یکی از صفات خداوند، به معنای ابدی بودن
چون قرآن أزلی هست واز أزل ( قدیم - سرمد ) بود ( بی انتهاء دوراست وبی انتهاء ژرف ( عمیق ) است . . .
از خیلی خیلی دور ( بعید ) امداست ) ؛
الله "العلّام العلیم المُعلِّم" قرآن را به این صورت وصفش کرد:
... [مشاهده متن کامل]
"ذَالِک الکِتاب" مانند " "تِلْکَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ": نفرمود: "هذه آیات الله"!.
" أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمافی صُحُفِ مُوسی وَإِبْراهیمَ الَّذی وَفَّی؛ أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری"
توضیح : فراموش نکنید ذلک ؛ الف دارد = ذالک.
از خیلی خیلی دور ( بعید ) امداست ) ؛
الله "العلّام العلیم المُعلِّم" قرآن را به این صورت وصفش کرد:
... [مشاهده متن کامل]
"ذَالِک الکِتاب" مانند " "تِلْکَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ": نفرمود: "هذه آیات الله"!.
" أَمْ لَمْ یُنَبَّأْ بِمافی صُحُفِ مُوسی وَإِبْراهیمَ الَّذی وَفَّی؛ أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری"
توضیح : فراموش نکنید ذلک ؛ الف دارد = ذالک.
ازل یعنی کسی که آغاز نداشته ، ازل فقط مربوط به خدا است چون فقط اوست که اول اول بوده و هیچ نبوده و بعد با قدرت خویش همه چیز را آفریده پس کسی که از ازل بوده و اول اول بوده فقط خداست پس ازلی خداست همچنین
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
ابدی خداست البته علاوه بر خدا که ازلی و ابدیست خود خدا یکسری چیزها رو بعد از خلقت ابدی قرار داده مثل بهشت و جهنم
زمانی که آغازی نمی توان برای آن متصور شد و نمی توان زمانی را فرض کرد که نبوده ، بی آغاز
ازل:پیشان ( پیش ان )
ازل و ابد هر دو واژه پارسی معرب شده هستند
در پارسی میانه پسوند منفی ساز �ا� و �ان� بوده است مانند
بی دست = ادست
نا ایرانی = انیران دقیقا مانند آنفالو در انگلیسی
ازل = اسر = بی سر یا بی آغاز یا بی نخست
ابد = اپد = بی پایان
در پارسی میانه پسوند منفی ساز �ا� و �ان� بوده است مانند
بی دست = ادست
نا ایرانی = انیران دقیقا مانند آنفالو در انگلیسی
ازل = اسر = بی سر یا بی آغاز یا بی نخست
ابد = اپد = بی پایان
ازل و ابد [ عربی]
ازل عربی هست
به معنی زمان بی آغاز
به معنی زمان بی آغاز
ازل : /azal/ اَزل ( عربی ) 1 - ابتدا نداشتن، بی آغازی، قَدَم مقابلِ ابد، زمانی که از آن ابتدا نباشد؛ 2 - ( در فلسفه ) استمرار بی نهایتِ زمان در گذشته.
ازل : ۱. آنچه اول و ابتدا نداشته باشد، همیشگی، دیرینگی.
... [مشاهده متن کامل]
۲. زمان بی ابتدا.
ازل : اسم ازل مورد تایید ثبت احوال ایران برای نامگذاری دختر می باشد.
ازل : ۱. آنچه اول و ابتدا نداشته باشد، همیشگی، دیرینگی.
... [مشاهده متن کامل]
۲. زمان بی ابتدا.
ازل : اسم ازل مورد تایید ثبت احوال ایران برای نامگذاری دختر می باشد.
حافظ، ار آب حیات ازلی میخواهی _منبعش خاکِ درِ خلوت درویشان است
أزلّ = تحریک کرد
دو متنی که این حقیر در مورد مفاهیم ازل و ابد خدمت خوانندگان گرامی این سایت ارائه نموده ام مربوط به سه سال پیش می باشند و طی این مدت تحولات زیادی در ساختار فکری و اندیشه من صورت گرفته است و تعاریفی که در دو متن بالا توسط این حقیر ارائه گردیده اند کامل نیستند و دارای ابهامات و اشتباهات می باشند که در اینجا بطور اختصار سعی می نمایم که تعریف روشن تری ارائه دهم و اشتباهات و ابهامات را در حد توان رفع نمایم.
