بودا

/budA/

    buddha

فارسی به انگلیسی

بودا گرایی
buddhism

پیشنهاد کاربران

بودا یعنی بیداری، بیداری از جهل و از "سامسارا ( طبق عقاید ایشان هر کسی هر بارکه می میرد پی در پی و باز زنده می شود و رنج می کشد، این سامسارا است ) . در واقع فقط یک بودا وجود نداشته و بوداهای بیشماری بوده اند. معروفترین ایشان "سیدهارتا گوتاما"که در واقع شاهزاده ای بود که قرار بود روزی شاه شود ولی ناگهان احساس کرد که دوست ندارد شاه شود و برخلاف میل پدر تاجدارش از کاخ بیرون آمد و از گرسنگی و تشنگی تا سرحد مرگ گرفته و راههای بیشمار دیگری سعی کرد به بیداری روح برسد و سرانجام زیر درخت انجیری به این مرتبه رسید. اکنون نیز راهبان بودایی نایبان او هستند و آنچه او می گوید را به مردم می رسانند. در واقع او نمرده و در جایی به زندگی ادامه می دهد.
...
[مشاهده متن کامل]

همه می توانند با رعایت 8اصل بودا شوند:
دیدگاه نیک
فکر نیک
سخن نیک
عمل نیک
زندگی نیک
تلاش نیک
یاد نیک
مدیتیشن نیک.
بوداییان به دو دسته :
ماهایانا
تراوادا
تقسیم می شوند که در جزییات دین با یکدیگر تفاوت دارند. مردم کشورهای چین، کره، ژاپن، ویتنام، سنگاپور، تایوان طرفدار ماهایانا و مردم کشورهای کامبوج، لائوس، تایلند، برمه، سریلانکا طرفدار اندیشه تراوادایی هستند.

خردمندان گم نام هندوی ماقبل وداها و اُپانیشادهای نوشتاری یعنی کاشفین چرخه تولد و مرگ نتوانسته اند این حقیقت را هم کشف کنند که پدیده طبیعی و واقعی به شکل 《تولد - زندگی - مرگ 》 تنها و منزوی نمی باشد بلکه
...
[مشاهده متن کامل]
در پیوند با پدیده دیگریست که بخش اعظم آن با حواس پنجگانه و تجربه غیر قابل دریافت و درک است به شکل 《مرگ - زندگی - تولد 》. مسیر حرکت این دو پدیده که همیشه توسط لحظه جاودانه حال طی میشود بصورت دو قوس یکی بسیار کوتاه و دیگری بسیار بلند و به شکل یک دایره از پیش تعیین و ترسیم گردیده. زندگی در طول قوس کوتاه همین زندگی دنیوی می باشد که از لحظه بسته شدن نطفه در رحم مادر آغاز و در لحظه مرگ به پایان می رسد و طول زمانی آن منحصر بفردست. زندگی در طول قوس بلند روئیائیست با کمیت و کیفیت بهشت برین بموزات خواب ژرف و شیرین نفس مجرد یعنی من در نفس یا من واحد خدا و به کمک حواس، فهم و عقل بیکران وی در طی حالت برزخ تا لحظه بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری دوباره در همین دنیا در مداری برتر و طول زمانی آن برای همه افراد انسانی در کلیه اعصار گذشته و حال و آینده همیشه مساوی خواهد بود با هفت برابر طول عمر کلی محتوای کیهان یا جهان یعنی هفت برابر فاصله زمانی بین وقوع دو مهبانگ متوالی، نه یک ثانیه بیشتر و نه یک ثانیه کمتر. این دنیا به شکل این آسمان ها و زمین در طول سفر دایره وار مقطعی، نزولی و صعودی محتوای کیهان یا جهان بین دو بهشت برین متوالی یعنی بین مبدء و معاد حقیقی و واقعی ( مبدء و معاد از دیدگاه علمی و نه دینی ) همیشه پس از وقوع مه بانگ های هشتم در یک درجه تکاملی برتر از قبل از نو آفریده میشود. تولد در انتهای پدیده دوم همان تولد است در ابتدای پدیده اول با این تفاوت که هر بار در مداری برتر و کمال یافته تر از پیش به وقوع می پیوندد. خردمندان گمنام هندو چون نتوانسته اند پدیده دوم را هم کشف کنند، راه و روش دیگری هم نشاخته اند طوریکه بتوانند به کمک آن، چگونگی حرکت دایره وار این چرخه را بطور حقیقی و منطبق بر واقعیت شرح و توضیح دهند غیر از روش تناسخ یا گردش روان. راه و روش های پیشنهاد شده توسط پیشینیان در شرح و توضیح چگونگی جاودانه بودن عشق و زندگی انسانی ( منجمله نباتی و حیوانی ) از قبیل تناسخ ، قبض یا جدایی روح، پریدن جان از قفس تنگ خاکی ، مهاجرت روان بین عالم ایده ها یا ماوراء طبیعت و عالم محسوسات یا طبیعت افلاطونی جملگی بدون استثناء خیالات اوهامی بوده و می باشند و نه باور های حقیقی. انسان در طول تاریخ پیدایش آئین ها و ادیان تاکنون نتوانسته است بین خدای کلمه ای ، مفهومی و ایده ای از دیدگاه دین و فلسفه و عرفان از یک طرف و خدای حقیقی و واقعی از دیدگاه علمی از طرف دیگر، فرق و تمیز قائل شود. شوخیال یکی از نام های استعاری خود من می باشد.

