استغاثه:
استغاثه نوعی طلب دادخواهی در مقابل ستمی از خداست. مانند زمانی که فردی از سرکشیِ نفس خود به ستوه آمده و از ستمی که او را مستحقّ عذاب الهی کرده، از خداوند طلب یاری می کند. حق تعالی در قرآن برای باران واژه "غَیث" را به کار برده است. ( وَ هُوَ الَّذِی یُنَزِّلُ الْغَیْثَ )
... [مشاهده متن کامل]
به نماز باران "نمازِ استغاثه" گفته می شود. در هنگام استغاثه باید به سه شرط دقت نمود: هیچ جایگزینی ندارد. ( هیچ چیز دیگری نمی تواند به جای باران قرار گیرد و مایۀ حیات باشد. ) تنها و فقط به دست خداست و از سر اضطرار است، پس استغاثه به کمک عاجزانه، ضروری و عاجل گویند که از رحمت خداوند سریع تر مورد اجابت قرار می گیرد.
استغاثه: به فریاد خواستن و مدد خواهی در حالت سختی وشدت را گویند، و استغاثه از مخلوقات و انسانها همیشه شرک نیست، ولی گاهی شرک است:
الف : استغاثه در عالم اسباب: استغاثه درعالم اسباب اینست که مثلا انسان در حالت سختی قرار دارد، بناء از مخلوقات در چیزی کمک میخواهد، که آنان توانایی دارند، مثل اینکه منزل کسی حریق شده باشد، او از مردم برای خاموش کردن آن کمک میخواهد، یا کودک کسی تصادف کرده باشد و او از مردم اطراف طلب کمک و یاری می خواهد تا هرچه زودتر وی را به بیمارستان منتقل کنند، و یا در منزل کسی دزد آمده است و او ازهمسایه ها کمک میخواهد.
... [مشاهده متن کامل]
و این نوع کمک و فریاد طلبی تنها از انسانهای زنده است، و دلیل جایز بودن این نوع استغاثه؛ ماجرای کمک خواستن آن مرد بنی اسرائیلی از موسی علیه السلام بود: � وَدَخَلَ الْمَدِینَةَ عَلَی حِینِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِیهَا رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِیعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِی مِن شِیعَتِهِ عَلَی الَّذِی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسَی فَقَضَی عَلَیْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِینٌ� ( قصص 15 ) .
یعنی: موسی به هنگامی که اهل شهر ( مصر ) در غفلت بودند وارد شهر شد؛ ناگهان دو مرد را دید که به جنگ و نزاع مشغولند؛ یکی از آن دو از پیروان او بود ( و از بنی اسرائیل ) ، و دیگری از دشمنانش ( از پیروان فرعون ) ، آنکه از پیروان او بود در برابر دشمنش از وی تقاضای کمک و یاری طلبید؛ موسی مشت محکمی بر سینه او زد و کار او را ساخت ( و بر زمین افتاد و مرد ) ؛ موسی گفت: �این ( نزاع شما ) از عمل شیطان بود، که او دشمن و گمراهکننده آشکاری است�.
ثانیا: اینگونه استغاثه از قبیل کمک وهمکاری است، چنانچه الله جل جلاله فرموده است: �وتعاونوا علی البرّ والتّقوی� ( مائده 2 ) . یعنی: با یکدیگر در نیکی وتقوا همکاری کنید.
ب : استغاثه در عالم مافوق اسباب: استغاثه در عالم مافوق اسباب اینست که انسانها در آن کار توانایی نداشته باشند، بناء انسان مؤمن و موحد آنرا تنها از الله جل جلاله درخواست میکند، چنانچه رسول گرامی اسلام، درعالم اسباب لشکری را تهیه نموده و به جنگ بدر فرستاد، اما ازینکه تعداد شان کم بود، بناء به بارگاه الهی استغاثه نمود، تا لشکرش را پیروزی ونصرت نماید:
�إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجَابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِکَةِ مُرْدِفِینَ� ( انفال 9 ) .
