ما واژه ی{گوثَر} را در پارسی داریم که در برخی گویش های ایران، بکار برده می شود و به چَمِ {مرغوبیت/اصل} است و به روشنی همان {گوهر} است.
ما در ریشه یِ {گوهر} در زبان های کهن و ریشه یِ ایرانی، واتِ {ث} را به جایِ {ه} داریم و در اینجا چرایی {گوثر} آشکار است.
... [مشاهده متن کامل]
می توان از {گوثَروَنت} ساخته شده از دو بخشِ {گوثر} و {وَنت:هَمان {مَند} است نشانگرِ {دارنده بودن، دارا بودن} }به جای {مرغوب/اصیل} بکار برد.
بِدرود!
بهزاد
♦️
نوواژه برای جایگزینیِ #to_authenticate به معنای اعتبار داشتنِ چیزی را ثابت کردن؛ راست شمردن؛ معتبر دانستن؛ تایید کردن
ا↙️
#رشمادن ( rashmādan ) 👈 رش ( ستاکِ برگرفته از ریشه ی نیاایرانیِ - rāsta به معنای راست و درست ) ما ( ستاکِ برگرفته از ریشه ی نیاایرانیِ maH به معنای اندازه گرفتن و سنجیدن ) - - دَن ( نشانه ی مصدر )
... [مشاهده متن کامل]
( پایینِ صفحه را ببینید. )
🔺 نکته:
ستاکِ حالِ رَشمادَن می شود: رَشمای . ( بسنجید با: گشادن —� گشای . )
▪️مثال:
۱ - وکیلِ کارآزموده همه ی امضاهای روی سند را رَشماد ( اصالت شا ن را تاُیید کرد. )
۲ - آن ها از کربنِ رادیواکتیو استفاده می کنند و استخوان های به دست آمده را می رَشمایَند ( باستانی بودنشان را تاُیید می کنند. )
🔺 توجه:
🔹 #authentication
🔹 #رشمایش
یا: #رشماد
▪️مثال:
برای رَشمایشِ ( رَشمادِ، تا ُییدِ اصالتِ ) آن کمانچه ی قدیمی از روشِ تشخیصِ عمرِ چوب استفاده کردند.
🔸 #authentic اصیل، معتبر
🔸 #رشما
یا: #رشمان
▪️مثال:
او خود نظاره گرِ آن رویداد بود، بنابراین گزارشِ او تنها گزارشِ رَشمان ( رشما، اصیل، معتبر ) است.
🔹 #authentically اصالتاً، به شکلِ واقعی
🔹 #رشمایانه
یا: #رشمانه
▪️مثال:
۱ - او رَشمانه ( رَشمایانه، اصالتاً ) ایرانی بود، اگرچه در عراق زندگی می کرد.
۲ - این فیلم رَشمانه تر ( به شکلِ واقعی تر، صادقانه تر ) از دیگر فیلم ها زندگیِ مردم در هلند را نشان می داد.
🔸 #authenticity صحت، سندیت، اصالت
🔸 #رشمانگی
یا: #رشمایگی
▪️مثال:
قاضی هیچ شکی به رَشمانگیِ ( صحتِ ، اصالتِ ) سخنانِ او نداشت.
🔹 #authenticator شخص یا ابزارِ تاُییدِ اصالتِ چیزی
🔹 #رشماگر
یا: #رشمایش گر
▪️مثال:
آن ها یک رَشماگرِ ( تاییدکننده ی اصالتِ ) صدا برای پیشگیری از ارائه ی کارت های ملیِ جعلی خریدند.
🔸 #authenticated
🔸 #رشماده
🔹 #inauthentic نااصیل، غیرِ معتبر
or: #unauthentic
🔹 #نارشمان ( نارَشمان )
یا: #نارشما ( نارَشما )
▪️مثال:
آن کتاب ها همگی ساختگی بودند، و دارای مطالبِ نارَشمان ( غیرِ اصیل. )
🔸 #inauthenticity عدمِ اصالت
🔸 #نارشمانگی ( نارَشمانِگی )
یا: #نارشمایگی ( نارَشمایِگی )
▪️مثال:
او برای اثباتِ نارَشمانگیِ ( عدمِ اصالت، غیرِواقعی بودگیِ ) سندها ده ها گواه و مدرک با خود به دادگاه آورده بود.
🔺 نکته:
۱ - هم ریشه های جزءِ نخستِ #رشمادن را اینجا ببینید: #to_canonize .
۲ - هم ریشه های جزءِ دومِ #رشمادن را اینجا ببینید: #to_satirize .
🔻🔻🔻
#JavidPajin 👈 فرهنگِ ریشه شناختیِ واژگانِ عمومی و تخصصی
لری بختیاری
رَگدار:اصیل
اصیل: همتای پارسی این واژه ی عربی، اینهاست:
ریشه دار، نیک نژاد ( دری )
راسن rāsen ( کردی: rasen )
ژیال žeyāl ( خراسانی: seyāl )
از واژه "وَند" واژگان دیگری همچون "پیوند، آوند، پسوند، پیشوند" ساخته شده اند. میتوانیم از همین واژه، "وَندِش" را نوبسازیم.
پس واژگان "پیوندش، آوندش، پسوندش، پیشوندش" نیز ساخته می شوند.
گرچه دوتای پایانی بی مینه ( =بی معنی ) هستند!
