آندلس ؛ مرتبط با مفهوم کلمه ی آنتالیا و آندوسکوپی
به معنی محل جذب مردان برای تفریح و خوشگذرانی.
ریشه ی کلمه ی آنتالیا و آندولوس مرتبط با کلمه ی آنُد و کاتد در رشته برق و الکترونیک می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
آند به الکترودی می گویند که جریان الکتریکی به داخل آن وارد می شود.
کاتد به الکترودی می گویند که الکتریسیته از داخل آن به بیرون جریان پیدا می کند.
البته عمل آند و کاتد در درون باطری ها برعکس تعریف بالا می شود یعنی در درون باطری برای شارژ شدن عمل دریافت و ذخیره سازی الکترون در نامگذاری آند و کاتد برعکس می شود.
به معنی محل جذب مردان برای تفریح و خوشگذرانی.
ریشه ی کلمه ی آنتالیا و آندولوس مرتبط با کلمه ی آنُد و کاتد در رشته برق و الکترونیک می باشد.
... [مشاهده متن کامل]
آند به الکترودی می گویند که جریان الکتریکی به داخل آن وارد می شود.
کاتد به الکترودی می گویند که الکتریسیته از داخل آن به بیرون جریان پیدا می کند.
البته عمل آند و کاتد در درون باطری ها برعکس تعریف بالا می شود یعنی در درون باطری برای شارژ شدن عمل دریافت و ذخیره سازی الکترون در نامگذاری آند و کاتد برعکس می شود.
واژه ی عربی ال اندلس به احتمال قریب به یقین در اصل و ریشه به زبان فارسی بوده و به چند شکل زیر تلفظ و بیان میشده : یکی به شکل ؛ آن دلو ست یعنی آن یا او پیرو سخنان دل است و یا به بیانی دیگر، آن یا او درون گراست مثل پدر معاویه یعنی ابوی سو فیان یا پدر درون گرایان. و دیگری بصورت ؛ آن دو لوست به این معنا که آن یا او دارای دو بعُد یکی مردانه و دیگری زنانه است که در حالت آفرینش اولیه آسمانی ناف شان برای زوجیت با هم بریده شده به کمک تیغ و قیچی معنوی و امری ( و نه فیزیکی و خلقی ) و با دستان نرس یا مامای ملکوتی . و سومی به شکل ؛ آن ده لوست، یعنی آن یا او یا بطور بطور کلی هرفرد انسانی دارای ده لو یا لایه و یا ده بُعد نفسانی میباشد مشتمل بر پنج من مردانه و پنج من زنانه. این تلفظ و معنای آخر منطبق است بر معنای واژه های پر از رمز و راز دهّر و جهود و جوده به زبان فارسی فرا باستانی و یا ماوراء تاریخی که در قرآن به معنای روزگار بیان گردیده و به احتمال قوی و نزدیک به حقیقت در عصر پیامبر اسلام و پس از رحلت وی تاکنون کسی در میدان رقابت با داستان بابا آدم و ننه حوای تورائی، ایوانگلیئی ( انجیلی ) و قرآنی جرعت بیان آنرا به معنای اشاره شده نداشته است و بر اساس پند و اندرز شاعرانه ی حافظ شیرین سخن، هم عصران وی و آیندگان بهتر بوده و خواهد بود که : سخن و روایت و حدیث از مطرب و می گویند و زار دهّر کمتر جویند/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را/
... [مشاهده متن کامل]
در صورتیکه در قرآن اشاره شده که نه واژ یا نام الله بلکه خدای حقیقی و واقعی کلیه نفوس نباتی و حیوانی و انسانی را در آفرینش اولیه ملکوتی همین دنیا در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین، بصورت زوجی آفریده و به هرکدام جاودانگی اهداء نموده. البته در این مورد، فرمایشات قرآنی به این روشنی بیان نگردیده اند و لذا همیشه نیازمند تاویل و تفسیر و اخیرا تعبیر خواب رویا های نبوی بوده و می باشند. و ما خلقکم و لا بعثکم الا کنفس واحده : به این معنا بوده و میباشد که خدای حقیقی و واقعی در آفرینش اولیه، کلیه ی نفوس نباتی و حیوانی و انسانی را از نفس واحد و بیکران خویش و هرکدام را در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی آفریده و به هرکدام جاودانگی اهداء نموده و نه از نفس یک موجود خیالی - اوهامی تحت نام آدم. و پس از مرگ، بدن ها را بر نمی انگیزاند بلکه من ها را در نفس یا من واحد و بیکران خویش به کمک حواس و غرایز و فهم و عقل بینهایت خود به موازات خواب سنگین و ژرف و شیرین در طی حالت برزخ از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی با کمیت و کیفیت بهشت برین برخوردار مینماید و آنهم نه تا