... [مشاهده متن کامل]
ازل و ابد به معنای آغاز و پایان نیستند بلکه هردو دارای یک ماهیت وجودی اند و اندازه و مقدار آنها برابر است با طول لحظه حال. و طول لحظه حال به اندازه طول یک شبانه روز و یا یک ساعت و یک دقیقه و یا یک ثانیه نیست بلکه 10 بتوان منهای 43 ثانیه که در علم فیزیک و رشته های نجوم و کیهان شناسی به زمان پلانک معروف است. لذا ازل و ابد یکی اند و همین لحظه حال اند و اختلاف واژه ای آنها به دو اعتبار است. همین لحظه حال در منازل نزولی حرکت هستی و وجود از حالت مبداء به سوی حالت معاد، ازل محسوب می شود و در منازل صعودی ابد. لذا ازل و ابد به معنای نقطه آغاز مخلوقات در بالاترین درجات و مراتب علم و قدرت و نقطه پایان آن نیستند. لحظه حال و یا لحظات ازل و ابد نیروی محرکه حرکت محتوای کل هستی و وجود می باشند از حالت مبداء بسوی حالت معاد. این دو حالت جدا از هم نیستند بلکه یک حالت مطلق و بیکران و برترین حالت هستی و وجود خود خداوند و سفر آفرینش هم به معنای کوچ کردن از مکانی به مکان دیگر نمی باشد بلکه تغییر و تحول یک حالت کلی به یک حالت کلی دیگر . خود حالت مبداء دو مقطع داشته است؛ اولی مقطعی بوده است که غیر از خداوند هیچ چیزی وجود نداشته است، نه انسان و نه موجودات زنده و غیر زنده و نه جهان و جهان های بیشمار که آنرا می توان مبداء المبداء یا اعصار بی آغاز خداوند نامید. مقطع دوم با آفرینش انسان و موجودات مفید زنده و غیر زنده و جهان و جهان های بیشمار در سطح کمال ایده آل بهشتی آغاز گردیده است و تا لحظه آغاز سفر و ترک حالت بهشتی هستی و وجود ادامه یافته است. تعیین طول عمر مقطع دوم در حال حاضر و تا آینده های بسیار دور دستی خارج از توان معرفت دینی و شناخت علمی باقی خواهد ماند. بعد از پایان سفر همان مقطع دوم مبداء بطور مطلقا همسان دوباره ایجاد خواهد شد و در پایان آن مقطع همه موجودات و جهان ها فنا نمی پذیرند بلکه سفری دیگر را با حالات و کیفیاتی دیگر آغاز خواهند نمود. انسان در طول سفر بین مبداء و معاد تنها از حق یک سرنوشت جنسی به شکل " یا مرد و یا زن" و از حق یک حیات دنیوی برخوردار نمی باشد بلکه پنج نوع سرنوشت گوناگون و حیات های بیشمار دنیوی و آنهم با درجات مختلف تکاملی بین دو سر حد ؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال. لذا باور و جهان بینی ادیان ابراهیمی و بخصوص مسیحیت و اسلام که برای افراد انسانی تنها یک سرنوشت جنسی و یک حیات دنیوی در نظر دارند که با فرار رسیدن لحظه اجل مرگ به پایان میرسد و حیات برزخی را پشت سر میگذارد و بعد از برپایی قیامت به حیات های بهشتی و جهنمی منجر می گردد، یک باور اوهامی است و مخالف حقیقت حکمت الهی و فلسفه آفرینش و هدف و معنا و مفهوم زندگی انسانی می باشد البته با احترام کامل به همه موئمنین و پیروان شریف این ادیان .
