کنار، مجاور، مابعد، اینده، دیگر، بعد، جنبی، زیرین، پهلویی، نزدیک ترین
پیشنهاد کاربران
آینده به چم future . ساختار کلمه: آی ( بن مضارع آمدن ) اَنده. یعنی چیز در حال آمدن ( مشابه رونده که یعنی چیز درحال رفتن ) . گذشته ( به چم past ) هم از نظر ساختاری یعنی چیزی که رفته و گذر کرده است.
مجله آینده، مجله ای ملی سیاسی، اجتماعی، ادبی و تاریخی بود که توسط محمود افشار یزدی در سال ۱۳۰۴ شمسی بنیان نهاده شد. مجله آینده طی ۱۹ سال و در دو دوره زمانی با مدیریت محمود افشار ( ۴ سال ) و سپس فرزندش ایرج افشار ( ۱۵ سال ) منتشر شد. در سال اول مجله در ۱۲ شماره، از تیرماه ۱۳۰۴ تا مهرماه ۱۳۰۵ شمسی منتشر شد. در سال دوم در ۱۲ شماره، از دی ماه ۱۳۰۵ تا اسفند ۱۳۰۶ شمسی، ادامه یافت. فعالیت این مجله، بعد از ۱۷ سال تعلیق، در سال سوم با انتشار ۱۶ شماره و از مهر ماه ۱۳۲۳ تا اسفند ۱۳۲۴ پیگیری شد. انتشار سال چهارم را محمود افشار از مهر ۱۳۳۸ آغاز کرد و در مجموع ۶ شماره انتشار یافت. نشر مجله آینده از اردیبهشت ۱۳۳۹ تا آغاز فروردین ۱۳۵۸ متوقف شد. ایرج افشار سال های پنجم تا نوزدهم مجله را از سال ۱۳۵۸ از سر گرفت و تا ۱۳۷۲ ادامه داد. ... [مشاهده متن کامل]
برخی از نویسندگان مجله آینده در دوره و سال های مختلف عبارت بودند از: سید حسن تقی زاده، ذکاءالملک فروغی، محمد مصدق، ایراندخت تیمورتاش، محمود افشار یزدی، علی اکبر داور، غلامرضا رشید یاسمی، علی دشتی، نصرالله فلسفی، مجتبی مینوی، عباس اقبال، حسن مشرف الدوله نفیسی، محمود عرفان و مصطفی فاتح ( چیره ) ، مستشارالدوله صادق، ادیب السلطنهٔ سمیعی، علی اصغر حکمت، قاسم غنی، اللهیار صالح، حسین مکی، ارسلان خلعت بری، فریدون کشاورز، شمس الدین مصاحب و بسیاری دیگر.
آینده ( واژه آینده در بیشتر زبانهای هند و اروپائی و حتی فارسی باستان و سانسکریت بواسطه اینکه عملی در اتیه در پیش است و میبایست بسوی ان رفت همگی معنی رفتن میدهند. ریشه هندواروپائی آینده، ای ei - یا رفتن و خارج شدن بهمین معنی در فارسی باستان الیتی ality ودر اوستا آایتی a�iti. ودر سانسکریت اتی eti یا رفتن و ایاتی ayati یا آینده. در انگلیسی از همان ریشه ایتین راری itinerary یا برنامه سفر آینده میباشد. در زبان عربی زمان آینده آتیه میباشد. ... [مشاهده متن کامل]
۱ - دیکشنری اتیمولوجی هندو اروپائی وفارسی، علی نورائی ۲ - Julius Pokirny اتیمولوجی دیکشنری ، دانشگاه تکراس، آستین ۳ - , Calver Watkins ریشه های هند و اروپائی ۴ - دیکشنری ابادیس، دهخدا، معین، ویکشنری و اتیمولاین ۵ - برگرفته بخشی از فرهنگ ریشه های هندواروپائی زبان فارسی کردآ ورنده دکتر منوچهر آریاتپور
کردی جنوبی: بانان کردی مرکزی: داهاتو
دانشمندان از آینده میان وخبرمیدن وهمیشه موقع تمسخر سطحی اندیشمندان هستند.
همانطور که میدانیم واژه یلدا = یلد دا می باشد که به چم زایش روشنایی ست. دا را در day / هویدا / فردا / پیدا و . . . میبینیم که همگی به چم روشناییست و گاها نشان امید و موفقیت هم بوده ( واژه پیروز = به روز رسیدن است = موفقیت ) و تا کنون هم از نور و روشنایی به گونه دعای خیر و موفقیت بهره برده می شود و شب و تاریکی نماد اهریمن و . . . بوده پس ... [مشاهده متن کامل]
در اینده باید چیزی در انده درهمیده باشد و آی در آینده = آی انده و انده همان ضرب و شدت است و در and لاتین / اندودیدن / انداختن ( اند داختن ) و . . . میبینیم. پس در آی انده میبینیم آی بی معناست و باید تغییراتی رخ داده باشد تا به ریخت دی ( day ) روز لاتین و نام یکی از فرشتگان ایرانی به چم روشنایی / هویدا / فردا / پیدا و . . . . همخوانی داشته باشد . همانطور که در پیدا و فردا و . . . میبینم که فردای و هویدای و . . . ی از آن پاک شده اما در لاتین ریخت خود را نگه داشته و همچنین در ماه دی نیز همینطور پس بی شک فردا = فردای / هویدا = هویدای و . . . بوده و در آینده نیز داینده بوده که دال آن بخاطر سختی گویش زداییده شده .