وقت بر پایی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت بلکه هر بار تا لحظه ی بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره در همین دنیا در مداری برتر . آیه قرآنی بصورت 《 کما بدائکم تعودون 》 هم در اصل و ریشه یعنی از دیدگاه خود پیامبر اسلام به معنای بازگشت به همان حالت آفرینش اولیه ی مبدئی در معاد بوده و نه اینکه بسوی او باز میائید بر وزن انا لله و انا الیه یا علیه راجعون. در پایان کلام کودکانه امروز خود متاسفم برای کشفیات و شهودات عرفانی ابن عربی اندلوسی در طول سفر هایش به مکه و مدینه و خوابیدن های شبانه اش در زیر انعکاس نور شمس بصورت مهتاب بهنگام قمر البدر یا ماه چهارده بر روی پشت بام خانه ی کعبه که قبل از میلاد پیامبر اسلام و پیش از نوسازی آن به امر آن حضرت یک بتکده و جای نگهداری بت های لاتها و لوت ها و منات و حبل بوده و پس از آن گویا یک بت غیبی در آن چهار دیواری سکونت گزیده و بر مبنای بینش و باور خود مسلمانان، آن خانه بیت الحرام نامیده شده به این معنا که گزینش سکونت بت یا بُد و یا بود غیبی در آن قفس تنگ جایز نمی باشد و به قول مولانا، آن بت غیبی آنچنان بی حد و مرز یا بیکران و بی نهایت است که در وهم های انسانی منجمله وهم عرفانی خود وی نمی گنجد. جای تعجب و شگفت و مایه اعجاز است که مسلمانان توانمند سالی یکبار یا حداقل یکبار سوار بر پشت نقلیه های ساخت غیر خودی به آنجا سفر میکنند و هفت باور دور آن خانه ی سیاهرنگ میچرخند، بدون اینکه بدانند که چرا رنگ نمای بیرونی آن سیاه ست و چرا هفت بار باید دور آن چرخید و آنهم در طول طواف چرا شانه چپ زائران باید بسوی آن خانه ی سیاه چرده باشد؟
شاید واژه ی به ظاهر عربی ال اندلس با حروف لاتین به شکل Andalucia با تلفظ آندالوسیا به زبان اسپانیولی به معنای زیر بوده باشد: آن دال او مخفف آن دل او سیاه رنگ است مانند سنگ نبش اسود الحجر.
... [مشاهده متن کامل]
در صورتیکه در قرآن اشاره شده که نه واژ یا نام الله بلکه خدای حقیقی و واقعی کلیه نفوس نباتی و حیوانی و انسانی را در آفرینش اولیه ملکوتی همین دنیا در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی، اعتدال و نظم و هماهنگی با کمیت و کیفیت بهشت برین، بصورت زوجی آفریده و به هرکدام جاودانگی اهداء نموده. البته در این مورد، فرمایشات قرآنی به این روشنی بیان نگردیده اند و لذا همیشه نیازمند تاویل و تفسیر و اخیرا تعبیر خواب رویا های نبوی بوده و می باشند. و ما خلقکم و لا بعثکم الا کنفس واحده : به این معنا بوده و میباشد که خدای حقیقی و واقعی در آفرینش اولیه، کلیه ی نفوس نباتی و حیوانی و انسانی را از نفس واحد و بیکران خویش و هرکدام را در نهایت کمال ایده آل خوبی و زیبایی آفریده و به هرکدام جاودانگی اهداء نموده و نه از نفس یک موجود خیالی - اوهامی تحت نام آدم. و پس از مرگ، بدن ها را بر نمی انگیزاند بلکه من ها را در نفس یا من واحد و بیکران خویش به کمک حواس و غرایز و فهم و عقل بینهایت خود به موازات خواب سنگین و ژرف و شیرین در طی حالت برزخ از مشاهده و تجربه عشق و زندگی رویائی با کمیت و کیفیت بهشت برین برخوردار مینماید و آنهم نه تا وقت بر پایی قیامت کبری و فصل برداشت محصول در آخرت بلکه هر بار تا لحظه ی بسته شدن مجدد نطفه در رحم مادر و بیداری و تولد دوباره در همین دنیا در مداری برتر . آیه قرآنی بصورت 《 کما بدائکم تعودون 》 هم در اصل و ریشه یعنی از دیدگاه خود پیامبر اسلام به معنای بازگشت به همان حالت آفرینش اولیه ی مبدئی در معاد بوده و نه اینکه بسوی او باز میائید بر وزن انا لله و انا الیه یا علیه راجعون. در پایان کلام کودکانه امروز خود متاسفم برای کشفیات و شهودات عرفانی ابن عربی اندلوسی در طول سفر هایش به مکه و مدینه و خوابیدن های شبانه اش در زیر انعکاس نور شمس بصورت مهتاب بهنگام قمر البدر یا ماه چهارده بر روی پشت بام خانه ی کعبه که قبل از میلاد پیامبر اسلام و پیش از نوسازی آن به امر