... [مشاهده متن کامل]
ازل و ابد به معنای آغاز و پایان نیستند بلکه هردو دارای یک ماهیت وجودی اند و اندازه و مقدار آنها برابر است با طول لحظه حال. و طول لحظه حال به اندازه طول یک شبانه روز و یا یک ساعت و یک دقیقه و یا یک ثانیه نیست بلکه 10 بتوان منهای 43 ثانیه که در علم فیزیک و رشته های نجوم و کیهان شناسی به زمان پلانک معروف است. لذا ازل و ابد یکی اند و همین لحظه حال اند و اختلاف واژه ای آنها به دو اعتبار است. همین لحظه حال در منازل نزولی حرکت هستی و وجود از حالت مبداء به سوی حالت معاد، ازل محسوب می شود و در منازل صعودی ابد. لذا ازل و ابد به معنای نقطه آغاز مخلوقات در بالاترین درجات و مراتب علم و قدرت و نقطه پایان آن نیستند. لحظه حال و یا لحظات ازل و ابد نیروی محرکه حرکت محتوای کل هستی و وجود می باشند از حالت مبداء بسوی حالت معاد. این دو حالت جدا از هم نیستند بلکه یک حالت مطلق و بیکران و برترین حالت هستی و وجود خود خداوند و سفر آفرینش هم به معنای کوچ کردن از مکانی به مکان دیگر نمی باشد بلکه تغییر و تحول یک حالت کلی به یک حالت کلی دیگر . خود حالت مبداء دو مقطع داشته است؛ اولی مقطعی بوده است که غیر از خداوند هیچ چیزی وجود نداشته است، نه انسان و نه موجودات زنده و غیر زنده و نه جهان و جهان های بیشمار که آنرا می توان مبداء المبداء یا اعصار بی آغاز خداوند نامید. مقطع دوم با آفرینش انسان و موجودات مفید زنده و غیر زنده و جهان و جهان های بیشمار در سطح کمال ایده آل بهشتی آغاز گردیده است و تا لحظه آغاز سفر و ترک حالت بهشتی هستی و وجود ادامه یافته است. تعیین طول عمر مقطع دوم در حال حاضر و تا آینده های بسیار دور دستی خارج از توان معرفت دینی و شناخت علمی باقی خواهد ماند. بعد از پایان سفر همان مقطع دوم مبداء بطور مطلقا همسان دوباره ایجاد خواهد شد و در پایان آن مقطع همه موجودات و جهان ها فنا نمی پذیرند بلکه سفری دیگر را با حالات و کیفیاتی دیگر آغاز خواهند نمود. انسان در طول سفر بین مبداء و معاد تنها از حق یک سرنوشت جنسی به شکل " یا مرد و یا زن" و از حق یک حیات دنیوی برخوردار نمی باشد بلکه پنج نوع سرنوشت گوناگون و حیات های بیشمار دنیوی و آنهم با درجات مختلف تکاملی بین دو سر حد ؛ یکی نهایت نقصان و دیگری نهایت کمال. لذا باور و جهان بینی ادیان ابراهیمی و بخصوص مسیحیت و اسلام که برای افراد انسانی تنها یک سرنوشت جنسی و یک حیات دنیوی در نظر دارند که با فرار رسیدن لحظه اجل مرگ به پایان میرسد و حیات برزخی را پشت سر میگذارد و بعد از برپایی قیامت به حیات های بهشتی و جهنمی منجر می گردد، یک باور اوهامی است و مخالف حقیقت حکمت الهی و فلسفه آفرینش و هدف و معنا و مفهوم زندگی انسانی می باشد البته با احترام کامل به همه موئمنین و پیروان شریف این ادیان .
رنگ بسته ازل: رنگ شده ازل.
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص ۲۸۵ ) .
( مرزبان نامه، محمد روشن ج اول، چاپ دوم، ۱۳۶۷، ص ۲۸۵ ) .
