ترور

/teror/

    assassination
    terror

فارسی به انگلیسی

ترور کردن
assassinate, to assassinate, to shoot up

مترادف ها

assassination (اسم)
ترور، قتل

thuggery (اسم)
ترور، قتل، ادمکشی

thuggee (اسم)
ترور، قتل، ادمکشی

پیشنهاد کاربران

ترور ( به هندی: Aatank ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۶ و به کارگردانی پریم لالوانی و دش موکرجی است. در این فیلم بازیگرانی همچون درمندرا، هما مالینی، راوی کیشان، امجد خان، وینود مهرا، نفیسه علی، گیریش کارناد، قادرخان ایفای نقش کرده اند.
ترور
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/ترور_(فیلم_۱۹۹۶)
ترور ( به دانمارکی: Terror ) یک فیلم جنایی دانمارکی ساخته سال۱۹۷۷ به کارگردانی گرد فردهلم و با بازی هنینگ پالنر است.
ترور
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/ترور_(فیلم_۱۹۷۷)
ترور: واژه ی ترور در سنسکریت تراس trās و در لاتین terror و به معنی ترس شدید شوکه کننده یا زمین گیر کننده و یا از کار اندازنده بوده و در سال ۱۳۵۵ میلادی به زبان فرانسه راه یافته و terreur نوشته شده است.
...
[مشاهده متن کامل]
از سال ۱۷۸۹ به هراس گروهی گفته شده یعنی کاری که باعث ترس گروهی و یا هراس یک رژیم می شود. ( Le Petit Robert 1 )

ترور شخصیت : خراب کردن شخصیت یا از بین بردن شخصیت .
خراب کردن و از بین بردن هم می تواند معنی بدهد
معنی حذف هم می تواند بدهد
ترور واژه ای فرانسوی است و به مفهوم وحشت و حکومتی که با ایجاد وحشت اداره می شود می باشد این واژه از �ترور� در زبان لاتین و به معنای ترس و لرز گرفته شده و آنهم از واژه �ترس� در زبان فارسی گرفته شده است .
...
[مشاهده متن کامل]

این واژه در سال 1931 برای نخستین بار به معنای حذف فیزیکی مخالفان سیاسی بکار رفته است.
در سال 1789 نیز برای نخستین بار در فرانسه برای رژیم سرکوبگر ویتنام بکار رفته است .

کشتن و هدف قرار دادن شخص غیر نظامی با منظور سیاسی
این یعنی اگر کسی نظامی باشه هیچوقت نمیتونیم بگیم ترور شده
وحشت افکنی
نامردزنی، دسیسه افکنی، به نیرنگ زدن، توحش، هراسانیدن.
ترور تنها به ضربت زدن با خنجر، تیر و ترکش نیست بلکه ممکن است بصورت بیماری یا تصادف، افتادن، غرق شدن، خودکشی، . . . بروز کند و هرگز ضارب و دسیسه گر اصلی نمایان نشود. همچنین ترور می تواند بصورت تخریب روحی و خدشه زدن به آبرو و اعتبار افراد و اقوام باشد.
...
[مشاهده متن کامل]