آن حضرت یک بتکده و جای نگهداری بت های لاتها و لوت ها و منات و حبل بوده و پس از آن گویا یک بت غیبی در آن چهار دیواری سکونت گزیده و بر مبنای بینش و باور خود مسلمانان، آن خانه بیت الحرام نامیده شده به این معنا که گزینش سکونت بت یا بُد و یا بود غیبی در آن قفس تنگ جایز نمی باشد و به قول مولانا، آن بت غیبی آنچنان بی حد و مرز یا بیکران و بی نهایت است که در وهم های انسانی منجمله وهم عرفانی خود وی نمی گنجد. جای تعجب و شگفت و مایه اعجاز است که مسلمانان توانمند سالی یکبار یا حداقل یکبار سوار بر پشت نقلیه های ساخت غیر خودی به آنجا سفر میکنند و هفت باور دور آن خانه ی سیاهرنگ میچرخند، بدون اینکه بدانند که چرا رنگ نمای بیرونی آن سیاه ست و چرا هفت بار باید دور آن چرخید و آنهم در طول طواف چرا شانه چپ زائران باید بسوی آن خانه ی سیاه چرده باشد؟
شاید واژه ی به ظاهر عربی ال اندلس با حروف لاتین به شکل Andalucia با تلفظ آندالوسیا به زبان اسپانیولی به معنای زیر بوده باشد: آن دال او مخفف آن دل او سیاه رنگ است مانند سنگ نبش اسود الحجر.
در آندلس، صلیبیها نبودند تا با اسلام ومسلمین بجنگد؛
خودِ مسلمانان ثروتمند ومعترض ومرفّه وبرج نشین ومسرف ولاکچری . . .
پرچم اسلام را پائین آوردند وپرچم "صلیب وارانه" بالا بردند.
. . .
عیناً همون أفراد با "زر وزور وتزویر وزاری" کارشان جلو میبرند وهمیشه ناسپاس هستند وهمیشه شاکی و ناراضی هستنند . . .
... [مشاهده متن کامل]
خودِ مسلمانان ثروتمند ومعترض ومرفّه وبرج نشین ومسرف ولاکچری . . .
پرچم اسلام را پائین آوردند وپرچم "صلیب وارانه" بالا بردند.
. . .
عیناً همون أفراد با "زر وزور وتزویر وزاری" کارشان جلو میبرند وهمیشه ناسپاس هستند وهمیشه شاکی و ناراضی هستنند . . .
... [مشاهده متن کامل]
اَندَلُس ( به اسپانیایی: Andalucía ) یکی از ۱۷ بخش خودمختار کشور اسپانیا است. پایتخت آن شهر سبیا یا سویل است.
بازمانده های فراوانی از معماری موری ( مراکشی ) در اندلس به جا مانده است، زیرا این منطقه واپسین دژ مقاومت موروها پیش از بازپس گیری این سامان از سوی پادشاهان کاتولیک بود، که در سال ۱۴۹۲ تکمیل گشت. نامدارترین این آثار کاخ الحمراء در گرانادا ( غرناطه ) ، مزکوئیتا در کوردوبا ( قرطبه ) ، برج های توره دل اورو و خیرالدا در سویل است. از آثار باستانی مهم آن می توان به مدینة الزهراء در نزدیکی کوردوبا اشاره کرد.
... [مشاهده متن کامل]
سال ۷۱۱ میلادی سپاهیان مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد از طرف موسی بن نصیر، حاکم اموی افریقیه از تنگه عبور کرده و شروع به تصرف این منطقه نمودند. پس از کسب یک پیروزی قاطع توسط طارق در مقابل رودریگو، پادشاه ویزیگوت ها، با اضمحلال پادشاهی ویزیگوت، شهرهای منطقه یکی پس از دیگری به سلطه مسلمانان درآمد. به این ترتیب الاندلس در وابستگی به افریقیه و به عنوان یکی از استان های خلافت اموی شکل گرفت. پس از سقوط خلافت اموی، عبدالرحمن داخل در سال ۷۵۶ میلادی خود را به اندلس رساند و امارت مستقل اموی اندلس را به پایتختی قرطبه تشکیل داد. در این دوران حاکمیت مسلمانان بر شبه جزیره ایبری تحکیم و اسلامی سازی و عربی سازی آغاز شد. سال ۹۲۹ میلادی عبدالرحمان سوم در مقابل خلافت فاطمی خود را خلیفه خواند و خلافت اموی قرطبه را ایجاد کرد. مسلمانان در مجموع به مدت ۷۸۱ سال ( تا ۱۴۹۲ میلادی ) بر این ناحیه حکومت کردند. در این دوران تاریخ نگاری مسلمانان در اندلس رشد چشمگیری یافت که اوج آن توسط خاندان رازی است. ابداعات علمی و فرهنگی عالمانِ اندلسی بر رشد فرهنگی و صنعتی ملل مغرب زمین تأثیر غیرقابل انکاری داشته است؛ چنان که نهضت ترجمه علمی اروپا از اندلس آغاز شد. هرچند با سیطره اسپانیایی ها بر اندلس و برقراری دادگاه های تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک اسپانیای آن دوران در شهر غرناطه یا همان گرانادا، رونق علوم و فنون اسلامی در اندلس از میان رفت.
