نسخ

/nasx/

    desuetude
    extinction
    abrogation
    abolition
    style of writing used in typography

پیشنهاد کاربران

منبع. عکس فرهنگ ریشه واژگان فارسی دکتر علی نورایی
زبان های ترکی�در چند مرحله بر�زبان فارسی�تأثیر گذاشته است. نخستین تأثیر زبان ترکی بر پارسی، در زمان حضور سربازان تُرک در ارتش�سامانیان�روی داد. پس از آن، در زمان فرمان روایی�غزنویان، �سلجوقیان�و پس از�حملهٔ مغول، تعداد بیشتری�وام واژهٔ�ترکی به زبان فارسی راه یافت؛ اما بیشترین راه یابی واژه های ترکی به زبان فارسی در زمان فرمانروایی�صفویان، که ترکمانان�قزلباش�در تأسیس آن نقش اساسی داشتند، و�قاجاریان�بر ایران بود.
...
[مشاهده متن کامل]

• منابع ها. تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. اول و دوم، انتشارات ققنوس، ۱۳۷۴
• تاریخ ادبیات ایران، ذبیح الله صفا، خلاصه ج. سوم، انتشارات بدیهه، ۱۳۷۴
• حسن بیگ روملو، �احسن التواریخ� ( ۲ جلد ) ، به تصحیح�عبدالحسین نوایی، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ۱۳۴۹. ( مصحح در پایان جلد اول شرح مفصل و سودمندی از فهرست لغات�ترکی�و�مغولی�رایج در متون فارسی از سده هفتم به بعد را نوشته است )
• فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
• غلط ننویسیم، ابوالحسن نجفی، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، ۱۳۸۶
• فرهنگ کوچک زبان پهلوی، دیوید نیل مکنزی، ترجمه مهشید فخرایی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۹

نسخنسخنسخنسخ
نسخ در «قرآن» «به معنای کشف از تمام شدن عمر حکمی از احکام است. معنای دیگر کلمه نسخ، نقل یک نسخه کتاب به نسخه ای دیگر است، و این عمل را از این جهت نسخ می گویند، که گوئی کتاب اولی را از بین برده، و کتابی دیگر به جایش آورده اند. » برخی از نویسندگان نسخ را صرفاً در امور شرعی و برخی دیگر هم در مورد امور شرعی و هم در امور تکوینی می دانند. ناسخ و منسوخ، دو دسته از آیات قرآن اند: ناسخ، آیاتی است که پس از نزول جای حکم آیاتی را که قبلاً نازل شده و مورد عمل بوده می گیرد. منسوخ، همان آیات قبلی است که با نزول آیات ناسخ، زمان عمل به آن ها پایان می یابد.
...
[مشاهده متن کامل]

بر اساس برخی پژوهش ها، نخستین تلاش برای تاریخ انگاری سوره های قرآن، ناشی از نیازِ حقوقیِ دولت اسلامی برای استفاده از متن قرآن بوده است. مسئله ابتدایی، برخی گفته های متضاد در محتوای قرآن بود که منجر به ایجاد مشکلات زیادی می شده است. به عنوان مثال، یک مورد حکم شراب است که در آیهٔ نود سوره مائده از ممنوعیت شراب صحبت می شود، اما در سوره بقره آیه ۲۱۹ و نسا آیهٔ ۴۳، مصرف شراب مجاز است ( با اکراه ) . وجود این تضادها، نیاز به ایجاد و فهم یک نظمِ تاریخی در متن قرآن را نشان داد. تلاش ها برای فهم تاریخیِ متنِ قرآن در درجه نخست منجر به شکل گیری دانشی به نام «نسخ» شد؛ اینکه تصور شود در یک نظمِ زمانی، یک بخش می تواند متاخر باشد و بخشِ مشابه قبلی را منسوخ کند. کتاب های تحت عنوان «ناسخ و منسوخ» به برخی افراد منسوب شد، از جمله به قتاده بن دعامه ( درگذشت ۱۱۸ق ) ، زهری ( درگذشت ۱۲۴ق ) ، عطاء بن ابی رباح ( درگذشت ۲۲۳ق ) و قاسم بن سلام هروی ( درگذشت ۲۲۳ق ) که تا امروز یک مرجع است. مسئله «ناسخ و منسوخ»، در مرحله ای دیگر، برای قابل فهم کردنِ مجموعه متون موجود، با قرار متن قرآن حولِ زندگی محمد منجر به شکل گیری سنتی دیگر به نام «اسبابِ نزول» شد که بر این عقیده بنا شده است که قرآن یک نویسنده بیشتر ندارد و حاصل تجارب محمد در یک دوره مشخص در مکه و مدینه است.
شمارِ تعداد آیاتِ منسوخ شده در قرآن، بر اساس تفسیرهای مختلف، بین ۳ تا ۴۰۰ آیه است.
سید ابوالقاسم خویی تنها به نسخ یک آیه از قرآن ( آیهٔ نجوی ) معتقد بود. هرچند سیدهادی معرفت تعداد آیات نسخ شده را بیست و اندی می داند. به عنوان مثال، تحریم شرب خمر در قرآن به صورت تدریجی و در چهار مرحله انجام شده است:

نسخ
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/نسخ_(تفسیر)
بر اساس قانون کارما ( karman ) ( آیین تناسخیان هندوستان ) که می گوید : آدمی نتیجۀ اعمال خود را در دوره های بازگشت مجدد خود در این جهان می بیند . کسانی که کار نیک انجام داده اند ، در مرحله ی بعد زندگی مرفه و خوشی دارند و آنان که کاربد می کنند ، در بازگشت با بینوایی و بدبختی دست به گریبان خواهند بود و چه بسا به شکل حیوان بازگشت کنند .
...
[مشاهده متن کامل]

بازگشت انسان ها ممکن است به یکی از چهار صورت زیر باشد
1 - رسخ ، یعنی حلول روح شخص متوفی در جمادات
2 - فسخ، یعنی حلول روح شخص متوفی در نباتات؛
3 - مسخ ، یعنی حلول روح شخص متوفی در حیوانات
4 - نسخ؛ یعنی حلول روح شخص متوفی در انسان ها ( تناسخ )
رجوع شود به ( توفیقی ، حسین ، آشنایی با ادیان بزرگ ، 1398: 37 )

نسخ درلغت به معنی ابطال وتغییرچیزی یا انتقال چیزی به جای دیگر به کار رفته است. دراصطلاح علوم قرانی نسخ یعنی برداشتن حکم شرعی سابق به وسیله دلیل شرعی متآخرکه توسط شارع بیان می شود وبا حکم قبلی قابل جمع نیست . حکم پیشین را ( منسوخ ) ودلیل شرعی که حکم متآخررابیان می کند ( ناسخ ) می نامند.
نسخ آیات یا احکام گذشته دین در زبان فارسی به معنای: زدایش و برانداختن
جمع نسخه
نسخ : گذشتن
احتیاج در فقدان به عاملی عصبی
خُمار، ملول، کسل، بی حال، رخوت ناک
کسی که گرفتار ملال، در اثر دورشدن از چیزی که بدان عادت داشته بشود.
خمار ( نیاز شدید به کسی یا چیزی )
نسخ به معنی باطل کردن چیزی و جایگزین کردن چیز دیگر به جای آن است. که بسته به شرایط زمانی و محیطی میتونه مثل یک حکم تغییر کند.
نسخ : نسخ از نظر لغت به معنی از بین بردن و زائل نمودن است ، و در منطق شرع ، تغییر دادن حکمی و جانشین ساختن حکمی دیگر بجای آن است ( تفسیر نمونه ج : 1 ص : 390 )
کلمه ( نسخ ) بمعنای زایل کردن است ، وقتی میگویند: ( نسخت الشمس الظل ) ، معنایش اینستکه آفتاب سایه را زایل کرد، و از بین برد.
...
[مشاهده متن کامل]

معنای دیگر کلمه نسخ ، نقل یک نسخه کتاب به نسخه ای دیگر است ، و این عمل را از این جهت نسخ میگویند، که گوئی کتاب اولی را از بین برده ، و کتابی دیگر بجایش آورده اند. ( تفسیر المیزان )

گیر چیزی بودن ک اندک زمانی قبل احتیاج و در دسترس بودن ک با تاخیرش نسخ شدن نسخی در فرد میشود و معنی پیدا میکند.
نیاز شدید به چیزی
نیازمند بودن، محتاج بودن، لزوم بودن چیز خاصی، یا لزوم بودن شخصی، البته با تلفظ فتحه بروی ( نون و سین و خ ساکن )
ینی احتیاج شدید ب چیزی ک بهش اعتیاد داری
نسق در زبان لری بختیاری
نسخ معرب نسک در اوستا می باشد که هر بخش از ۲۱ بخش اوستا را نسک مینامند. و نسخ یکی از شش خطی که قرآن مجید را با آن مینویسند. در علم واژه شناسی ریشه هند و اروپایی نسک - Ned به چم به هم متصل کردن نوشته شده که در اوستا naska در سانسکریت nahyati و همریشه های انگلیسی آن nexus, annex , connect می باشد .
در واژه کوچه بازاری ب معنای خمار میباشد
نیاز شدید به چیزی داشتن
عادت روانی به چیزی
نیاز به سیگار، اوج نیاز به سیگار، کف سیگار بودن
کف سیگار کردن، احتیاج به کشیدن دود
مشاهده ادامه پیشنهادها (١٠ از ٢٣)