بَرسَم یا بَرِسمَن عبارت از شاخه های بریده درختی که هر یک از آنها را در زبان پهلوی تاک و به پارسی تای گویند. از اوستا برمی آید که برسم باید از جنس رستنی ها باشد، مانند انار و گز ( درخت ) و هوم. شاخه ها معمولاً با کاردی به نام بَرسَمچین بریده می شود. در فرهنگ های پارسی آمده «برسم شاخه های باریک بی گره باشد به مقدار یک وجب که آن را از درخت هوم ببرند، و آن درختی است شبیه به گز ( درخت ) و اگر هوم نباشد، درخت گز والا درخت انار که با نیایش و باژ و زمزمه و با وسیلهٔ بَرسَمچین می برند. » گاهی در مراسم برسم های فلزی از برنج و نقره به جای گیاه به کار می برند. هر یک از تای های فلزی به بلندی نه بند انگشت و به قطر یک هشتم بند انگشت است. در اوستا شمارهٔ برسم ها از ۳ تا ۳۵ ذکر شده است. دور برسم ها را با بندی که از برگ الیاف خرما بافته اند، می بندند، نظیر کٌشتی و کمربند زرتشتیان، این بند نیز کٌشتی نامیده می شود.
... [مشاهده متن کامل]
مراسم بَرسَم یا مراسم بَرِسمَن مقصود از برسم گرفتن، دعا خواندن و سپاس به جای آوردن، نسبت به تنعم از نباتات است که مایهٔ تغذیهٔ انسان و چهارپا و وسیلهٔ جمال طبیعت است. در مراسم برسم، برسم را در آب زور می گذارند و از رطوبت به آن نیرو می دهند به خوبی یادآور باران و بالیدن رستنی ها و آبیاری محصول و بارآور ساختن زمین است. در قدیم پیش از غذا برسم به دست گرفته، دعا می خوانده اند و سپاس نعمت به جای می آوردند. در بخشهای مختلف اوستا از برسم یاد گردیده است.
گذشته از اوستا، به واسطه خبری از استرابون ( ۲۷ قبل از میلاد - ۱۴ پس از میلاد ) ، رسم «برسم گرفتن» نزد ایرانیان برآورد می شود. وی دربارهٔ یک آتشکده در کاپادوکیه ( آسیای صغیر ) می نویسد: «مغان درآنجا آتشی که هرگز خاموش نمی شود را نگهداری کرده و هر روز در آتشکده تقریباً یک ساعت در برابر آتش سرود می خوانند و یک بسته چوب در دست می گیرند و پرده ای تا به چانه آویخته که لب های آنان رامی پوشاند. » احتمالاً مقصود از بستهٔ چوب و پرده همان «برسم» و «پِنام» است.
... [مشاهده متن کامل]
مراسم بَرسَم یا مراسم بَرِسمَن مقصود از برسم گرفتن، دعا خواندن و سپاس به جای آوردن، نسبت به تنعم از نباتات است که مایهٔ تغذیهٔ انسان و چهارپا و وسیلهٔ جمال طبیعت است. در مراسم برسم، برسم را در آب زور می گذارند و از رطوبت به آن نیرو می دهند به خوبی یادآور باران و بالیدن رستنی ها و آبیاری محصول و بارآور ساختن زمین است. در قدیم پیش از غذا برسم به دست گرفته، دعا می خوانده اند و سپاس نعمت به جای می آوردند. در بخشهای مختلف اوستا از برسم یاد گردیده است.
گذشته از اوستا، به واسطه خبری از استرابون ( ۲۷ قبل از میلاد - ۱۴ پس از میلاد ) ، رسم «برسم گرفتن» نزد ایرانیان برآورد می شود. وی دربارهٔ یک آتشکده در کاپادوکیه ( آسیای صغیر ) می نویسد: «مغان درآنجا آتشی که هرگز خاموش نمی شود را نگهداری کرده و هر روز در آتشکده تقریباً یک ساعت در برابر آتش سرود می خوانند و یک بسته چوب در دست می گیرند و پرده ای تا به چانه آویخته که لب های آنان رامی پوشاند. » احتمالاً مقصود از بستهٔ چوب و پرده همان «برسم» و «پِنام» است.
چو برسم بدید اندر آمد بواژ
نه گاه سخن بود و گفتار ژاژ
نه گاه سخن بود و گفتار ژاژ
لذا غذایی که با برسم که یک قلمچه ده سانتی شاخه انار است که هنوز در خراسان به شاخه جوان گیاهان میوه دار تای میگویند مانند تای بیاژ خربزه یا بیاژ هندوانه یا تای تک انگور و انار است و غذایی که موبد با دعا
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
و برسم میخواند برسم میگویند و الان هم کسانی که مقدار غذایی از یک پیر و قطب به عنوان شفا و دعا برای بیمار خود میگیرند به آن باژ برسم میگویند
بَرسَم یا برسمن، شاخه بریده از درختانی چون ، گز ، انار و هوم به اندازه یک وجب شاخه بی گره وده که از کاردی بنام برسمنچین برای بریدنش استفاده می شود. و در مراسم بَرسَم�یا�مراسم بَرِسمَن�مقصود از برسم گرفتن،
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
دعا خواندن و سپاس به جای آوردن، نسبت به تنعم از نباتات است که مایهٔ تغذیهٔ انسان و چهارپا و وسیلهٔ جمال طبیعت است.
واژه برسم از رو بخش بر ( =بالا ) اسم ( هیزم ) ساخته شده است و در کل به معنی چوبی است که سوزانده می شود و آتش آن بسوی بالا ( بسوی اهورامزدا ) بازمیگردد.
در آیین هندوان نیز نام خدای آفرینش "برهما" است که از واژه "برسمن" گرفته شده. "برهما" چهار سر دارد به نشانه چهار آخشیگ آب، باد، خاک و آتش که آفریننده این جهان هستند.
... [مشاهده متن کامل]
در آیین هندوان نیز نام خدای آفرینش "برهما" است که از واژه "برسمن" گرفته شده. "برهما" چهار سر دارد به نشانه چهار آخشیگ آب، باد، خاک و آتش که آفریننده این جهان هستند.
... [مشاهده متن کامل]