این بخش از هشت استان تشکیل شده است که عبارتند از:
• استان سویل
• استان گرانادا
• استان کوردوبا
• استان کادیس
• استان مالاگا
• استان اوئلوا
• استان خائن
• استان آلمریا
شهرهای اصلی اندلس ( از غرب به شرق ) عبارت اند از:




بازمانده های فراوانی از معماری موری ( مراکشی ) در اندلس به جا مانده است، زیرا این منطقه واپسین دژ مقاومت موروها پیش از بازپس گیری این سامان از سوی پادشاهان کاتولیک بود، که در سال ۱۴۹۲ تکمیل گشت. نامدارترین این آثار کاخ الحمراء در گرانادا ( غرناطه ) ، مزکوئیتا در کوردوبا ( قرطبه ) ، برج های توره دل اورو و خیرالدا در سویل است. از آثار باستانی مهم آن می توان به مدینة الزهراء در نزدیکی کوردوبا اشاره کرد.
... [مشاهده متن کامل]
سال ۷۱۱ میلادی سپاهیان مسلمانان به رهبری طارق بن زیاد از طرف موسی بن نصیر، حاکم اموی افریقیه از تنگه عبور کرده و شروع به تصرف این منطقه نمودند. پس از کسب یک پیروزی قاطع توسط طارق در مقابل رودریگو، پادشاه ویزیگوت ها، با اضمحلال پادشاهی ویزیگوت، شهرهای منطقه یکی پس از دیگری به سلطه مسلمانان درآمد. به این ترتیب الاندلس در وابستگی به افریقیه و به عنوان یکی از استان های خلافت اموی شکل گرفت. پس از سقوط خلافت اموی، عبدالرحمن داخل در سال ۷۵۶ میلادی خود را به اندلس رساند و امارت مستقل اموی اندلس را به پایتختی قرطبه تشکیل داد. در این دوران حاکمیت مسلمانان بر شبه جزیره ایبری تحکیم و اسلامی سازی و عربی سازی آغاز شد. سال ۹۲۹ میلادی عبدالرحمان سوم در مقابل خلافت فاطمی خود را خلیفه خواند و خلافت اموی قرطبه را ایجاد کرد. مسلمانان در مجموع به مدت ۷۸۱ سال ( تا ۱۴۹۲ میلادی ) بر این ناحیه حکومت کردند. در این دوران تاریخ نگاری مسلمانان در اندلس رشد چشمگیری یافت که اوج آن توسط خاندان رازی است. ابداعات علمی و فرهنگی عالمانِ اندلسی بر رشد فرهنگی و صنعتی ملل مغرب زمین تأثیر غیرقابل انکاری داشته است؛ چنان که نهضت ترجمه علمی اروپا از اندلس آغاز شد. هرچند با سیطره اسپانیایی ها بر اندلس و برقراری دادگاه های تفتیش عقاید کلیسای کاتولیک اسپانیای آن دوران در شهر غرناطه یا همان گرانادا، رونق علوم و فنون اسلامی در اندلس از میان رفت.
این بخش از هشت استان تشکیل شده است که عبارتند از:
• استان سویل
• استان گرانادا
• استان کوردوبا
• استان کادیس
• استان مالاگا
• استان اوئلوا
• استان خائن
• استان آلمریا
شهرهای اصلی اندلس ( از غرب به شرق ) عبارت اند از:




قوم وندال آریایی ساکن در جنوب لهستان و آلمان
کوچ به اسپانیا و فرانسه و شمال آفریقا و ایتالیا
وندلوسیا=واندولوسیا=آندلس
پادشاهی آلان ها و وندال ها
آلان=آران=ایران=آلبانیا
ایالت گوت آلانیا=کاتا لونیا
( بارسلونا، خیرونا، لریدا، تارگونا )
کوچ به اسپانیا و فرانسه و شمال آفریقا و ایتالیا
وندلوسیا=واندولوسیا=آندلس
پادشاهی آلان ها و وندال ها
آلان=آران=ایران=آلبانیا
ایالت گوت آلانیا=کاتا لونیا
( بارسلونا، خیرونا، لریدا، تارگونا )
اندلس ( عربی: الأندلس ) نامی عربی است که به بخش هایی از شبه جزیره ایبری و سپتیمانیا که توسط مسلمانان عرب و اهل شمال آفریقا در زمان های متعددی در دورهٔ زمانی بین ۷۱۱ و ۱۴۹۲ میلادی داده شده است.
