claustrophobia
تنگنا
/tangnA/
فارسی به انگلیسی
مترادف ها
تنگنا، گیر، حیص و بیص، افیون
تنگنا، تنگراه، تنگه، راه خیلی باریک
تنگنا، مضیقه، اندک، نیشگون، موقعیت باریک، جآنشین
تنگنا، گیر، کوچه بن بست، وضع بغرنج و دشوار، حالتی که از ان رهایی نباشد
تنگنا، مسیر جنگی
باب، تنگنا، تنگه، تنگ، بغاز
گیره، تنگنا، وراجی، فک، ارواره، دم گیره
تنگنا، کوچه بن بست
تنگنا، فاصله خیلی کم
پیشنهاد کاربران
منبع. عکس فرهنگ پاشنگ
واژه ی تنگ از ریشه ی دو واژه ی تنگ و نا فارسی هست
زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹






واژه ی تنگ از ریشه ی دو واژه ی تنگ و نا فارسی هست
زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
... [مشاهده متن کامل]
• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹






تنگنا فیلمی ایرانی به کارگردانی امیر نادری و محصول سال ۱۳۵۲ است.
این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.
در یک سالن بیلیارد چند قمارباز حرفه ای به بازی مشغولند. علی خوشدست ( سعید راد ) و سه برادر: اکبر ( عنایت الله بخشی ) ، حسن ( حسن زارعی ) و نبی ( محمد اسکندری ) و چند نفر دیگر سرگرم بازی هستند و بر بازی نظارت دارند. سه برادر در آخرین دور بازی به علی خوشدست می بازند. آن ها از پرداخت پول باخته خودداری می کنند. بین علی و دوستش رضا ( نریمان شیری فرد ) از یک سو و سه برادر نزاع درمی گیرد. علی ناخواسته مرتکب قتل حسن می شود و دوستش پا به فرار می گذارد. خود او نیز می گریزد و دو برادر مقتول در تعقیب او در کوچه پس کوچه ها، زباله دانی ها و خرابه های ویران شهر روان می شوند.
... [مشاهده متن کامل]
علی برای خارج شدن از شهر به پول نیاز دارد. او که نگران است اکبر و برادرش به مادر ( مهری ودادیان ) و خواهر و برادرش، خدیجه و مهدی صدمه بزنند آن ها را به خانه خاله اش می فرستد و برای فرار از نامزدش پروانه ( نوری کسرایی ) و دوستش اشرف ( شهرزاد ) کمک می طلبد. علی در یک درگیری نبی را نیز از پا درمی آورد. اکبر و مصطفی در خانه اشرف کمین می کنند و وقتی علی برای گرفتن کمک به خانه او می رود علی را به سختی کتک می زنند و قبل از فرار به چنگ پلیس می افتند. علی که خونین و مالین شده خود را در خیابان به پروانه می رساند.
• سعید راد
• نوری کسرایی
• عنایت الله بخشی
• شهرزاد
• مهری ودادیان
• محمد اسکندری
• حسن رضیانی
• پرویز مهرام
• میرمحمد تجدد
• میرزاده
• محمد فرزین
• حسن زارعی
• نریمان شیری فرد
• علی دهقان
• اسماعیل شیرازی
• و…
سکانس پایانی تنگنا را بهرام بیضایی تدوین کرده است.
• کارگردان: امیر نادری
• تهیه کننده: علی عباسی ( سازمان سینمایی پیام )
• سناریست: امیر نادری و محمدرضا اصلانی
• مدیر فیلمبرداری: جمشید الوندی
• تدوین: مهدی رجاییان
• چهره پرداز: رضا هوشمند
• موسیقی متن: اسفندیار منفردزاده
• شعر ترانه: فرهاد شیبانی
• خواننده: فریدون فروغی
سعید در گفتگویی با فریدون جیرانی از نام اولیهٔ فیلم یاد می کند: حادثه!. این نام بعد توسط امیر نادری به تنگنا تغییر می کند.


این فیلم در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران انتخاب شده است.
در یک سالن بیلیارد چند قمارباز حرفه ای به بازی مشغولند. علی خوشدست ( سعید راد ) و سه برادر: اکبر ( عنایت الله بخشی ) ، حسن ( حسن زارعی ) و نبی ( محمد اسکندری ) و چند نفر دیگر سرگرم بازی هستند و بر بازی نظارت دارند. سه برادر در آخرین دور بازی به علی خوشدست می بازند. آن ها از پرداخت پول باخته خودداری می کنند. بین علی و دوستش رضا ( نریمان شیری فرد ) از یک سو و سه برادر نزاع درمی گیرد. علی ناخواسته مرتکب قتل حسن می شود و دوستش پا به فرار می گذارد. خود او نیز می گریزد و دو برادر مقتول در تعقیب او در کوچه پس کوچه ها، زباله دانی ها و خرابه های ویران شهر روان می شوند.
... [مشاهده متن کامل]
علی برای خارج شدن از شهر به پول نیاز دارد. او که نگران است اکبر و برادرش به مادر ( مهری ودادیان ) و خواهر و برادرش، خدیجه و مهدی صدمه بزنند آن ها را به خانه خاله اش می فرستد و برای فرار از نامزدش پروانه ( نوری کسرایی ) و دوستش اشرف ( شهرزاد ) کمک می طلبد. علی در یک درگیری نبی را نیز از پا درمی آورد. اکبر و مصطفی در خانه اشرف کمین می کنند و وقتی علی برای گرفتن کمک به خانه او می رود علی را به سختی کتک می زنند و قبل از فرار به چنگ پلیس می افتند. علی که خونین و مالین شده خود را در خیابان به پروانه می رساند.
• سعید راد
• نوری کسرایی
• عنایت الله بخشی
• شهرزاد
• مهری ودادیان
• محمد اسکندری
• حسن رضیانی
• پرویز مهرام
• میرمحمد تجدد
• میرزاده
• محمد فرزین
• حسن زارعی
• نریمان شیری فرد
• علی دهقان
• اسماعیل شیرازی
• و…
سکانس پایانی تنگنا را بهرام بیضایی تدوین کرده است.
• کارگردان: امیر نادری
• تهیه کننده: علی عباسی ( سازمان سینمایی پیام )
• سناریست: امیر نادری و محمدرضا اصلانی
• مدیر فیلمبرداری: جمشید الوندی
• تدوین: مهدی رجاییان
• چهره پرداز: رضا هوشمند
• موسیقی متن: اسفندیار منفردزاده
• شعر ترانه: فرهاد شیبانی
• خواننده: فریدون فروغی
سعید در گفتگویی با فریدون جیرانی از نام اولیهٔ فیلم یاد می کند: حادثه!. این نام بعد توسط امیر نادری به تنگنا تغییر می کند.


در تنگنا بودن به معنای در آمپاس بودن هم میشه
راه بی پس و پیش
خنس ، خنس و فنس