بودا به معنی دوستداران هم هست
بودا ( Buddha ) : یکی از خدایان تثلیث هندو ویشنو نام دارد . بودا در اساطیر دین هندوستان یکی از جلوه های دهگانه ویشنو برای خدمت رسانی به مردم می باشد .
از دیگر جلوه های دهگانه ویشنو در آیین هندو می توان به : ماهی، لاک پشت ، گراز ، موجود نیمه آدم و شیر ، کوتوله ، راما ، راما ( Ram� ) ی تبر به دست کریشنا ( Krishna ) ، کَلکی ( Kalki ) . اشاره کرد . بودا حکیم بنیانگذار بودیسم و کَلکی موعود آخرالزمان است که به اعتقاد هندوان برای اصلاح جهان ، شمشیر به دست و سوار بر اسب سفید ظاهر خواهد شد .
...
[مشاهده متن کامل]

رجوع شود به ( توفیقی ، حسین ، آشنایی با ادیان بزرگ ، 1398: 34 )

این نام در سنسکریت به معنای پدر، جسور و صاحب فضیلت میباشد
واژه Buddha از اجزای زیر ساخته شده است :
Bud با تلفظ بود در زبان فارسی صرف فعل بودن به حالت گذشته ساده می باشد. dh با تلفظ ده همان عدد ۱۰ است. پسوند a یا الف در آخر این نام مخفف کلمه اول یا ازل یا آغاز می باشد . بنابر این این واژه سانسکریتی در اصل و ریشه فارسی بوده و به معنای بیدار و آگاه و روشن شده نبوده است بلکه به معنای : او در ازل ده تائی آفریده شده است. این نام مترادف و معادل و هم معنا با واژه باستانی - اوستایی " خویدوده " می باشد که از دیدگاه خردمندان گم نام ایرانی ماقبل زرتشت در میدان های خود شناسی و انسان شناسی خطاب به تک تک افراد انسانی به معنای 《 خود تو ده تائی 》 بوده است و نه به معنای ازدواج با محارم. به این معنا که خداوند متعال در نظام احسن آفرینش مبداء هر فرد انسانی را از یک خانواده ده عضوی خودی و ملکوتی مشتمل بر پنج آدم و پنج حوای خودی و هرکدام را در برترین سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی و هنرمندی و دانایی و توانایی آفریده و به آنان حیات یا زندگی جاودانه اهداء نموده است و آنهم با هدف زوجیت هر فرد انسانی با خود و تجربه عشق خویشتن به پنج روش مختلف در قالب پنج زوج بنیادی و خودی مشتمل بر پنج نیم زوج مردانه و پنج نیم زوج زنانه ( پنج آنیموس و پنج آنیما ) . و همه افراد انسانی را بطور مطلقا همزمان و هم سن و در یک سن معتدل ملکوتی آفریده است و نه از طریق آمیزش جنسی یک مرد و یک زن افسانه ای و تخیلی - توهمی یعنی آدم و حوای ادیان به اصطلاح توحیدی - ابراهیمی یهودیت و مسیحیت و اسلام و تسلسل نسل . کلمه فارسی ماده هم در اصل و ریشه به شکل " ما ۱۰ " و عنوان اقوام ماد بصورت جمع یعنی مادها