اندلس پس از فتح شدن، به پنج ناحیه حکومتی متناظر با اندلوسیا، گالیسیا و پرتغال، کاستیا و لئون، آراگون و کاتالونیا و سپتیمانیا تقسیم شده بود. اندلس به عنوان یک حوزه یا حوزه های حکومتی، با موفقیت استانی از خلافت اموی را که توسط خلیفه ولید یکم آغاز شده بود، تشکیل داد. پایان حکومت مسلمانان بر اندلس همراه با تشکیل دادگاه های تفتیش عقاید به منظور مسیحی کردن مسلمانان و اخراج مسلمانان اندلس به شمال آفریقا بود که با مقاومت ناکام مسلمانان همراه بود.
... [مشاهده متن کامل]
تمدن اسلامی در شبه جزیره ایبری دگرگونی های اقتصادی مهمی را به وجود آورد، زیرا اقتصاد از کشاورزی عمدتاً به شهری تبدیل شد. و تنوع فعالیت اقتصادی در اندلس بین کشاورزی، صنعت و معدن. بازار یکی از مهم ترین مکان های شهر اسلامی است که در آن محصولات مختلف خرید و فروش می شود، بازارها در دوران اسلامی شاهد تولد آنها در شبه جزیره بوده است. مصنوعات فلزی و صنایع دستی مانند آنهایی که از ابریشم، پنبه و پشم ساخته می شد بسیار رواج داشت. آنها محصولات معادن، کارخانه های اسلحه سازی، کارخانه های نساجی، چرم و شکر را صادر می کردند و در کشاورزی سرآمد بودند. برخی از مصنوعات خوب تولید شده در اندلس به اروپای مسیحی و مغرب صادر شد. کارگاه ها و مغازه هایی که این محصولات در آنها تولید می شد متعلق به دولت بود. مالاگا یکی از قطب های مهم صنعت سفال در جهان بود که در آن پانل ها و گلدان های تزئینی بافته می شد که در کشورهای حوزه مدیترانه شهرت زیادی به دست آورد.
کشاورزی
مسلمانان از روش های نوین مهندسی کشاورزی استفاده می کردند، علاوه بر روش های عملی آبیاری با استفاده خوب از کودها برای افزایش بهره وری زمین استفاده می کردند و انواع میوه ها و گل های جدیدی مانند نیشکر تولید می کردند. برنج، پنبه و موز، و تقویم کشاورزی خاصی به نام تقویم قرطبی را ایجاد کردند که در پیوند گیاهان سرآمد بودند. و از آنجایی که دانشمندان کشاورزی از این روند حمایت کرده بودند، باغ هایی ایجاد شد که به عنوان زمینه آزمایشی آنها عمل کرد و در آنجا از آخرین ادبیات در علوم کشاورزی استفاده کردند. به برکت آنچه برای کشاورزی فراهم کردند، توسعه یافت و به اوج خود رسید و اروپا پایه های علمی کشاورزی را که مسلمانان به آن دست یافتند، اتخاذ کرد.

اندلس پس از فتح شدن، به پنج ناحیه حکومتی متناظر با اندلوسیا، گالیسیا و پرتغال، کاستیا و لئون، آراگون و کاتالونیا و سپتیمانیا تقسیم شده بود. اندلس به عنوان یک حوزه یا حوزه های حکومتی، با موفقیت استانی از خلافت اموی را که توسط خلیفه ولید یکم آغاز شده بود، تشکیل داد. پایان حکومت مسلمانان بر اندلس همراه با تشکیل دادگاه های تفتیش عقاید به منظور مسیحی کردن مسلمانان و اخراج مسلمانان اندلس به شمال آفریقا بود که با مقاومت ناکام مسلمانان همراه بود.
... [مشاهده متن کامل]
تمدن اسلامی در شبه جزیره ایبری دگرگونی های اقتصادی مهمی را به وجود آورد، زیرا اقتصاد از کشاورزی عمدتاً به شهری تبدیل شد. و تنوع فعالیت اقتصادی در اندلس بین کشاورزی، صنعت و معدن. بازار یکی از مهم ترین مکان های شهر اسلامی است که در آن محصولات مختلف خرید و فروش می شود، بازارها در دوران اسلامی شاهد تولد آنها در شبه جزیره بوده است. مصنوعات فلزی و صنایع دستی مانند آنهایی که از ابریشم، پنبه و پشم ساخته می شد بسیار رواج داشت. آنها محصولات معادن، کارخانه های اسلحه سازی، کارخانه های نساجی، چرم و شکر را صادر می کردند و در کشاورزی سرآمد بودند. برخی از مصنوعات خوب تولید شده در اندلس به اروپای مسیحی و مغرب صادر شد. کارگاه ها و مغازه هایی که این محصولات در آنها تولید می شد متعلق به دولت بود. مالاگا یکی از قطب های مهم صنعت سفال در جهان بود که در آن پانل ها و گلدان های تزئینی بافته می شد که در کشورهای حوزه مدیترانه شهرت زیادی به دست آورد.