ابوسعید ابوالخیر � رباعیات
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
وین حرف معما نه تو خوانی و نه من
هست از پس پرده گفتگوی من و تو
چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من
رباعی شمارهٔ ۵۵۶ �� رباعی شمارهٔ ۵۵۴
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من
وین حرف معما نه تو خوانی و نه من
هست از پس پرده گفتگوی من و تو
چون پرده در افتد نه تو مانی و نه من
رباعی شمارهٔ ۵۵۶ �� رباعی شمارهٔ ۵۵۴
همیشگی ___ بی آغاز
من ازروزازل دیوانه بودم دیوانه روی توسرگشته موی تو
با سلام و پوزش بات غلط های املایی در متن اول، در اینجا تعریف دوم از مفاهیم ازل و ابد ارائه میگردد:
ازل و ابد هر دو دارای آغاز می باشند اما هردو به سمت بیکرانی یا به سمت بی نهایت در حال پیشروی اند. آغاز آنها در درون پهنه بی نهایت است و نه در بی رون آن و آنهم به این دلیل ساده که بینهایت بیرونی ندارد که بتوان آغاز ازل و ابد را در آنجا گذاشت. آغاز ازل را میتوان آغاز اولین جهان ازلی پنداشت و آغاز ابد را نزول و یا تبدیل اولین جهان ازلی به اولین جهان ابدی . بنا برابر این باور من این است که آغاز آفرینش و خلقت به دو نوع تقسیم می شوند که اولی زمان آغاز آفرینش جهان های ازلی و دومی آغاز جهان های ابدی می باشند که هردو از یک نقطه و لحظه شروع شده و به سمت بی نهایت در حال پیشروی اند و هر گز به پایان نمی رسند. حال اگر فرض کنیم و یا باور داشته باشیم که جهان فعلی که در آن زندگی می کنیم اولین جهان مادی باشد که از طریق نزول اولین جهان معنوی ایجاد شده باشد، میتوانیم به طور علمی باور داشته باشیم که ابد، حدود چهارده میلیارد سال گذشته آغاز گردیده است و تا کنون ادامه دارد. بنا بر این ازل و ابد هردو زمان اند و دارای آغاز بوده و هر گز به پایان نمی رسند.
... [مشاهده متن کامل]
ازل و ابد هر دو دارای آغاز می باشند اما هردو به سمت بیکرانی یا به سمت بی نهایت در حال پیشروی اند. آغاز آنها در درون پهنه بی نهایت است و نه در بی رون آن و آنهم به این دلیل ساده که بینهایت بیرونی ندارد که بتوان آغاز ازل و ابد را در آنجا گذاشت. آغاز ازل را میتوان آغاز اولین جهان ازلی پنداشت و آغاز ابد را نزول و یا تبدیل اولین جهان ازلی به اولین جهان ابدی . بنا برابر این باور من این است که آغاز آفرینش و خلقت به دو نوع تقسیم می شوند که اولی زمان آغاز آفرینش جهان های ازلی و دومی آغاز جهان های ابدی می باشند که هردو از یک نقطه و لحظه شروع شده و به سمت بی نهایت در حال پیشروی اند و هر گز به پایان نمی رسند. حال اگر فرض کنیم و یا باور داشته باشیم که جهان فعلی که در آن زندگی می کنیم اولین جهان مادی باشد که از طریق نزول اولین جهان معنوی ایجاد شده باشد، میتوانیم به طور علمی باور داشته باشیم که ابد، حدود چهارده میلیارد سال گذشته آغاز گردیده است و تا کنون ادامه دارد. بنا بر این ازل و ابد هردو زمان اند و دارای آغاز بوده و هر گز به پایان نمی رسند.
... [مشاهده متن کامل]
مرحوم امام خمینی در پیرامون تعریف مفاهیم ازل و ابد نظر مبارک خود را بشرح زیر درج و به یادگاری گذاشته است:
ازل و ابد از صفات خداوند باریتعالی میباشند و زمان موجود در طبیعت جلوه آنان.
ازل و ابد از صفات خداوند باریتعالی میباشند و زمان موجود در طبیعت جلوه آنان.
