منبع. عکس فرهنگ پاشنگ










جام جم روزنامه ای است که از ۱۰ اردیبهشت ۱۳۷۹ در سراسر ایران منتشر می شود و مهمترین تولید موسسه فرهنگی، مطبوعاتی جام جم به شمار می آید. صاحب امتیاز این روزنامه سازمان صداوسیما است. مدیرعامل فعلی موسسه مراد عنادی است. مهدی گیوه کی مدیرمسئول و سردبیر روزنامه است. این نشریه دارای ضمایمی است که به صورت روزانه و البته رایگان در کنار روزنامه عرضه می شوند. جام جم تنها روزنامه ای بوده که دارای چاپخانه های متعدد در سطح کشور ( شش استان ) بود. البته با تجمیع چاپخانه ها در تهران عملا برخوردار از مجتمع چاپخانه ای شده است، به گونه ای که تعداد زیادی از نشریات مطرح کشور، امور مربوط به چاپ را به مجتمع چاپخانه های جام جم سپرده اند.
... [مشاهده متن کامل]
روزنامه جام جم در تاریخ دهم اردیبهشت ماه 1379 پا به عرصه وجود گذاشت و پس از چند پیش شماره آزمایشی، نسخه اول آن بر روی پیشخوان دکه مطبوعات قرار گرفت. فلسفه وجودی و مبانی نظری ایجاد آن، وجود یک رسانه نوشتاری در کنار رسانه های دیداری و شنیداری رسانه ملی بود تا یکی از حلقه های بنگاه چندرسانه ای کشور را تکمیل کرده باشد. این امر نه تنها مغایرتی با ماموریت های ذاتی سازمان صداوسیما نداشته بلکه یک فرض ضروری برای آن و در کنار شبکه های رادیویی و تلویزیونی به حساب می آمد.
فضای متنوع و چندگونه مطبوعاتی در کشور، طبیعتاً دارای گرایش های سیاسی، ورزشی، اقتصادی بود اما روزنامه ای که بتواند فارغ از مباحث خاص سیاسی یا اقتصادی یا ورزشی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار دهد اصلا وجود نداشت یا کمتر منتشر شده بود. گو اینکه نفس عمل روزنامه نگاری و البته تحریریه جام جم بر این قرار گرفت که به تمامی حوزه های خبری بپردازد اما نگاهی یکسوگرایانه و یکجانبه نگر در امور سیاسی نخواهد داشت و به دنبال آلودگی های سیاسی برای مخاطبان نیست، چرا که اساسا به دنبال رنجش خاطر مخاطب نباید باشد.
اما وجه عمل در دور ماندن از منازعات و صرفاً روایت مباحث سیاسی و اقتصادی باعث شد توفیقی روزافزون برایش به ارمغان آید. با آنکه در ابتدای انتشار، جام جم 25000 نسخه را عرضه می نمود اما به دلیل مخاطب پذیری و اشتیاق ایشان به این روزنامه، در حدود 10 ماه پس از انتشار نسخ آن به 6 برابر زمان اولیه یعنی حدود 155/000نسخه بالغ شد تا در سبد خواندنی های مخاطبان و خانواده های کشور قرار گیرد. این اقبال عمومی تا بدانجا پیش رفت که در یکسال و نیم پس از انتشار اولین شماره، تیراژ آن به حدود 440/000 نسخه در روز رسید و به عنوان پرتیراژترین روزنامه کشور مطرح گشت.

... [مشاهده متن کامل]
روزنامه جام جم در تاریخ دهم اردیبهشت ماه 1379 پا به عرصه وجود گذاشت و پس از چند پیش شماره آزمایشی، نسخه اول آن بر روی پیشخوان دکه مطبوعات قرار گرفت. فلسفه وجودی و مبانی نظری ایجاد آن، وجود یک رسانه نوشتاری در کنار رسانه های دیداری و شنیداری رسانه ملی بود تا یکی از حلقه های بنگاه چندرسانه ای کشور را تکمیل کرده باشد. این امر نه تنها مغایرتی با ماموریت های ذاتی سازمان صداوسیما نداشته بلکه یک فرض ضروری برای آن و در کنار شبکه های رادیویی و تلویزیونی به حساب می آمد.
فضای متنوع و چندگونه مطبوعاتی در کشور، طبیعتاً دارای گرایش های سیاسی، ورزشی، اقتصادی بود اما روزنامه ای که بتواند فارغ از مباحث خاص سیاسی یا اقتصادی یا ورزشی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار دهد اصلا وجود نداشت یا کمتر منتشر شده بود. گو اینکه نفس عمل روزنامه نگاری و البته تحریریه جام جم بر این قرار گرفت که به تمامی حوزه های خبری بپردازد اما نگاهی یکسوگرایانه و یکجانبه نگر در امور سیاسی نخواهد داشت و به دنبال آلودگی های سیاسی برای مخاطبان نیست، چرا که اساسا به دنبال رنجش خاطر مخاطب نباید باشد.
اما وجه عمل در دور ماندن از منازعات و صرفاً روایت مباحث سیاسی و اقتصادی باعث شد توفیقی روزافزون برایش به ارمغان آید. با آنکه در ابتدای انتشار، جام جم 25000 نسخه را عرضه می نمود اما به دلیل مخاطب پذیری و اشتیاق ایشان به این روزنامه، در حدود 10 ماه پس از انتشار نسخ آن به 6 برابر زمان اولیه یعنی حدود 155/000نسخه بالغ شد تا در سبد خواندنی های مخاطبان و خانواده های کشور قرار گیرد. این اقبال عمومی تا بدانجا پیش رفت که در یکسال و نیم پس از انتشار اولین شماره، تیراژ آن به حدود 440/000 نسخه در روز رسید و به عنوان پرتیراژترین روزنامه کشور مطرح گشت.