کشاورزی
مسلمانان از روش های نوین مهندسی کشاورزی استفاده می کردند، علاوه بر روش های عملی آبیاری با استفاده خوب از کودها برای افزایش بهره وری زمین استفاده می کردند و انواع میوه ها و گل های جدیدی مانند نیشکر تولید می کردند. برنج، پنبه و موز، و تقویم کشاورزی خاصی به نام تقویم قرطبی را ایجاد کردند که در پیوند گیاهان سرآمد بودند. و از آنجایی که دانشمندان کشاورزی از این روند حمایت کرده بودند، باغ هایی ایجاد شد که به عنوان زمینه آزمایشی آنها عمل کرد و در آنجا از آخرین ادبیات در علوم کشاورزی استفاده کردند. به برکت آنچه برای کشاورزی فراهم کردند، توسعه یافت و به اوج خود رسید و اروپا پایه های علمی کشاورزی را که مسلمانان به آن دست یافتند، اتخاذ کرد.

اندلوسیا اکنون استانی در جنوب اسپانیا می باشد ولی در گذشته دور ظاهرا به کل متصرفات مسلمانان در اسپانیا و پرتغال گفته می شده است. حضرت حمیده الاندلوسیه سلام الله علیها مادر امام کاظم علیه السلام اهل مورسیا در جنوب اسپانیا بوده اند.
اَندَلُس یا اَندَلوثیا ( به اسپانیایی: Andalucía ) یکی از ۱۷ بخش خودمختار کشور اسپانیا است. پایتخت آن شهر سویل است.
بازمانده های فراوانی از معماری موری ( مراکشی ) در اندلس بجا مانده است زیرا این منطقه واپسین دژ مقاومت مورها پیش از بازپس گیری این سامان از سوی پادشاهان کاتولیک بود که در سال ۱۴۹۲ تکمیل گشت. نامدارترین این آثار کاخ الحمراء در گرانادا، مزکوئیتا در کوردوبا و برج های توره دل اورو و خیرالدا در سویل. از آثار باستانی مهم آن می توان به مدینةالزهرا در نزدیکی کوردوبا اشاره کرد.
... [مشاهده متن کامل]
محتویات [نهفتن]
۱ تاریخ
۲ تقسیمات
۳ فرهنگ
۴ جستارهای وابسته
۵ منابع
۶ پیوند به بیرون
تاریخ [ویرایش]
قلمرو خلیفه کوردوبا در سال ۱۰۰۰ میلادی
خلیفه کوردوبا در سال ۱۰۳۰ میلادی چندین حکومت کوچکتر تجزیه شد.
مسلمانان به مدت ۷۸۱ سال ( از سال ۷۱۱ تا ۱۴۹۲ ) بر اندلس و نقاط دیگر اسپانیا حکومت کردند.
تقسیمات [ویرایش]
منطقه اندلس به ۸ استان بخش گردیده است:
منطقه اندلس بر روی نقشه اسپانیا
استان سویل
استان گرانادا
استان کوردوبا
استان کادیس
استان مالاگا
استان اوئلوا
استان خائن
استان آلمریا
شهرهای اصلی اندلس ( از غرب به شرق ) عبارت اند از:
اوئلوا
سویل
کادیس
مالاگا
کوردوبا
خائن
گرانادا
آلمریا
دیگر شهرهای اندلس عبارت اند از:
آلخسیراس، کادیز
خرز، کادیس
ماربیّا، مالاگا
دوس هرماناس، سویل
آنتکوئرا، مالاگا
در فارسی برخی از صورت های عربی جاینام های اندلس نیز رواج داشته اند همچون غرناطه ( گرانادا ) ، قادص ( کادیس ) و قرطبه ( کوردوبا ) .
فرهنگ [ویرایش]
اندلس خاستگاه موسیقی فلامنکو است.
