یا همجنس ( دو زن و دو مرد خودی ) در قصر ها، کاخ ها یا سراهای آسمانی پنتاگونی یا پنج گونه ای متشکل از پنج ویلا با یک سالن مرکزی و مشترک پنج ضلعی شکل و پنج در مستقل و یک در مشترک خروجی و ورودی با کمیت و کیفیت بهشت برین. به عبارتی دیگر و یا به بیانی دیگر هرکدام از ما افراد انسانی در آفرینش اولیه در محتوای هرکدام از گیتی ها، کیهان و یا جهان ها به شکل خانواده های ده عضوی مشتمل بر پنج مرد و پنج زن خودی آفریده شده و از عشق و زندگی جاودانه برخوردار گردیده ایم. نکته بسیار مهم دیگر اینست که آن ده انسان های ملکوتی یا آسمانی در طی این سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی، مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی پشت سر هم و در طول همدیگر و بطور سلسله وار در ۱۰ عالم یا دنیا زیر سقف ۱۰ آسمان و روی ۱۰ کره ی زمین به ظهور و پیدایش و کثرت نمیرسند بلکه در ۷عالم یا دنیا زیر سقف ۷ آسمان و روی ۷ کره زمین در مدارات، مراتب یا درجات فراوان تکاملی بین دو حد دنیوی؛ یکی نهایت نقصان و امکان اخس در پائین ترین حالت نشئگی طبیعی و دیگری نهایت کمال و امکان اشرف دنیوی در بالاترین نشئگی طبیعی قبل از وقع آخرین مهبانگ و بازگشت به همان نظام احسن و اشرف آفرینش اولیه در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین بدون هیچگونه نیازی به رستاخیز یا برانگیخته شدن اموات یا مردگان از قبور یا گورها و بدون حضور در دادگاه عدل الهی. چرا آن انسان های آسمانی در هفت عالم یا دنیا زیر سقف هفت آسمان و روی هفت کره زمین در طی این راه و سفر بسیار طولانی و دایره وار دنیوی به ظهور و پیداش و کثرت میرسند و نه در ده عالم یا دنیا زیر سقف ده آسمان و روی ده کره زمین؟!!. باور مندان به تکوین و تشریع پیرو دین اسلام و مفسربن آیات قرآنی مربوط به آن، شاید بهتر باشد که پاسخ حقیقی این سوال را در پیشگاه اعلا و والای حکیم وحیانی و سراینده ی حکمت قرآنی از وی به پرسند که در حال حاضر یا در لحظه ی جاودانه حال در حالت برزخ بسر میبرد و دست رسی و شرف یابی به حضورش برای زندگان دنیوی تا زمانی که نمرده اند، محال و غیر ممکن میباشد. در پایان یکی دو بیت شعر کودکانه در باب تکوین و تشریع : این گیتی یا کیهان و یا این جهان چه باشد با این همه وسعت و گستردگی و فراخی از دید محدود ما انسان ها در بین جهان های بیشمار/ جز قطره ی ناچیزی جاودانه گرفتار در بند و کمند عشق و در پیچ و خم زلف تو ای یار! ای پروردگار ! یا در بطن وجود و ماهیت و ذات مطلق و بیکران و بینهایت تو ای آفریدگار!!؟/. ز بند و کمند عشق تو ای یار! ای پروردگار! هیچ امید رهایی و رستگاری نیست، به رسم دیرینه ی رو به قبله ایستادن و به رکوع و سجده رفتن و رو به زمین و آسمان دست به دعا/ کجا و کَی توانند گریزند این مخلوقات ناچیز زین داغ ها خال های زیبا معجزه آسا به امر و خواست تو نهاده بر سر و دل و دست و پا!!؟/.
نیز در جاهایی: پیکربندی، ریخت پذیری، ریختیابی، دیسمندی
تکامل
bringing into existence
تکوین در عربی همان کن فیکون است تا حضرت پرورگار جل و جلاله بفرماید کن که در پارسی به معنی میشود است و فیکون ف در اوال هر واژه عربی تاکید است مانند انّ مع عسر یسرا، ، ، در ایهبعد یک ف به اول آیه اضافه میشود ... [مشاهده متن کامل]
فانّ مع العسریسرا بدرستیک با هر سختی یک آسانی هست آیه بعد پس بدرستیکه با سختی آسانی هست تا بفر مایدکن فیکن باش پس میباشد چون در خلقت آدم فرمود کن فورا فیکونرشد