امامزاده به فرزند یا نوادهٔ یکی از امامان شیعه و نیز مقبرهٔ آن ها گفته می شود. شیعیان معتقدند که این افراد قدرت معجزه و شفا دادن به بیماری ها را دارند تعداد بسیاری امامزاده در ایران و تعدادی در عراق وجود دارند. سادات موسوی از جمله امامزاده های ایران محسوب می شوند.
... [مشاهده متن کامل]
بقاع امامزاده ها در ایران را سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می کند.
مورخان شیعه علل متعددی را در خصوص مهاجرت گسترده فرزندان امامان شیعه به ایران ذکر کرده اند. مهمترین آن ها عبارتند از:
• امنیت موجود در ایران بعد از سده ۲ هجری قمری، به علت دوری مسافت از بغداد و شام
• محبوبیت در بین مردم ایران به ویژه در مناطق شیعه نشین و فضای مناسب برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع و مسائل فقهی و شرعی
• جذب نیرو برای قیام علویان زیدی
وجود امام زاده ها و سایر عناصر مذهبی، گاهی باعث ایجاد یا گسترش شهر یا روستا در اطراف خود شده اند. این شهرها یا روستاها در مواقعی حتی نام همان امام زاده را به عنوان نام برگزیده اند. از آن جمله می توان به شهر مشهد، که نام کنونی آن اشاره به کشته شدن علی بن موسی الرضا در آن جا دارد یا شهرهای شهرضا، صالح آباد یا پیشوا که تا قبل از دوران پهلوی امام زاده جعفر نامیده می شد که از نام امام زاده های مدفون در آن ها گرفته شده است. شهر قم نیز پس از درگذشت فاطمه معصومه در آنجا اهمیت و گسترش یافت.
بر اساس برخی آمار منتشر شده تعداد مقبره امام زادگان ایران در اوایل انقلاب اسلامی یک هزار و پانصد مقبره بوده و بنابر آمارهای رسمی تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۰ هزار و پانصد مقبره رسیده است. تعداد امام زاده ها در طول ۳۰ سال ۷ برابر شده و این بدان معناست که طی سال های گذشته به طور میانگین، سالانه تعداد ۳۰۰ امام زاده جدید در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است. این در حالیست که بالغ بر ۸۰۰۰ عدد از این امام زاده ها فاقد سند و شجره نامه هستند.
امامزاده های ایران در سال ۱۳۵۷، حدود ۱۵۰۰ بقعه برآورد شده بود، اما با گذشت بیش از سی سال، تعداد این امامزاده ها به نزدیک ۱۱ هزار بقعه رسیده و این به آن معنا است که به طور متوسط، سالانه بیش از ۳۰۰ امامزاده در ایران شناسایی می شود. سال ۹۱ خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که تنها دو هزار امامزاده سند و شجره نامه دارند.
... [مشاهده متن کامل]
بقاع امامزاده ها در ایران را سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می کند.
مورخان شیعه علل متعددی را در خصوص مهاجرت گسترده فرزندان امامان شیعه به ایران ذکر کرده اند. مهمترین آن ها عبارتند از:
• امنیت موجود در ایران بعد از سده ۲ هجری قمری، به علت دوری مسافت از بغداد و شام
• محبوبیت در بین مردم ایران به ویژه در مناطق شیعه نشین و فضای مناسب برای ترویج و تبلیغ مذهب تشیع و مسائل فقهی و شرعی
• جذب نیرو برای قیام علویان زیدی
وجود امام زاده ها و سایر عناصر مذهبی، گاهی باعث ایجاد یا گسترش شهر یا روستا در اطراف خود شده اند. این شهرها یا روستاها در مواقعی حتی نام همان امام زاده را به عنوان نام برگزیده اند. از آن جمله می توان به شهر مشهد، که نام کنونی آن اشاره به کشته شدن علی بن موسی الرضا در آن جا دارد یا شهرهای شهرضا، صالح آباد یا پیشوا که تا قبل از دوران پهلوی امام زاده جعفر نامیده می شد که از نام امام زاده های مدفون در آن ها گرفته شده است. شهر قم نیز پس از درگذشت فاطمه معصومه در آنجا اهمیت و گسترش یافت.