اگر از کسی سوال کنند در زمان های قدیم، بهترین جام یا همان پیاله، مال چه کسی بوده است؟به احتمال زیاد می گوید مال پادشاه، پس جام جم یعنی جام پادشاه. حالا اگر باز سوال شود بین پادشاهان، بهترین جام مال چه
... [مشاهده متن کامل]
... [مشاهده متن کامل]
کسی بوده است؟به احتمال زیاد می گوید مال بزرگترین پادشاه پس جم یعنی پادشاه بزرگ، خب اگر باز سوال شود که بین پادشاهان بزرگ یکی را نام ببر احتمالا از جمشید نام می برد که بعضی ها می گویند جم مخفف جمشید است.
حافظا کمند صید بهرامی بیفکن و جام جم بردار و زان بنوش دمی یک جرعه باده / که من پیمودم این سراب و صحرا و بدیدم نفس بهرام که خسپیده ژرف و شیرین در گورش.
سّر این است که هر دو جهان فانی و باقی ات یکی اند تنیده و بافته در هم و برهم/ این یکی فعل و عین و شهود و آشکار وان دگر قوه و غیب و پنهان و امکان در زیر و پشت و آنسوی آن.
... [مشاهده متن کامل]
اخس و اشرف، نقصان و کمال، فعل و قوه، علت و معلول، واجب و امکان /هردو سرحد، همزاد و هم بازی در طی سفر نهاده اند در بستر روی بالشت سر به سر .
گر نوشی می و نگری در جام جهان بین جم ، حذف کن ز لوح سر و زبان خویش عبارت؛ تضاد زندگی و مرگ /لوح دل گویاست که زندگی بهمراه نفس دائم شوند بیدار و خسپند در طول امواج نوسانگر تولد و مرگ.
در یاب دوباره آن خاتم های گمشده از مینای تفاسیر اسطوره جام جهان بین / سپنج را رها کن و ببین دو پنج را در سه پیام ؛ یکی چرخه تولد - مرگ هندوان و دو تای دیگر خویدوده و هفت سین خودمان.
خط سیر اسطوره را به ریشه و اصل خویش رسان ای تصویر گر/ در هم ریز تنها جلوه و نمای مردانگی آنرا در جام انسان بین .
نیم زوج های ده تائی همزاد و هم بازی بنیادی و ملکوتی ببین و زن و مرد را بهم آمیز / تا که شاید فرو ریزند پایه های استوار کاخ های مجلل پدر سالار دین.
سّر این است که هر دو جهان فانی و باقی ات یکی اند تنیده و بافته در هم و برهم/ این یکی فعل و عین و شهود و آشکار وان دگر قوه و غیب و پنهان و امکان در زیر و پشت و آنسوی آن.
... [مشاهده متن کامل]
اخس و اشرف، نقصان و کمال، فعل و قوه، علت و معلول، واجب و امکان /هردو سرحد، همزاد و هم بازی در طی سفر نهاده اند در بستر روی بالشت سر به سر .
گر نوشی می و نگری در جام جهان بین جم ، حذف کن ز لوح سر و زبان خویش عبارت؛ تضاد زندگی و مرگ /لوح دل گویاست که زندگی بهمراه نفس دائم شوند بیدار و خسپند در طول امواج نوسانگر تولد و مرگ.
در یاب دوباره آن خاتم های گمشده از مینای تفاسیر اسطوره جام جهان بین / سپنج را رها کن و ببین دو پنج را در سه پیام ؛ یکی چرخه تولد - مرگ هندوان و دو تای دیگر خویدوده و هفت سین خودمان.
خط سیر اسطوره را به ریشه و اصل خویش رسان ای تصویر گر/ در هم ریز تنها جلوه و نمای مردانگی آنرا در جام انسان بین .
نیم زوج های ده تائی همزاد و هم بازی بنیادی و ملکوتی ببین و زن و مرد را بهم آمیز / تا که شاید فرو ریزند پایه های استوار کاخ های مجلل پدر سالار دین.