هم به صورت " ما ۱۰ آ " بوده است. به این معنا که ما افراد انسانی به تنهائی و منزوی نظام احسن آفرینش مبداء و زندگی طولانی مدت درون آن در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی را پشت نگذاشته بلکه هر کدام ده تائی وارد سلسله طویل نظم ها و حیات های دنیوی شده ایم. اما در پایان این راه و این سفر بسیار طولانی و دور و دراز یعنی در معاد دوباره هرکدام ده تائی به نظام احسن آفرینش مبداء باز خواهیم گشت و از همان زندگی اولیه یا ازلی در سطح کمال ایده آل خوبی و زیبایی در کنار هم و در سرا های ملکوتی پنتاگونی ( پنج ضلعی یا پنج خانه ای ) خاص و ویژه خویش و در چارچوب طرح مطلق آفرینش از پیش رزرو شده بر خوردار خواهیم گشت. یکی از امتیازات برجسته و فراموش نشدنی افکار و خیالات سر و شهودات باطنی - عرفانی بودا در مقایسه با پیشینیان خردمند هندوی خویش که پدیده " سم سرا " یعنی چرخه یا گردش و یا زنجیره تولد و مرگ را از طریق گردش روان تحت عنوان حلول یا تناسخ شرح و توضیح و تبیین و توجیه نموده اند، نپذیرفته و چنین شرح و توضیحات را باطل اعلام نموده و جاری شدن این پدیده را فقط در چارچوب زنجیره علت و معلول مادی امکان پذیر و مقدور و میّسر دانسته است. به زبان علم امروز یعنی در بطن و بستر و در طول تسلسل تولد و مرگ محتوای کیهان از طریق چرخه یا گردش وقوع مه بانگ های هفتگانه و متوالی بر اثر نوسانات متوالی باز و بسته شدن یا انبساط و انقباض محتوای کیهان یا جهان. اما پیشنهاد وی تحت عنوان " شاهراه هشت مسیره " یا طناب هشت رشته ای و یا هشت راه مراقبه ای در جهت پیاده شدن قبل از موعد مقرر و از پیش تعیین شده از زنجیره تولد و مرگ و رسیدن به حالت نیروانا یا آرامش و برخوردار شدن از سعادت کامل ، فقط در خیال و وهم امکان پذیر می باشد و در عمل مطلقا محال و غیر ممکن. اما خردمندان هندو قبل و بعد از بودا به پیاده شدن از این سم سرا قبل از موعد مقرر باور نداشته و ندارند. حالت مورد نظر هندوان در پایان راه ، موکشا می باشد که همان حالت نیروانای بوداییان است. واژه نیروانا به احتمال قوی و قریب به یقین در اصل و ریشه به شکل نَی روانه بوده است، یعنی هرگز جاری یا روان نشده ، یعنی سکون یا آرامش مطلق.
...
[مشاهده متن کامل]

همچنین نگاه کنید به جاتکه
خردمند
دانا
حکیم
استاد
همه چیز دان
کسی که به حقیقت رسیده
کسی که به نور رسیده
کسی که کامل شده
آواتار
بودا= بو دا =پدرومادر
بو= پدر/بابا/ابا/ابو . . . .
دا=مادر/دایه/دادا

بپرس