یحیی بن عمر اندلسی
جستارهای وابسته [ویرایش]
تاریخ روابط فرهنگی ایران و اندلس
منابع [ویرایش]
ویکی پدیای انگلیسی
پیوند به بیرون [ویرایش]
نقش ایرانیان در تمدن اسلامی اندلس
این یک نوشتار خُرد پیرامون یک مکان جغرافیایی است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
این یک نوشتار خُرد پیرامون اسپانیا است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
[نهفتن]
ن • ب • و
بخش های خودمختار اسپانیا
آراگون • آستوریاس • اکسترمادورا • اندلس • جزایر بالئارس • سرزمین باسک • جزایر قناری • کاتالونیا • کاستیا - لامانچا • کاستیا - لئون • کانتابریا • گالیسیا • لاریوخا • مادرید • مورسیا • نابارا • والنسیا
رده های صفحه: دومین سطح کد جغرافیایی اتحادیه اروپاتاریخ اسلامبخش های خودمختار اسپانیااندلس
اندلس ( عربی : الأندلس ) نامی عربی است که به بخشهایی از شبه جزیره ایبری و سپتیمانیا که توسط مسلمانان عرب و اهل شمال آفریقا در زمان های متعددی در دوره زمانی بین ۷۱۱و ۱۴۹۲ میلادی داده شده است. [۱][۲]
اندلس پس از فتح شدن، به پنج ناحیه حکومتی متناظر با اندلوسیا، گالیسیا و پرتغال، کاستیل و لئون، آراگون و کاتالونیا و سپتیمانیا تقسیم شده بود. اندلس به عنوان یک حوزه یا حوزه های حکومتی، با موفقیت استانی از خلافت اموی را که توسط خلیفه ولید یکم آغاز شده بود، تشکیل داد. [۳]
منابع [ویرایش]
↑ Para los autores árabes medievales, el término al - Andalus designa la totalidad de las zonas conquistadas — siquiera temporalmente — por tropas arabo - musulmanas en territorios actualmente pertenecientes a Portugal, Espana y Francia" ( "For the medieval Arab authors, al - Andalus designates all the conquered areas — even temporarily — by Arab - Muslim troops in territories now belonging to Portugal, Spain and France" ) , José Ángel García de Cortázar, V Semana de Estudios Medievales: Nájera, 1 al 5 de agosto de 1994, Gobierno de La Rioja, Instituto de Estudios Riojanos, 1995, p. 52.
↑ Los arabes y musulmanes de la Edad Media aplicaron el nombre de al - andalus a todas aquellas tierras que habian formado parte del reino visigodo : la Peninsula Ibérica y la Septimania ultrapirenaica. " ( "The Arabs and Muslims from the Middle Ages used the name of al - Andalus to all those lands that were formerly part of the Visigothic kingdom: the Iberian Peninsula and Septimania" ) , Eloy Benito Ruano, Tópicos y realidades de la Edad Media, Real Academia de la Historia, 2000, p. 79.
↑ Joseph F. O'Callaghan, A History of Medieval Spain , Cornell University Press, 1983, p. 142
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ اندلس ( اسلامی ) موجود است.
این یک نوشتار خُرد پیرامون اسپانیا است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
رده های صفحه: اندلستاریخ اسپانیاتاریخ پرتغالتاریخ اسلاماسلام در اسپانیاجغرافیای اسلام
همچنین برای مقایسه:
Andalusia ( English /ˌændəˈluːʒə/, /ˌændəˈluːziə/; Spanish: Andalucía [andaluˈθi. a] or [andaluˈsi. a] ) is the most populous and the second largest in area of the autonomous communities of Spain. The Andalusian autonomous community is officially recognised as a nationality of Spain. [4] The territory is divided into eight provinces: Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga and Seville. Its capital is the city of Seville ( Spanish: Sevilla ) .
Andalusia is in the south of the Iberian peninsula, immediately south of the autonomous communities of Extremadura and Castile–La Mancha; west of the autonomous community of Murcia and the Mediterranean Sea; east of Portugal and the Atlantic Ocean; and north of the Mediterranean Sea and the Strait of Gibraltar, which sepa . . .
بازمانده های فراوانی از معماری موری ( مراکشی ) در اندلس بجا مانده است زیرا این منطقه واپسین دژ مقاومت مورها پیش از بازپس گیری این سامان از سوی پادشاهان کاتولیک بود که در سال ۱۴۹۲ تکمیل گشت. نامدارترین این آثار کاخ الحمراء در گرانادا، مزکوئیتا در کوردوبا و برج های توره دل اورو و خیرالدا در سویل. از آثار باستانی مهم آن می توان به مدینةالزهرا در نزدیکی کوردوبا اشاره کرد.
... [مشاهده متن کامل]
محتویات [نهفتن]
۱ تاریخ
۲ تقسیمات
۳ فرهنگ
۴ جستارهای وابسته
۵ منابع
۶ پیوند به بیرون
تاریخ [ویرایش]
قلمرو خلیفه کوردوبا در سال ۱۰۰۰ میلادی
خلیفه کوردوبا در سال ۱۰۳۰ میلادی چندین حکومت کوچکتر تجزیه شد.
مسلمانان به مدت ۷۸۱ سال ( از سال ۷۱۱ تا ۱۴۹۲ ) بر اندلس و نقاط دیگر اسپانیا حکومت کردند.
