" وارنما ":ارکستر.
هر ارکستر به طور معمول براساس قرارگرفتن نوع و تعداد سازها در آن نامگذاری می شود. برای نمونه، ارکستر سمفونی، که به عنوان بزرگترین نوع ارکستر شناخته می شود، بدان معناست که در آن از تمام گروه های سازی استفاده شده و تقریباً تمامی سازهای موسیقی کلاسیک غربی در آن وجود دارد. ارکسترهای کوچک تر، که بخشی از سازهای موسیقی کلاسیک در آن قرار دارد، با نام های دیگر از جمله ارکستر مجلسی نامیده می شوند. ارکستر مجلسی به ارکستری گفته می شود که در آن از سازهای زهیِ آرشه ای، سازهای بادی چوبی و سازهای کوبه ای و سازهای کلیدی همچون پیانو می تواند استفاده شود.
... [مشاهده متن کامل]
در برخی از موارد، بعضی از عنوان ها برای ارکسترها استفاده می شود، که این نام ها اشاره ای به نوع سازهای به کاررفته یا نقش سازها در این ارکسترها ندارد و این نامگذاری ها تنها برای تشخیص دادن ارکسترهای مختلف در یک منطقه یا شهر استفاده می شود. برای نمونه، ارکستر فیلارمونیک معمولاً از سوی انجمن دوستداران موسیقی در هر شهر ( انجمن فیلارمونیک ) پشتیبانی مالی می شود و در این ارکسترها معمولاً از نوازندگان خبره و چیره دست هر شهر استفاده می گردد. البته ساختار ارکستر فیلارمونیک، ازنظر سازی، به صورت ارکستر سمفونیک یا ارکستر بزرگ است، مانند ارکستر فیلارمونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک لندن. در ارکسترها رهبر ارکستر مهم ترین نقش و در واقع قلب ارکستر به شمار می رود.
تاریخچه
گروه همنوازی
واژه ی از ریشه لاتینی �ارکستر� به آرشِ �گروه همنوازی� است و نه �همنوازی� که در بالا از آن یاد شده است؛ نمونه:
همگی نوازندگان یک �گروه همنوازی� و دستِ بالا همچشمانی هستند که گرچه چشم دیدن یکدیگر را ندارند . . .
... [مشاهده متن کامل]
برگرفته از نوشتاری در پیوند زیر:
http://www. behzadbozorgmehr. com/2015/04/blog - post_8. html
هم نوازی
اُرکستر
اَفزون بر همنوازان ، هَماوازان
هَماوازاد : هم - آ - واز - ایدن
هم = پیشوند
آ = به سوی گوینده و نشان فشارندگی و تاکید و آن کار از توان به کُنش درآوردن
واز = وازیدن و واختن = به سِدا درآوردن ، این کارواژه را در نواختن و نوازیدن با پیشوند - نِ به مینه به سوی پایین و زیر خواندن و نواختن داریم.
... [مشاهده متن کامل]
- آد = پسوندی است که نشان می دهد گروهی کاری را انجام می دهند مانند :
نویساد ( از نویسیدن ، نوشتن ) = هیئت تحریریه