بر اساس برخی آمار منتشر شده تعداد مقبره امام زادگان ایران در اوایل انقلاب اسلامی یک هزار و پانصد مقبره بوده و بنابر آمارهای رسمی تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۰ هزار و پانصد مقبره رسیده است. تعداد امام زاده ها در طول ۳۰ سال ۷ برابر شده و این بدان معناست که طی سال های گذشته به طور میانگین، سالانه تعداد ۳۰۰ امام زاده جدید در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است. این در حالیست که بالغ بر ۸۰۰۰ عدد از این امام زاده ها فاقد سند و شجره نامه هستند.
امامزاده های ایران در سال ۱۳۵۷، حدود ۱۵۰۰ بقعه برآورد شده بود، اما با گذشت بیش از سی سال، تعداد این امامزاده ها به نزدیک ۱۱ هزار بقعه رسیده و این به آن معنا است که به طور متوسط، سالانه بیش از ۳۰۰ امامزاده در ایران شناسایی می شود. سال ۹۱ خبرگزاری ایلنا در گزارشی نوشت که تنها دو هزار امامزاده سند و شجره نامه دارند.
بزرگ زاده ، محتشم 🌵🌵
سادات گروس از طوایف بزرگ و قدیمی گروس بوده و هستند که در بسیاری از روستاهای بیجار گروس ساکن بوده اند. اما ساکنان چندین روستا در گروس اکثراً از سادات بوده اند؛ که از جمله ی این روستاها : روستای آله کبود است که سادات آن خود شامل چند طایفه به نام های موسوی، زمانی بوده اند. واز هویت یکی از اجداد ونیاکان وقدمای این روستا بنام سید حسین المحدث ملقب به بدیع الزمان می باشند. برابر متن شجره نامه تاریخی این روستا ی کهن ثبت گردیده است. وامروزه دارای نام های خانوادگی موسوی، زمانی، سبحانی، صالحی، پناهی، شریفی و برجی و یا خدا بخشی و غیره می باشند. وبرگانی جند به کشور بغداد مها جرت و جند خانواری هم به شهرستان همدان وقم عزیمت نموده اند. از جمله خاندانهای سید بختیار معروف به سید هادی موسوی وپسران آن بزرگوار از جمله سید محمد باقر موسوی همدانی گروسی آل کبودی. برا بر متن شجره نامه سید آقا محمد تراب ( معروف به ممو تراب ) بن سید محمد حسین بن سید حسن موسوی. که برابر متن شجره نامه سا دات آل کبود می رسد به سید زید بن موسی الکاظم ( علیه السلام ) سیداسادات سید حسین ال محدث ملقب به بدیع الزمان ( ع ) بن سید زید بن موسی الکاظم علیه اسلام. مرقدشان در روستای آل کبود. بزرگان قدما وعلمای این روستا اطلاع کامل داشتند. با توچه به اینگ زوار عتبات از کشورهای آذر بایجانها از جمله نخجوان وایروان وقزوین وزنجان واردبیل از جاده قدیم زنجان بیجار وتکاب بیجار از راه ییلاغی مال رو روستای آله کبود به مقصد کشور بغداد جهت زیارت عتبات وعالیات از این روستا بیتو ته می کردند به لحاظ داشتن کار وانسرا ها واحترام خاصی برای این امام زاده قائل بودند ومعروف بود به قدمگاه دوازده امام یعنی قدمگاه زوار اهلبیت علیه اسلام. به کربلا ونجف وسامره وکاظمین؟. . . وسادات آله کبود افتخار خادمین به زوار عتبات به مدت 5 قرن در کارنامه خود دارند. از عهد صفوییه تا قاجار وپهلوی اول؟. . . .