... [مشاهده متن کامل]
ولی برابر هر کدام آشکار است:
پیوندش=تماس، ارتباط برقرار کردن
آوندش=دلیل آوردن، استدلال، دلیل آوری
همچنین نو واژه هایی میتوان ساخت:
نِوَندِش=اصیل شدن، ریشه دار شدن، اصالت پیدا کردن
نِوَندی=اصالت
نِوَند=اصیل، اصل
پس با بکار بردن از "وَند" و ساختن "وَندِش، وَندیدَن" از آن می توان واژه های بسیاری از آن ساخت.
اگر واژه های بیشتری میتوان ساخت، به من آگاهی رسانی کنید.
بِدرود!
افزودنی:واژه "وند" برابر "بَند" نیست. این دو را با هم قاطی نکنید.
اگر اصل را ریشه و بن معنی کنیم می توان گفت:
ریشه دار ، بنمند، بندار
اگر پایه و پی ( به معنای پایه و بنیاد نه دنباله ) معنی کنیم می شود:
بر پایه، پایه دار، پی دار ، بنیادین
و اگر گوهر و نژاد و نهاد خوب مورد نظر باشد می توان گفت:
خوش گهر، پاک نهاد، نیک نهاد، نژاده ، به نژاد
اصلان. [ اُ ] ( ع اِ ) ج ِ اصیل. ( اقرب الموارد ) . رجوع به اصیل شود.
اصیل واژه ای عربی بر آهنگ فعیل و با ریشه اصل است
فعیل=دارنده فعل، چیزی که فعل را دارد
پس اصیل آرش کسی که اصل دارد.
اصل در پارسی برابر بن، ریشه می باشد.
پس اصیل برابر چیزی بن دار، ریشه دار می باشد.
برابر های اصیل:
بن دار، ریشه دار
درست گوهر ؛ دارای اصلی و نسبی صحیح :
تا او نشود درست گوهر
این قصه نگفتنی است دیگر.
نظامی.
آزادمرد
ریشه دار. . ریشه ایی ریشان ریشنده ریشه دوان ریشه وار
واژه اصیل پارسی چون عربی آن می شودإبداعی این صد درصد پارسی است.
بادودمان ؛ اصیل. والاتبار. با اصل و نسب.
با اصل و نسب
صاحب نسب : اصیل ، با نسب .
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص 53 ) .
نیک نژاد
لغت نامه دهخدا
نیک نژاد. [ ن ِ ] ( ص مرکب ) حسیب . باحسب . اصیل . گوهری . گهری . باگوهر. ( یادداشت مؤلف ) .
اصلدار. [ اَ ] ( نف مرکب ) اصیل. با اصل و نسب. نجیب.
نیک گوهر. [ گ َ / گ ُ هََ ] ( ص مرکب ) نجیب . ( یادداشت مؤلف ) . نژاده . نسیب . نیک نژاد. نیک طینت . نیک گهر.
پاکیزه تخم . [ زَ /زِ ت ُ ] ( ص مرکب ) از نسل پاک . پاک نژاد : بدو گفت شاه ای دلیر جوان که پاکیزه تخمی و روشن روان . فردوسی .
بُنانی مانند پیشانی
خوش اصل . [ خوَش ْ / خُش ْ اَ ] ( ص مرکب ) نژاده . که نژاد و اصل عالی و خوب دارد.
کسی ک معامله برای او انجام میشود .
صاحب اصلی حق.
کسی ک معامله برای او انجام میشود.
صاحب حق اصلی.
خریدار
در معامله فضولی سه کس وجود دارد :
1 ) فضول ( که غیر از عنوان وکالت ، وصایت و ولایت دارد )
2 ) اصیل ( خریدار ) که طرف معامله این فضول قرار میگیرد.
3 ) غیر است که در اصل ( مالک اصلی ) این مبیع است.
در منطقه ما به دریاچه کوچک اصیل یا اسیل می گویند
صاحب اصلی ( در حقوق )
اورژینال
پاک نجیبزاده
غروب - شامگاه
واژه ی اصیل اربی شده است و یک واژه ی ایرانی ست
این واژه از اساس پارسى و پهلوى ست و تازیان ( اربان ) آن را از واژه پهلوى آسِل - آسیل Asil - Asel به معناى اول ، نخست ، ابتدا برداشته و معرب نموده و ساخته اند : أصل ، اصیل ، اصالة ، اصول و . . . همتایان پارسى آن اینهاست: آماتا Amata ( پهلوى: اصیل، بزرگزاده ، نجیب
... [مشاهده متن کامل]
زاده ) ، اِریک Erik ( پهلوى: اصیل ، شریف، نجیب، آریایى ) ، بونومند Bunumand ( پهلوى:اصیل، ریشه دار ، شریف زاده ، بزرگزاده ) ، پدگوهرPadgohar ( پهلوى: اصیل، نژاده ) ، گوهریک Goharik ( پهلوى: اصیل ، اشراف زاده ) باگهر Bagohar ( پهلوى: اصیل ، نیک نژاد ) نژاده Nezhadeh
( نیک نژاد ، اصیل ) ، تبارمندTabarmand ( پهلوى: اصیل، داراى نام و تبار ) ، ایر - اِر ir - Er ( پهلوى: اصیل ، شریف، آریایى ) ، تومایا Tumaya ( پارسى باستان : تَئومایا:اصیل ، دودمان شریف )
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٣٣)