اگر ازل به معنای استمرار وجود در گذشته بی آغاز، و ابد به معنای استمرار وجود در آینده بی انتها باشد، پس تکلیف زمان حال و مکان فعلی چه میشود؟ آیا زمان حال و مکان فعلی تقاطع ازل و ابد نمی باشند؟ به نظر من ازل و ابد دارای سه بعد زمانی و یک بعد زمانی میباشند. بنابراین ازل در هر سه جهت مکانی بی کران میباشد و ابد از هر سه جهت مکانی محدود و میان ازل قرار دارد که شامل مجموعه جهان های مادی می باشد. این جهان های مادی خود حاصل نزول بخش محدودی از جهان های ازلی هستند که پس از صدور فرمان خلقت آفریده شده اند و سرنوشت جهان های ابدی چیز نیست غیر از برگشت به حالت ازلی و اولیه. و سرنوشت جهان های ازلی موجود که از یک طرف در همسایگی جهان های مادی قرار داشته و از طرف دیگر تا بی نهایت گسترده اند، چیزی نیست غیر از نزول و تبدیل به جهان های مادی. جهان های ازلی و ابدی از لحاظ چهار چوب و محیط مطلقا یکسان میباشند. طبق باور من خداوند متعال در دانش و توان ازلی خود برای تعیین فرم و محتوای جهان ها بی نهایت امکانات را در اختیار داشته است که به احتمال قریب به یقین ساده ترین امکان را انتخاب نموده است و آن اینکه کلیه جهان ها همگی بطور مطلق دارای یک شکل و یک محتوای میباشند، نه یک ذره بزرگتر؛ نه یک ذره کوچکتر و نه یک ذره طوری دیگر. جهان های ازلی دارای محتوای روحی و تجردی و صوری محض می باشند و در آنها حالت بهشتی و نظم و هماهنگی مطلق حکم فرماست. پس از نزول، حالت بهشتی خود را از دست داده و از حالت روحی و تجردی در آمده و قالب و محتوای مادی به خود خواهند گرفت. فرم ؛ محیط و یا چهار چوب جهان ها چه ازلی و معنوی و چه ابدی و مادی اشکال هندسی محض می باشند و جوهر مادی ندارند. اصل مطلق بودن زمان و مکان نیوتنی و اصل نسبی بودن زمانمکان انیشتین هر کدام نیمی از حقیقت را بیان داشته اند، اگر ما این دو اصل را روی هم بگذاریم به حقیقت مطلق در مورد زمان و مکان خواهیم رسید. محیط جهان ها محدود اند اما مطلق. مطلق بودن به معنای جاودانه بودن است، طوریکه این محیط ها هرگز فرسوده نمی شوند و از سر جای خود به اندازه یک ذره جابجا نمی شوند. این محیط هاو یا مرزها یک بار برای همیشه طبق تصمیم خداوند طراحی و ایجاد شده و فنا ناپذیر باقی خواهند ماند. زمان مطلق این محیط ها زمانی است که نمی گذرد و مقدار آن برابر صفر میباشد. زمان مکان نسبی شامل محتوای جهان ها میشود که قابلیت انبساط و انقباض و عمل متقابل با انرژی و جرم می باشد. جهان های ازلی طریق مه بانگ به نزول به مادیت در آمده اند. قبل از وقوع مه بانگ، محتوای معنوی و تجردی و روحی به امر خداوند در مراکز تعداد معینی از جهان های ازلی در مکانی بسیار ریز " بسیار کوچکتر از هسته اتم هیدروژن "
... [مشاهده متن کامل]
به دمای محض تبدیل شده و پس از آن انبساط و گسترش یافته وبه ذرات مادی تبدیل شده و کهکشانها بوجود آمده اند. جهان های مادی دو باره از طریق تکرار مه بانگ و آفرینش نو آسمان و زمین به سوی کمال صعود خواهند کرد و این روند هرگز پایانی نخواهد داشت. بنا براین بی پایانی ابد از این طریق ردشن تر قابل درک است. امید وارم توانسته باشم تعریف روشنی از مفاهیم زیبای ازل و ابد ارائه داده باشم.
... [مشاهده متن کامل]
به دمای محض تبدیل شده و پس از آن انبساط و گسترش یافته وبه ذرات مادی تبدیل شده و کهکشانها بوجود آمده اند. جهان های مادی دو باره از طریق تکرار مه بانگ و آفرینش نو آسمان و زمین به سوی کمال صعود خواهند کرد و این روند هرگز پایانی نخواهد داشت. بنا براین بی پایانی ابد از این طریق ردشن تر قابل درک است. امید وارم توانسته باشم تعریف روشنی از مفاهیم زیبای ازل و ابد ارائه داده باشم.
ازل به معنی بی آغاز و متضاد ابد است
ازل ریشه پارسی داشته به نام اسر و بعد از واردشدن به زبان عربی ازل گشته و در تمامی زبان ها به همین نام است. در فارسی لاتین آذری.
و البته نام دختر من
و البته نام دختر من
روز اول، اولین روز، شروع
واژه " ازل " تازی شده ( معرب ) واژه " اسر " به معنای بی آغاز یا آغازی که آغازی ندارد و یک واژه پارسی کهن است که تا کنون بدون دگرگونی کاربرد دارد ، این واژه از پسوند منفی ساز " ا" و " سر" گرفته شده و وارد
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
زبان تازی شده و" ازل" گردیده و همان معنا و مفهوم را میر ساند، مانند امرداد ( بی مرگی ) و اپس ( بی پایان )
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٣)