یعنی: هنگامیکه شما به پروردگار تان استغاثه نمودید، او دعای شما را اجابت نمود، و گفت: من شما را با یکهزار از فرشتگان، که پشت سر هم فرود میآیند، یاری میکنم.
در روز بدر رسول الله صلی الله علیه وسلم به مشرکین نظر نمود که تعداد شان به هزار تن میرسید، و اصحاب وی 313 نفر بودند، رسول الله صلی الله علیه وسلم رو به قبله نموده، سپس دستانش را دراز نموده به پروردگار خویش دعا سرداد: � اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی اللَّهُمَّ آتِ مَا وَعَدْتَنِی اللَّهُمَّ إِنْ تَهْلِکْ هَذِهِ الْعِصَابَةُ مِنْ أَهْلِ الإِسْلاَمِ لاَ تُعْبَدْ فِی الأَرْضِ�. مسلم ( 4687 ) .
در اینجا تنها ذات احدی که توانایی کمک رساندن به آنها را داشت، جز ذات پاک و واحد باری تعالی کسی نبود، بنابراین پیامبر صلی الله علیه وسلم نه از شهداء و نه از انبیای قبل خود و نه از هیچ مخلوقی طلب یاری و مدد خواهی نکرد، زیرا آنها از انجام آن کار ناتوان بودند، بنابراین کاری را که تنها از عهده ی الله تعالی برمی آید را باید از او خواست، نه از هیچ انسان زنده یا مرده ای حتی اگر از اولیای الهی باشد.
بنابراین کمک و یاری طلبیدن از انسان زنده حرام و یا شرک نیست، بلکه نوعی تعاون و همکاری است که خداوند متعال در قرآن آنرا تشویق نموده است؛ اما هرگاه از چیزی کمک و یاری خواسته شود که تنها خدا بر آن توانا باشد، در آنصورت یاری طلبیدن از انسان زنده جایز نیست و بلکه باید تنها از خداوند قادر و توانا یاری طلبید، مانند کسی که از یک ساختمان مرتفع در حال سقوط است که در این شرایط تنها خداوند قادر مطلق است که شایسته است از او مدد و یاری خواست، و مدد خواستن از هر انسان زنده و مرده ای در این شرایط؛ شرک است. چنانکه خداوند متعال می فرماید: � إِن تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُوا دُعَاءَکُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَکُمْ وَیَوْمَ الْقِیَامَةِ یَکْفُرُونَ بِشِرْکِکُمْ وَلَا یُنَبِّئُکَ مِثْلُ خَبِیرٍ� ( فاطر 14 ) .
یعنی: اگر آنها را بخوانید صدای شما را نمیشنوند، و اگر ( بر فرض و تقدیر ) بشنوند ( باز ) به شما پاسخ نمیگویند؛ و روز قیامت، شرک شما را منکر میشوند، و هیچ کس مانند ( خداوند آگاه و ) خبیر تو را ( از حقایق ) با خبر نمیسازد!
و می فرماید: � وَالَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ نَصْرَکُمْ وَلآ أَنفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ� ( اعراف 197 ) . یعنی: و آنهایی را که غیر از خدا میخوانید، نمیتوانند یاریتان کنند، و نه ( حتی ) خودشان را یاری دهند.
در این آیه به صراحت ذکر شده که غیر خدا ( حال چه شهید باشد یا اولیاء الله یا پیامبران و غیره ) نمی توانند کسی را یاری رسانند، و از عبارات � مِن دُونِهِ � به معنای غیر خدا بکار برده است و این عبارت عام است و شامل شهداء و انبیاء و اولیاء نیز می شود.
🇮🇷 همتای پارسی: فریادرسی خواست 🇮🇷
یا فریادرسخواست
خدا خدا کردن
لهجه و گویش تهرانی
استغاثه ، از ته دل خواستن
با فریاد ازحضرت حق خواستن البته همراه با التماس و تضرع .
کمک خواستن ؛ التماس