تقسیمات [ویرایش]
منطقه اندلس به ۸ استان بخش گردیده است:
منطقه اندلس بر روی نقشه اسپانیا
استان سویل
استان گرانادا
استان کوردوبا
استان کادیس
استان مالاگا
استان اوئلوا
استان خائن
استان آلمریا
شهرهای اصلی اندلس ( از غرب به شرق ) عبارت اند از:
اوئلوا
سویل
کادیس
مالاگا
کوردوبا
خائن
گرانادا
آلمریا
دیگر شهرهای اندلس عبارت اند از:
آلخسیراس، کادیز
خرز، کادیس
ماربیّا، مالاگا
دوس هرماناس، سویل
آنتکوئرا، مالاگا
در فارسی برخی از صورت های عربی جاینام های اندلس نیز رواج داشته اند همچون غرناطه ( گرانادا ) ، قادص ( کادیس ) و قرطبه ( کوردوبا ) .
فرهنگ [ویرایش]
اندلس خاستگاه موسیقی فلامنکو است.
یحیی بن عمر اندلسی
جستارهای وابسته [ویرایش]
تاریخ روابط فرهنگی ایران و اندلس
منابع [ویرایش]
ویکی پدیای انگلیسی
پیوند به بیرون [ویرایش]
نقش ایرانیان در تمدن اسلامی اندلس
این یک نوشتار خُرد پیرامون یک مکان جغرافیایی است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
این یک نوشتار خُرد پیرامون اسپانیا است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
[نهفتن]
ن • ب • و
بخش های خودمختار اسپانیا
آراگون • آستوریاس • اکسترمادورا • اندلس • جزایر بالئارس • سرزمین باسک • جزایر قناری • کاتالونیا • کاستیا - لامانچا • کاستیا - لئون • کانتابریا • گالیسیا • لاریوخا • مادرید • مورسیا • نابارا • والنسیا
رده های صفحه: دومین سطح کد جغرافیایی اتحادیه اروپاتاریخ اسلامبخش های خودمختار اسپانیااندلس
اندلس ( عربی : الأندلس ) نامی عربی است که به بخشهایی از شبه جزیره ایبری و سپتیمانیا که توسط مسلمانان عرب و اهل شمال آفریقا در زمان های متعددی در دوره زمانی بین ۷۱۱و ۱۴۹۲ میلادی داده شده است. [۱][۲]
اندلس پس از فتح شدن، به پنج ناحیه حکومتی متناظر با اندلوسیا، گالیسیا و پرتغال، کاستیل و لئون، آراگون و کاتالونیا و سپتیمانیا تقسیم شده بود. اندلس به عنوان یک حوزه یا حوزه های حکومتی، با موفقیت استانی از خلافت اموی را که توسط خلیفه ولید یکم آغاز شده بود، تشکیل داد. [۳]
منابع [ویرایش]
↑ Para los autores árabes medievales, el término al - Andalus designa la totalidad de las zonas conquistadas — siquiera temporalmente — por tropas arabo - musulmanas en territorios actualmente pertenecientes a Portugal, Espana y Francia" ( "For the medieval Arab authors, al - Andalus designates all the conquered areas — even temporarily — by Arab - Muslim troops in territories now belonging to Portugal, Spain and France" ) , José Ángel García de Cortázar, V Semana de Estudios Medievales: Nájera, 1 al 5 de agosto de 1994, Gobierno de La Rioja, Instituto de Estudios Riojanos, 1995, p. 52.
↑ Los arabes y musulmanes de la Edad Media aplicaron el nombre de al - andalus a todas aquellas tierras que habian formado parte del reino visigodo : la Peninsula Ibérica y la Septimania ultrapirenaica. " ( "The Arabs and Muslims from the Middle Ages used the name of al - Andalus to all those lands that were formerly part of the Visigothic kingdom: the Iberian Peninsula and Septimania" ) , Eloy Benito Ruano, Tópicos y realidades de la Edad Media, Real Academia de la Historia, 2000, p. 79.
در ویکی انبار پرونده هایی دربارهٔ اندلس ( اسلامی ) موجود است.
این یک نوشتار خُرد پیرامون اسپانیا است. با گسترش آن به ویکی پدیا کمک کنید.
رده های صفحه: اندلستاریخ اسپانیاتاریخ پرتغالتاریخ اسلاماسلام در اسپانیاجغرافیای اسلام
همچنین برای مقایسه:
Andalusia ( English /ˌændəˈluːʒə/, /ˌændəˈluːziə/; Spanish: Andalucía [andaluˈθi. a] or [andaluˈsi. a] ) is the most populous and the second largest in area of the autonomous communities of Spain. The Andalusian autonomous community is officially recognised as a nationality of Spain. [4] The territory is divided into eight provinces: Almería, Cádiz, Córdoba, Granada, Huelva, Jaén, Málaga and Seville. Its capital is the city of Seville ( Spanish: Sevilla ) .