... [مشاهده متن کامل]
. سید حسین المحدث ملقب به بدیع الزمان و به رغم محرومیتها و مشقّات فراوان عمر با برکت خود را در راه احیاى فضایل صرف نموده اند. آنان مصداق این فرمایش حضرت امام صادق ( ع ) اند که: رحم اللّه قوما کانوا سراجا و منارا، کانوا دعاة الینا باعمالهم و مجهود طاقتهم� عنى خداوند رحمت خویش را شامل حال افرادى نماید که چون چراغ فروزان و مشعل منور راه دیگران را روشن ساختهاند و با کردار خویش مردمان را به طریق ما فرا خواندند و با تمامى توان حق را معرفى کردند. حکیم سیدواسادات سید حسین ملقب به بدیع الزمان موسوی از فرزندان سید زید بن موسی الکاظم ( ع ) از تبار چنین فرزانگانى است که از قله توحید و کوهستان یکتاپرستى جویبارهاى با صفا و چشمه هاى پرطرواتى را به سوى دشت انسانیت جارى ساخت تا درستى و راستى و فضیلت در سرزمین تشنه معرفت به شکوفایى و بارورى رسد. سید ب زید بن امام موسی الکاظم علیه السلام این عارف ربانى و مفسر و مترجم قرآن که آیت حق و اسوه وارستگى و اخلاص شناخته مىشود در آثار منظوم و منثورش الهام از معارف قرآنى و احادیث خاندان عصمت ( ع ) مشاهده مىشود و نگاشته هاى نیکویش با پندها و مواعظ و حکم اخلاقى آمیخته و تشنگان اندیشه هاى ناب را به سوى مناقب اهل بیت ( ع ) و سیره سرشار از معنویت ایشان توجه مىدهد و فرهنگ پرفروغ آن ستارگان آسمانى را با جانها و روانها به صورتى جذاب در مىآمیزد و خردها و فطرتها را با حکمتهاى عالى خود هویت سادات موسوی و تشیع را در بلاد گروس بیجار آشنایى مىدهد. وفرزندان آن شهید ولا مقام به دستور حکام شیراز به نام قتلح خان ملعون به بلاد گروس تبعید گشته اند.
این روستا با تقدیم هشت شهید در راه انقلاب به یادگار داشته. ؟
بیجار حاج سید حسن زمانی
... [مشاهده متن کامل]
. سید حسین المحدث ملقب به بدیع الزمان و به رغم محرومیتها و مشقّات فراوان عمر با برکت خود را در راه احیاى فضایل صرف نموده اند. آنان مصداق این فرمایش حضرت امام صادق ( ع ) اند که: رحم اللّه قوما کانوا سراجا و منارا، کانوا دعاة الینا باعمالهم و مجهود طاقتهم� عنى خداوند رحمت خویش را شامل حال افرادى نماید که چون چراغ فروزان و مشعل منور راه دیگران را روشن ساختهاند و با کردار خویش مردمان را به طریق ما فرا خواندند و با تمامى توان حق را معرفى کردند. حکیم سیدواسادات سید حسین ملقب به بدیع الزمان موسوی از فرزندان سید زید بن موسی الکاظم ( ع ) از تبار چنین فرزانگانى است که از قله توحید و کوهستان یکتاپرستى جویبارهاى با صفا و چشمه هاى پرطرواتى را به سوى دشت انسانیت جارى ساخت تا درستى و راستى و فضیلت در سرزمین تشنه معرفت به شکوفایى و بارورى رسد. سید ب زید بن امام موسی الکاظم علیه السلام این عارف ربانى و مفسر و مترجم قرآن که آیت حق و اسوه وارستگى و اخلاص شناخته مىشود در آثار منظوم و منثورش الهام از معارف قرآنى و احادیث خاندان عصمت ( ع ) مشاهده مىشود و نگاشته هاى نیکویش با پندها و مواعظ و حکم اخلاقى آمیخته و تشنگان اندیشه هاى ناب را به سوى مناقب اهل بیت ( ع ) و سیره سرشار از معنویت ایشان توجه مىدهد و فرهنگ پرفروغ آن ستارگان آسمانى را با جانها و روانها به صورتى جذاب در مىآمیزد و خردها و فطرتها را با حکمتهاى عالى خود هویت سادات موسوی و تشیع را در بلاد گروس بیجار آشنایى مىدهد. وفرزندان آن شهید ولا مقام به دستور حکام شیراز به نام قتلح خان ملعون به بلاد گروس تبعید گشته اند.
این روستا با تقدیم هشت شهید در راه انقلاب به یادگار داشته. ؟
بیجار حاج سید حسن زمانی