وحشتناک تر از خوی ترور، جا افتادن این خو در مردم یا فرهنگ ترور است. فرهنگ ترور به معنای ضریب بالای هراس افکنی و زدوخورد فراوان در جامعه می باشد.
بیشترین کمک را به کاهش هراس، آگاهی می کند. آگاهی در یک فضای مدنی سالم، ضریب خطر را برای همگان به شدت کاهش می دهد. بزرگان یک جامعه در کاستن یا افزودن وحشت، نقش زیادی دارند. قرآن، تذکر می دهد که مومنان حتی به هنگام نماز، امور حفاظتی را رعایت کنند اما این نباید به معنای هراس ایشان و مرگ گریزی باشد. ایجاد بادیگارد یا گروه حفاظت شخصی، روش اصلی برخورد با ریشه های ترور نیست و گاه می تواند به ابعاد آن، دامن هم بزند. بزرگان و فرمانروایان ما معمولا بجای فرار از ترور، با این پدیده روبرو می شوند و ای بسا با آغوش باز به سوی کشته شدن در این راه می روند. سرآمد آنها علی المرتضی می باشد که گویی در هر لحظه از زندگی مخصوصا از لیلةالمبیت در پایان صفر ( شب اتفاق قریش بر سر ترور پیامبر ) تا لیلةالقدر در پایان رمضان به فاصله چهل سال، در حال برخورد با پدیده ترور می باشد. او در رویارویی خود، بجای تاکید بر روشهایی چون برخورداری از بادیگارد، رسالت یک بزرگمرد را در رویارویی آگاهانه با چالش ها ضمن رعایت ادب و جوانمردی به دور از نمایش های ریاکارانه و شعارزدگی، نشان می دهد. او عملا برای فقرزدایی، چه فقر علمی و فکری و چه فقر مالی و اقتصادی، تلاش می کند و در راستای کاستن از شکاف طبقاتی و شدت جهل، ایجاد فضای مسالمت آمیز مدنی و همراه کردن علوم مختلف و افکار انتقادی جوانان، گام برمی دارد. چنین ویژگی هایی او را از جاویدترین نیکان
می سازند.
در برابر، فردی چون معاویه ایستاده است که خودش هم از ترور گزیده شده؛ گویا تروریستها در همان شبی که علی را ضربت می زنند، به معاویه نیز حمله می کنند و تقریبا یک دستش را چلاق می نمایند. معاویه همچنین به نشان حفاظت از مکان های عمومی خصوصا مساجد و ائمه جمعه، اهتمام دارد و هزینه زیادی می کند اما عملا معاویه، بیش از آن که قربانی ترور و مخالف آن باشد، خودش از طراحان بزرگ ترور و قتل های زنجیره ای مخالفان سیاسی و حتی مردم و کودکان بی دفاع است. او را اگرنه نخستین، می توان بزرگترین نماینده حکومت ترور در تاریخ مسلمانان برشمرد. تئوری استبداد در جهان اسلام توسط او به وسیله ترور و با قدرت زیاد، پیاده و تثبیت می شود.
متاسفانه ترور و غافل کشی وارد فرهنگ تشیع و کسانی که خود را مرید علی بن ابیطالب می خوانند هم شده است. سرآمد آنها حسن صباح از شیوخ هفت امامی ها در سده پنجم هجری است که گروهی پرآوازه را با هدف ترور به مرکزیت الموت در نزدیکی تهران، سازمان می دهد.
در هنگامه پایان جنگ جهانی دوم و خروج قوای متفقین از ایران، برخی فقها و طلاب دوازده امامی هم رویکرد ترور را در پیش می گیرند. هسته نخستین آنها به نام فدائیان اسلام شناخته می شود که هرچند با ترور افرادی چون تیمسار رزم آرا به یک قهرمان تبدیل می گردد اما با ترور دکتر کسروی و دکتر فاطمی، همچنین تهدید دکتر مصدق به ناسیونالیسم و نهضت ملی آسیب می زند و زمینه بازگشتن حکومت وحشت و کودتا را با توانایی بیشتر، فراهم می نماید.
برخی دانشگاهیان و دانشجویان نیز آلوده به رویکردهای تروریستی می شوند که سرآمد آنها سازمان مجاهدین خلق می باشد. بیشتر اعضای کلیدی آن، دانشجویان رشته های حقوق و مهندسی هستند اما گویی دانش آنها چندسویه و همراه با آگاهی عمیق نیست و به همین دلیل، تاثیر رفتارهای تروریستی یا اصطلاحا جهادی آنها نسبت به اهداف کلانشان، غالبا معکوس است.
خوشبختانه هم حوزه و هم دانشگاه، هیچگاه بصورت یکپارچه به حمایت از گروههای ترور برنخاسته اند اما انتطار بیشتری از آنها می رود. در راه آگاهی، آنها بار سنگین تری بر دوش دارند. نه تنها نباید ابزارهای خشونت و آدمکشی را ترجیح دهند بلکه لازم است بصورت یکپارچه در برابر رفتارهای تروریستی و قهرمانهای کاذب از تاریخ گذشته تا به امروز قرار بگیرند و برای تبیین و بهبود شرایط جامعه مدنی در آینده نزدیک، تلاش و تکاپوی جدی تری از خود نشان دهند

حمله با دسیسه، غافل کشی، کشتن ناجوانمردانه، به دسیسه برآمدن، به دسیسه کشتن. این روش در فرهنگ ایران، تازگی ندارد. بر پایه شاهنامه، چهره هایی خوشنام چون ایرج و رستم با همین شیوه کشته می شوند. در گزارش های
...
[مشاهده متن کامل]
تاریخی نیز رفتارهای تروریستی در ایران پدیدار است. در گزارش بیستون از داریوش سخن از ترور بردیا بدستور شاه وقت، کمبوجیه می رود. بزرگان فرهنگ ایرانی، این گونه از برخورد را نپسندیده و نشان از پستی و دون مایگی می انگارند. با این حال، در تواریخ غیرایرانی، چنین شیوه هایی به برخی بزرگان ایرانی نسبت داده می شود؛ از جمله قتل رهبران سکاها بدست کیاکسار، قتل پی در پی شاهان هخامنشی پس از داریوش، قتل کراسوس بدست سورنا، . . . در صدر اسلام نیز قتل چند شیخ و شاعر جاهلیت عربی را به پیامبر نسبت داده اند اما عموما بسیاری از صحابه پیامبر، قربانی ترور هستند در حالی که از عمل به ترور، اکراه می ورزند

سوءقصد
ترور یعنی کشتن آدم یا هراس
Terror
وحشت
ترور
Assassination
ترور ( Terror ) – تروریسم ( Terrorism ) : [اصطلاح جامعه شناسی] واژه ترور از ریشه terrour ) ) به معنای ترساندن است . این واژه برای نخستین بار در سال 1796 در متمم فرهنگ لغات فرهنگستان علوم فرانسه ظاهر شد و تروریسم را چنین معنا کرد ) ) نظام یا رژیم وحشت ) ) تنها پدیده مغایر با آرام سازی داخلی دولت ها پدیده ای است که آن را تحت عنوان تروریسم می شناسیم . تروریسم را می توان تهدید با استفاده از خشونت برای مقاصد سیاسی از سوی افراد یا گروههایی تعریف کرد که در غیر این صورت دارای هیچ گونه قدرت سیاسی رسمی نیستند . استفاده از خشونت توسط گروهایی غیر دولتی برای دستیابی به هدفهای سیاسی.
...
[مشاهده متن کامل]

منبع https://rasekhoon. net

تِرور
این واژه از دو بخش ساخته شده : تِر - اور
تِر - : هم ریشه با واژه تَرس پارسی
- اور = هم ریشه با - آر پارسی مانند : گفتار ، کردار
گرته برداری : تَرار ، تَرسیدار
دیگر برابرها : تَرسوکُشی، تَرساکُشی، دیوسان کُشی ، کُشت و کُش ، ترس و کُش

نهانکشی
قتل سیاسی
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ١٧)

بپرس